Kuljettajien toiminta

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy, #5 tänään. Noin hyvät 10 minuuttia myöhässä.

Kuljettaja pahoitteli myöhästymistään matkustajille ja sanoi että keliolosuhteet on haastavat. Myöhässä ajo tuskin johdu ratikoista ainakaan.

Vaikka syy on ymmärrettävää, linjalla 12 on vain kaksi bussia tunnissa 30 minuutin välein. Kuljettajan myöhässä ajon takia joutuu nykyään valitsemaan miltei AINA yhtä aiemman lähdön.
Lähdin tänään viideltä jotta ehdin kuudeksi busseilla saunaan kolmen kilometrin päähän.
Kelien mukaan on ajettava, se on turvallista ja ammattikuski kun kyseessä, niin ei keliolosuhteet sitä katso. Silloin ajetaan myöhässä.

Myöhässä ajot koskevat myös Tampereen Kaupunkil. Liikelaitoksen autoja. Jotta ehtii vaihtoon, palaveriin yms. joutuu aina menemään yhtä aiemmalla.

Tämä on tehnyt Pirkkalan sisäisestä liikenteestä turhauttavaa, koska aina vain vihaisempi voi olla kun ennen toimi liikenne.

Nykyään kun menen vanhemmille saunaan, 34 ei mene la-su. Joutuu odottamaan 10-20 minuuttia myöhässä ajavaa Pirtiliä ja siellä 10-20 minuuttia myöhässä ajavaa TKL 8. Kävelyt päälle!
Pitkästä aikaa menin tänään saunaan vanhemmille, linnuntietä 3 kilometriä, busseilla sis. odotus vaihdossa 40 MINUUTTIA ja noin 10 min kävely K-kaupalta, ennen pääsi vanhempien KOTIOVELLE.
Viikonloppuisin linjalla 8 liikenne ei sekään ole kovin tiivistä, joten pakkasessa voi joutua vaihtoa odottamaan esim. jopa 7-14 minuuttia Suupantorilla, kävely pitää sen sijaan lämpimänä koko ajan!

Nyssen ei kannata kysyä miksi en käytä enää Pirkkalan sisäisesti busseja. Kun olisn kävellen tänäänkin NOPEAMMIN perillä vanhemmilla eli 25-30 minuutissa. Ja kunto kasvaa.

Ennen kun Paunu / TKL ajoi niin lähipysäkiltä kyytiin, hetki odottelua päättärillä ja jatkettiin, myöhässäkin max. 20 min! Nykyään 50 min! Kolmelle kilometrille!

Ei näin saada kyllä vakiasiakkaita! Ensi lauantaina kävellen saunaan. Kiitos Nysse, matkalla kanssasi!
 
Viimeksi muokattu:
Väinö Paunu Oy, linjalla 27, #180.

Todella mukava mieskuski, ensikertaa ko. autossa/linjalla elämäni aikana ja palvelu sekä kyyti oli sen arvoista. Tuntemani kuski ei pelkästään palvellut minua hyvin, vaan myös muitakin. Linjalta 1 ja 8 tuttu Automyyjä. Auto on siinä mielessä hankala, että kuskin paikalta ei näe heti etuovelle, vaan se on just kuskin takana. Kuski kääntää kylkensä joka kerta ja moikkaa sekä hymyilee JOKAISELLE sisään astuvalle matkustajalle. Samoin poismenossa. Tosi hyvää palvelua.

Väinö Paunu Oy, linjalla 70B, #158.

Tuttu kuski, jää pian eläkkeelle. Tosi mukava kuski. Hymyili ja oli valmis vastaamaan matkustajien kysymyksiin. Yksi matkustaja kiitti tätä kuskia pari kertaa ennen pois pääsyä, kun näki miten puhelias kuski oli. Se johtuikin siiitä, koska minä tulin etupenkille ja päivitettiin kuulumiset. Koska en tunne tarpeeksi linjaa 70A/70B, niin kysyin kyseiseltä kuskilta mites kun AB ei taida riittää... hän heitti minut ulos viimeisimmällä mahdollisella pysäkillä ennen kuin ehti edes ajatella koko asiaa. Sitten jatkoi moottoritietä pitkin ja tauolle. Pari vinkkiäkin sain reitin varrelta missä kannattaa käydä sen lisäksi, tosin vaatii C-vyöhykettä ja parempaa aikaa. Uskomattoman hyvää palvelua, tuli hyvälle mielelle päivitellessä kuulumisia. Olin ihan varma, että ilman kuskin apua olisin jo motarilla ja sieltä 80 euron sakkolappu kourassa :wink:

Väinö Paunu Oy, linjalla 6, #114.

Tuttu naiskuski, tosi empaattinen. Juteltiin niitä näitä ja hän kysyi mites ne Pirkkalan bussit nykyään? Sanoi, ettei varmaan ole entisiä aikoja muuta kuin ikävä ja näin oli. Juteltiin paljon ja hän antoi parit tiedot miten Paunulaisia ajetaan. Tämä helpotti suuresti löytämään tänään sitä kuskia, jota halusin ehdottomasti nähdä tänään ennen kuin jää eläkkeelle. Esimerkiksi Nokian varikolta ajetaan nykyään pari tuntia päivässä linjaa 27 päivästä riippuen keskipäivästä tai iltapäivästä. Kyseessä on huippukuski, joka #114 oli. Yksi matkustaja, ulkomainen nainen poistui bussista keskiovesta ja matkustaja sanoi valehtelematta viisi kertaa kyseiselle kuskille KIITOS. Kiitos kiitos kuului kyseiseltä kuskilta hymy suussa! Hän meni tauolle Tampereen l-a:lla ja niin minäkin. Tilalle tuli suikkaa käyttävä paunulainen mieskuski jatkamaan.

Väinö Paunu Oy, linjalla 6, #111.

Netistä ja somesta tuttu Mats kuskina. Juteltiin koko matkan Vatialaan, mistä pisti auton Nekalan varikkoa kohti ja lähti muina miehinä ajamaan ExpressBussia kohti Lahtea. Mutta ennen kuin hän lähti liikkeelle, hän nosti pohjattomasta taskusta jälleen kerran matkustajalle heijastimen ja nyt oli minun vuoro saada Nysse-heijastin. Kaiken kruunasi Matsin rauhallinen ajotyyli näin hankalana kelinä, joten muutkin bussimatkustajat linjalla 6 tunsivat olonsa mukavaksi ja turvalliseksi. Hän myös sanoi, että linjalla 42 on Paunu jättänyt tarjouksen, mutta kun kuulin että sähköbussivaatimus tulee todennäköisesti linjalle 6, niin siitä oli mietittävä esimerkiksi jo seuraavaa talvea kun Mats ei ajakaan kyseistä linjaa taidollaan.

IMG_20221130_105216_HDR.jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 19:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:35 ----------

Matkalla junaa kohti Hämeenlinnaan R-juna.

Onneksi valitsin vuoroa aiemman lähdön, sillä autot olivat aamullakin linjalla 12 myöhässä.

29.11.22 - Pirkanmaan Tilausliikenne Oy, #20.

Kuski oli tosi ystävällinen mieskuski ja keli oli siis todella haastava. Liukasta. Kuskilla ei ollut ylinopeutta, mutta hän ei ajanut niin kuten esim. Paunun somekuski Mats ajaa. Pirkanmaan Tilausliikenteessä sai pidellä tangosta kiinni koko ajan. Perä liukasteli noilla keleillä, ilmeisesti liikaa vauhtia tilanteeseen nähden mm. Bauhausin kohdalla ja ensimmäisen kerran Kurikassa. Kolmannen kerran perä liukui pientareelle ja siitä aiheutui matkustamoon epämiellyttävää tärinää ja sellaista. Onneksi auto ei päätynyt sentään ojaan, aika kovaa välillä perä liukui. Paunun naiskuljettaja sanoi tänään, että ihmeen kaupalla selvisitte. Noilla keleillä mieluummin alinopeutta kuin bussi ja matkustajat ojassa.

30.11.22 - Pirkanmaan Tilausliikenne Oy, #23.

Keli oli tänä aamuna noin 8-9 yhtä haasteellinen ellei paljon haastavampikin. Onneksi tänä aamuna matkustajat nauttivat erinomaisen linjalla aikaisemminkin nähdyn naiskuskin seurassa kiireettömästä ajosta. Perä ei luistellut mihinkään ja tangoista ei ole tarvinnut pidellä. Saavuin verikokeisiin ajoissa eikä linja ollut lainkaan myöhässä toisin kuin eilisen mieskuskin 10 minuuttia. Ajamalla rivakammin ei välttämättä takaa aikataulussa pysymistä. Hyvä palvelu kyseisellä naiskuskilla. Riippuu paljon kuljettajasta miten reissu menee. Joku toinen mainitsi kireistä kuljettajista, sitä en ole itse nähnyt. Mutta tuota päivän naiskuskia voisin kehua, viisi tähteä ja hatunnosto. Tunsi matkansa turvalliseksi.

Se mikä ihmetytti, että linjalla 12 oli niin paljon matkustajia Pirkkalasta. Selvästi tarvitaan aamuun ei kaksi autoa tunti vaan jopa kolme neljä autoa tunti. Hyvä juttu, ettei linja aja kasin reittiä, koska se muuttuisi vielä niin:
että sitten karjaa olisi käytävätkin täynnä ja myöhässä ajot 10-20 minuuttia joka aamu. Äitini lähtee esim. töihin kasilla 2 bussia aikaisemmin mitä normaalisti lähtisi ei-ruuhkattomaan aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
30.11.22 - Väinö Paunu Oy, linja 27, vaihto Ratinassa.

Vaihdosta tauolle poistunut kuljettaja työasussa ja suoraan punaisia päin liikennevaloissa Ratinan kauppakeskukseen.

Minusta niin kiire ei saa olla, että elämä on sekunneista kiinni. Pääsin itse samoista liikennevaloista 30 sekunnin jälkeen ihan mukavasti. Onneksi eivät sentään liikennevaloissa bussikaupalla aja punaisia päin.

Kävellen suojatiellä punaisiin päin, on kai sinänsä se ja sama, kun ei muiden henkeä uhkaa. Paitsi omaansa.
 
5.12.22 - Tampereen Kaupunkil. Liikelaitos linjalla 34, #65.

Vain pari matkustajaa kyydissä koko pituudelta Suupantori - Takk. Minä yksi heistä. Mukavantuntuinen kuljettaja. Ajoi rauhallisesti.

5.12.22 - Pohjolan Liikenne linjalla 5, #807.

Ulkomainen tummaihoinen kuljettaja. Ikealta menin Säästäjänkadulle, aikaa säästääkseni, kuljettaja tervehti. Biltemalla tuli lisäporukkaa ja joku jäi pois. Stop-merkki ei poistunut ja kun katoin että jaa. En painanut.
Seuraavalla pysäkillä ONNEKSI tuli ihmisiä sisään, ja kuski ei avaa keskiovi tai takaovi. Painan lastenrattaiden nappia ja kuski avaa ovi. Kaikesta päätellen ei huomannut tai olisi vaan ajanut ohi... jos ei olisi tullut sisääntulijoita.
Juoksemiseksi menee Pirkanmaan Tilausliikenteen lähdölle Vaittiin, mutta ehdin 5 minuuttia ENNEN arvioitua bussin ohitusaikaa messukeskuksella.
Bussia ei näy eikä kuulu, 8 asteen pakkasessa, ei edes Mapsissa näy eikä Lissu liikenneseurannassa. Odotan rauhassa 10 minuuttia ja menen kävellen citymarketiin ostoksile. Oliko auto rikki tai lähtö peruttu? Edes Nyssen sivuilla ei tietoa.
Ostoksien jälkeen menen seuraavalla bussilla ja mielenkiintoiset hetket jatkuvat.

5.12.22 - PIRKANMAAN TILAUSLIIKENNE OY linjalla 12, #21.

Mukava mieskuljettaja, mutta erityistä matkassa oli se, että hän lähti ensin liikkeelle ja pisti vasta sitten ovet sulkeutumaan joka pysäkillä missä asiakkaita poistui.
Kuljettaja vastasi minulle, kun poistuin keskiovesta postilaatikolle kotiin ja sanoin kiitos hei hei! Hän sanoi Kiitoksia. Lähti ensin perinteikkäästi liikkeelle ja pisti vasta sitten ovet kiinni. Semmosta tänään. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
9.12.22 - Väinö Paunu Oy, linjalla 6.

Mieshenkilö, vanhempi minulle tuntemattomampi bussikuski, hyvin pukeutuneena työasuun siivoaa auton sisätiloja rikkalapiosetillä Länsi-Hervannassa. Ensimmäistä kertaa kun näen tätä elinaikanani.

Kymmenessä minuutissa hän ei ehtinyt kuin auton puoleen väliin rikkalapiolla siivoilla paikkoja niin piti jo lähteä liikkeelle, mutta saattaa varmaan loppuun Vatialassa perälle asti. Outoa, koska ennen siivous oli varikolla.

Voi olla, että inflaatio on niin kova nykyään, että joutuvat sielläkin siivoamaan rikkalapioilla. Autossa linja 27 on myös rikkalapiosetti näkynyt matkalla, viimeisin havainto kuukauden alusta.
 
Viimeksi muokattu:
9...siivoaa auton sisätiloja rikkalapiosetillä Länsi-Hervannassa. Ensimmäistä kertaa kun näen tätä elinaikanani.
Eikö sulle oltu perustettu ihan oma höpöhöpö-ketju, jonne voit tätä paskaasi kirjoitella rauhassa ja me voidaan olla lukematta?
 
9.12.22 - Väinö Paunu Oy, linjalla 6.

Mieshenkilö, vanhempi minulle tuntemattomampi bussikuski, hyvin pukeutuneena työasuun siivoaa auton sisätiloja rikkalapiosetillä Länsi-Hervannassa. Ensimmäistä kertaa kun näen tätä elinaikanani.

Kymmenessä minuutissa hän ei ehtinyt kuin auton puoleen väliin rikkalapiolla siivoilla paikkoja niin piti jo lähteä liikkeelle, mutta saattaa varmaan loppuun Vatialassa perälle asti. Outoa, koska ennen siivous oli varikolla.

Voi olla, että inflaatio on niin kova nykyään, että joutuvat sielläkin siivoamaan rikkalapioilla. Autossa linja 27 on myös rikkalapiosetti näkynyt matkalla, viimeisin havainto kuukauden alusta.

Kyllä tuo on ollut yleistä toimintaa etenkin tilureissa ja kaukoliikenteessä. Ovatkohan nyt sitten Nysse-alueen kulkijat muuttuneet siivottomiksi?
 
Eikö sulle oltu perustettu ihan oma höpöhöpö-ketju, jonne voit tätä paskaasi kirjoitella rauhassa ja me voidaan olla lukematta?
Vinkki. Voit olla lukematta nytkin. Arvovalintoja. Jos haluat jatkaa tuota linjaasi, niin jatka toki. Ei paljoa kiinnosta.

Harrastan ja havainnoin Nysse-joukkoliikenteessä mielipiteistäsi välittämättä. Korostan vielä, ettei muakaan kiinnosta ne tekniset havainnot, mutta en huuda siitä joka ketjussa että lopettakaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:35 ----------

Kyllä tuo on ollut yleistä toimintaa etenkin tilureissa ja kaukoliikenteessä. Ovatkohan nyt sitten Nysse-alueen kulkijat muuttuneet siivottomiksi?
Paljonhan täällä hörhöjä liikkuu, myös linjalla 6 ties mitä juoppoja istunut. Ja toki talvi tuo omat haasteensa autojen siisteyteen.

Näin se aika menee, kun Paunulaisissakin nykyään kuljettajat rikkalapion kanssa.
 
Vinkki. Voit olla lukematta nytkin. Arvovalintoja. Jos haluat jatkaa tuota linjaasi, niin jatka toki. Ei paljoa kiinnosta.

Harrastan ja havainnoin Nysse-joukkoliikenteessä mielipiteistäsi välittämättä. Korostan vielä, ettei muakaan kiinnosta ne tekniset havainnot, mutta en huuda siitä joka ketjussa että lopettakaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:35 ----------


Paljonhan täällä hörhöjä liikkuu, myös linjalla 6 ties mitä juoppoja istunut. Ja toki talvi tuo omat haasteensa autojen siisteyteen.

Näin se aika menee, kun Paunulaisissakin nykyään kuljettajat rikkalapion kanssa.
Minä sitten kysyn, että miksi kuljettaja ei saisi pitää työkaluaan siistinä, kun se jopa kuuluu linja-autonkuljettajan työtehtäviin?

Ei ole joukkoliikenneharratusta väijyä linja-autonkuljettajia ja arvioida heitä julkisella foorumilla. Saat toiminnallasi meidät kaikki muut erittäin arveluttavaan asemaan.
 
Minä sitten kysyn, että miksi kuljettaja ei saisi pitää työkaluaan siistinä, kun se jopa kuuluu linja-autonkuljettajan työtehtäviin?

Ei ole joukkoliikenneharratusta väijyä linja-autonkuljettajia ja arvioida heitä julkisella foorumilla. Saat toiminnallasi meidät kaikki muut erittäin arveluttavaan asemaan.
Mitä siis kuljettajien toiminta merkkaa sinulle? Minulle se tarkoittaa sitä, että jos kuljettaja yhtäkkiä alkaa siivota Paunun autoja, niin totta kai panen merkille.

Nimittäin toinen kuljettaja sanoi, ettei niitä siivota, likaiset varikolle ja tilataan uusi. Mutta tilanne on varmaan muuttunut.
Aika vähän täällä olisi mitään sisältöä, jos vain esineistä saisi jutella :D

Sitä paitsi kuljettajat pitää siitä, että heidän työtä arvostetaan. Tätäkin foorumia parempi tapa sanoa ohjaamoon niin menee perille. Kuljettajat tarjoavat matkaelämyksiä.

Ei busseilla pelkästään pärjää, kun täytyy olla henkilöstöäkin. Niissä nyt on hyviä ja huonoja kuskeja.
Olisi mulla paljon enemmänkin havaintoja mm. Paunusta ja vähän muistakin, yksi kuski jutteli linjalla 27 puhelimeen niin että puhelin oli korvalla pitkäänkin.

Pari talvea sitten TKL jätti suoraan lumihankeeseen Vähäjärvi-Vaitti-akselilla, kun jotkut paunulaiset jättivät kyseisellä pysäkillä lähimmälle risteykselle (ei lumihankeen poistumista).

Se oli mielestäni hyvää palvelua (ja toisaalla vähän huonoa).
 
Mitä siis kuljettajien toiminta merkkaa sinulle? Minulle se tarkoittaa sitä, että jos kuljettaja yhtäkkiä alkaa siivota Paunun autoja, niin totta kai panen merkille.
Toistan: linja-auton pitäminen siistinä kuuluu linja-autonkuljettajan työtehtäviin.

Mitä se minulle kuuluu? Olen linja-autonkuljettaja.
 
Toistan: linja-auton pitäminen siistinä kuuluu linja-autonkuljettajan työtehtäviin.

Mitä se minulle kuuluu? Olen linja-autonkuljettaja.
No se riippuu ihan missä yhtiössä sinä oot.

Väinö Paunu Oy:ssä kuljettajien työhön ei lähtökohtaisesti kuulu autojen siivouksia.

Kun rupattelin linjalla 8 erään Automyyjän kanssa niin hän sanoi ettei autoja siivoa. Jos yölähdössä kapakkaan menevä väki vaikka päästää yrjöt penkille, niin hän soittaa varikolle Nekalaan ja tilaa uuden auton. Ainoa mitä ko. kuski ja moni muu kuski teki päättäreillä oli roskiksien tyhjennys, sillä ne olivat täynnä alkolistien tölkeistä matkalla baariin. Se kävi iisisisti, koska päättärillä roskapussi roskiin ja ohjaamosta uudet roskapussit. Vaikka autossa oli roskia lattialla, niitä ei välttämättä ehtinyt hoitaa, jos meinasi vielä vessaan päästä. Suunnittelijat kun olettavat, että öisin Kyösti - Haukiluoma menee 50 minuutissa. Kuljettajan vaihto, baariruuhkat, niin ihan utopistista. ja hän vielä korosti ettei ole siivousammattilainen.

Jos hirveän sotkuiseksi auto mennyt, tilattiin uusi Kyöstiin, kun lähdettiin Haukiluomasta.''

Se miksi kerroin tuosta rikkalapiohavainnosta, että olen sentään matkaillut Paunun kyydessä jo vuosia ja näen vasta ensimmäistä kertaa kun kuljettaja siivoaa rikkalapiolla.

Ja kun ajoajat on niin tiukkoja niin ei siinä kyllä mikään kuski ehdi siivota kunnolla. Ei mielestäni kuulu kuljettajatoimintaan. Päättäreillä aika pitäisi olla palautumiseen, sen mitä ne 5-10 min siellä seisovat.
 
Vinkki. Voit olla lukematta nytkin. Arvovalintoja. Jos haluat jatkaa tuota linjaasi, niin jatka toki. Ei paljoa kiinnosta.

Harrastan ja havainnoin Nysse-joukkoliikenteessä mielipiteistäsi välittämättä. Korostan vielä, ettei muakaan kiinnosta ne tekniset havainnot, mutta en huuda siitä joka ketjussa että lopettakaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:35 ----------


Paljonhan täällä hörhöjä liikkuu, myös linjalla 6 ties mitä juoppoja istunut. Ja toki talvi tuo omat haasteensa autojen siisteyteen.

Näin se aika menee, kun Paunulaisissakin nykyään kuljettajat rikkalapion kanssa.

Kyllä luulisi että Joukkoliikennefoorumilla hyväksytään myös havainnot joukkoliikennevälineen sisältä. Mieluummin niitä luen kuin bussien perässä ajavien marmatusta bussien ajonopeudesta.
 
Isommat siivoukset (ja muunmuassa oksennusten siivoaminen) kuuluu toki vuorokausihuoltoa hoitavalle porukalle. Sen sijaan linja-autonkuljettajan tehtäviin kuuluu auton tarkistaminen päätepysäkeillä ja huolehtia mm. siitä, että mahdolliset löytötavarat päätyvät oikeseen paikkaan. Ei ole mitenkään kiellettyä, että ammattiylpeä linja-autonkuljettaja käyttää vaikkapa harjaa/rikkalapiota esimerkiksi ylimääräisten heikkojen ja kuran poistamiseen työkalustaan. Päätepysäkin kääntöaika on työaikaa (ns. tasausaikaa) eikä taukoa, jollei sitä erikseen mainita.
 
Vinkki. Voit olla lukematta nytkin. Arvovalintoja. Jos haluat jatkaa tuota linjaasi, niin jatka toki. Ei paljoa kiinnosta.

Kun et kerran pysynyt kirjoittelemassa omia juttujasi omassa ketjussasi, niin parempi sitten ettet kirjoita tälle foorumille ollenkaan.
 
Takaisin
Ylös