Sähköbusseja Tampereelle

Tosi paljon tuollaista ilkivaltaa ja paljon hörhöjä liikkuu. Ties missä aineissa.

Ihan syystä moni tamperelainen suosii omaa autoa, jos ei halua ihan pulsujen kanssa ajella.

Autoja ei kuskin normaalisti pidä siivota, tilataan uusi auto vaihtoon jos tulee jotain yrjöä penkkeihin tai käytäville.
Se riippuu miten halppis pystyy sitä toteuttamaan, jos esim. ainoa siivooja on kuski itse ja luuta, sekä kaikki bussit ajossa, jos on Tampereen isoin liikennöitsijä...

Silloin kun joku yritti töhriä erästä suosikkiautoani, niin kyllä siinä teinipoikia oli, mutta estin tapahtuneen yritykseksi Vaitissa vuosia sitten.
Kerkesivät vain jotain pientä tussilla vetää.

Yksi pikavuorokuskikin sanoi, että ajaa pikavuoroja pääasiassa tuon takia, paljon mukavempia matkustajia ja autot siistejä.
 
Miksi Pohjolan Liikenteen Yutongeissa on bussin vasemmalla puolella luukku, jossa lukee "Diesel"? Myös Helsingissä HelBin Volvo-nivelissä luki yhden luukun kohdalla "Polttoaine".:confused:
 
Luulisi olevan Webaston tankin luukku, käsittääkseni noita lämmitetään diesel lisälämmittimillä.
 
Miksi Pohjolan Liikenteen Yutongeissa on bussin vasemmalla puolella luukku, jossa lukee "Diesel"? Myös Helsingissä HelBin Volvo-nivelissä luki yhden luukun kohdalla "Polttoaine".:confused:

Lisälämmittimen dieselpolttoainetankin luukku. On fiksuksi pistetty pois asiakkaiden silmistä, kuten eräskin alan ammattilainen totesi.
 
Tampereen kaupunkiliikenteen liikelaitoksen (TKL) johtokunta päätti keskiviikkona muutaman uuden sähköbussin kilpailutuksesta. Myöhemmin niitä on tarkoitus hankkia lisää. YLE kysyi TKL:n toimitusjohtajalta Pekka Pirhoselta, miksi nyt hankitaan telibusseja eikä nivelbusseja ja miten paljon sähköbusseja on yhteensä lähivuosina tulossa. Vastaukset siihen voi lukea YLEn nettiuutisista.

Moni foorumin käyttäjä taisi tietää jo entuudestaankin, että niveliä tulee vasta varikkohankkeen ratkettua.
 
TKL:n uusien sähkötelien hankinta lähti nyt käyntiin. Hankinta sisältää 5 - 7 telin hankinnan + optiona samanlaisia lisää neljän seuraavan vuoden aikana enintään 15 kpl/vuosi. Hankinta sisältää huolenpitosopimuksen. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 15.9. Hankintailmoitus
 
TKL:n uusien sähkötelien hankinta lähti nyt käyntiin. Hankinta sisältää 5 - 7 telin hankinnan + optiona samanlaisia lisää neljän seuraavan vuoden aikana enintään 15 kpl/vuosi. Hankinta sisältää huolenpitosopimuksen. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 15.9. Hankintailmoitus

Mikäli valinta kohdistuu Yutongiin, niin saataneen piakkoin Tampereellekin valmistajan oma huoltokorjaamo. Vai hoitaako VR Fleetcare huoltosopimustyyliin tällä hetkellä Pohjolan Liikenteen kaupungissa asuvia Yutongeja?
 
Mikäli valinta kohdistuu Yutongiin, niin saataneen piakkoin Tampereellekin valmistajan oma huoltokorjaamo. Vai hoitaako VR Fleetcare huoltosopimustyyliin tällä hetkellä Pohjolan Liikenteen kaupungissa asuvia Yutongeja?
Eikös VR-Yhtymä vastannut Yutongien maahantuonnista ainakin aiemmin? Tällöin olisi luonnollista, että Yutongit huollettaisiin samalla huoltokorjaamolla kuin Pohjolan Liikenteen Yutongit.
 
Nykyisin Yutong tuo bussit maahan itse. Sitä varten on Ruotsissa Yutong Eurobus Scandinavia, jolla on sivuliike Suomessa.
 
Ite toivoisin että ne TKL:n uudet sähkötelit olisivat jotain muuta merkkiä kuin Yutongia. Mielummin vaikka MAN Lion's Cityn tai uuden VDL Citean sähkötelejä. Yutongeja on mielestäni Tampereella ja muuallakin Suomessa jo ihan tarpeeksi paljon, eli Yutongin kyytiin haluavalle EI*TODELLAKAAN pitäis muodostua haasteita. Yutong-fanien pitäis jo nyt olla tyytyväisiä, kun niitä on nyt niin paljon.
 
Herää taas kysymys saako miltään länsimaiselta valmistajalta sähkötelejä siten, että ne toimitettaisiin 2024 aikana. Varsinkin VDL:llä on niin paljon tilauksia rästissä, että saavatkohan laajennettua tuotantoa niveliin saati teleihin vielä ensi vuodenkaan aikana.

Onko muuten TKL:n kilpailutuksessa jotain mekanismeja estää tilanne, missä kalusto saapuukin vasta vuosia sovittua myöhemmin? Voiko esimerkiksi VDL:n rajata pois kilpailutuksesta, kun sillä on vanhatkin tilaukset toimittamatta, tosin muille liikennöitsijöille.

Ja MAN ei ole tainnut sanoa mitään sähkötelistä, saati julkaissut, testannut tai siirtynyt tuotantoon. Solariksen sähkötelejä näyttäisi olevan yksi kappale Trondheimissa, Bergenissä ja Madridissa.

Yutong-fanien pitäis jo nyt olla tyytyväisiä, kun niitä on nyt niin paljon.

Yutong-faneja? Onko sellaisiakaan? :D
 
Van Hoolilla on myös tulossa sähkötelejä, joten *periaatteessa* se on myös yksi potentiaalinen vaihtoehto
 
Van Hoolilla on myös tulossa sähkötelejä, joten *periaatteessa* se on myös yksi potentiaalinen vaihtoehto

Juu, toishan ne ainakin vaihtelua Yutongeista, joita on Suomessa jo paljon. Onhan se ihan komee. Ja ymmärtääkseni Van Hool on myös VDL:n tytäryhtiö, jolloin tekniikka on tuttua VDL:stä.
 
Takaisin
Ylös