Sähköbusseja Tampereelle

Ei kai PL:llä ole toistaiseksi muita runkolinjoja kuin 500, joka muuttui runkolinjaksi kesken olemassaolevan sopimuksen, ja jossa kalustovaatimukset poikkeavat siksi sopimuksista joissa ajetaan runkolinjaa jo heti sopimuksen alusta lähtien.

Ai niin. No sitten tuota ei oikein voi laskea.

Ihmettelisin joka tapauksessa jos busseissa olisi jonkinlainen penkkikangasvaatimus. Näyttäisi siltä, että edellinen runkolinjasopimus, joka ei ole mennyt Nobinalle oli 560 vuonna 2015. Muiden firmojen uusien ei-runkolinjabussien osalta ainakin PL:n ja TLL:n uusissa Yutongeissa on firmojen omat kuosit.
 
Ihmettelisin joka tapauksessa jos busseissa olisi jonkinlainen penkkikangasvaatimus.

HSL:n runkolinjojen kilpailutuksissa sellainen on ollut runkolinjojen historian alusta lähtien uusille busseille, ja oli edelleen mm. hiljattain päättyneessä 520:n ja 530:n kilpailutuksessa. Vaatimuksena on HSL-ilmeeseen räätälöity Holdsworth-kangas. Vaatimus ei koske käytettyjä busseja.

Mutta koska aiheena on Tampereen sähköbussit, niin todettakoon, että ainakin keskiviikkona iso kasa noita Pohjolan Liikenteen Nysse-Yutongeja seisoi Helsingissä firman Pasilan varikolla päärataa vasten olevalla reunalla.
 
HSL:n runkolinjojen kilpailutuksissa sellainen on ollut runkolinjojen historian alusta lähtien uusille busseille, ja oli edelleen mm. hiljattain päättyneessä 520:n ja 530:n kilpailutuksessa. Vaatimuksena on HSL-ilmeeseen räätälöity Holdsworth-kangas. Vaatimus ei koske käytettyjä busseja.

Onko tietoa sitten minkä takia Nobinan pätkä- ja teli-Bydeihin ei tullut Nobinan omia kuoseja vaan tota runkolinjojen Holdsworthia vaikkei ko. bussit ole tilattu millekään runkolinjoille? olen jutellut asiasta myös yhden Nobinan kuljettajan kanssa ja hänkin ihmettelee asiaa kovasti.
 
Onko tietoa sitten minkä takia Nobinan pätkä- ja teli-Bydeihin ei tullut Nobinan omia kuoseja vaan tota runkolinjojen Holdsworthia vaikkei ko. bussit ole tilattu millekään runkolinjoille? olen jutellut asiasta myös yhden Nobinan kuljettajan kanssa ja hänkin ihmettelee asiaa kovasti.

Kenties siksi, että on kokonaistaloudellisesti edullisempaa hankkia kaikki saman hankintaerän autot keskenään samanlaisella varustelulla, jolloin esimerkiksi pärjätään suppeammalla varaosavarastolla.
 
Kenties siksi, että on kokonaistaloudellisesti edullisempaa hankkia kaikki saman hankintaerän autot keskenään samanlaisella varustelulla, jolloin esimerkiksi pärjätään suppeammalla varaosavarastolla.

Juurikin näin. Onhan se silti jännä, että turussa olevat 15m bydit ovat myös ''HSL'' kankailla, mutta ymmärrettävää juurikin tästä syystä.
 
Ehkä tuonne ”Muuta busseista” vois tehdä oman viestiketjunsa penkkikankaista, vaikkapa viimeinen tusina näitä viestejä alustukseksi. Sikäli kun ne ketään kiinnostaa.
 
Kävin tänään huvikseen ajamassa PL:n Pasilan varikon ohi ja siellä näkyi runsaasti Tampereen väriasussa olevia Yutongeja ja lisäksi myös joitakin SLE- ja XLE-mallisia VDL:iä Tampereen väripuvussa. Eli Tampeeeelle saadaan ilmeisesti vanhempia VDL:iä dieselkalustoksi. Mut täytyy kyllä sanoa että Nyssen sinivalkoinen pukee saa kyllä Yutongin näyttämään todella tyylikkäältä, enää vähän alle kuukausi aikaa niin noista tulee yleinen näky Tampereen katukuvassa. 😊
 
Kävin tänään huvikseen ajamassa PL:n Pasilan varikon ohi ja siellä näkyi runsaasti Tampereen väriasussa olevia Yutongeja ja lisäksi myös joitakin SLE- ja XLE-mallisia VDL:iä Tampereen väripuvussa. Eli Tampeeeelle saadaan ilmeisesti vanhempia VDL:iä dieselkalustoksi. Mut täytyy kyllä sanoa että Nyssen sinivalkoinen pukee saa kyllä Yutongin näyttämään todella tyylikkäältä, enää vähän alle kuukausi aikaa niin noista tulee yleinen näky Tampereen katukuvassa. 😊
Minäkin bongasin nuo,Tampereen Yutongit Pasilan varikolla.Kyllä voi sanoa että PL:n Yutongeissa on mahtavan pehmeät penkit.Itse olen suunnitelmissa mennä kuvailemaan, noita Tampereen Yutongeja Pasilan varikolle.Sinivalkoinen Nysse-väritys sopii Kiinalaisille tyylikkäästi.Vähän valkosinisestä tilaajaväreistä vaihtelua.Kuten aiemmin sanottua vaihtelu virkistää myös näitä Kiinalaisia😄.
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin bongasin nuo,Tampereen Yutongit Pasilan varikolla.Kyllä voi sanoa että PL:n Yutongeissa on mahtavan pehmeät penkit.Itse olen suunnitelmissa mennä kuvailemaan, noita Tampereen Yutongeja Pasilan varikolle.Sinivalkoinen Nysse-väritys sopii Kiinalaisille tyylikkäästi.Vähän valkosinisestä tilaajaväreistä vaihtelua.Kuten aiemmin sanottua vaihtelu virkistää myös näitä Kiinalaisia😄.
Mites hyvin Pohjolan Liikenne hoitaa autoja, käykö samoin kuin Pirtilille, että uudet autot vanhempia kuin Paunun vanhat 8-vuotiaat autot.

Pirkanmaan tilausliikenne on tehnyt ainakin osittain Paunun kanssa yhteistyötä, mutta vain yhdestä autopaikasta Pirkkalan varikolla. Se on vuokralla heille.

Olisivat ilmeisesti halunneet muutakin palvelua sieltä, mutta kun jotain pitäisi siitä maksaa...

Halpa ja hyvä, kaksi eri asiaa. Toivottavasti PL korjaa tilanteen.
 
Mites hyvin Pohjolan Liikenne hoitaa autoja, käykö samoin kuin Pirtilille, että uudet autot vanhempia kuin Paunun vanhat 8-vuotiaat autot.

Pirkanmaan tilausliikenne on tehnyt ainakin osittain Paunun kanssa yhteistyötä, mutta vain yhdestä autopaikasta Pirkkalan varikolla. Se on vuokralla heille.

Olisivat ilmeisesti halunneet muutakin palvelua sieltä, mutta kun jotain pitäisi siitä maksaa...

Halpa ja hyvä, kaksi eri asiaa. Toivottavasti PL korjaa tilanteen.
Uusien 2016 Solaristen jälkeen hoito HSL-alueella on näkynyt ihan hyvin.Jos vaikka katsotaan 8900LE-telien huoltoa niin ei kunniankukko laula.Melkein kaikista oikean puskurin takakulma on paiskattu johonkin.Yutongien kanssa huolto sujuu hyvin kun noi Kiinalaiset,on suht uusia niin kyllä korjaamo pelaa.Kesällä Tampereella päin PL:än liikenne alkaa niin saa nähdä millasessa kunnossa autot on siellä päin.Pasilan varikolla on vielä nähtävissä nämä Kiinalaiset tulokkaat valmistautumassa Tampereelle😄
 
Ollaankohan HSL:n tapaan myös Nysse-alueella kaikki uudet dieselbussit jo hankittu ja jatkossa myös Nysse-alueelle hankitaan pelkästään sähköbusseja?
 
Ollaankohan HSL:n tapaan myös Nysse-alueella kaikki uudet dieselbussit jo hankittu ja jatkossa myös Nysse-alueelle hankitaan pelkästään sähköbusseja?
Siltähän se näyttää.Kiinalaiset sähköbussit vallloittavat Tampereen katukuvan jälleen.Enää Nysse-liikenteeseen ei saa hankkia Dieselbusseja kun näköjään PL:kin vie sinne melkein koko Yutongi-varastonsa.
 
Siltähän se näyttää.Kiinalaiset sähköbussit vallloittavat Tampereen katukuvan jälleen.Enää Nysse-liikenteeseen ei saa hankkia Dieselbusseja kun näköjään PL:kin vie sinne melkein koko Yutongi-varastonsa.
Minkälaiset nuo Yutongit sitten oikein ovat?

Nimestä päätellen pitäisi olla melko poikkeuksellista kalustoa, jota ei auta kuin mennä kokeilemaan linjalla 10. Pitäisi olla muutama Paunun kuljettaja kans siellä sitten :)

Yhden kanssa juttelin, niin vähän epäröi niitä Yutongeja, koska ovat kiinalaisia. Nykyään melko lailla suurin osa Kiina-krääsästä on poikkeuksetta rihkamaa.

Saa nähdä vaihtaako sinne vai jääkö Paunulle, vielä on aikaa miettiä.

Toivottavasti huolto pelaa, niin eivät ole PTL-kunnossa parin vuoden ajon jälkeen.
 
Minkälaiset nuo Yutongit sitten oikein ovat?

Nimestä päätellen pitäisi olla melko poikkeuksellista kalustoa, jota ei auta kuin mennä kokeilemaan linjalla 10. Pitäisi olla muutama Paunun kuljettaja kans siellä sitten :)

Yhden kanssa juttelin, niin vähän epäröi niitä Yutongeja, koska ovat kiinalaisia. Nykyään melko lailla suurin osa Kiina-krääsästä on poikkeuksetta rihkamaa.

Saa nähdä vaihtaako sinne vai jääkö Paunulle, vielä on aikaa miettiä.

Toivottavasti huolto pelaa, niin eivät ole PTL-kunnossa parin vuoden ajon jälkeen.

Minkäköhän firman entisiä kuskeja suurin osa PL:n Tampereen kuljettajista ovat?
 
HSL-alueen asukkaana itselläni on kokemusta vain Yutong E15-teleistä mutta, kai sekin riittää.Ihan mukavia rauhallisia Kiinalaisia,sähkötiikereitä.Pohjolan liikenteen Yutongi oli rauhallinen,hiljainen en huomannut mitään jossa olisi valitettavaa.Tammelundin liikenteen,Teli-Yutongissa kiihtyy kyllä voimakkaasti moottori,Kiinalaisia sähkötiikereitä ne E15-telit on.E12:stan kokemus saattaa olla hieman kammottavampi,istumapaikkoja on huomattavasti vähemmän.Kyllä niihin Kiinalaisiin tottuu kun on aikansa niillä matkustanut itsekkin totuin heti noihin sähkötiikereihin.Onnea sinulle Yutongissa matkusteleva ensikertalainen!
 
Takaisin
Ylös