Jyväskylän paikallisliikenne

Sähköbussien tulevasta määrästä (64) ja 80%:n ajosuoritteesta saa hyvin pääteltyä, että nämä kaikki tulevat olemaan todennäköisesti kaikki 12 metrin busseja. Todennäköisesti siis arkipäivisin ”telivetoiset” linjat 16, 21, ja 22 tulevat jäämään sähköbussittomaksi arkisin nyt ainakin joksikin aikaa. Arkipäivisin on mahdollista että jonain hiljaisimpina aikoina käytetään hieman uudempaa 12-metristä dieselkalustoa, ja viikonloppuna kun liikennöintiä on muuallakin vähemmän, on ehkä tällöin mahdollista nähdä sähköbusseja sitten liikennöimässä oikeastaan todennäköisesti suurinta osaa kaikista liikennöidyistä linjoista, sillä viikonloppuna bussien kokonaismäärä samaan aikaan liikenteessä on usein alle 30. Tämä ei siis ole mitään virallista tietoa, mutta hyvin todennäköinen ratkaisu.
 
Onko kellään tietoa, onko Jyväskylässä missään muualla asennettu liikennevalo-etuuksia kuin Rautpohjan, Laajavuoren, Aholaidan suuriin risteyksiin yms? Tässä suhteellisen vanhassa artikkelissa Jyväskylän liikennevalot suosivat vihreitä busseja | Keski-Suomi | Keskisuomalainen (ksml.fi) kerrotaan ainakin että etuudet asennetaan kaikkiin risteyksiin, jossa se "on järkevää". Minusta ainakin Nisulan iso risteys ja Vapauden -ja Kalevankadun risteys kaipaisi etuuksia.
 
Kolme ensimmäistä Jyväskylän Liikenteen sähköbussia aloittaa liikennöinnin toukokuussa. Sähköbussit tulevat aluksi linjoille 12, 18 ja 18K. Ensimmäiset kolme linjaa on valittu niiden reittien mukaan. Ne kulkevat lähellä autojen latauspaikkoja, jotka tulevat sijaitsemaan Sorastajantien varikolla.

Lue lisää YLEn uutisista. Siellä on kuva uudesta Volvo 7900E:stä, IPO-301:stä, Linkin väreissä.
 
Kolme ensimmäistä Jyväskylän Liikenteen sähköbussia aloittaa liikennöinnin toukokuussa. Sähköbussit tulevat aluksi linjoille 12, 18 ja 18K. Ensimmäiset kolme linjaa on valittu niiden reittien mukaan. Ne kulkevat lähellä autojen latauspaikkoja, jotka tulevat sijaitsemaan Sorastajantien varikolla.

Lue lisää YLEn uutisista. Siellä on kuva uudesta Volvo 7900E:stä, IPO-301:stä, Linkin väreissä.

Tämä IPO-301 kantaa numeroa 441. Ensi vuonnahan niitä sähköautoja tulee sitten sen 61 kappaletta lisää. Nämä eivät ole Volvoja.
 
Mahtaako kellään olla tietoa tai huhua mitä merkkiä nuo loput uudet ovat itse epäilen ,että olisi VDL mutta ei tietoa.
 
Kaikki tuon kilpailutuksen telit siis tulevat uusina. Vanhoja Citywide-telejä jää paljon vaille töitä, koska niille ei ole enää hommia kuin ehkä muutamalle vara-autoina ja yhdelle Laukaassa (jos toinen Laukaan linjan auto on siellä nyt oleva Suburban).
 
Eiköhän niille konsernin sisältä jotakin hommaa löydy, melko tehokkaasti on aina Koiviston Auto kalustonsa käyttänyt.

Nyt tilanne voi muuttua voimakkaan sähköistymisen tuloksena. Konsernilla ei ensi vuoden kesän jälkeen ole paljoa sopimuksia, joihin noin vanhoja telejä tarvittaisiin - tosin vielähän sellaisia soppareita voi voittaa. HSL-liikenteessä Ojangossa on hommia vanhoille teleille vuoden 2024 loppuun asti, mutta muutaman kuukauden takia noita tuskin lähdetään maalaamaan. Lahdessa taitaa olla vielä ajossa 7 kpl Ruotsista tuotuja 2008-mallisia OmniLink-telejä, joten niiden tilalle noita voisi mennä.
 
Nyt tilanne voi muuttua voimakkaan sähköistymisen tuloksena. Konsernilla ei ensi vuoden kesän jälkeen ole paljoa sopimuksia, joihin noin vanhoja telejä tarvittaisiin - tosin vielähän sellaisia soppareita voi voittaa. HSL-liikenteessä Ojangossa on hommia vanhoille teleille vuoden 2024 loppuun asti, mutta muutaman kuukauden takia noita tuskin lähdetään maalaamaan. Lahdessa taitaa olla vielä ajossa 7 kpl Ruotsista tuotuja 2008-mallisia OmniLink-telejä, joten niiden tilalle noita voisi mennä.

Jonkin verran on käyttäjä Jirtsun kanssa pohdiskeltu mihin noita Jyväskylästä ylijääviä autoja voisi sijoittaa. Nyt toki kun tuo sähkötelien määrä tuli ilmi niin ei pohdiskelu ainakaan helpotu.

Varmaan lie on niin että Kabusit ja ne neljä Citywideä lähtee. Ja tuskin löytävät töitä enää yhtymästä. Miten sitten nuo 55 kpl diesel VDL:ä? Riittääkö töitä Jyväskylässä ja jos ei niin missä sitten? Porvoo? Oulu? Tampere? Helsinki? Ja sitten vielä telejäkin jää joutilaaksi.
 
Ja tuskin löytävät töitä enää yhtymästä. Miten sitten nuo 55 kpl diesel VDL:ä? Riittääkö töitä Jyväskylässä ja jos ei niin missä sitten? Porvoo? Oulu? Tampere? Helsinki?

Tuossa JyLin voittamassa paketissa oli 70 2-akselista, joista siis 42 tulee sähköinä (39 uutta ja 3 tänä kesänä tulevaa), joten sinne tarvitaan 28 vanhaa dieseliä + vara-autot. Jää siitä vielä VDL:iä yli vajaat 20 kpl.

Porvoossa liikennettä kilpailutetaan nyt vuosi kerrallaan (tai ei edes sitä, koska kesä- ja talviliikenne kilpailutetaan erikseen), joten vielä ei tiedä, mikä siellä on tilanne syksystä 2024 alkaen. Oulussa ei tietääkseni ole vielä aloitettu OTP:n konkurssin seurauksena tulleiden kesällä 2024 päättyvien väliaikaissopimusten kilpailutuksia, vaikka alkuvuodesta siellä joukkoliikennejaostossa käsiteltiin tavoiteaikataulu, jossa kilpailutus olisi alkanut maaliskuun alussa. Siellä pisteytys tukee sähköbussien hankintaa, mutta kun kilpailutus ei edes ole vielä alkanut, tarvinnevat voittajat aluksi jotain väliaikaiskalustoa. Tampereella vuotta 2014 vanhempia 2-akselisia ei ole kovin paljoa. HSL-liikenteessä taas nykyisissä sopimuksissa ei juurikaan ole käyttöä takaovettomille dieseleille - tänä kesänä vapautuvat 2015-malliset HelB:n Citeatkin voivat joutua muuttamaan pois pääkaupunkiseudulta. Rovaniemellä ja Lahdessa on vielä Scaloja ajossa, mutta ainakin osa niistä ajaa sellaisia vuoroja, joihin vaaditaan enemmän istumapaikkoja kuin mitä 12-metrisistä Citeoista löytyy. Rovaniemen Kabusit voisi ainakin korvata Citeoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös