Jyväskylän paikallisliikenne

Todennäköisesti ruuhka-aikana saattaa joltain linjalta löytyä, mutten ole aivan sataprosenttisen varma, jääkö ja jos jää niin kuinka monta, varmasti ne muutama uutta Volvo 7900E vähentävät tarvetta näille. Mutta toukokuu 2024 luulisi olevan ainakin ihan viimeinen kuukausi näiden käyttöön, ellei uutta kalustoa saada heti ajoon alkavalle sopimuskaudelle.

Monta uutta sähköVollea pitäis siis Jyväskylään vielä tulla elokuussa?
 
Okei, minulla toki voinu jäähä väärä mielikuva viidestä.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:55 ----------

Okei, minulla toki voinu jäähä väärä mielikuva, että viisi tulis.
 
Onko täällä tietoa / arviota siitä, kuinka pitkä on tämän sähköbussin toiminta-aika? Jos auto aloittaa aamulla, niin pitääkö ladata saman päivän aikana?
 
Onko täällä tietoa / arviota siitä, kuinka pitkä on tämän sähköbussin toiminta-aika? Jos auto aloittaa aamulla, niin pitääkö ladata saman päivän aikana?
Voi olla että pitää ladata päivän aikana, mutta isoakkuinen sähköbussi pärjää varsin usein pelkällä yölatauksellakin. Tuo riippuu hyvin monesta asiasta. Akkujen kapasiteetissa on eroja, ajo-olosuhteissa on eroja, ajosuoritteissa on eroja (km/ajopäivä), ulkolämpötiloissa jos missä on eroja, kuljettajien ajotavoissakin on eroja, ajoneuvon täyttöasteessa (paljonko on matkustaja kyydissä) esiintyy vaihtelua. Pk-seudun bussiharrastajat voivat katsoa oman alueensa bussien ajorupeamia Bussitutka-palvelun kautta. Sieltä näkee, että usean merkkisillä sähköbusseilla pärjää "kokopäivävuorossa" ilman välilatausta varsin monilla linjoilla. Mutta kyllä tuolla tien päällä näkee edelleen jonkin verran lataamistarpeistakin aiheutuvia siirtoajoja. Nivelbusseja tällä seudulla ladataan päätepysäkeillä hyvinkin johdonmukaisesti, mutta ne ovat oma juttunsa.
 
Sähköbusseilla päästään kyllä yleisesti jonnekin 12 tunnin toiminta-aikoihin, osin ulottumat ovat selvästi pidempiäkin. Käytännössä esimerkiksi aamulla aloittaneella autolla usein ajellaan yhtämittaisesti iltaruuhkan loppuun. Vastaavasti joillain autoilla taas ehkä ajetaankin muutama tunti aamun ruuhkavuoroja ja sitten pidempi iltapätkä iltapäivästä aina yöhön asti. Eli ihan jatkuvasti ei ole tarvetta ajella varikolle lataamaan, vaan sen voi yhdistää esimerkiksi kuljettajan ruokataukoon tai vuoronvaihtoon. Yleensä lataukset voidaan ajoittaa ruuhka-aikojen ulkopuolelle, jolloin osa kalustosta olisi muutenkin seisomassa.
 
Voi olla, että jäsen John pohti asiaa jonkin verran Jyväskylän näkökulmasta, ketju ainakin koskee Jyväskylän paikallisliikennettä. Keskisuurissa ja sitä pienemmissä kaupungeissa on lopulta aika vähän ruuhkavuoroja. Siten latausajankohtien ajoittaminen ei suju välttämättä ihan yhtä kätevästi ruuhkien välille tai iltapäiväruuhkan jälkeiseen aikaan. Toisaalta monien kokopäivävuorojen liikennöimisaika on selvästi lyhyempi kuin isommissa kaupungeissa. Linjoilla, joilla on ajoa kukonlaulusta iltamyöhään, auto vaan vaihtuu jossain kohtaa päivää ladattuun autoon. Se voidaan järjestää juuri Miskan selostamalla tavalla kuljettajan vaihtumisen yhteyteen. Vaihdot ja lataushetket on mielekästä porrastaa siten, että kaluston käyttöaste kuitenkin pysyy mahdollisimman korkeana.
 
Ainakin Yutongissa lämmitys tuntuu vaikuttavan yllättävän paljon, vaikka pakkasella polttoainekäyttöinen lisälämmitin on apuna. Ajotavalla taas tuntuisi olevan sittenkin yllättävän pieni vaikutus. Se ehkä kertoo siitä, että talteenotto jarrutuksissa toimii hyvin. Voisi kyllä kuvitella, että näin painavan ajoneuvon kulutukseen vaikuttaisi ajotapa aivan oleellisesti. Ilmastointi ei tunnu vaikuttavan ihan lämmityksen tavoin, mutta eipä sen toimintakaan kehuja ansaitse. Tuntuu olevan taipumusta kyykähtää ja vaatii uudelleenkäynnistyksiä.
 
Onkos noissa uusissa Volvoissa nuo ritilät jokaisen istumativin yläpuolella, kaiuttimia? Onkohan tullut Volvolta valmiiksi vai onko kilpailutuksessa ollut vaatimuksena, jos jossain vaiheessa kuulutukset otettaisiin käyttöön?
 
Mikähän idea tuossa kokeilussa on kun vasta tehtiin lähes kymmenen vuoden sopimus jyväskylän joukkoliikenteestä ,vai onko niin ,että sähkö telejä ei vaan saa ja niitä jouduttaisiin korvaamaan nivelillä.
 
Mikähän idea tuossa kokeilussa on kun vasta tehtiin lähes kymmenen vuoden sopimus jyväskylän joukkoliikenteestä ,vai onko niin ,että sähkö telejä ei vaan saa ja niitä jouduttaisiin korvaamaan nivelillä.

Sähkötelejä on kyllä saatavilla ainakin BYD:ltä ja Yutongilta.
 
Tuli sellainen huomio tehtyä, mitä virkaa linjalla 20 oikein on? Kuokkalasta Keskustaan Ristonmaan kautta palvelee jo 15, jolle voisi lisätä vuoroja jos 20 lakkautettaisiin. Keskustasta Pupuhuhtaan menee jo täysin samaa reittiä 25, pientä poikkeusta Pupuhuhdassa lukuunottamatta. Pupuhuhdasta on kuitenkin hyvin lyhyt kävelymatka Rasinrinteen (12) ja Huhtasuon (25) pysäkeille.
 
Takaisin
Ylös