Kuopion paikallisliikenne

Ne todennäköisesti ovilla 1+2+1, kun muuten Kuopiossa 1+2+0 on yleisin malli.
...muuten ei Kuopiossa ole paljoa takimmaista ovea näkynyt.

Joo nyt oli vissiin ensimmäistä kertaa vaatimuksissa takaovea. Jo polttomoottorikäyttöisiin kaksiakselisiinkin vaadittiin takaovi, jos auto ostetaan uutena. KL toki käyttää jo olemassa olevia takaovettomia VDL:iä ja hyödyntää siten käytettyjen autojen edun takaovettomuuden kanssa. Teliautoihin vaadittiin takaovi kaikissa tapauksissa, sähköbusseihin riittää etu- ja keskiovi/ovet.
 
Tuli tämmöinen aamutuimaan vastaan: 81 RIISTAVESI - KUOPIO, taisi olla savonlinjan auto.
Oliko tämä mukana kilpailutuksessa vai onko sl:n oma linja ?
 
Tuli tämmöinen aamutuimaan vastaan: 81 RIISTAVESI - KUOPIO, taisi olla savonlinjan auto.
Oliko tämä mukana kilpailutuksessa vai onko sl:n oma linja ?

Oli ilmeisesti kilpailutuksessa mukana, koska Jääskeläinen ajoi ennen kesäkuuta senkin. Mahdollista on myös että tuo oli ilman linjanumeroa ennen kesää ja sai numeron 81 samalla kun esim. Kuopio-Pielavesi, Kuopio-Vesanto jne. sai numeron.
 
Oli ilmeisesti kilpailutuksessa mukana, koska Jääskeläinen ajoi ennen kesäkuuta senkin. Mahdollista on myös että tuo oli ilman linjanumeroa ennen kesää ja sai numeron 81 samalla kun esim. Kuopio-Pielavesi, Kuopio-Vesanto jne. sai numeron.

Miten nämä linjat muuten kilpailutettiin? Millaiset sopimukset ja oliko näissä mukana Ely ja tuo Vilkkuorganisaatio molemmat?
 
Kuopion Liikenteen paikkurikalustoon on ensi talvea varten liittynyt 10 Oulusta tuotua vm 2008-2010 Kabus TC4A4:ää.

Uudet KL 75, 76, 77, 78, 79, 80, 83, 84, 85, 86
samassa järjestyksessä ex. KS 70, 109, 111, 112, 113, 114, 163, 137, 63, 126.

Kabuseita on Kuopiossa nyt 34, ja ne kaikki poistuvat 3.6.2021 mennessä uuden kauden alkaessa lopuillakin linjoilla.

Katureita tarvittaneen ensi talveksi vielä muutama lisää, koska viime talvikaudella loppuun asti liikennöineistä autoista 12 lähti (9 Scalaa muualle ja 3 Citeaa Varkauteen), ja nyt vain 10 on tullut tilalle. Noiden 12 autonkin kanssa KL:llä kuulemma oli autoista pulaa joten veikkaan että noin 3 autoa tulee vielä jostain ensi talveksi.
 
Savonlinja #464 ja Kuopion Liikenne #25 ovat valmistuneet Vilkku-väreihin. Molemmat ovat uudehkoja Iveco Irisbus Crossway:tä.
SL vilkutettuja ovat nyt siis #337, #432 ja #464
KL vilkutettuja ovat #24 ja #25.
Savonlinja tarvinnee vielä pari Vilkku-bussia syksyksi jotta riittää kaikille vaatimuslinjoille 61, 74 ja 75.
 
Kuopioon on tilattu 13 VDL:n LLE-115 E sähkölinja-autoja. Muista autohankinnoista kesälle '21 ei ole vielä tietova.
 
Kuopiossa kilpailutetaan nyt Vehmersalmen suunnan liikennettä: https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/42336/notice/56120/overview

Hankittavana on Kuopion kaupunkiseudun maaseutuliikenteen avoimet joukkoliikennepalvelut Kuopion Vehmersalmen alueelle, kohde M8 (Vilkku-linjat 81-86) sekä asiointiliikenne bruttokorvaukseen perustuen. Aikaväli 7.6.2021 - 6.6.2025, sopimusaikaa voidaan jatkaa 1 + 1 optiovuodella.
 
Hankittavana on Kuopion kaupunkiseudun maaseutuliikenteen avoimet joukkoliikennepalvelut Kuopion Vehmersalmen alueelle, kohde M8 (Vilkku-linjat 81-86) sekä asiointiliikenne bruttokorvaukseen perustuen. Aikaväli 7.6.2021 - 6.6.2025, ...

Savonlinja sai kesäkuusta 2020 alkaneen 5 vuoden sopimuksen tuolle kohteelle. Ovatkohan siis jättämässä niin sanotusti leikin kesken noiden osalta jos kerta nyt kilpailutetaan uudelleen...
 
Savonlinja sai kesäkuusta 2020 alkaneen 5 vuoden sopimuksen tuolle kohteelle. Ovatkohan siis jättämässä niin sanotusti leikin kesken noiden osalta jos kerta nyt kilpailutetaan uudelleen...

Muistanet väärin. Savonlinjan sopimuskausi tuossa kohteessa on 1.6.2020-6.6.2021. Tilaajaväritystä kohteessa ei vaadita sopimuksen lyhyyden vuoksi.
 
Siitä ei nyt ole kyse. Sopimuskausi oli kaupungin dokumenttien mukaan 2025 asti, mutta sain asiasta kysellessä tiedon että juurikin kohteen M8 kilpailutuksen tuloksesta oli valitettu ja sen vuoksi järjestetään uudelleenkilpailutus.

Sopimuskausi lienee lyhennetty 2021 loppumaan sen takia. Tilaajavärejä en usko että on mitään järkeä tunkea niille lähinnä pelkkiä maaseudun koululaisia palveleville linjoille (linja 82 voisi olla ainoa sellainen mihin tuntuisi järkevältä laittaa), mutta uskonpa että liikennöinti jatkuu alkuperäisen 2020-2025-sopimuksen ehtojen mukaan kunhan tämä valituksen takia tehty uusi kilpailu saadaan selväksi.
 
Siitä ei nyt ole kyse. Sopimuskausi oli kaupungin dokumenttien mukaan 2025 asti, mutta sain asiasta kysellessä tiedon että juurikin kohteen M8 kilpailutuksen tuloksesta oli valitettu ja sen vuoksi järjestetään uudelleenkilpailutus.

Sopimuskausi lienee lyhennetty 2021 loppumaan sen takia. Tilaajavärejä en usko että on mitään järkeä tunkea niille lähinnä pelkkiä maaseudun koululaisia palveleville linjoille (linja 82 voisi olla ainoa sellainen mihin tuntuisi järkevältä laittaa), mutta uskonpa että liikennöinti jatkuu alkuperäisen 2020-2025-sopimuksen ehtojen mukaan kunhan tämä valituksen takia tehty uusi kilpailu saadaan selväksi.

En nyt ole aivan varma, mistä mielestäsi ei ole kyse, mutta minä vastasin seuraavaan:
"Savonlinja sai kesäkuusta 2020 alkaneen 5 vuoden sopimuksen tuolle kohteelle. Ovatkohan siis jättämässä niin sanotusti leikin kesken noiden osalta jos kerta nyt kilpailutetaan uudelleen..."

Edelleen vastaus tuohon on, että Savonlinjan sopimuskausi tuossa kohteessa on 1.6.2020-6.6.2021. Tilaajaväritystä kohteessa ei vaadita sopimuksen lyhyyden vuoksi.
Sopimuksen allekirjoituspäivä oli 16.1.2020.
 
Takaisin
Ylös