Oulun paikallisliikenne

Kilpailussa on leikkuri niin, että yksi liikennöitsijä voi voittaa korkeintaan 65% automäärästä. Jos sama tarjoaja voittaisi molemmat yhdistelmät, saa tarjoaja vain isomman yhdistelmän. Jos isompi voitto olisi tulossa yksittäistarjouksina, annetaan kohteita isoimmasta lähtien, kunnes maksimiautomäärä täyttyy.
Eli Koskilinjoilla on tässä kilpailutuksessa vain hävittävää. Miksiköhän tuollainen ratkaisu tehtiin, koska OTP:n osallistumisesta ei ole enää pelkoa eikä HSL:kään ole tuota käyttänyt enää viimeisimmissä kilpailutuksissa?
 
Miksiköhän tuollainen ratkaisu tehtiin, koska OTP:n osallistumisesta ei ole enää pelkoa eikä HSL:kään ole tuota käyttänyt enää viimeisimmissä kilpailutuksissa?

Varmaan haluttu vaan pelata varman päälle kalliin monivuotisen fiaskon jälkeen. :D
 
Eli Koskilinjoilla on tässä kilpailutuksessa vain hävittävää. Miksiköhän tuollainen ratkaisu tehtiin, koska OTP:n osallistumisesta ei ole enää pelkoa eikä HSL:kään ole tuota käyttänyt enää viimeisimmissä kilpailutuksissa?

Noh, alun perinhän nuo ovat kaikki OTP:n liikennöimiä linjoja, joten kaikilla tarjoajilla on vain voitettavaa. ;) Itse ymmärrän leikkurisäännön niin, että käytännössä yhdellä tarjoajalla on mahdollisuus voittaa kolme kohdetta neljästä, mikä ei varmaan suurimmalle ja kauneimmallekaan olisi huono tulos.

Eiköhän leikkurin käytöllä pyritä monopolisoitumisen estämiseen. Jos jossain kohden yksi liikennöitsijä ajaisi käytännössä kaikkia linjoja, voisi olla, että tulevissa kilpailutuksissa ei välttämättä löytyisi kovin paljon tarjoajia (ainakaan suurempien automäärien kohteisiin) ja hintataso pääsisi karkaamaan.

HSL kun on selkeästi suurin markkina, niin siellä tämä riski on varmaan vähäisempi. En sitten tiedä, onko Suomessa muissa kaupungeissa käytetty paljon leikkureita. Muistelen, että ainakin Kuopiossa on joskus mennyt liikennettä PL:lle, vaikka KL olisi ajanut halvemmalla.
 
Linjan 59 liikennöinti siirtyy huomisesta 14.7.2023 alkaen OuBus Oy:lle 31.12.2023 saakka, jonka jälkeen linja kilpailutetaan uudestaan pidemmälle sopimukselle.
 
10.8.2023 voimaan tulevat talviaikataulut tuovat mukanaan liudan pieniä muutoksia Oulun Seudun Liikenteeseen verrattuna edelliseen talviaikatuluihin, tässäpä keskeisimmät muutokset. Näiden muutosten lisäksi on lukuisia pieniä aikataulumuutoksia täsmällisyyden parantamiseksi.

Kohde 1:

Linja 1: Liikennöintiaikaa pidennetään viikonloppuisin, joka tarkoittaa neljää lisävuoroa lauantaisin ja sunnuntaisin.

Linja 5: Liikennöintiaikaa pidennetään viikonloppuisin, ja palvelutasoa nostetaan sunnuntaina puolen tunnin vuoroväliin aikavälillä 10-19. Tämä tuo 15 uutta vuoroa lauantaille ja 21 vuoroa sunnuntaille.

Kohde 2:

Linja 4B lakkautetaan ja korvataan linjan 4/4A vuoroilla, jolloin Herukkaan on paremmat aamuyhteydet viikonloppuisin

Kohde 3:

Linjalle 2 ja 3 lisätään yksittäisiä vuoroja viikonloppuaamuihin ja iltoihin.

Kohde 7:

Linja 21: Vuoroväli puolitetaan puoleen tuntiin arkipäivisin jolloin linjalle tulee 34 vuoroa enemmän.

Linja 20B: Lisätään yksittäinen aamuvuoro lauantaille, jotta OYS:ille pääsee jo kahdeksaksi.

Kohde 8:

Linjan 40 ja 41 päätepysäkki Muhoksella siirtyy linja-autoasemalta valtatien varteen. Linjoille lisätään myös 2 vuoroa koulujen tarpeiden vuoksi.

Kohde 10:

Linja 54/B: Reitti ei kulje jatkossa Saaristonkatua ja Torikatua pitkin, vaan Raksilasta ajetaan reittiä Raksila - Heikinkatu - Kuvernööri - Pokkitörmä - Franzen - Raksila keskustan alueella.

Kohde 11:

Linja 50: Arkisin 9 lisälähtöä jolla saavutetaan pidempi liikennöintiaika.

Linja 51: Nostetaan palvelutasoa arjen ruuhka-aikaan, jolloin vuoroväli on jatkossa 20 minuuttia.

Linja 55: Uusi linja Niemenrannasta Zeppeliniin. Arkisin viisi vuoro per suunta.

Kohde 12:

Linjalle 8 lisätään Teknologiakylästä kaksi lähtöä arkiaamuihin.

Kohde 14:

Linjan 18 palvelutasoa nostetaan ja vuoroväli puolitetaan 30 minuuttiin.

Kohde 17:

Linjan 63 liikennöintiä jatketaan arki-iltoina klo 20 saakka.

Linjan 64/V viimeiset vuorot lakkautetaan vähäisen käytön takia.
 
Viime viikolla alkoi kohteiden 1, 3, 4 ja 14 seuraavien sopimusten kilpailutus. Kaikissa sopimuskausi on 3.6.2024 – 6.6.2032 + 2 vuoden optio.

Kohteiden sisältö on:
  • Kohde 1: linjat 1, 5 ja 5N. 13 teliä
  • Kohde 3: linjat 2, 2N ja 3. 21 teliä
  • Kohde 4: linjat 7 ja 10. 9 2-akselista
  • Kohde 14: linjat 11, 14, 18, 19 ja 58. 1 teli ja 13 2-akselista
Yhdistelmätarjoukset voi jättää kohteista 1+3 ja 4+14.

Kalustopisteitä saa: uusi päästötön bussi 1 p. / kpl, käytetty päästötön bussi tai uusi puhdas bussi 0,5 p. / kpl. Kussakin kohteessa kalustopisteet skaalataan niin, että parhaimmat pisteet saanut tarjoaja saa täydet kalustopisteet (= kohteen automäärän verran pisteitä) ja muut suhteutetaan siihen. Kaikissa kohteissa maksimipisteet on 100 eli hinnan painoarvo on sitä pienempi mitä enemmän kohteessa on autoja. Yhdistelmätarjoukset vertaillaan yksittäistarjouksiin niin, että parhaiden yksittäistarjousten hinnat lasketaan yhteen ja hintapisteiden vertailu yhdistelmätarjouksiin tehdään siltä pohjalta. Vertailussa yhdistelmätarjouksiin parhaiden yksittäistarjousten kalustopisteet lasketaan yhteen. Jos uuden päästöttömän kaluston toimitus viivästyy liikennöitsijästä riippumattomasta syystä, voi korvaavaa kalustoa käyttää ilman sanktioita 2.6.2025 asti.

Kaiken kaluston on täytettävä Euro6-päästövaatimus. Maksimi-ikä on 15 vuotta ja kilometreillä painotettu keski-ikävaatimus 8 vuotta.

Kilpailussa on leikkuri niin, että yksi liikennöitsijä voi voittaa korkeintaan 65% automäärästä. Jos sama tarjoaja voittaisi molemmat yhdistelmät, saa tarjoaja vain isomman yhdistelmän. Jos isompi voitto olisi tulossa yksittäistarjouksina, annetaan kohteita isoimmasta lähtien, kunnes maksimiautomäärä täyttyy.

Tarjousten laskenta-aikaa on reilusti. Viimeinen jättöpäivä on 7.8.2023.

Kohteet 1 ja 3 voitti yhdistelmätarjouksella Nobina Oy ja kohteet 4 ja 14 voitti yhdistelmätarjouksella Koiviston Auto Oulu Oy. Molemmat yhdistelmät saivat täydet kalustopisteet.
 
Savonlinjaltakaan ei voitto kohteeseen 4+14 ollut kaukana, hinnan puolesta olisi ollut halvin.

Pikaisella vilkaisulla näyttää ihan onnistuneelta kilpailutukselta. Toki hieman yllättävää, ettei Länsilinjat tai Vekka olleet kiinnostuneita.

(Tarjoajia oli siis Koiviston Auto, Nobina, Savonlinja, OuBus, Revon Turistiliikenne ja Auvo Virpi)
 
Nobinalla siis toimipaikat lisääntyy.
Onnittelut Nobinalle! Mahtava uutinen.

Uusia BYD:ejä lisää vai peräti Volvoa?
 
Noin iso määrä uutta kalustoa tarkoittaa toivottavasti katuri-Kabusien tarinan päättymistä Oulussa ja ehkä jopa koko KA-konsernissa.
 
Mahtaa olla BYD:ejä tulossa, koska Volvolla ei vielä ole sähkötelejä markkinoilla.

Jep tämän tajusin vaikka innoissani ehdinkin jo Volvon mainita.
Juuri yritin muokata viestiäni ennenkuin huomasin että siihen oli jo vastattu mutta kyseinen viesti poistui samantien kuin klikkasi viestiä joten joku bugi on kun käyttää Iphonella JLF:ää.
 
Takaisin
Ylös