Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2017

Jos asemalla pitää poiketa niin miksei hallivuorot vain aja Aleksilta Mikonkadun kautta Kaivokadulle ja siitä edelleen Lasipalatsin kautta Töölön halliin. Ei kai tuo "väärään suuntaan" ajo hallisivulla haittaa.
Koska pitää poiketa myös Ylioppilastalolla, jossa monet jäävät pois. Lasipalatsilta olisi kyllä tarpeeksi lyhyt kävelymatka matka asemalle, joten aseman kautta ajaminen on mielestäni turhaa.
 
Töölön halliin ajavilla linjan 5 vaunuilla on nykyään mielenkiintoinen hallireitti. Nehän lopettavat Rautatieasemalle ja ajavat Töölöön Porthaninkadun, Helsinginkadun, Ruusulankadun kautta. Melko pitkä reitti.

Miten nuo vaunut on kilvitetty? Jos ne Mannerheimintiellä saisivat kilpiin tekstin 3 Urheilutalo, niin ne toimisivat hyvinä lisävuoroina koko matkan Rautatieasemalta Urheilutalolle.

Kaarlenkadun pysäkin jälkeen kun kilpiin tulisi Ooppera, niin Urheilutalolta Oopperalle matkustavatkin rohkenisivat kyytiin.
 
Miten nuo vaunut on kilvitetty? Jos ne Mannerheimintiellä saisivat kilpiin tekstin 3 Urheilutalo, niin ne toimisivat hyvinä lisävuoroina koko matkan Rautatieasemalta Urheilutalolle.

Kaarlenkadun pysäkin jälkeen kun kilpiin tulisi Ooppera, niin Urheilutalolta Oopperalle matkustavatkin rohkenisivat kyytiin.

Valitettavasti en tiedä mutta pitänee seurata.
 
Havainto voi olla muiden mielestä vanha, mutta itselleni uusi: vasta tänä aamuna huomasin ensimmäisen kerran, että Varioon #216 on asennettu uudet matkakortinlukijat. Ei noita pahemmin ole Varioissa näkynyt...

---------- Viestit yhdistetty klo 10:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:48 ----------

Valitettavasti en tiedä mutta pitänee seurata.

Vitoseksi nuo on kilvitetty. Juuri eilen hämmästelin Hakaniemessä vaunua kilvillä "5 Töölön halli"...
 
Vitoseksi nuo on kilvitetty. Juuri eilen hämmästelin Hakaniemessä vaunua kilvillä "5 Töölön halli"...
Minä näin äsken Sturenkatua etelään ajavan vaunun, joka oli kilvitetty "5 Katajanokan term." Tietääkö joku, ajaako tuollainen vuoro Hesarin ja Manskun kautta rautatieaseman eteen, vai kiertääkö Töölö-Kamppi -lenkin? Mietin vain, kun tuolla suoremmalla reitillä olisi kaksi käännöstä, jotka eivät normaalisti ole käytössä...
 
Minä näin äsken Sturenkatua etelään ajavan vaunun, joka oli kilvitetty "5 Katajanokan term." Tietääkö joku, ajaako tuollainen vuoro Hesarin ja Manskun kautta rautatieaseman eteen, vai kiertääkö Töölö-Kamppi -lenkin?

Ajaa Hesarin ja Manskun kautta.
 
Minä näin äsken Sturenkatua etelään ajavan vaunun, joka oli kilvitetty "5 Katajanokan term.
Kohta ei näitäkään kilvityksiä Sturenkadulla näe, koska LIJ ei pysty näyttämään linjan ulkopuolisella reitillä muuta kuin tekstiä "Ei linjalla". Joskus on joku kuljettaja valinnut tunnuksen 5 käsin, mutta silloin matkakortinlukijat eivät toimi. Vitoseen nousi joskus (ja nousee jonkin verran edelleen Helmi vuoroihin, ei yhtä paljon kuin ennen, kun ei voi tietää kumman järjestelmän vaunu on tulossa) paljonkin ihmisiä ainakin iltaruuhkassa Roineentien pysäkiltä, mutta jatkossa pitää vaihtaa: mennä vaikka ensin 1A:lla Senaatintorille ja sieltä vitoseen, ja jos haluaa istumapaikan niin pitää vaihtaa 2 kertaa: 1A:lla Hakaniemeen, 3/9/6T Rautatieasemalle ja siitä vitoseen. Sitten kun 1A lakkautetaan elokuussa pitää kävellä Sturenkadulta Mäkelänkadulle Hattulantien pysäkille, ei se tosin kovin pitkä matka ole. Tai sitten LIJ:n puute korjataan.
 
Kohta ei näitäkään kilvityksiä Sturenkadulla näe, koska LIJ ei pysty näyttämään linjan ulkopuolisella reitillä muuta kuin tekstiä "Ei linjalla".

Siis hetkinen. On valittu uusi, viimeistä huutoa oleva järjestelmä, joka onkin kankeampi ja huonompi kuin jo kauan sitten dementiakotiin pantu Helmi-mummu? Eihän se nyt voi mennä näin!

Tarkoittaako tuo yllä oleva myös sitä, että jos esimerkiksi osa linjan 10 vuoroista käännettäisiin vaikka Kolmikulmassa, niin LIJ ei pystyisi käsittämään sitä, että osalle vuoroista pitää kilvittää 10 Kirurgi ja osalle 10 Kolmikulma?

Minusta hyvä ja järkevä periaate olisi, että halliin taikka esimerkiksi toiselle linjalle menevän vaunun kilvissä lukisi sen linjan numero, jolla vaunu vielä hetken on, sekä se määränpää, joka on tuon linjan viimeinen pysäkki. Siis vaikkapa niin, että Skattalta Töölön halliin lukisi 4 Ooppera taikka Hietalahdesta Koskelan halliin lukisi 6 Paavalin kirkko.

Sitten on näitä erikoistapauksia, kuten aiemmin mainittu 5, joiden kilvitys olisi suotavaa suunnitella niin, että myös hallisivuista on matkustajille mahdollisimman paljon iloa. Jos esimerkiksi Töölöstä lähtee ulos vuoro, jonka on tarkoitus mennä Arabiaan ja aloittaa sieltä linjalla 6, niin tottahan tällaiselle vuorolle pannaan kilvet 8 Arabia ja ajetaan se Oopperalta ikään kuin se olisi ihan normaali kasi.
 
Kohta ei näitäkään kilvityksiä Sturenkadulla näe, koska LIJ ei pysty näyttämään linjan ulkopuolisella reitillä muuta kuin tekstiä "Ei linjalla". Joskus on joku kuljettaja valinnut tunnuksen 5 käsin, mutta silloin matkakortinlukijat eivät toimi. Vitoseen nousi joskus (ja nousee jonkin verran edelleen Helmi vuoroihin, ei yhtä paljon kuin ennen, kun ei voi tietää kumman järjestelmän vaunu on tulossa) paljonkin ihmisiä ainakin iltaruuhkassa Roineentien pysäkiltä, mutta jatkossa pitää vaihtaa: mennä vaikka ensin 1A:lla Senaatintorille ja sieltä vitoseen, ja jos haluaa istumapaikan niin pitää vaihtaa 2 kertaa: 1A:lla Hakaniemeen, 3/9/6T Rautatieasemalle ja siitä vitoseen. Sitten kun 1A lakkautetaan elokuussa pitää kävellä Sturenkadulta Mäkelänkadulle Hattulantien pysäkille, ei se tosin kovin pitkä matka ole. Tai sitten LIJ:n puute korjataan.

Kyllä tälainen systeemi pitää korjata. Ja mitä tulee Rautatieaseman pysäkiltä viitoseen nousemiseen niin ei siellä pahimpaan aikaan istumapaikkaa saa kuin osaamalla rynnätä vaunuun. Onneksi olien siinä hyvä tarvittaessa , muttei se niin mukavaa ole.
 
15.2 klo12.18
414/1 ja huoltoraitiovaunu perässä (ilmeisesti ajolankoja putsasi)
 
Tulipa vielä mieleeni, että jos LIJ:ä ei korjata, niin sehän tietäisi selvää huononnusta jos hallireiteillä ei matkustajia voisi ottaa kyytiin. Esim kahdeksikolla on Jätkäsaaresta iltaisin viimeisen Arabiaan menevän lähdön jälkeen vielä ylii tunti liikennettä "Vallilan varikon pysäkille". Tuntuisi älyttömältä jos vaunuissa lukisi: "Ei liikenteessä" ja matkustajat jäisivät pysäkeille kun leimauslaite ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
15.2.2017

Artic 414 1A:lla (vuorossa 103).
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa vielä mieleeni, että jos LIJ:ä ei korjata, niin sehän tietäisi selvää huononnusta jos hallireiteillä ei matkustajia voisi ottaa kyytiin. Esim kahdeksikolla on Jätkäsaaresta iltaisin viimeisen Arabiaan menevän lähdön jälkeen vielä ylii tunti liikennettä "Vallilan varikon pysäkille". Tuntuisi älyttömältä jos vaunuissa lukisi: "Ei liikenteessä" ja matkustajat jäisivät pysäkeille kun leimauslaite ei toimi.

Mitenkäs tuo oikein on? Kahdeksikolla ja muillakin on aikataulussa vuoroja "matkan varrelle". Kaipa LIJ tunnistaa nuo aikataulun mukaiset matkat. Linjalla 5 taitavat matkat olla aikataulussa Rautatieasemalle eli ei "välipysäkille" tai Lasipalatsille päättyviä. Sen jälkeen ei sitten olla linjalla. Vai kuinka?
 
Takaisin
Ylös