Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2017

Linjalla 5 taitavat matkat olla aikataulussa Rautatieasemalle eli ei "välipysäkille" tai Lasipalatsille päättyviä. Sen jälkeen ei sitten olla linjalla. Vai kuinka?

Linjan 5 aikataulussa ei näemmä ole eroteltu "normilähtöjä" halliin päättyvistä lähdöistä, sillä kaikki lähdöt ajetaan nykyisin linjan varsinaista reittiä terminaalilta rautatieaseman pysäkille saakka. Aamu- ja iltarupeamat päättyvät Töölöön halliin, kun taas iltapäivärupeamat päättyvät Koskelan halliin (arkisin). Aamuisin ja iltaisin matkustajien virta käy kumpaankin suuntaan (saapuva ja lähtevä laiva), kun taas iltapäivällä matkustajat liikkuvat pääosin vain yhteen suuntaan (lähtevä laiva). Ehkäpä juuri tästä syystä iltapäivän viimeiset lähdöt Katajanokalta (klo 16.45, 16.53 ja 17.02) on havaintojeni mukaan LIJ:n toimesta kilvitetty "Ei linjalla", mikä on matkustajien kannalta täysin harhaanjohtavaa ja johtaa siihen, että vaunut ajavat tyhjinä keskustan kautta Koskelaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:40 ----------

Ehkäpä juuri tästä syystä iltapäivän viimeiset lähdöt Katajanokalta (klo 16.45, 16.53 ja 17.02) on havaintojeni mukaan LIJ:n toimesta kilvitetty "Ei linjalla", mikä on matkustajien kannalta täysin harhaanjohtavaa ja johtaa siihen, että vaunut ajavat tyhjinä keskustan kautta Koskelaan.

Korjaan itseäni. Tuo "Ei linjalla" näkyi kilvissä ennen uusinta aikataulumuutosta 6.2. Silloin Koskelan halliin ajettavat vuorot kääntyivät Aleksilta suoraan Snellmaninkadulle tullessaan Katajanokalta. Tämän jälkeen hallivuorojen reitti on muuttunut kulkemaan rautatieaseman kautta. Olettaisin että nykyään "Ei linjalla" ilmestyy kilpiin vasta Ylioppilastalon jälkeen, tai sitten linjanumero pysyy näkyvissä tämän jälkeenkin. Pitääpä siis tehdä asiasta havaintoja...
 
Muistan matkustaneeni iltavuorolla, joka ajoi Kaivokadun pysäkille ja sille saapuessa kilvissä luki "Ei linjalla". Hieman rahantuhlaukselta tuntuu, jos aamu- ja iltavuorot todella lähtee Kaivokadun pysäkiltä Töölön halliin. Sen lisäksi kai kilvet voisi heti Ylioppilastalon jälkeen laittaa osoittamaan joko Töölön hallia tai laittaa niihin "3 Urheilutalo".
 
LIJ-vaunuissa hallisivujen kilvitys vaihtuu ei linjalla -muotoon viimeisen linjan mukaisen pysäkin jälkeen eli kun hallireitti alkaa poiketa linjan normaalista reitistä. Sitä ennen kilvitys on linjanumero ja viimeistä pysäkkiä kuvaava määränpää, esim. 8 Vallila tai 4 Töölö. Ja aamulla luonnollisesti ei linjalla kuljetaan ensimmäiselle linjan mukaiselle pysäkille asti.
 
LIJ-vaunuissa hallisivujen kilvitys vaihtuu ei linjalla -muotoon viimeisen linjan mukaisen pysäkin jälkeen eli kun hallireitti alkaa poiketa linjan normaalista reitistä. Sitä ennen kilvitys on linjanumero ja viimeistä pysäkkiä kuvaava määränpää, esim. 8 Vallila tai 4 Töölö.

Tarkoittaako tämä linjan 5 tapauksessa sitä, että kyltissä lukee "5 Rautatieasema" yhä silloin, kun vaunu saapuu rautatieaseman pysäkille ja lähtee sieltä kohti hallia? Aiemmilla kierroksilla määränpääksi vaihtuu Katajanokan terminaali jo Ylioppilastalon pysäkin jälkeen, mutta ei siis viimeisellä kierroksella? (Muilla linjoillahan ei esiinny tätä tilannetta, että jo ensimmäinen päätepysäkin jälkeinen pysäkki hallireitillä on eri kuin varsinaisen linjan ensimmäinen pysäkki.)

Ja aamulla luonnollisesti ei linjalla kuljetaan ensimmäiselle linjan mukaiselle pysäkille asti.

Tuohan on selvä huononnus entiseen, sillä sehän tarkoittaa sitä, ettei tule matkustajiakaan.
 
LIJ-vaunuissa hallisivujen kilvitys vaihtuu ei linjalla -muotoon viimeisen linjan mukaisen pysäkin jälkeen eli kun hallireitti alkaa poiketa linjan normaalista reitistä. Sitä ennen kilvitys on linjanumero ja viimeistä pysäkkiä kuvaava määränpää, esim. 8 Vallila tai 4 Töölö. Ja aamulla luonnollisesti ei linjalla kuljetaan ensimmäiselle linjan mukaiselle pysäkille asti.
Ainakin tänään Töölön hallista tullut vaunu (4 tai 10) ohitti Kansaneläkelaitoksen Ei linjalla -kilvin, vaikka se oli jo toinen linjan mukainen pysäkki.
 
Jos asemalla pitää poiketa niin miksei hallivuorot vain aja Aleksilta Mikonkadun kautta Kaivokadulle ja siitä edelleen Lasipalatsin kautta Töölön halliin. Ei kai tuo "väärään suuntaan" ajo hallisivulla haittaa.

Tai sitten kääntö Vilhonkadun lenkkiin rautatieaseman suuntaan, niin vaunu voi sitä kautta lähteä suoraan hallille, mutta sillä miinuksella, että rautatieaseman edus kuormittuu kaksinkertaisesti.

Siihen pitäisi kyllä saada kaksoispysäkki, mutta ei niin kuin Laajasalon suunnitelmissa, että siinä on pussinperäpäättäri. Mielellään nelikisko Mikonkadulle, se limiraide vetää ehkä kaksi normaalia linjaa ja vitosen.
 
18.2.
Linjalla 2/3 Artic 410, 405 vuorossa 130 ja 419 vuorossa 122. Artic 409 ysillä vuorossa 181 ja 403 linjalla 6/T/8.
 
Tai sitten kääntö Vilhonkadun lenkkiin rautatieaseman suuntaan, niin vaunu voi sitä kautta lähteä suoraan hallille, mutta sillä miinuksella, että rautatieaseman edus kuormittuu kaksinkertaisesti.

Siihen pitäisi kyllä saada kaksoispysäkki, mutta ei niin kuin Laajasalon suunnitelmissa, että siinä on pussinperäpäättäri. Mielellään nelikisko Mikonkadulle, se limiraide vetää ehkä kaksi normaalia linjaa ja vitosen.

Kirjoitin jo joskus aikaisemminkin, että ei kai mikään estä ajamasta vitosta niille kahdelle pussinperäraiteelle. Näin sekä 5 että 12 saadaan pois Mannerheimintien ja Kaivokadun risteyksestä.
 
Tarkoittaako tämä linjan 5 tapauksessa sitä, että kyltissä lukee "5 Rautatieasema" yhä silloin, kun vaunu saapuu rautatieaseman pysäkille ja lähtee sieltä kohti hallia? Aiemmilla kierroksilla määränpääksi vaihtuu Katajanokan terminaali jo Ylioppilastalon pysäkin jälkeen, mutta ei siis viimeisellä kierroksella? (Muilla linjoillahan ei esiinny tätä tilannetta, että jo ensimmäinen päätepysäkin jälkeinen pysäkki hallireitillä on eri kuin varsinaisen linjan ensimmäinen pysäkki.)
.

En osaa sanoa nyt tarkasti missä vaiheessa määränpäät vaihtuvat kilvissä, mutta viimeistään kyllä pysäkillä kun ovet avataan. LIJ-järjestelmä tuntuu tässäkin toimivan vähän miten sattuu. Livassa kilvet vaihtuivat täsmälleen siinä kohtaa missä oli ohjelmoitu.

Ainakin tänään Töölön hallista tullut vaunu (4 tai 10) ohitti Kansaneläkelaitoksen Ei linjalla -kilvin, vaikka se oli jo toinen linjan mukainen pysäkki.

LIJ-järjestelmässä kuljettajan pitää myös valita lähtö pysäkillä, muuten ei linjalla ajetaan Munkkiniemeen asti.


Hallireittien ongelmia suurempana pidän kuitenkin LIJ-järjestelmän heikennyksiä liikennevaloetuisuuksissa. Livan takometriin ja pysäkkitunnistukseen perustuva järjestelmä oli huomattavasti luotettavampi kuin gps-paikannukseen perustuva LIJ, jonka kanssa risteyksiin lähestyminen on joka kerta vähän arpapeliä sen suhteen, milloin vaunu tunnistetaan vai tunnistetaanko ollenkaan. GPS:n pitäisi kyllä olla tarkka, mutta ilmeisesti pyyhkäisyvälissä esiintyy viiveitä. Monissa valoissa etuisuus ei toimi myöskään ollenkaan LIJillä, mutta nämä saataneen aikanaan kuntoon.
 
20.2.
Linjalla 9 Artic 418 vuorossa 185, 420 vuorossa 280 aamulla, 405 vuorossa 186, 420 vuorossa 281 iltaruuhkassa, 410 vuorossa 181, 404 vuorossa 280 illalla. Artic 413 linjalla 6/T/8 vuorossa 251.
 
21.2.
Linjalla 9 Artic 414 vuorossa 181, 418 vuorossa 182, 401 vuorossa 184, 402 vuorossa 280, 411 vuorossa 186, 406 vuorossa 180 sekä MLNRV2 #86 vuorossa 185. MLNRV1 #118 koulutusajossa vuorossa 10181 klo 12:35 kääntymässä Kaivokadulta Mikonkadulle ja MLNRV2 #77 klo 13:27 Bulevardilla Fredrikinkadun pyskäkillä menossa Hietalahden suuntaan.
 
22.2.
Linjalla 1A iltaruuhkassa kolme NR1 vaunua: 70(lcd) vuorossa 201, 42(lcd) ja 55(lcd). Lisäksi Artic 404 vuorossa 101 ja loput Varioita.
NR1 #59 koulutusajossa klo 10:43 Lasipalatsin pysäkillä menossa Ylioppilastalolle päin, MLNRV2 #92 klo 11:44 Kansaneläkelaitoksen pysäkillä menossa Eläintarhan suuntaan ja MLNRV2 #110 klo 13:13 Lasipalatsilla menossa kohti Kansallismuseota. Artikc 408 linjalla 2/3. Linjalla 6/T/8 Artic 410, 417 ja 411 vuorossa 253. Ysillä Artic 419, 416 vuorossa 280, 413 vuorossa 185, 414 vuorossa 183, 406, 405 vuorossa 181, 401 vuorossa 186 ja 402.
 
LT2 0239 laiturilla eli linjan 9 lähtöpysäkillä on paikka yhdelle automaatille. Luitte oikein, siis yhdelle. Jotenkin sitä oli kuvitellut, että tuollaiseen paikkaan tulisi ainakin viisi masiinaa, mutta eipä tietenkään.

Eiköhän yksi laite riitä. Tuskin sillekään mitään ruuhkaa tulee, kun suurin osa matkustajista ostaa lippunsa kuljettajalta.

Tämä uusi päätepysäkki tulee varmasti sekoittamaan aikataulut linjalla 9. Aiemmin sentään kuljettaja on voinut myydä lippuja "päättäritaukonsa" ajan, mutta jatkossa siis odotetaan lähtöaikaa tyhjällä pysäkillä, ajetaan seuraavalle pysäkille ja myydään siellä 10 minuuttia lippuja ja siten siis ollaan 10 minuuttia aikataulusta jäljessä jo ensimmäisen pysäkin jälkeen.
 
NRV 66 Linjalla 9. Länsiterminaalissa klo 12.00.

Kuljettajakurssi 1/17 matkustajaliikenne harjoituksissa. Tänään ja ensi viikolla voi näkyä tavanomaisesta poikkeavaa kalustoa eri linjoilla.
 
Takaisin
Ylös