Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2017

24.2.
Artic 407 linjalla 7A kouluvuorossa, 402 ykkösellä vuorossa 103, 406 ykkösellä kouluvuorossa 10101, linjalla 6/T/8 Artic 408 vuorossa 157, 404 vuorossa 160, 419 linjalla 2/3 ja 414 linjalla 2/3 vuorossa 135. Artic 408:n LIJ hajosi Kyläsaareen pysäkin liepeillä matkalla Arabiaan. Havaitsin sen ensin pysäkkinäyttöjen pimenemisenä, ja sitten mm. Toukoniityn pysäkillä seisottiin tavallista kauemmin, kun liikennevalon tilaus ei toiminut. Paluumatkalla Koskelasta oli tuotu Vario 234, jolla hajonnut vaunu korvattiin Paavalin kirkon pysäkillä. Linjalla 9 Artic 415 vuorossa 186, 405, 409 ja NR1 #66 kouluvuorossa.
 
Arvostan HSL, siellä työskenteleviä ihmisiä ja mm. pidän uutta Raitiovaunulinjastosuunnitelmaa hyvänä, mutta kyllä tuo raitiovaunujen halliinpalulähtöjen "ei linjalla" teksti pitäisi saada vaihtumaan linjakilvissa taas hallilähdöiksi mm. linjalla 5. Veikkaan että esim. Helsingin sanomat voisi olla artikkelista kiinnostunut asiasta tekemään jos joku esim. tämän foorumin käyttäjä vinkkaa siitä heille.
Kimmo
 
Laita vinkkiä menemään. Kyllä Hesari siitä saattaa jutun tehdä, jos toimittaja kiinnostuu. Entismaailmassa, jossa Hesaria vielä luettiin ja jossa joukkoliikennelautakunta vähän yritti valvoa HKL:n tekemisiä, sillä olisi saattanut olla jotain merkitystäkin.
 
raitiovaunujen halliinpalulähtöjen "ei linjalla" teksti pitäisi saada vaihtumaan linjakilvissa taas hallilähdöiksi

Kyse on LIJ-järjestelmän kilvitykseen liittyvistä rajoitteista. LIJ-järjestelmä ei toistaiseksi tunne hallilähtöjen-konseptia. Asiaan koetetaan keksiä ratkaisu jolla rajoitteesta päästään.
 
On aikamoisen heikko esitys, että uusi järjestelmä on kankeampi ja alkeellisempi kuin vanha.

Mutta ei toki IT-alalla ja varsinkin julkisella IT-alalla mitenkään ennenkuulumatonta.
 
Kyse on LIJ-järjestelmän kilvitykseen liittyvistä rajoitteista. LIJ-järjestelmä ei toistaiseksi tunne hallilähtöjen-konseptia. Asiaan koetetaan keksiä ratkaisu jolla rajoitteesta päästään.

Helpoin tapa on julkaista aikatauluihin hallilähdöt siten, että viimeinen pysäkki ennen varikkoa on päätepysäkki. Ja toisinpäin. Bussipuolelle tulisi taas luoda hallilinjat/-vuorot, joka on varmasti hankalampaa/kalliimpaa.
 
Takaisin
Ylös