Sivu 3 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/81

Viestiketju: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

  1. #31
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Re: Säästöjen laskenta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Jos siis tällä periaatteella halutaan säästää, se on mahdollista vain muilta kuin Helsingin bussiliikenteeltä ostettujen vuorojen lopettamisella.
    Helsingin bussiliikenteen vuoroista voidaan vallan hyvin säästää.
    Kuinka niin? Bussiliikennettä on kurjistettu jo ihan liikaa!
    Äskeinen kommentti irtosi nyt asiayhteydestään. Pointti oli se, että HKL:n säästäminen itse tuottamastaan metro- ja raitiovaunuliikenteestä tuottaa helposti vain näennäissäästöjä kun kiinteät kulut eivät muutu, vain muuttuvat (kuljettaja, varaosat, sähkö) muuttuvat.

    Sen sijaan Helsingin bussiliikenne Oy:n talous on sillä tavoin erotettu Helsingin kaupungin taloudesta, että sen ajamista bussivuoroista säästämällä voidaan säästää myös kiinteitä kuluja. Se puolestaan johtuu siitä, että Helsingin bussiliikenne Oy:n talous ei perustu yksinomaan Helsingin sisäisiin ajoihin vaan se ajaa myös muuta YTV-liikennettä ja voi osallistua myös kilpailuihin muualla. Eli HelB voi saada tuloja kiinteiden kulujensa kattamiseksi myös muualta kuin Helsingiltä.

    Tämä ei ollut suoraan kommentti sen puolesta että bussiliikenteestä pitäisi nyt säästää.

  2. #32
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Mahdollista, vaikkei ehkä todennäköistä, voisi kai olla myös yöliikenteen karsiminen tai jokin linjaston muu muuttelu.
    Yöliikenteen karsiminen näyttää iskevän lisäsäästönä, ensi viikolla joukkoliikennelautakunnalle ehdotetaan 3T:n yöliikenteen lopettamista kokonaan 4.6.2006 alkaen (3B hoitaisi siis yksin kolmosen yöliikenteen) ja yhden vaunun ottamista pois nelosen yöliikenteestä.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    HKL ei uskalla antaa järjestelyn tueksi mitään kunnollisia matkustajalaskelmia eikä muitakaan kunnon perusteluja, koska
    1. matkustajamäärät ovat varsinkin viikonloppuisin niin suuria, että karsimisvaraa ei ole
    2. yövuoroissa matka jätetään yleensä maksamatta, kun kontrollia ei ole (yövuoroissa ei ole koskaan tarkastajia) ja tähän ei jostain syystä haluta puuttua
    3. yöliikenteen hoitaminen busseilla tutkittiin 70-luvulla, mutta idean toteuttamisesta luovuttiin
    Kukahan selvittäisi, kuinka monta prosenttia ratikkamatkustajista näyttää matkakorttia lukulaitteelle? Jos harhaudumme uskomaan, että matkakorttilaitteen laskema lukumäärä on sama kuin linjan matkustajamäärä, niin johan voisimme karsia puolet ratikkavuoroista pois saman tien, eikä vain yöllä vaan ihan kaikkina liikennöintiaikoina.

  4. #34
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Ei kai kukaan käytä matkakorttilaitteita matkustajalaskureina? Jos käyttää niin ratikkaliikenteen matkustajamäärät kymmenkertaistuvat jos lipunnäytöstä tehdään pakollista
    Joskus tuntuu, että raitioliikenteen supistusten todelliset syyt liittyvät kuitenkin kaupungin raitiotievastaiseen asenteeseen, eivät rahaan. Jos raha ratkaisisi, lypsävää lehmää ei tahdottaisi teloittaa. Mikä vain saadaan näyttämään kannattamattomalta, kun katsotaan pelkkiä menoja eikä ollenkaan tuloja.
    terveisin
    JE

  5. #35

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus

    HKL-Raitioliikenteellä on matkustajalaskentalaitteet yhdessä nivelvaunussa (50) ja yhdessä matalalattiavaunussa (201). Näitä vaunuja käytetään matkustajalaskentaan.

    rvk1249

  6. #36
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Tuo oli kiinnostava ja myös helpottava tieto. Luulisi että esim. valokennopohjainen laskuri olisi melko täsmällinen.
    terveisin
    JE

  7. #37

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    69

    oletus

    Onko erityistä syytä 3T:n pienempiin matkustajamääriin 3B:hen verrattuna? 3T on joutunut sen takia aikamoiseen kurjistuskierteeseen.
    Heka

  8. #38
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Syy on siinä, että erittäin suuri osa yöliikenteen käyttäjistä on kaupunkilaisia, jotka ovat viettäneet iltaa aktiviteetin tai toisen parissa keskustassa, ja tarvitsevat vaunua kotiinpaluuta varten. Kallioon matkustavat käyttävät 3B:tä, kun taas Töölöön menijät 3T:tä. Lännen suuntaan palvelee myös nelonen ja Mannerheimintien bussit, kun taas Kalliossa yöbussitarjonta ei päätä huimaa. Mutta tästäkin logiikasta huolimatta 3B:n ja 3T:n käsitteleminen erillistapauksina on idiotismia, ja kostautuu kaupungille muodossa tai toisessa.
    terveisin
    JE

  9. #39
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Älyttömintä koko hommassa on tämä takapuoli edellä puuhun -tekniikka. Ensin karsitaan vuorot ja linjat pois ja sitten laaditaan kokonaissuunnitelma. Eikö kannattaisi edetä niin, että ensin tutkitaan se yölinjaston rationalisointi kokonaisuutena ja sen jälkeen ryhdytään toimenpiteisiin.

    Mistä muuten tämä lisäsäästötarve, jota ei esityslistatekstissä mitenkään perustella, nyt yhtäkkiä on tullut?

  10. #40
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Keskustelin tänään Jlk:n pj:n Jessica Karhun kanssa. Hän kertoi, että lautakunnassa on jo aiemmin keskusteltu epävirallisesti linjan 3 yöliikenteen karsimisesta. Kuitenkaan asiasta ei missään vaiheessa ollut puhuttu niin, että toisen kolmosen yöliikenne lakkaisi kokonaan, vaan supistuksia oli tarkoitus tehdä molemmilla linjoilla tasapuolisesti.

    Keskustelun perusteella uskon, että esitys linjan 3T yöliikenteen lopettamisesta ei toteudu sellaisenaan.

  11. #41
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Tuo kuullostaa hyvältä uutiselta. Vuorovälit yökolmosilla voivat kyllä tuon jälkeen toisaalta olla ihan mitä vain.
    terveisin
    JE

  12. #42
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Vuorovälit yökolmosilla voivat kyllä tuon jälkeen toisaalta olla ihan mitä vain.
    3B:n yöliikennettä ajetaan nyt arkiöisin 3x15=45 ja 3T:n 3x16=48. Kolmen vaunun poisto yöliikenteestä tarkoittaisi siis että 3B:tä ajettaisiin jatkossa 2x22/23=45 ja 3T:tä 1x48=48. Noin pitkä vuoroväli 3T:llä ei olisi enää mielekäs, joten jos tasaisiin supistuksiin päädytään otetaan luultavasti vain molemmilta kolmosilta yksi vaunu pois (ja päädytään 22 - 24 min vuoroväliin) ja säästetään kolmannen yövaunun verran jostakin muualta.

  13. #43
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Tai sitten jätetään Eiran lenkki ajamatta ja säästetään kierrosajassa valtavasti.

  14. #44
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Tai sitten jätetään Eiran lenkki ajamatta ja säästetään kierrosajassa valtavasti.
    Eikö raitioliikenteessä olisi todella mahdollista tehdä Tampereen kaltaista "hiljaisen ajan linjastoa" joka eroaisi päiväsaikaan ajettavasta peruslinjastosta? Esim. juuri jätettäisiin toiselta kolmoselta eiran lenkki ajamatta.

  15. #45
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus

    Helsingissä oli aikanaan tällainen. Päivällä 4 kulki Kirurgi-Munkkiniemi, 3 suoraan Mannerheimintietä, 5 Katajanokka-Töölöntori, 6 Hietalahti-Arabia ja 10 Linjat-Ruskeasuo.

    Yöllä linjat 6 ja 10 yhdistettiin: 10N Ruskeasuo-Rautatientori-Arabia. Samoin linja 5 integroitiin 3 ja 4 kanssa: 4N Katajanokka-Munkkiniemi ja 3 yöllä Runeberginkadun kautta.

    Joskus ammoisina aikoina myös linjalla 1 oli yöliikennettä: kun päivävaunut kääntyivät Kauppatorilla, niin yöllä kierrettiin keskustalenkki eli Kruununhaka-Senaatintori-Kaivokatu-Kaisaniemi.

    Linja 10N korvautui vuonna 1977 lähiöiden bussilinjoilla ja 1985 linjan 5 korvaava yöliikenne otettiin käyttöön kaikkina liikennöintiaikoina.

    Jos ajatellaan nykylinjastoa, niin rv-liikenteessä pärjättäisiin mielestäni kahdella point-to-point-linjalla: 4N Katajanokka-Töölö-Munkkiniemi 4 vaunulla ja 3N Erottaja-Kallio-Vallila 3 vaunulla. Tulevaisuudessa 4N voi kulkea Kampin kautta ja 3N Sturenkadulta Aleksis Kiven kadulle ja Itä-Pasilaan. Säästöä nykyisestä 3 vaunua.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 847
    Viimeisin viesti: 08.12.2017, 16:44
  2. Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 12.04.2010, 23:31
  3. Raitioliikenteen supistukset vuonna 2010
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 04.07.2009, 18:44
  4. Liikenteen supistukset 2008
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 18.03.2008, 07:52
  5. Raitioliikenteen talviaikataulut 2006-07
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 26.08.2006, 17:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •