Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

339-DF sanoi:
Jos ajatellaan nykylinjastoa, niin rv-liikenteessä pärjättäisiin mielestäni kahdella point-to-point-linjalla: 4N Katajanokka-Töölö-Munkkiniemi 4 vaunulla ja 3N Erottaja-Kallio-Vallila 3 vaunulla. Tulevaisuudessa 4N voi kulkea Kampin kautta ja 3N Sturenkadulta Aleksis Kiven kadulle ja Itä-Pasilaan. Säästöä nykyisestä 3 vaunua.
Nerokas suunnitelma, paitsi että vaunumääriin tulisi säästöä, täydentäisi paremmin myös yöbusseja, uskoisin.
 
Jlk päätti aamulla, että nelosen järjestelyt jätetään pöydälle ja kolmosen järjestelyt palautettiin odotetusti valmisteluun. Kahden viikon päästä molemmat asiat ratkaistaan kerralla.

Jlk edellyttää tutkittavan myös sellaisia vaihtoehtoja, joissa molempien kolmosten yöliikenne säilyy. Erävoitto siis!
 
JE sanoi:
339-DF sanoi:
Jos ajatellaan nykylinjastoa, niin rv-liikenteessä pärjättäisiin mielestäni kahdella point-to-point-linjalla: 4N Katajanokka-Töölö-Munkkiniemi 4 vaunulla ja 3N Erottaja-Kallio-Vallila 3 vaunulla. Tulevaisuudessa 4N voi kulkea Kampin kautta ja 3N Sturenkadulta Aleksis Kiven kadulle ja Itä-Pasilaan. Säästöä nykyisestä 3 vaunua.
Nerokas suunnitelma, paitsi että vaunumääriin tulisi säästöä, täydentäisi paremmin myös yöbusseja, uskoisin.
Eira, Ullanlinna ja Kaivopuisto jäisivät ilman yöliikennettä. Jos kolmoslinjan lyhentämistä perustellaan sillä, että Ullanlinnasta on keskustaan kävellen runsas kilometri, niin yhtä hyvin koko 3N voitaisiin olla perustamatta. Kalliosta on samoin lyhyet kävelymatkat Linjoille (23N) ja Hämeentien pysäkeille. Säästöä nykyisestä peräti 6 vaunua.

Piirka
 
339-DF sanoi:
Jlk edellyttää tutkittavan myös sellaisia vaihtoehtoja, joissa molempien kolmosten yöliikenne säilyy.
Ensi viikon esityslistassa esitetään myös vaihtoehtoja, joissa lopetetttaisiin 3T:n yöliikenne mutta 3B:lle lisättäisiin yöliikenteeseen yksi vaunu tai sitten vähennettäisiin vain 3B:ltä ja 3T:ltä molemmilta yksi vaunu. Suunnitteluyksikkö suosittelee kuitenkin edelleen 3T:n lopettamista ilman 3B:n lisäliikennettä.
 
Tottakai suunnitteluyksikkö suosittelee omaa alkuperäisideaansa, kuinkas muuten. Esitys siitä, että linjan 3B yöliikenteen vuoroväli olisi 12 min ja korvaisi näin linjan 3T on aika hauska. Ilmeisesti tehty sama pilke silmäkulmassa kuin aikoinaan ysin "vaihtoehto" eli kakkonen joka mutkan kautta Veräjälaaksoon.

Luotan siihen, että Jlk päättää säästää yhden vaunun molemmilta kolmosilta muulloin paitsi viikonloppuöinä.
 
Jlk on tänään päättänyt esityksen mukaan, että kolmoselta katkaistaan toinen käsi eli yöliikenteeseen jää vain 3B. :( Lieneekö seuraavana tappolistalla?

Nelosta koskeva järjestely palautettiin, sillä 4T:n kokopäiväistämisen katsotaan huonontavan liiaksi palvelua Merisotilaantorilla. Tarkoitus on, että 13 kuitenkin lakkautetaan. Kahden viikon päästä lienemme viisaampia tämänkin asian suhteen.
 
Minkä takia linjaa 4T pitäisi ajaa koko päivän terminaaliin kun ei sinne laivojakaan jatkuvasti tule, terminaaliin kannattaisi ajaa vain laivojen tulo- ja lähtöaikoina jolloin ei turhaa sorrettaisi merisotilaantorilla asuvia.
 
Näinhän se tietysti on. Tuo terminaalin silmukka on ongelmallinen. Asia ratkeaisi varmaan parhaiten niin, että rataa jatkettaisiin Katajanokanrantaa pitkin siten, että vaunut voisivat kääntyä Merisotilaantorilla. Tällöin nelosen voisi haaroittaa pysyvästi, ja Katajanokan uuden asuinalueen palvelut säilyisivät kohtuullisina.

Katajanokanrannan ratahan on myös osa Kruunuvuorenrannan ratikkasuunnitelmia. Jos ne joskus toteutuvat, niin ongelma ratkeaa ikään kuin itsestään, kun Kruunuvuorenrannan kaksi vahvaa ratikkalinjaa kulkeva terminaalin kautta.
 
Niin. Jos/kun sinne Laajasalon suuntaan joskus jotain saadaan, tilanne tietysti muuttuu olennaisesti. Samoin kävisi jos Skatta saisi jotain muutakin liikennettä vielä kuin nelosen.

339-DF sanoi:
Jlk on tänään päättänyt esityksen mukaan, että kolmoselta katkaistaan toinen käsi eli yöliikenteeseen jää vain 3B. :(
Oliko asiassa äänestystä vaiko yksimielinen päätös? Niin tai näin, ratkaisu osoittaa, että sen enempää joukkoliikennelautakunta kuin myöskään HKL:n suunnitteluosasto ei ole tehtäviensä tasalla.

Mielestäni pelkkä 3B:n pitäminen on hiukan kyseenalainen ratkaisu, enkä ollenkaan pitäisi sitä huonona jos miettisivät yöliikenteen kokonaan uusiksi nyt saman tien. Vai väittävätkö todella että esimerkiksi Runeberginkadulla on tarvetta puolenyön jälkeen nimenomaan keskustaan päin menevälle vaunulle?

Kuvittelenko vain, mutta jotenkin pelkään että deja vu -ilmiö olisi edessä jos ilmoittaisivat, että raitioliikenteen kulut eivät ole laskeneet 3T:n yölakkautuksella riittävästi, joten 3B:n yölakkautuskin on edessä. Täytyy vain toivoa että kaikki on kevään koittaessa jo toisin, kyllä yöratikka nimittäin Helsinkiä pienemmissäkin kaupungeissa kannattaa jos sen halutaan kannattavan.
 
Koko tuo Katajanokan terminaalin llikeenneongelma olisi ollut vältettävissä nelosen osalta mikäli rata olisi kulkenut termiinaalin kautta Katajanokan perukoille Merisotilaan torille. Termiinaali olisi ollut vain välipysäkki. Suurimmat matkustamäärät käyttänevät terminaalia.
Toisaalta kovin pitkä ei ole kyllä kävelläkkään vankilan edustan pysäkille, tosin se nyt ei näy ihan suoraan termiinaalin rappusilta.
 
339-DF sanoi:
Nelosta koskeva järjestely palautettiin, sillä 4T:n kokopäiväistämisen katsotaan huonontavan liiaksi palvelua Merisotilaantorilla.
Tänään nelosen järjestelyt menivät läpi, nyt läpi menneessä ehdotuksessa 4T kulkee vain laivojen kulkuaikoina (mutta 13 siis lopetetaan).
 
Raitioliikenteen heikentäminen jatkuu. Talven 2006 / 2007 aikatauluvihkosta paljastuu, että 27.8. alkavalla 3B:n uudella aikataulukaudella arki- ja lauantailiikenteestä napsaistaan pois yksi vuoro. Päivä- ja ruuhkaliikenteessä 3B:n vuoroväli venähtää noin 9 minuuttiin aiemmasta 7 - 8 minuutista. :(
Sama temppu tehtiin 3T:lle reilu vuosi sitten kesän alussa.
 
Mielenkiintoista, että 3T:n heikennys vietiin lautakuntaan, mutta nyt ei haluttu/uskallettu/viitsitty (?) tehdä samaa. Pelättiinköhän, ettei heikennys olisi mennyt läpi siellä?

Onkohan neloseltakin napsittu jotain pois? Minulla ei ole viime talven aikataulua käsillä vertailukohteeksi, mutta neljän minuutin vuorovälejä ei tunnu nelosella olevan juuri lainkaan enää. Viime talvena niitä taisi olla runsaammin. Sinänsä merkitystä ei ole vuorovälillä, vaan kapasiteetilla. Nelonen on ääriään myöten täynnä jo nyt, joten sieltä ei kyllä olisi varaa vähentää mitään. Eri juttu sitten talvella 07/08, kun välipalat lisäävät kapasiteettia.

Tässä päästään pikku hiljaa kohti ennustamaani tilannetta, jonka mukaan ysin tuleminen ei lisää kokonaisvuoromäärää juurikaan.
 
339-DF sanoi:
Onkohan neloseltakin napsittu jotain pois? Minulla ei ole viime talven aikataulua käsillä vertailukohteeksi, mutta neljän minuutin vuorovälejä ei tunnu nelosella olevan juuri lainkaan enää. Viime talvena niitä taisi olla runsaammin. Sinänsä merkitystä ei ole vuorovälillä, vaan kapasiteetilla. Nelonen on ääriään myöten täynnä jo nyt, joten sieltä ei kyllä olisi varaa vähentää mitään.
16 vuoroa siellä enimmillään iltapäivällä näyttäisi ajavan myös tulevalla talvikaudella. Ei siis vähennystä. Pikemminkin päinvastoin siinä mielessä, että osa sisäänajoista illalla on lykätty hieman myöhemmiksi ilmeisesti osaksi sen takia, että 4T saisi aikaan rajua huononnusta Merisotilaantorin haaralla [lyhyt haarahan se on, mutta porukka siellä valittelee jo nyt (kesällä 2006) 4T:n aiheuttamaa tarjonnan supistumista]. 4T:n iltaliikennehän alkoi vasta tänä kesänä. Lauantaina iltapäivän tiheä liikenne saa jatkua uudella kaudella hieman vanhaa pidempään, syyksi veikkaan 4T:tä tässäkin tapauksessa. Sitten voidaan kysyä, pitääkö Meilahden - Munkkiniemen suuntaan ajella tiheään satamaliikenteen aiheuttaman tarpeen johdosta. Arkena toki Munkkiniemen suunnalla riittää kysyntää, siitä ei ole epäilystäkään.
4 minuutin vuorovälien korvautuminen joissakin tilanteissa 5 minuutin vuoroväleillä voi johtua ehkä kierrosajan pidentämisestä ruuhka-aikoina. Eipä kyllä sanottavaa eroa taida olla tässä suhteessä edelliseen talvikauteen verrattuna.
 
Rattivaunu sanoi:
16 vuoroa siellä enimmillään iltapäivällä näyttäisi ajavan myös tulevalla talvikaudella. Ei siis vähennystä. Pikemminkin päinvastoin siinä mielessä, että osa sisäänajoista illalla on lykätty hieman myöhemmiksi ilmeisesti osaksi sen takia, että 4T saisi aikaan rajua huononnusta Merisotilaantorin haaralla

Olipas hyvä uutinen! Kiitoksia


Rattivaunu sanoi:
4 minuutin vuorovälien korvautuminen joissakin tilanteissa 5 minuutin vuoroväleillä voi johtua ehkä kierrosajan pidentämisestä ruuhka-aikoina.

Jos kierrosaika pitenee niin se on kyllä katastrofi. Kai rv-liikenteen pitäisi nopeutua eikä hidastua vielä lisää. Johan se on hidastunut jo hyvän aikaa.
 
Takaisin
Ylös