MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kuvasta päätellen telien päällä oleville vastakkaisille istuimille ei ole askelma mitenkään iso, kovin matalalta näyttää.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Vario on vielä matalampi. Siinä ei ole millään matkustamon tuolilla minkäänlaista kynnyksellistä korotusta (podesteri). Uuden matalalattianivelraitiovaunun tekninen ratkaisu perustuu lievempään vaatimukseen mataluudesta, jonka sallimiin sentteihin nivelletyt telit ylipäätään mahtuvat. Tuolien korotusten lisäksi teknistä tilaa saadaan oleellisesti jyrkemmillä lattian luiskilla sekä vaunuun noustessa että käytävän varrella.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Olen ollut ainakin siinä tiedossa, että Solariksen Traminoissa on kääntyvät telit?
Kaikki ratikkamallit tietenkin kilpailevat toistensa kanssa, mutta Solaris on eri sarjassa kuin Transtech. Solaris on perusrakenteeltaan samanlainen kiinteätelinen moninivelvaunu kuin Variotram (muualla Variobahn). Se ei sovellu kaupunkeihin, joiden rataverkoilla esiintyy jyrkkiä vaaka- ja pystykaarteita. Transtechin vaunu on suunniteltu toimimaan jyrkissä vaaka- ja pystykaarteissa. Siksi siinä on vapaasti kääntyvät telit.

Podestereista voi todeta, että ne antavat tilaa teleille kääntyä, mutta myös helpottavat istuinten käyttöä. Erityisesti iäkkäiden ihmisten on helpompi istuutua siten, että istuutuessa tarvitsee taittaa polvia mahdollisimman vähän. Sitten kun takapuoli on penkillä, on helppo nostaa jalat podesterin päälle. Samasta syystä katumaasturiin on helpompi istua kuin tavalliseen henkilöautoon, saati vaikka Ferrariin. Podesterit ovat hyvin yleiset myös matalalattiaisissa busseissa. Niissä voikin verrata istuutumisen helppoutta kokeilemalla, kummalle on mukavampi istuutua, normaalille podesteri-istuimelle vai lastenvaunutilan taittoistuimelle, joka on podesterin verran muita istuimia alempana suhteessa keskikäytävään.

Variossa on podesterin sijasta luiska käytävän puoleisten istuinten välissä. Se on minusta erittäin epämiellyttävä ratkaisu, kun joutuu pitämään istuessa nilkat vinossa ja eri korkeudella.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Eikö kiilakumi-ikkunoita tulekaan? Tuo musta surureuna ikkunoiden ympärillä pistää ikävästi minun silmääni.

Ulkoväritysvaihtoehdoista taaempi näyttää ihan liikaa Variotramilta. Nyt olisi hyvä, että Transtechin vaunuissa ja Varioissa olisi värityksen, sisustuksen ym elementtien osalta mahdollisimman vähän yhteistä, että kansa oppii ymmärtämään, miten kyseessä on kaksi teknisesti aivan erilaista vaunua. Muuten Transtechitkin leimataan äkkiä "niiksi rämiseviksi ja epämukaviksi matalalattiavaunuiksi".

Tuttu keltavihreä väritys näyttää ihan toimivalta, kun vaan se musta kenttä ikkunoiden ympäriltä saadaan pois. Mitä mieltä muut ovat?

Kovin pysty keula on jotenkin vähän kömpelön näköinen, mutta siihen varmaan silmä ajan mittaan tottuu.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mustalta kaistalta ikkunoiden ympärillä näyttää olevan vaikea välttyä nykyään. Se on Varioissa, Sm5 Flirteissä ja mm. kaikissa Wikipedian Flexity Swift -sivulla näkyvissä eri maailman kaupunkeihin toimitetuissa malleissa, samaten suuressa osassa Citadiksia.

Transtechin uudessa kuvassa keltainen kehys ovien ympärillä näyttäis toimivan luontevasti huomiovärinä, toisin kuin esimerkiksi Tukholman Spårväg Cityn A34-vaunujen mustaan väritykseen ikään kuin päälleliimattu valkoinen raita ovien ympärillä. Tuo uusimmassa kuvassa oleva selvästi entistä keltaisempi vihreä sopii keltaisen kanssa paremmin, mutta Itse tekisin silti täysvihreän. Mieluten ainakin yksi väri pois yhdistelmästä kelta-musta-vihreä-mainoskyltti.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Eikö kiilakumi-ikkunoita tulekaan? Tuo musta surureuna ikkunoiden ympärillä pistää ikävästi minun silmääni. -- Tuttu keltavihreä väritys näyttää ihan toimivalta, kun vaan se musta kenttä ikkunoiden ympäriltä saadaan pois. Mitä mieltä muut ovat?

Kuten kommentoin aikaisemmin, nimenomaan ne pyöreäreunaiset ikkunat saivat vaunun näyttämään todella vanhalta ja muotoilultaan amatöörimäiseltä. Ei siis edes retrolta hyvässä hengessä. Kyllä kai ne samat ikkunat siellä edelleen ovat, mutta pyöreäkulmaisuus häviää juuri tuolla reunustuksellakin. Havainnekuvassa on mahdollisesti vähän oiottu.

Tuollainen samanlainen "surureuna" löytyy kyllä Varioista ja Flirteistäkin. Häiritseekö se sinua niissäkin? Juuri samasta syystä Flirtinkään ikkunoista ei havaitse, että ne ovat pyöreäkulmaisia.

Pyöreäkulmaisuudessa ei kai sinänsä ole mitään, mutta jos siihen lisätään päälle Nr:ien tapaan väriraja vähän ikkunoiden alapuolelle, ratkaisu näyttää jotenkin tökeröltä. Eron hahmottaa jos vertaa esim. Pendolinoa Sm1/2:iin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mustat alueet ikkunoiden ympärillä johtuvat nykyisestä tavasta liimata lasit kehykseensä. Liimaus on yleistynyt siksi, että se on tuotannossa nopea eli halpa kiinnitystapa mutta myös siksi, että liimaus on ja pysyy tiiviinä. Kuinka moni onkaan seurannut kaksikerrosikkunan väliin kertyneen veden heilahtelua bussin tai ratikan kumilistalla kiinnitetyssä liikkuessa.

Liimaikkuna on kuitenkin vaunun käyttäjän kannalta huono ratkaisu. Jos ikkuna on uusittava, liiman kovettuminen pitää vaunun pois liikenteestä pitkään. Vanha kumikiinnitys on nopea, muutama minuutti ja lasi on vaihdettu. Kumikiinnitys edellyttää pyöristetyt lasin nurkat, sillä kumi ei taivu kulmaksi. Kulmia on kyllä tehty, leikkaamalla ja liimaamalla kumilista, mutta tiivistämisen ongelmat vain kasvavat.

Ihanneratkaisu on näiden kiinnitystapojen yhdistelmä, jossa lasi on liimattu nopeasti irroitettavaan ja kiinnitettävään kehykseen. Kehys voi olla tiivistetty näkymättömiin jäävällä kumitiivisteellä, jonka muotoa ei rajoita lasia varten oleva ura.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Missäköhän peilit ovat? Eivät näy ainakaan havainnekuvissa. :)
Ja jostain luin, että transtechit olisivat vähän leveämpiä kuin muut ratikat. Onko tämä huomioitu pysäkeillä?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ihanneratkaisu on näiden kiinnitystapojen yhdistelmä, jossa lasi on liimattu nopeasti irroitettavaan ja kiinnitettävään kehykseen. Kehys voi olla tiivistetty näkymättömiin jäävällä kumitiivisteellä, jonka muotoa ei rajoita lasia varten oleva ura.

Tällaisetko Transtechin vaunuihin on nyt sitten tulossa?

---------- Viesti lisätty kello 23:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:43 ----------

Missäköhän peilit ovat? Eivät näy ainakaan havainnekuvissa. :)
Ja jostain luin, että transtechit olisivat vähän leveämpiä kuin muut ratikat. Onko tämä huomioitu pysäkeillä?

Ei tule peilejä vaan kamerat.

Vaunut ovat pysäkkikorokkeen kohdalla 2,3 m leveitä eli samanlevyisiä kuin nykyisetkin vaunut. Sitten korokkeen yläpuolella vaunut levenevät 2,4-metrisiksi, jolloin istujilla on enemmän tilaa.

---------- Viesti lisätty kello 23:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:45 ----------

Tuollainen samanlainen "surureuna" löytyy kyllä Varioista ja Flirteistäkin. Häiritseekö se sinua niissäkin?

Kyllä se häiritsee, minusta se synkkä musta ei sovi värimaailmaan ollenkaan. Varion sinertävä vihreä synkällä isolla mustalla raidalla ei ole mun mieleeni. Flirtissä mustaa on vielä enemmän ja sinne se sopii vielä huonommin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Onko kenelläkään tietoa tuleeko näihin uusiin raitiovaunuihin led-kilvet?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Podestereista voi todeta, että ne antavat tilaa teleille kääntyä, mutta myös helpottavat istuinten käyttöä. Erityisesti iäkkäiden ihmisten on helpompi istuutua siten, että istuutuessa tarvitsee taittaa polvia mahdollisimman vähän. Sitten kun takapuoli on penkillä, on helppo nostaa jalat podesterin päälle. Samasta syystä katumaasturiin on helpompi istua kuin tavalliseen henkilöautoon, saati vaikka Ferrariin. Podesterit ovat hyvin yleiset myös matalalattiaisissa busseissa. Niissä voikin verrata istuutumisen helppoutta kokeilemalla, kummalle on mukavampi istuutua, normaalille podesteri-istuimelle vai lastenvaunutilan taittoistuimelle, joka on podesterin verran muita istuimia alempana suhteessa keskikäytävään.

Toivottavasti katto ei ole podesteri-istuinten kohdalla niin matalalla kuin busseissa joissa lyö päänsä kattoon.

t. Rainer
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämä on hyvä pointti. Nykyiset - niin NR:ien kuin Varioiden kilvet ovat jokseenkin kelvottomat toteutukseltaan.
Muistuu mieleen HKL 87, johon laitettiin 2004 Mobitecin kilvet (numeron ja tekstin väriä voi kai luonnehtia oranssiin vivahtavaksi punaiseksi).
Sehän luettavuudellaan ja näkyvyydellään hakkasi nykyiset 6-1. Mutta siinäkin vaunussa on nykyään nämä kehnot kilvet.
Voi vain ihmetellä noita valintoja.
Tuossa on kuva. Jos noissa olosuhteissa ei olisi ollut Mobitec -kilpiä, ei kuvassa näkyisi kuin "jotain keltaista".
 
Takaisin
Ylös