MLNRV3-hankinta

Design-huomioita Articista:
- Pimeän aikaan vaunun sisävalaistus on liian kirkas, ja häikäisee silmiä. Kylmä valkoinen tuntuu myös liian steriililtä. Lämmin valkoinen olisi parempi valinta.
- Uusien penkkien design antaa kolkon vaikutelman, aivan kuten myös Flirt-junissa.
- Penkit ovat kapeat, ja niiltä putoaa helposti (pintamateriaali, istuimen muotoilu).
- NrII-vaunujen vihreät istuimet sopivat paljon paremmin helsingin väritykseen, ovat designiltään paljon miellyttävämmät ja antavat vaunuun vihreänharmaan seinävärityksen kanssa miellyttävämmän tunnelman.
- Pystytankoja saisi olla enemmän. NrII-vaunuissa niitä on tarpeeksi, Varioissa aivan liian vähän. Articissa tilanne on parempi kuin Varioissa, mutta ei kuitenkaan yhtä hyvä kuin NrII:sissa.
- Varioiden harmaa lattia on parempi ratkaisu kuin Articin musta kumilattia. Musta kumi näyttää kurakelissä heti likaiselta. Harmaa toimii paremmin.
- Articin sisätiloissa nivelen kohdalla oleva haitari ei tunnu kovin viimeistellyltä ominaisuudelta. Voisikohan sen peittää taipuisalla muovilevyllä kuten Varioissa?
- NrII-vaunuissa nivel on ulkopuolelta verhottu metallilla, joka on varsin tyylikäs ratkaisu. Articissa näkyvissä on haitari, joka ei näytä yhtä tyylikkäältä.
 
Design-huomioita Articista:
- Pimeän aikaan vaunun sisävalaistus on liian kirkas, ja häikäisee silmiä. Kylmä valkoinen tuntuu myös liian steriililtä. Lämmin valkoinen olisi parempi valinta.
Tästä olen samaa erittäin mieltä. Eilen katselin kun ajelin jommankumman Articin vieressä Mäkelänkadulla ja Hämeentiellä ja aikamoinen "leikkaussali-fiilis" siellä oli sisävalaistuksen suhteen. Bussipuolellakin on uusimmissa Volvo 8908LE busseissa palattu lämminsävyisiin loisteputkiin (tai vastaaviin led-valoihin) kun aiemmissa oli niin kolkko tunnelma.
 
Tästä olen samaa erittäin mieltä. Eilen katselin kun ajelin jommankumman Articin vieressä Mäkelänkadulla ja Hämeentiellä ja aikamoinen "leikkaussali-fiilis" siellä oli sisävalaistuksen suhteen. Bussipuolellakin on uusimmissa Volvo 8908LE busseissa palattu lämminsävyisiin loisteputkiin (tai vastaaviin led-valoihin) kun aiemmissa oli niin kolkko tunnelma.
Meidzikin on jo jonkun kerran noita Arctic-leikkaussalivalaistuksia ulkopuolelta hiffannut ja ihmetellyt, mutta ehkä siellä HKL-maailmassa eletään joissakin PutousMartinNiemi-tyyppisissä "Tilulilulii, nyt se on auki ja nyt se on ..."-fiiliksissä.:smile:
 
- Pimeän aikaan vaunun sisävalaistus on liian kirkas, ja häikäisee silmiä. Kylmä valkoinen tuntuu myös liian steriililtä. Lämmin valkoinen olisi parempi valinta.

"Leikkaussalivalaistusta" voi ajatella myös kirkasvalohoitona! Kuulemma sarjavaunuihin saadaan todennäköisesti lämpimämpi valaistus, onhan se nyt aika kalsea. Led-tekniikka kehittyy kovaa vauhtia ja hinnat tulevat alas.

- Uusien penkkien design antaa kolkon vaikutelman, aivan kuten myös Flirt-junissa.
- Penkit ovat kapeat, ja niiltä putoaa helposti (pintamateriaali, istuimen muotoilu).
- NrII-vaunujen vihreät istuimet sopivat paljon paremmin helsingin väritykseen, ovat designiltään paljon miellyttävämmät ja antavat vaunuun vihreänharmaan seinävärityksen kanssa miellyttävämmän tunnelman.

Nr-vaunujen penkit myös vievät enemmän tilaa varsinkin seläkkäin sijoitettuna ja pehmuste imee eritteet näkymättömiin, kun taas Articin penkit ovat ainakin minun selälleni hyvät, vaikka selkänoja on pystympi ja tila siten käytössä tehokkaammin. Päällysmateriaalista ne eritteetkin näkyvät heti – tosin tästä eriteasiastahan keskusteltiin joku aika sitten ja moni usein ratikalla matkustava oli sitä mieltä, että eriteongelmaa liioitellaan voimakkaasti. Siitä olen samaa mieltä, että neljän hengen loosissa on ahdasta, mutta silti tilaa on selkeästi enemmän kuin Variotramin loosissa.

Tässä viime aikoina on tullut matkustettua jonkun verran linjan 58 busseilla. Olen yllättynyt, miten ahtaita paripenkit niissä ovat. Eikö bussi kuitenkin ole 15 cm Articia leveämpi? Mihin se lisätila on käytetty vai muistanko leveydet väärin?

- Pystytankoja saisi olla enemmän. NrII-vaunuissa niitä on tarpeeksi, Varioissa aivan liian vähän. Articissa tilanne on parempi kuin Varioissa, mutta ei kuitenkaan yhtä hyvä kuin NrII:sissa.

Tsekkasitko koko vaunun? Minusta tankoja on muualla aika hyvin, mutta tanssilattiaosastossa niitä tosiaan on liian vähän. Siitä voi lähettää palautetta pyörätuoliaktiiveille, jotka eivät tangollisessa osastossa mahdu tangoamaan.

- Articin sisätiloissa nivelen kohdalla oleva haitari ei tunnu kovin viimeistellyltä ominaisuudelta. Voisikohan sen peittää taipuisalla muovilevyllä kuten Varioissa?
- NrII-vaunuissa nivel on ulkopuolelta verhottu metallilla, joka on varsin tyylikäs ratkaisu. Articissa näkyvissä on haitari, joka ei näytä yhtä tyylikkäältä.

Haitari ilman erillisiä levyjä antaa toisaalta mahdollisuuden mahdollisimman avaraan matkustamoon, jonne ei jää turvattomuutta herättäviä katvealueita samalla tavalla kuin Nr-vaunujen nivelten taakse jää. Ne Varion sisälevyt eivät onnistu Articissa ihan teknisesti – Variossa on reiluun 24 metriin neljä niveltä, Articissa reiluun 27 metriin vain kaksi. Articin nivelet kääntyvät enemmän. Variotyyppiset levyt eivät taipuisi riittävästi.

Millainen matkustuskokemuksesi oli muuten, oliko Articissa jotain positiivistakin?
 
Kas, se positiivinen kokemus jäi kokonaan kertomatta. Tuo kommentti oli alunperin tuolla Helsingin uusi raitiovaunu -FB sivulla.

Positiiviset:
- Todella hieno ulkopuolen design ja väritys. Sopii tosi hyvin Stadiin! Väritys on parempi kuin varioiden.
- Todella miellyttävä ja hiljainen. Ei rämise. Kolisee vähän ristikoiden kohdalla.
- Avarampi liikkua kuin variot
- Enemmän pystytankoja kuin varioissa, hyvä!
- Käytävätasosta korotetut istuimet ovat toimiva ratkaisu joka mahdollisti kääntyvät telit. Hyvä idea!

Jos pyörätuolilla ajelevat tarvitsevat ison tanssilattian, johon ei saa asentaa tankoa tankotanssia varten, niin kyllähän sinne ylös voisi laittaa vaakasuuntaisen tangon, johon voi kiinnittää lenkkejä roikkumaan. Näitä ratkaisuja näkee paljon eri puolilla maailmaa, myös muistaakseni Berliinin ratikoissa.

Missä ketjussa siitä eriteongelmasta on keskusteltu? Olen ollut kauan poissa täältä foorumilta, joten en oikein tiedä mitä täällä tapahtuu.
 
Positiiviset:
- Todella hieno ulkopuolen design ja väritys. Sopii tosi hyvin Stadiin! Väritys on parempi kuin varioiden.
- Todella miellyttävä ja hiljainen. Ei rämise. Kolisee vähän ristikoiden kohdalla.
- Avarampi liikkua kuin variot
- Enemmän pystytankoja kuin varioissa, hyvä!
- Käytävätasosta korotetut istuimet ovat toimiva ratkaisu joka mahdollisti kääntyvät telit. Hyvä idea!

Jep, se tosiaan näyttää helsinkiläiseltä! Ja on niin hiljainen, että veikkaan siitä vielä tulevan valituksia, kun sen tuloa ei kuule :) Yhtenä aamuna seisoskelin Munkkiniemen puistotiellä odottamassa bussia, kun Artic tuli ratikkapysäkille, lähti ja ajoi Munkkiniemen aukion risteykseen. Muu katumelu peitti ratikan äänet alleen täysin, ratikkaa ei kuullut ollenkaan.

Jos pyörätuolilla ajelevat tarvitsevat ison tanssilattian, johon ei saa asentaa tankoa tankotanssia varten, niin kyllähän sinne ylös voisi laittaa vaakasuuntaisen tangon, johon voi kiinnittää lenkkejä roikkumaan. Näitä ratkaisuja näkee paljon eri puolilla maailmaa, myös muistaakseni Berliinin ratikoissa.

Minulla on yhä vielä aivan liian vähän sisäkuvia vaunusta, mutta kyllä siellä minusta on vaakatanko tanssilattiaosastolla. Kuuleman mukaan ne lenkitkin ovat tulossa. Tämä systeemi kahden vaunun esisarja + 38 myöhemmin on kyllä fiksu, kun tällaiset fiksaukset voi tehdä nyt käyttäjäkokemusten perusteella ja tehdä sitten sarjavaunut kerralla kuntoon.

Missä ketjussa siitä eriteongelmasta on keskusteltu? Olen ollut kauan poissa täältä foorumilta, joten en oikein tiedä mitä täällä tapahtuu.

Täällä http://jlf.fi/f17/8688-eriteongelmat-raitiovaunuissa/ . Osa keskustelusta on tuttuun tapaan puoliasiatonta, mutta joukossa on ihan järkeviäkin kommentteja.
 
Minulla on yhä vielä aivan liian vähän sisäkuvia vaunusta, mutta kyllä siellä minusta on vaakatanko tanssilattiaosastolla. Kuuleman mukaan ne lenkitkin ovat tulossa. Tämä systeemi kahden vaunun esisarja + 38 myöhemmin on kyllä fiksu, kun tällaiset fiksaukset voi tehdä nyt käyttäjäkokemusten perusteella ja tehdä sitten sarjavaunut kerralla kuntoon.

Vahvistan että siellä tosiaankin on ne vaakatangot, mutta tarvitsevat ilman muuta ne lenkit, ovat muuten aivan liian korkealla. Muuten: noita vaakatankoja olen nähnyt joissakin Varioissakin. Siellä ihan sama juttu: Liian korkealla jos ei lenkkejä tule.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kas,

Enpä huomannut. Vai onkohan tilanne eri 401:ssä ja 402:ssa?

Vaurioissa en ole koskaan huomannut vaakatankoja. Erityisesti vaurioissa nivelen kohdalla jos seisoo, niin yllättäen eipä ole ainoatakaan kahvaa missään mistä ottaa kiinni. Helposti pyllähtää jonkun syliin, tai kompuroi siinä lattialla.
 
"Leikkaussalivalaistusta" voi ajatella myös kirkasvalohoitona! Kuulemma sarjavaunuihin saadaan todennäköisesti lämpimämpi valaistus, onhan se nyt aika kalsea. Led-tekniikka kehittyy kovaa vauhtia ja hinnat tulevat alas.
Parashan olisi sellainen, jossa valon värilämpötilaa voisi säätää esim. kellonajan mukaan. Iltakasin jälkeen voisi alkaa muuttua lämpimämmäksi. Punasiirtymä auttaisi ehkäisemään unettomuutta ja unirytmin häiriöitä, joita kirkas valkoinen valo aiheuttaa.

Sellainenkin olisi mielenkiintoinen, että olisi yhdistelmä ledejä ja halogeeneja, halogeenit kytkeytyisivät illalla päälle ja ledit himmentyisivät hiljalleen sammuksiin.
 
Sellainenkin olisi mielenkiintoinen, että olisi yhdistelmä ledejä ja halogeeneja, halogeenit kytkeytyisivät illalla päälle ja ledit himmentyisivät hiljalleen sammuksiin.
Ei kiitos enää hehkulamppuja! Jos värisävyä halutaan muuttaa, se onnistuu ledeillä, jopa lähes portaattomasti.

Antero
 
Haitari ilman erillisiä levyjä antaa toisaalta mahdollisuuden mahdollisimman avaraan matkustamoon, jonne ei jää turvattomuutta herättäviä katvealueita samalla tavalla kuin Nr-vaunujen nivelten taakse jää. Ne Varion sisälevyt eivät onnistu Articissa ihan teknisesti – Variossa on reiluun 24 metriin neljä niveltä, Articissa reiluun 27 metriin vain kaksi. Articin nivelet kääntyvät enemmän. Variotyyppiset levyt eivät taipuisi riittävästi.

Matkustin pari päivää sitten 401:ssä kuutosen linjalla Kyläsaarenkadun pysäkiltä Hietalahteen. Johtuneeko noista vain kahdesta nivelestä vaiko pehmeästä jousituksesta vai molemmista, mutta olo oli parissa paikassa kuin ilmakuoppaan osuneessa lentokoneessa. Istuin aivan takapenkissä, josta pääsi näkemään nivelien taipuisuuden ylös-alas-suunnassa. Hämeentien sillan molemmissa päissä heilunta ja pomppimisen tuntu olivat suorastaan epämiellyttäviä. Tosin siellä kaikki ratikat notkuvat, ilmeisesti sillan päissä olevat liikuntasaumat vai mitkä lie sen aiheuttavat.

Myös sivuttainen heiluminen oli aika reipasta. Kun keula heilahtaa oikealle ja perä samaan aikaan vasemmalle, tulee mieleen Linnanmäen laitteet. Tämä ilmiö oli parhaimmillaan, kun lasketeltiin Hämeentietä Haapaniemestä Hakaniemeen.

Bulevardilla Ekbergin kahvilan kohdalla vaunu pysähtyi sellaiseen kohtaan, että pysäkkikorokkeen päädyssä oleva punakeltainen varoitustolppa osui aivan takaoven oviaukon keskelle. Siinä oli yhdellä poistuvalla matkustajalla kiemurtelemista, kun joutui menemään kylki edellä ja pari kassia kädessä. Eikö pysäkkikorokkeden pituudessa ole varauduttu Articin 27 metriin vai kuljettajastako se oli kiinni?

Mutta kun on kulkenut kaiken mallisilla ratikoilla 1950-luvun kaksiakselisista pätkistä alkaen, niin eiköhän Articiinkin ajan mittaan totu. Ihan hyvä peli siitä tulee, kunhan noita ominaisuuksia vähän parannellaan.
 
- Articin sisätiloissa nivelen kohdalla oleva haitari ei tunnu kovin viimeistellyltä ominaisuudelta. Voisikohan sen peittää taipuisalla muovilevyllä kuten Varioissa?
Haitari ilman erillisiä levyjä antaa toisaalta mahdollisuuden mahdollisimman avaraan matkustamoon, jonne ei jää turvattomuutta herättäviä katvealueita samalla tavalla kuin Nr-vaunujen nivelten taakse jää

Tukholmalaisissa nivelbusseissa on noissa nivelkohdissa ihan kivat verhoilut vähän sisustaa kaunistamassa. Jotkut verhoilukankaat ovat kuin samettiverhoa, niinkin ylellisiltä nimittäin näyttävät.
 
Eilen tuli vihdoin tutustuttua Articiin ns. pitemmän kaavan mukaan (tuli vastaan linjalla 2 ja kun tärkeämpääkään tekemistä ei ollut, niin tulipahan ajeltua koko 2/3 -lenkki läpi). Alkuinnostuksen värittämistä parista ensikokeilusta poiketen matkustuskokemus ei valitettavasti ollut sen kaksisempi, syistä että:
  • penkit. Vaikka vaunu oli lähes tyhjä, oli korkeilla ja liukkailla penkeillä erittäin vaikea löytää mukavaa matkustusasentoa, joka kiihdytyksessä, jarrutuksessa ja kurvissa tunsi tippuvansa penkiltä (vaikka oman ruhon raajat kyllä ulottuvatkin lattialle asti).
  • kallistelu. Vaunu tuntui joka kurvissa ja töyssyssä (joita rataverkollamme valitettavasti riittää) keikkuvan ja kallistelevan epämiellyttävästi, vrt. Linnanmäki-fiilis, johon aiemmatkin kirjoittajat ovat viitanneet. Lisäksi kallistelu (tai kenties pikemminkin aaltoilu) jatkui melko pitkään vaunun jo ohitettua ongelmakohdan , vähän samaan tyyliin kuin huonokuntoisilla radoilla jatkuvasti pituussuuntaan heijaavat Tallinnan Tatrat.
  • valaistus. Iltapimeällä leikkaussalivalaistus ei tosiaan tuntunut erityisen miellyttävälle.
  • ryske ja rytinä. Ristikoissa vaunu oli aiemmin tuntunut miellyttävämmältä kuin vanhemmat vaunusarjat, mutta tämänkertaisen koeajon perusteella en olisi enää yhtä varma asiasta.
  • lisäksi vaunu simahti täysin yllättäen Kapteeninkadun pysäkille noin 10-15 minuutiksi. Toki kyseessä toivottavasti vain alkuongelmat, mutta kohtalaisen hätäisiltä tuntuivat kuljettajan, liikenteenjohdon ja ilmeisesti Transtechin jonkinlaisen tukikeskuksen väliset radiokeskustelut. Vika ilmeisesti kakkostelin jossain jarrujärjestelmässä, mikä saatiin muutamalla sammuta-ja-käynnistä-uudelleen -harjoituksella ainakin hetkellisesti korjattua.
Sinänsä Artic on aiempien ja tämänkin kokemuksen perusteella vaikuttanut laadukkaalta ja tyylikkäältä vaunulta, mutta se ei silti tee Stadin ratikkajärjestelmästä eurooppalaista ratikkajärjestelmää. Samat ongelmat ovat luonnollisesti ongelmia edelleenkin, eikä Articin matkustuskokemus ole ainakaan omien tähänastisten kokemusteni perusteella millään muotoa Valmetin niveliä parempi - mitenkään niitä ja niiden mukavuutta vähättelemättä. Vauriot toki omassa kehnossa luokassaan.

Edit: Sanottakoon vielä, että kaikenkaikkaan Artic vaikuttaa erinomaiselta raitiovaunulta, ja voisin kuvitella sen sopivan erittäin hyvin modernin raitiotien moderniksi liikkuvaksi kalustoksi. Kenties omat odotukseni uuden raitiovaunun suhteen olivat jostain henkimaailman syistä turhan korkealla (ts. pelkkä liikkuva kalusto muuttaisi Hgin raitioliikenteen yhtäkkiä kansainvälisten standardien mukaiseksi raitioliikenteeksi), mikä ei todellakaan ole kyseisen vaunutyypin syytä. Toivottavasti pääsemme vielä kokemaan eurooppalaistyylisiä raitioliikenne-elämyksiä Articin kyydissä vaikkapa Jokerilla, Kruunuvuorenrannan sillalla tai vaikkapa jopa Manskun pikaraitiotiellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tukholmalaisissa nivelbusseissa on noissa nivelkohdissa ihan kivat verhoilut vähän sisustaa kaunistamassa.
Sen verhoilun nimi on nivelverho ja sellainen on ollut monissa nivelbusseissa Suomessakin. Varsinkin itse nivelen kumien rispaannuttua kulmistaan puhki nivelverho on huomattavasti mukavampi katseltava.

Sanottakoon vielä, että kaikenkaikkaan Artic vaikuttaa erinomaiselta raitiovaunulta, ja voisin kuvitella sen sopivan erittäin hyvin modernin raitiotien moderniksi liikkuvaksi kalustoksi.
Artic on suunniteltu juuri Helsingin nykyisen ratikkaverkon tapaisille geometrialtaan haastaville ratikkaverkoille (ja siitähän se Linnanmäki-efekti tuleekin). Sinänsä Artic soveltuu myös moderneille raitioteille, mutta niillä perinteisetkin matalalattiavaunujen ratkaisut ovat kilpailukykyisiä, joten ei ole mitenkään sanottua, että Artic pärjää sellaisten vaunuhankinnoista kisattaessa.
 
Takaisin
Ylös