2-akselisten raitiovaunujen ilmajarrut

PSi

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
125
Törmäsin Raitio.org-sivuston raitiotiesanastosivuun:

https://www.raitio.org/karttasivuja-ym/raitioliikennesanasto/

Sanastossa sanotaan ilmajarruista:

"--Jarrujärjestelmä, jossa ilmanpaineen avulla vaunun jarrut yleensä pakotetaan auki-asentoon ja siten mahdollistetaan vaunun kulku. Ilmanpaineen kadotessa jarrut painautuvat kiinni ja aiheuttavat vaunulle pakkopysäytyksen. Tämä on turvallinen tapa rakentaa vaunun jarrut, sillä esimerkiksi vaunuyhdistelmän katketessa myös ilmaletkut katkeavat ja jarrut kytkeytyvät automaattisesti päälle jokaisessa vaunussa. Ilmajarrujen toiminta voidaan rakentaa myös päinvastoin, jolloin ilmanpaineella pakotetaan jarrut kiinni. Tällöin jarrut ovat perustilanteessa auki ja ne kytkeytyvät päälle vain ilmanpaineen voimasta.--"

Tuo selostus taitaa liittyä alkuosaltaan lähinnä kuorma-autojen seisontajarruun ja loppuosaltaan kuorma-autojen käyttöjarruun.

Eikö rautateillä jarruvoiman anna paineilma, jota saadaan jarrullisessa vaunussa olevasta ilmasäiliöstä. Kuljettajan itsetoimijarrun kahvalla säädetään jarrujohdon painetta. Jos painetta jarrujohdossa lasketaan, päästää vaunun toimintaventtiili paineilmaa vaunussa olevasta ilmasäiliöstä jarrusylinteriin. Ilmasäiliöt ladataan joko jarrujohdon tai pääsäiliöjohdon paineen avulla. Nykyisin jarrutusviiveitä lyhennetään ohjaamalla toimintaventtiiliä jarrujohdon painesäädön lisäksi sähköisesti. Veturissa on samanlaisen järjestelyn lisäksi ns. suoratoimijarru, jossa kuljettaja saattaa erillisellä jarrukahvalla jarruttaa lisäksi pelkkää veturia päästämällä ilmaa säiliöstä suoraan jarrusylinteriin. Näin se vissiin reippasti yksinkertaistaen menee.

Vaan kuinka ilmajarrut toimivat 2-akselisten (ja Arkkujen että Mustangien) aikaan raitioteillä? Oliko kuljettajan jarrukahva itsetoimijarrun kuljettajaventtiili vai suoratoimijarrun venttili? Jos kahva oli suoratoimijarrun venttiili niin kuinka 2-akselisen perävaunun ilmajarrut toimivat?

Moottori- ja perävaunun välissä oli jarrujohto ja säiliöjohto. Toimiko perävaunujen jarrutus kuten rautateillä, jossa jarrujohdon paineen aleneminen aiheutti jarrutuksen -- vai oliko siellä kuorma-autojen jarrujärjestelmän tapainen järjestely, jossa jarrut kytketään jarrujohdon ylipaineella? Kuorma-autoissa perävaunun irtoamisen varalta vetoauton johtoliittimissä on liittimen avautuessa toimivat sulkuventtiilit, jotta vetoauton jarrut vielä toimivat ja perävaunussa hätäjarrutuksen tekee samaan aikaan irtoavan säiliöjohdon kautta tyhjenevä jousitoiminen seisontajarru.

pekka
 
Viimeksi muokattu:
Löysinpä vanhoista sähköposteista vuodelta 2015 J Rauhalan lähettämän vinkin aiheeseen. Kansalliskirjastossa on digitoitu neljän kuvan sarja Turun raitiovaunujen jarruista: kolme ensimmäistä esittää raitiovaunujen sähkökytkentää eri ajoasennoilla ja neljäs kuva yleistä moottorivaunun paineilmakaaviota. Jos tuota yhtään oikein tulkitsen, niin ei ollut fail-safe-jarruja raitiovaunuissa, vaan vaunujen välisten letkujen katketessa loppui jaruttaminen painelimalla sekä moottori- että jälkivaunussa, vai olenko ihan hakoteillä:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/348631?page=4&term=MOOTTORIVAUNUT

pekka
 
Mielestäni paineilmakaaviosta ei voi oikein tehdä johtopäätöstä kumpaankaan suuntaan, siinä kun näytetään systeemi vain jarrusylinteriin asti, näyttämättä mitä sen jälkeen tulee.

Sylinteri voi joko painaa suoraan jarrupaloja/-losseja, tai vaihtoehtoisesti painaa jarrut irti (jolloin itse jarrutus on jousilla joita ei kuvassa näy). Toki se, että jarrusylinterin sisälle on piirretty palautusjousi, tukee ensimmäistä tulkintaa.
 
En muista nähneeni missään tilanteessa että 2-akselisten vaunujen jarruja olisi jouduttu veivamaan auki samaan tapaan kuin esim. Valmetin nivelvaunujen jousilevyjarruja joutuu toiseen vaunuun kytkemisen jälkeen (!) ennen hinaamista/työntämistä isolla T-avaimella veivaamaan...

Matkustajan muistikuvat jarruttamisesta tukevat paineella jarruttamista, ja jarrujen irroittamista päästämällä paineilmaa ulos...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös