Törmäsin Raitio.org-sivuston raitiotiesanastosivuun:
https://www.raitio.org/karttasivuja-ym/raitioliikennesanasto/
Sanastossa sanotaan ilmajarruista:
Tuo selostus taitaa liittyä alkuosaltaan lähinnä kuorma-autojen seisontajarruun ja loppuosaltaan kuorma-autojen käyttöjarruun.
Eikö rautateillä jarruvoiman anna paineilma, jota saadaan jarrullisessa vaunussa olevasta ilmasäiliöstä. Kuljettajan itsetoimijarrun kahvalla säädetään jarrujohdon painetta. Jos painetta jarrujohdossa lasketaan, päästää vaunun toimintaventtiili paineilmaa vaunussa olevasta ilmasäiliöstä jarrusylinteriin. Ilmasäiliöt ladataan joko jarrujohdon tai pääsäiliöjohdon paineen avulla. Nykyisin jarrutusviiveitä lyhennetään ohjaamalla toimintaventtiiliä jarrujohdon painesäädön lisäksi sähköisesti. Veturissa on samanlaisen järjestelyn lisäksi ns. suoratoimijarru, jossa kuljettaja saattaa erillisellä jarrukahvalla jarruttaa lisäksi pelkkää veturia päästämällä ilmaa säiliöstä suoraan jarrusylinteriin. Näin se vissiin reippasti yksinkertaistaen menee.
Vaan kuinka ilmajarrut toimivat 2-akselisten (ja Arkkujen että Mustangien) aikaan raitioteillä? Oliko kuljettajan jarrukahva itsetoimijarrun kuljettajaventtiili vai suoratoimijarrun venttili? Jos kahva oli suoratoimijarrun venttiili niin kuinka 2-akselisen perävaunun ilmajarrut toimivat?
Moottori- ja perävaunun välissä oli jarrujohto ja säiliöjohto. Toimiko perävaunujen jarrutus kuten rautateillä, jossa jarrujohdon paineen aleneminen aiheutti jarrutuksen -- vai oliko siellä kuorma-autojen jarrujärjestelmän tapainen järjestely, jossa jarrut kytketään jarrujohdon ylipaineella? Kuorma-autoissa perävaunun irtoamisen varalta vetoauton johtoliittimissä on liittimen avautuessa toimivat sulkuventtiilit, jotta vetoauton jarrut vielä toimivat ja perävaunussa hätäjarrutuksen tekee samaan aikaan irtoavan säiliöjohdon kautta tyhjenevä jousitoiminen seisontajarru.
pekka
https://www.raitio.org/karttasivuja-ym/raitioliikennesanasto/
Sanastossa sanotaan ilmajarruista:
"--Jarrujärjestelmä, jossa ilmanpaineen avulla vaunun jarrut yleensä pakotetaan auki-asentoon ja siten mahdollistetaan vaunun kulku. Ilmanpaineen kadotessa jarrut painautuvat kiinni ja aiheuttavat vaunulle pakkopysäytyksen. Tämä on turvallinen tapa rakentaa vaunun jarrut, sillä esimerkiksi vaunuyhdistelmän katketessa myös ilmaletkut katkeavat ja jarrut kytkeytyvät automaattisesti päälle jokaisessa vaunussa. Ilmajarrujen toiminta voidaan rakentaa myös päinvastoin, jolloin ilmanpaineella pakotetaan jarrut kiinni. Tällöin jarrut ovat perustilanteessa auki ja ne kytkeytyvät päälle vain ilmanpaineen voimasta.--"
Tuo selostus taitaa liittyä alkuosaltaan lähinnä kuorma-autojen seisontajarruun ja loppuosaltaan kuorma-autojen käyttöjarruun.
Eikö rautateillä jarruvoiman anna paineilma, jota saadaan jarrullisessa vaunussa olevasta ilmasäiliöstä. Kuljettajan itsetoimijarrun kahvalla säädetään jarrujohdon painetta. Jos painetta jarrujohdossa lasketaan, päästää vaunun toimintaventtiili paineilmaa vaunussa olevasta ilmasäiliöstä jarrusylinteriin. Ilmasäiliöt ladataan joko jarrujohdon tai pääsäiliöjohdon paineen avulla. Nykyisin jarrutusviiveitä lyhennetään ohjaamalla toimintaventtiiliä jarrujohdon painesäädön lisäksi sähköisesti. Veturissa on samanlaisen järjestelyn lisäksi ns. suoratoimijarru, jossa kuljettaja saattaa erillisellä jarrukahvalla jarruttaa lisäksi pelkkää veturia päästämällä ilmaa säiliöstä suoraan jarrusylinteriin. Näin se vissiin reippasti yksinkertaistaen menee.
Vaan kuinka ilmajarrut toimivat 2-akselisten (ja Arkkujen että Mustangien) aikaan raitioteillä? Oliko kuljettajan jarrukahva itsetoimijarrun kuljettajaventtiili vai suoratoimijarrun venttili? Jos kahva oli suoratoimijarrun venttiili niin kuinka 2-akselisen perävaunun ilmajarrut toimivat?
Moottori- ja perävaunun välissä oli jarrujohto ja säiliöjohto. Toimiko perävaunujen jarrutus kuten rautateillä, jossa jarrujohdon paineen aleneminen aiheutti jarrutuksen -- vai oliko siellä kuorma-autojen jarrujärjestelmän tapainen järjestely, jossa jarrut kytketään jarrujohdon ylipaineella? Kuorma-autoissa perävaunun irtoamisen varalta vetoauton johtoliittimissä on liittimen avautuessa toimivat sulkuventtiilit, jotta vetoauton jarrut vielä toimivat ja perävaunussa hätäjarrutuksen tekee samaan aikaan irtoavan säiliöjohdon kautta tyhjenevä jousitoiminen seisontajarru.
pekka
Viimeksi muokattu: