Raide-Jokerin rakentaminen

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,856
Jokerin rakentaminen alkaa virallisesti parin viikon päästä ja Maunulassa sekä Laajalahdessa on esitöitä tehty jo toista kuukautta niin on aika aloittaa tämä keskustelu. Muutenkin noissa kehittämishankkeiden puolella olevissa satasivuisissa keskusteluissa tupataan kaymään sama keskustelu uudelleen ja uudelleen, kun melkein kukaan ei jaksa tai ehdi lukemaan pitkiä ketjuja läpi. On parempi aloittaa välillä uusi ketju kun tulee selvä uusi vaihe jossain keskustelunaiheessa.

Patterimäessä oli tarkoitus alkaa niin ikään rakentamiseen valmistautuminen kaatamalla mäen laidalta puita kadun leventämistä varten. Täkäläinen NIMBY ryhmä oli repinyt pelihousunsa tästä ja pistänyt valituksen ELY-keskukseen, kun alueella on liito-oravia. Twitterissä on näkynyt näitten vaatimuksia muuttaa Jokerin reitti kulkemaan Takkatien kautta ikään kuin mäen alittaminen tunnelilla ei riitä. https://raidejokeri.info/raide-jokerin-rakentamista-valmistelevat-patterimaen-puukaadot-viivastyvat/ Puunkaatojen viivästyminen kuitataan rakennusaikataulun muutoksilla ja koko projektia se ei ole kai vielä viivästyttänyt.
 
9.5.2019
Raide-Jokerin rakentaminen alkaa virallisesti 3.6.2019 yhteensä 13 eri kohteessa ja elokuussa yhdeksässä uudessa kohteessa.

Takkatie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot ja maaleikkaukset
Pitäjänmäentie (Pajamäentien liittymä): aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot ja maaleikkaukset
Pirkkolantie: helmikuussa aloitetut johtosiirrot jatkuvat, heinäkuussa alkavat taitorakennetyöt
Pirjontie: helmikuussa aloitetut johtosiirrot ja pohjanvahvistustyöt jatkuvat
Norrtäljentie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot, Siltavoudintien liikenneympyrän kohdalla myös kiveyksien poistot ja kiertotieasfalttien tekeminen
Maaherrantie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä valmistelut Tulvaniityn kohdan jätevesiviemärin siirtoa varten, Veräjä-kadun kohdalla viemäri- ja vesijohtotöiden valmistelut
Lahdenväylän silta: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä kaapelien siirrot
Pihlajamäentie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä reunakivien ja korokkeiden poisto sekä vesijohdon rakentaminen
Viikinkaari ja Viikintien liikenneympyrä: aloitus 17.6.2019, ensimmäisinä töinä korokkeiden purkaminen vesijohdon rakentamista varten
Viikintie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot ja maaleikkaukset, uuden kävelyn ja pyöräilyn kiertotien rakentaminen
Varikkotie ja Raaseporintie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot, maaleikkaukset ja pohjanvahvistukset.

Loppukesällä kesäkuussa aloitetut rakennustyöt jatkuvat ja työt aloitetaan lisäksi yhdeksässä uudessa kohteessa. Espoossa rakentaminen aloitetaan heinä–elokuussa Maarinrannantiellä, Tietotiellä, Konemiehentiellä, Linnoitustiellä ja Turunväylän ylittävällä uudella Impilahdensillalla. Helsingissä työt siirtyvät Pitäjänmäentiellä Pajamäentien liittymästä itää kohti. Lisäksi työt aloitetaan Eliel Saarisen tiellä Isonnevankujan kohdalla, Viilarintiellä ja Roihupellon varikkoalueella.
https://raidejokeri.info/raide-jokerin-rakentaminen-alkaa-maanantaina-3-kesakuuta-useassa-kohteessa/
 
Hesari uutisoi että Patterimäen tunnellirakentamiseen liittyvistä puunkaadoista tehty valitus Hallinto-oikeuteen oli hylätty perjantaina. https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006178012.html

Kyseessä oli nyt jo toinen valitus Pajamäkeläisen NIMBY-ryhmän toimesta. Aikaisempi oli myöhästyttänyt puunkaatoja kaksi kuukautta ja tämä nyt sitten parilla viikolla.

Raide-jokerin sivuilla on muuten kartta puunkaatoalueista, joka jäi minulta aikaisemmin huomaamatta https://raidejokeri.info/raide-jokerin-puunkaadot-patterimaen-puistossa-alkavat/. Pienien liuskojen kaato, kun ympärillä on rakennettua kaupunkia joka ilmansuunnassa, tukee kyllä omaa ennakkoluuloani, ettei kyse ole oikeasti mistään huolesta eläimistön suhteen, vaan pelko siitä että Pajamäen pussinperästä vietäisiin Jokerin myötä omat bussiyhteydet.
 
Viimeksi muokattu:
Raide-jokerin sivuilla on muuten kartta puunkaatoalueista, joka jäi minulta aikaisemmin huomaamatta https://raidejokeri.info/raide-jokerin-puunkaadot-patterimaen-puistossa-alkavat/. Pienien liuskojen kaato, kun ympärillä on rakennettua kaupunkia joka ilmansuunnassa, tukee kyllä omaa ennakkoluuloani, ettei kyse ole oikeasti mistään huolesta eläimistön suhteen, vaan pelko siitä että Pajamäen pussinperästä vietäisiin Jokerin myötä omat bussiyhteydet.
Nimby-kysymykseltä tämä on minustakin enemmän vaikuttanut kuin luonnonsuojelukysymykseltä. Onko Pajamäen kohdalle muuten suunnitteilla pysäkkiä? Jos ei niin huoli on sinällään ymmärrettävä.
Liito-oravien kannalta suurin ongelma taitaa olla ilmassa roikkuvat ajojohtimet: radan yli lentävä liito-orava ei välttämättä niitä huomaa - etenkin kun kyseessä on liito-orava. Jotenkin vaan tuntuu ettei tämä ole kuitenkaan Pajamäki-seuran suurin huolenaihe.
 
Nimby-kysymykseltä tämä on minustakin enemmän vaikuttanut kuin luonnonsuojelukysymykseltä. Onko Pajamäen kohdalle muuten suunnitteilla pysäkkiä? Jos ei niin huoli on sinällään ymmärrettävä.

Raide-jokerin pysäkki on tulossa siihen Pitäjänmäentien ja Pajamäentien risteykseen jossa bussipysäkki nykyisinkin sijaitsee. Pajamäestä on poistumassa linja 59 kun poikittaislinjastoa uudistetaan vuonna 2021. Jäljelle jäisi linja 14 joka varmaan jatkaa ainakin niin kauan kunnes Munkkivuoren ratikka joskus tulevaisuudessa ehkä valmistuisi. Pajamäki on kuitenkin suhteellisen iso lähiö vaikka pussinperä onkin. Voin kyllä ymmärtää että omien bussilinjojen menettäminen pelottaa, mutta näin suuren ja koko pk-seutua koskettavan hankkeen jarruttaminen ei kyllä ole oikea tapa asiaa hoitaa. Muistaakseni aikoinaan suunniteltiin ainakin linjan 41 poistamista Pelimannintien loppupäästä ja linjan 95 poistamista Keinutieltä. Asukasaktivismi kuitenkin tuotti tulosta ja edelleen näille päätepysäkeille ajetaan. Uskoisin että lähes 2000 asukkaan Pajamäki pystyy tulevaisuudessakin säilyttämään jonkin oman linjan.
 
Tuleeko teille mieleen yhtäkään merkittävämpää joukkoliikennehanketta pk-seudulla joka ei olisi törmännyt valituksiin ainakaan viimeisten 20 vuoden aikana?

t. Rainer
 
Tosiaan tällä kertaa valituksen tekijä ei ollutkaan Pajamäen Nimbyt vaan Helsingin luonnonsuojeluseura. Nämä olivat jättäneet hallinto-oikeuteen valituksen myös edellisellä kierroksella Pajamäkeläisten jälkeen. Ihan ihmetyttää että seura perustelee valitustaan luonnonsuojelualueen häirinnällä vaikka luonnonsuojelualueeksi rajattu alue nimenomaan alitetaan tunnelilla. Ei ole kyllä sielläkään hirveän tarkasti tutkittu suunnitelmaa, mutta senhän kyllä arvasi siitäkin että valitukset on tehty aivan viimetingassa ja vasta muun mediahuomion jälkeen

Raide-jokerin pysäkki on tulossa siihen Pitäjänmäentien ja Pajamäentien risteykseen jossa bussipysäkki nykyisinkin sijaitsee. Pajamäestä on poistumassa linja 59 kun poikittaislinjastoa uudistetaan vuonna 2021.

Linjan 59:n jääminen riippuu tosin siitä kuinka poikittaislinjaston jälkiselvityksissä toimitaan. Eli tehdäänkö 6min Malminkartanoon asti kulkevan 59 sijasta 10min välein kulkeva ja ruuhkaan lisäksi 59B juuri tuonne Pajamäkeen. Vai tuleeko kenties koko linjasta runkolinja, jolloin 59B jäisi epätodennäköiseksi, muttei mahdottomaksi.

Jäljelle jäisi linja 14 joka varmaan jatkaa ainakin niin kauan kunnes Munkkivuoren ratikka joskus tulevaisuudessa ehkä valmistuisi.

Munkkivuoren ratikkaa tuskin on enää tulossa, kun 14 ja 18 eteläosien korvaaminen on sidottu läntisen kantakaupungin ratikkaan, ilman rataa Munkkivuoren sisälle. Vihdintien pikaraitiotie saattaa viedä mukanaan näiden linjojen pohjoispäätkin ja tunnetusti ilman sitomista kaupunginrakennusprojekteihin ratahankkeet ei Helsingissä mene läpi. Pajamäkeläisille voisi ehdottaa että, jos haluavat pitää suoran yhteyden keskustaan, niin rupeavat ajamaan Talin Golfkentän muuttamista uudeksi asuinalueeksi, johon voisi sitoa Munkkivuoren, Talin golfkentän, Pajamäen vierustan, Pitäjänmäen aseman kautta Pohjois-Haagan asemalle kulkevan kantakaupunkiraitiotien, siinä vaiheessa kun Vihdintien pikaratikka jatketaan Vantaalle.

Jäähän sinne tosin 201B joka tapauksessa, ja jos se ei riitä niin voihan 54:n päätepysäkin siirtää Valimon asemalta Pajamäkeen, kun sen merkitys pienenee Valimon liityntäterminaalin myötä.

Muistaakseni aikoinaan suunniteltiin ainakin linjan 41 poistamista Pelimannintien loppupäästä ja linjan 95 poistamista Keinutieltä. Asukasaktivismi kuitenkin tuotti tulosta ja edelleen näille päätepysäkeille ajetaan.

41:stä voisivat sitten käyttää, jos se halutaan pitää. Tästä olen maininnut aikaisemminkin, mutta ne pari kertaan kun olen mennyt 41:llä suurinpaan aamuruuhkaan juuri tuolta päätepysäkiltä ei yhtäkään matkustajaa ole noussut kyytiin linjan omalta osuudelta.

Vihdintien bulevardikaupungin kaavarungon liikenneselvityksissä oli piirretty yhteys tuolta päätepysäkiltä Kehä I:lle. Ainoa toinen maininta asiasta, jonka olen nähnyt, on muuten Helsingin luonnonsuojeluseuran sivuilla, jossa oli valitettu että yhteys häiritsee Kehä I:n laidan virkistys-yhteyksiä. Jos tämä yhteys toiteutuu, niin sehän mahdollistaisi 41:n lopputyngän korvaamisen jollain poikittaislinjalla.
 
Sitten on vuorossa seuraava NIMBY-ryhmä. Herttoniemi-seura hakee toimenpidekieltoa kallioalueen suojelemiseksi. Tällä kertaa ei ole kyseessä edes itse rata, vaan Kalliota louhitaan kevyeen liikenteen kaistan tieltä, joka rakennetaan raitiotien yhteydessä. Tuttuun tapaan seura lähti asiaa ajamaan vasta sen jälkeen kun HS siitä oli pari viikkoa sitten uutisoinut.

Todettakoon nyt kuitenkin että kyseessä on jääkautinen hiidenkouru joka on luokiteltu valtakunnallisesti arvokkaaksi kohteeksi. En minä kyllä tuossa kalliomuodostelmassa mitään kovin erikoista näe mutta kaipa se sitten tärkeä on kun sen puolesta kannattaa taistella. Kovin on takkuista ollut raide-jokerin työmaan alkutaival. Ensin Pajamäen metsikön toimenpidekielto, sitten Oulunkylässä Norrtäljentiellä pora osui vanhaan dynamiittipötköön aiheuttaen räjähdyksen ja nyt tämä tapaus. Mitähän seuraavaksi?
 
Sitten on vuorossa seuraava NIMBY-ryhmä. Herttoniemi-seura hakee toimenpidekieltoa kallioalueen suojelemiseksi. Tällä kertaa ei ole kyseessä edes itse rata, vaan Kalliota louhitaan kevyeen liikenteen kaistan tieltä, joka rakennetaan raitiotien yhteydessä. Tuttuun tapaan seura lähti asiaa ajamaan vasta sen jälkeen kun HS siitä oli pari viikkoa sitten uutisoinut.

Uudenmaan ELY-keskus on antanut päätöksensä alkuviikosta eikä aseta toimenpidekieltoa ja siten estä hiidenkourun louhimista https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006211208.html
 
Kannatta katsoa toi edellisen viestin linkki. On mielenkiintoisesti kirjoitettu kyltti kuvassa.
 
Helsingin Uutiset https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/2331371 kirjoittaa Patterimäen valitusten vaikutuksista Jokerin aikatauluun. Aikataulussa ei ole enää yhtään varaa uusiin myöhästymisiin ja jos ELY-keskus ei anna poikkeuslupaa puunkaatoon, niin uusi kaavaprosessi voi kestää useamman vuoden ja myöhästyttää projektia saman verran.

Yleistähän tietoa on, ettei Pajamäessä liito-oravista oikeasti välitetä, kun aluksi keppihevonen kaatojen keskeyttämiseen oli lintujen pesintäpuut. Muutenkin joka kerta tulee keskustelussa esille kuinka ei tykätä siitä, ettei Pajamäki saa omaa pysäkkiään, joka sekin on ihan vaan mielikuva. Mittasin kartasta ja yli 500 metrin kävelymatkan päässä joko Pitäjänmäentien tai Pajamäen urheilupuiston pysäkeistä on vain kolme eteläisintä taloa Pajamäessä. Eli kaikki alueen asutus on 550m kävelymatkan päässä pysäkistä.
 
Helsingin Uutiset https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/2331371 kirjoittaa Patterimäen valitusten vaikutuksista Jokerin aikatauluun. Aikataulussa ei ole enää yhtään varaa uusiin myöhästymisiin ja jos ELY-keskus ei anna poikkeuslupaa puunkaatoon, niin uusi kaavaprosessi voi kestää useamman vuoden ja myöhästyttää projektia saman verran.

Yleistähän tietoa on, ettei Pajamäessä liito-oravista oikeasti välitetä, kun aluksi keppihevonen kaatojen keskeyttämiseen oli lintujen pesintäpuut. Muutenkin joka kerta tulee keskustelussa esille kuinka ei tykätä siitä, ettei Pajamäki saa omaa pysäkkiään, joka sekin on ihan vaan mielikuva. Mittasin kartasta ja yli 500 metrin kävelymatkan päässä joko Pitäjänmäentien tai Pajamäen urheilupuiston pysäkeistä on vain kolme eteläisintä taloa Pajamäessä. Eli kaikki alueen asutus on 550m kävelymatkan päässä pysäkistä.

No mitä sitten tehdään jos ei tule lupaa mennä Patterimäen läpi?
Voisiko sellainen ratkaisu toimia että on 2 erillistä linjaa, toinen Keilaniemi-Perkkaa ja toinen Itäkeskus-Pitäjänmäki?
Myöhemmin rakennettaisiin verkon yhdistävä osa Haagasta Munkkiniemen kautta Otaniemeen.

Patterimäen kierto kummaltakaan puolelta saa varmaan sekin vastustusta. Eteläpuolelta menisi osa siirtolapuutarhapalstoista ja golf-kentästä, pohjoispuolelta taas pienteollisuusalueesta.

t. Rainer
 
No mitä sitten tehdään jos ei tule lupaa mennä Patterimäen läpi?
Voisiko sellainen ratkaisu toimia että on 2 erillistä linjaa, toinen Keilaniemi-Perkkaa ja toinen Itäkeskus-Pitäjänmäki?
Myöhemmin rakennettaisiin verkon yhdistävä osa Haagasta Munkkiniemen kautta Otaniemeen.

Patterimäen kierto kummaltakaan puolelta saa varmaan sekin vastustusta. Eteläpuolelta menisi osa siirtolapuutarhapalstoista ja golf-kentästä, pohjoispuolelta taas pienteollisuusalueesta.

t. Rainer

Jos poikkeuslupaa ei tule, niin todennäköisesti liikennöidään ainakin tuota Itis-Pitsku linjaa kunnes loput hommasta on valmis.

Takkatien kautta menoa on ainakin pajamäkeläiset itse ehdotelleet, ja siitä on jo annettu seikkaperäinen selvitys jokerin sivuilla, miksei se oikein toimi, vaikka Helsingin uutisten artikkelissa se on edelleen vaihtoehtona.

Yksi vaihtoehtohan on purkaa koko Pajamäki ja rakentaa suoraan sen kautta. Aluehan on sellainen pussinperä, josta koituu liikennöintihaittoja, ettei sen säilyttämisestä ole mitään hyötyä.

Mutta tosissaan vaihtoehtona on lisäksi, että ratikka sylkäisee tunneliin vähän kauempaa Pitäjänmäentiellä ja nousee ylös kauempana Patterimäestä. Se tosin siirtäisi pysäkkejä kauemmaksi Pajamäestä, jolloin se oikeasti jäisi ilman Jokerin hyötyjä. Mutta sen siitä Nimbyilystä saa.
 
Takaisin
Ylös