Raide-Jokerin rakentaminen

Ei ole ongelma. Kantakaupungissa voidaan ajaa linjan 10X tapaan Sprintereillä

Kuinkahan vaikeaa olisi taas ollut rakentaa samassa projektissa kiskot Korppaanmäentieltä Vanhan Turun maantien kautta kiinni Jokeriin? Olisi saatu vaikka vetäistyä 10 Pajamäkeen asti samalla ja yhteys Kantakaupungin verkkoon, vaikka, tiedän, täysin eri vaunuthan tuolla Jokerilla ajavat.
 
Kuinkahan vaikeaa olisi taas ollut rakentaa samassa projektissa kiskot Korppaanmäentieltä Vanhan Turun maantien kautta kiinni Jokeriin? Olisi saatu vaikka vetäistyä 10 Pajamäkeen asti samalla ja yhteys Kantakaupungin verkkoon, vaikka, tiedän, täysin eri vaunuthan tuolla Jokerilla ajavat.

Oon samaa mieltä. Mutta eipä ne HSL:llä tajua mitään. Ruskeasuon uudessa hallissa (rakenteilla) voisi siten säilyttää osaa Jokeriratikoistakin
 
Ei ole ongelma. Kantakaupungissa voidaan ajaa linjan 10X tapaan Sprintereillä

Meinaatko, että ensin kurjistetaan ratikkaliikennettä hätätila-aikatauluilla niin surkeaksi, ettei kukaan viitsi sitä ratikkaa enää odotella, ja sitten ne voidaankin jo vaihtaa pakuihin? :D

Kuinkahan vaikeaa olisi taas ollut rakentaa samassa projektissa kiskot Korppaanmäentieltä Vanhan Turun maantien kautta kiinni Jokeriin? Olisi saatu vaikka vetäistyä 10 Pajamäkeen asti samalla ja yhteys Kantakaupungin verkkoon, vaikka, tiedän, täysin eri vaunuthan tuolla Jokerilla ajavat.

Yhdysraiteen piti tulla Oulunkyläntielle, mutta eipä sille ollut rahaa. Jokeri on pysynyt budjetissaan hienosti, mutta ei se ihan itsestään ole tapahtunut. Sieltä on napsittu pois yhtä sun toista.

Jokerin radalle voi aivan hyvin ajaa kantakaupungin kalustolla, tosin sinne on tehty huvin ja näön vuoksi yksi keskilaituripysäkki, joka on juuri Pajamäen pysäkki (sillä on muistaakseni joku muu nimi, mutta kuitenkin).

Oon samaa mieltä. Mutta eipä ne HSL:llä tajua mitään. Ruskeasuon uudessa hallissa (rakenteilla) voisi siten säilyttää osaa Jokeriratikoistakin

Mä kyllä mielellään haukun Höseliä, kun siihen on aihetta, mutta tässä kohtaa ei voi kyllä sitä syyttää. Kaupungit niitä raiteita omilla päätöksillään rakentaa.

Jokerin varikon sijoittuminen linjan toiseen päähän on kyllä aikamoisen kallis ratkaisu. Kallista on myös ajaa Laajasalon vaunut Ruskeasuolta käsin, mutta niin siinä käy nyt, kun Laajasalon varikko säästettiin pois (ja tuo on laskettu halvemmaksi kuin Laajasalon varikon tekeminen, eli kyllä niitä on verrattu).
 
Yhdysraiteen piti tulla Oulunkyläntielle, mutta eipä sille ollut rahaa. Jokeri on pysynyt budjetissaan hienosti, mutta ei se ihan itsestään ole tapahtunut. Sieltä on napsittu pois yhtä sun toista.

Yhdysraiteet Koskelasta taisivat olla poistettu jo ennen rakentamisen aloittamista, kun hankesuunnitelman päivitystä hyväksyttiin keväällä 2019. Muistaakseni 2018 jokerivaunun maketin esittelytilaisuudessa kaupungin suunnittelija selitti, että pääasiallinen yhteys kantakaupungin verkolle tulee olemaan Vihdintien ratikka.

Kuinkahan vaikeaa olisi taas ollut rakentaa samassa projektissa kiskot Korppaanmäentieltä Vanhan Turun maantien kautta kiinni Jokeriin? Olisi saatu vaikka vetäistyä 10 Pajamäkeen asti samalla ja yhteys Kantakaupungin verkkoon, vaikka, tiedän, täysin eri vaunuthan tuolla Jokerilla ajavat.

Jokerin radalle voi aivan hyvin ajaa kantakaupungin kalustolla, tosin sinne on tehty huvin ja näön vuoksi yksi keskilaituripysäkki, joka on juuri Pajamäen pysäkki (sillä on muistaakseni joku muu nimi, mutta kuitenkin).

Kyllä tuo Pajamäen eli Talin siirtolapuutarhan pysäkki näyttää ainakin Rattivaunun kuvissa olevan ihan perinteinen. https://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/Raide-Jokeri/IMG_21244A.jpg Takkatien ja Kutomotien eivät näytä olevan myöskään saarimallisia, vaan jopa limitettyjä, vaikkakin Kutomotien länsipuolella rata haarautuu puurivin kummallekin puolelle pysäkkialueella, mikä hämää. Muuta estettä ei siis ole kuin silmukan saaminen jonnekkin Pajamäkeen ja miten paikalliset suhtautuvat, kun ei lisärataa kuitenkaan haluta tehdä ilman bussilinjojen muutoksia ja lisärakentamista.

Tosin sitten on sellainen ongelma, että Helsingin suunnittelukapasiteetti vaikuttaa olevan täysin käytössä jo. Tuohon varikkohommaan sitä tuskin olisi saanut, kun se on tuplasti lisää verrattuna nyt rakennettavaan ja uusittavaan rataan verrattuna. Erikseen on myös aika paha. Jokerin jälkeen piti käynnistyä Vihdintien ratikan rakentaminen, mutta ei sen suunnittelusta ole kuulunut mitään yleissuunnitelman jälkeen. Se kai odottaa Mannerheimintien peruskorjausta. Samoin Viiman yleissuunnitelma on jäänyt jonnekkin. Sen piti alkaa Kruunusiltojen jälkeen 2027, mutta nyt onkin Kruunusillat hajotettu useampaan osaan ja radanparannus Hakaniemestä Länsiterminaaliin tehdään ensin. Mihin väliin uuden yhdysraiteen Vihdintien alkua saisi mahtumaan, kun lisäksi on muutkin ratojen peruskorjaukset ja pienet laajennukset.

Jokerin varikon sijoittuminen linjan toiseen päähän on kyllä aikamoisen kallis ratkaisu. Kallista on myös ajaa Laajasalon vaunut Ruskeasuolta käsin, mutta niin siinä käy nyt, kun Laajasalon varikko säästettiin pois (ja tuo on laskettu halvemmaksi kuin Laajasalon varikon tekeminen, eli kyllä niitä on verrattu).

Ei kai Laajasalon linjoja ole tarkoitus ajaa Ruskeasuolta kuin vain mikäli Koskela uudelleenrakentaminen on vielä kesken, kun ollaan valmiita rupeamaan ekaa vaihetta liikennöimään.
 
Yhdysraiteet Koskelasta taisivat olla poistettu jo ennen rakentamisen aloittamista, kun hankesuunnitelman päivitystä hyväksyttiin keväällä 2019.

Jep. En muista nähneeni koskaan edes liikennesuunnitelmatasoista kuvaa niistä. Liekö sellaista piirretykään.

Muistaakseni 2018 jokerivaunun maketin esittelytilaisuudessa kaupungin suunnittelija selitti, että pääasiallinen yhteys kantakaupungin verkolle tulee olemaan Vihdintien ratikka.

Jep. Saa nähdä miten käy.

Kyllä tuo Pajamäen eli Talin siirtolapuutarhan pysäkki näyttää ainakin Rattivaunun kuvissa olevan ihan perinteinen.

No tosiaan. Olenhan mäkin tuon nähnyt ihan livenä, olisi pitänyt muistaa. Sitä joskus suunniteltiin keskilaituriksi, olisikohan ollut yleissuunnitelman aikoihin. Muistan silloin harmitelleeni sitä. No, hyvä näin.

Tosin sitten on sellainen ongelma, että Helsingin suunnittelukapasiteetti vaikuttaa olevan täysin käytössä jo. Tuohon varikkohommaan sitä tuskin olisi saanut, kun se on tuplasti lisää verrattuna nyt rakennettavaan ja uusittavaan rataan verrattuna. Erikseen on myös aika paha. Jokerin jälkeen piti käynnistyä Vihdintien ratikan rakentaminen, mutta ei sen suunnittelusta ole kuulunut mitään yleissuunnitelman jälkeen. Se kai odottaa Mannerheimintien peruskorjausta. Samoin Viiman yleissuunnitelma on jäänyt jonnekkin. Sen piti alkaa Kruunusiltojen jälkeen 2027, mutta nyt onkin Kruunusillat hajotettu useampaan osaan ja radanparannus Hakaniemestä Länsiterminaaliin tehdään ensin. Mihin väliin uuden yhdysraiteen Vihdintien alkua saisi mahtumaan, kun lisäksi on muutkin ratojen peruskorjaukset ja pienet laajennukset.

Mulla on omat arveluni ja epäilykseni näistä bulevardiratikoista, mutta katsotaan nyt. Olisihan se mukavaa, jos ainakin Vihdintie toteutuisi.

Ei kai Laajasalon linjoja ole tarkoitus ajaa Ruskeasuolta kuin vain mikäli Koskela uudelleenrakentaminen on vielä kesken, kun ollaan valmiita rupeamaan ekaa vaihetta liikennöimään.

Lehdistötilaisuudessa 8.9. nimenomaan sanottiin, että Laajasalon liikenne ajetaan Ruskeasuolta käsin. Sitä en tiedä, miten pysyvä ratkaisu tuo on, jos nyt mikään on koskaan pysyvää. Ajattelin sen tarkoittavan lähinnä pitkiä vaunuja. Lyhyet olisi sentään järkevää ajaa Koskelasta ja siirtää sieltä Ruskeasuolle sellaisten linjojen liikennettä, jotka kulkevat länsipuolella kaupunkia.

Milloinkas Ruskeasuon pitäisi valmistua? Koskelaahan päästään rakentamaan vasta sen jälkeen, jos rahaa ja aitoa tarvetta silloin on. Jos Vihdintietä ei (silloin vielä) tule, niin tuleekohan Koskelaakaan.
 
Kauheaa räpellystä tää Helsingin kehittely. Valmis kaupunki tai jotain. Tulis jo se merenpinnan nousu ja hukuttaisi Helsinginniemen talot alleen.
 
Kyllä tuo Pajamäen eli Talin siirtolapuutarhan pysäkki näyttää ainakin Rattivaunun kuvissa olevan ihan perinteinen. https://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/Raide-Jokeri/IMG_21244A.jpg Takkatien ja Kutomotien eivät näytä olevan myöskään saarimallisia, vaan jopa limitettyjä, vaikkakin Kutomotien länsipuolella rata haarautuu puurivin kummallekin puolelle pysäkkialueella, mikä hämää.
Kyllä se kuva on ihan aito eli normaalit reunalaiturit sinne on rakennettu. :)

Pelkästään Vanhaa Turun maantietä pitkin ei kannata yrittää vetää (yhdys)raidetta Jokerille, koska Vanha Turun maantie ei yksinkertaisesti ulotu Jokerille saakka (kuvitellun linjauksen ensimmäiset metrit voisivat mennä VTm:nkin kautta). Vihdintien itäisin laita on omalla ajoradallaan ikään kuin Vanhan Turun maantien jatkeena, mutta on osa Vihdintietä. Vanha Turun maantie päättyy sinne, mistä kohtaa Vihdintien toisella puolella ikivanha valtatielinjaus jatkuu Vanhana viertotienä.
 
Kauheaa räpellystä tää Helsingin kehittely. Valmis kaupunki tai jotain. Tulis jo se merenpinnan nousu ja hukuttaisi Helsinginniemen talot alleen.

Mä olen mielestäni keskimääräistä kriittisempi keskustelija täällä, mutta ihan noin rajusti en sentään sanoisi :) Meillä on kuitenkin tällä hetkellä päällä kolme suurta ratikkahanketta, joissa ratakilometrejä tulee aika komea määrä. Se on totta, että Laajasalo on pilattu kyllä kaikin keinoin, kuten olen aiemminkin sanonut, mutta pelkästään sen toteutuminen, epäonnistuneenakin, on saavutus. Vallilanlaakson ratayhteydestä en ole löytänyt oikein mitään vikaa. Jokerillakin järjestelyt ovat aika hyvät, käytännössä siellä on kaksi asiaa pielessä, joista toisen voi korjata sitten, jos se alkaa aiheuttaa ongelmia.

Tällainen raitioteiden toinen tuleminen on hieno juttu. Se, jatkuuko renessanssi tämän ensi aallon jälkeen, jää nähtäväksi. Siitä minulla on epäilykseni, mutta toivon tietysti olevani väärässä. Vantaa taitaa kyllä ratikkansa tehdä, ainakin siellä ollaan hyvin yksityiskohtaisella tasolla suunnittelussa.
 
Talojen rakentamisestahan se raitioteiden rakentaminen riippuu, koska taloudellisesti muita toimivia yhtälöitä ei ole. Jos kaupunkiasumisen kysyntä jatkuu, niin bulevardeja aletaan toteuttaa, koska tarvitaan tonttimaata raiteiden varresta. Mutta jos kaupunkimaisen asumisen kysyntä hyytyy, hyytyy myös talojen rakentaminen ja tonttien kysyntä raiteiden varresta. Pelkästään liikenteen kehittämisen vuoksi kiskoja ei saada vedetyksi. Eikä ole tarvekaan.

Toinen asia on sitten se, että tälläisissa buumeissa Helsinki hosuu raiteita niin moneen suuntaan, että kaupunkia ei oikein synny riittävästi minnekään. Laajasalossa olisi täydennysrakentamisen varaa pariksi vuosikymmeneksi eteenpäin. Tai Herttoniemi - Siilitie - Itäkeskus käytävään mahtuisi Kalasataman verran asukkaita. Silti jo kovasti haaveillaan uusista raidekäytävistä.
 
Kysyntä ei ole ennenkään ollut riittävä painava syy rakentaa kaupunkia. 8000-10000€/m2 neliöhinnat sata vuotta vanhassa talossa kuitataan vaan sillä että ei kaikkien ole pakko asua keskustassa (tai edes Helsingissä), meillä on näitä lähiöitä? Helsingin politiikka on vaan rikki ja metsäläiset vallassa.
 
Yhdysraiteet Koskelasta taisivat olla poistettu jo ennen rakentamisen aloittamista, kun hankesuunnitelman päivitystä hyväksyttiin keväällä 2019. Muistaakseni 2018 jokerivaunun maketin esittelytilaisuudessa kaupungin suunnittelija selitti, että pääasiallinen yhteys kantakaupungin verkolle tulee olemaan Vihdintien ratikka.

Tämän hetken aikataulu Länsi-Helsingin linjalle eli Vihdintien ratikalle on noin vuosi 2030.
Se siitä yhdysraiteesta.
Riittää Rissaselle vaunusiirtoja!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös