Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?

Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Sitä minäkin juuri tarkoitan: ei yhtään ratikkalinjaa korvattavaksi busseilla. Se on sellainen houkutus HKL-SUY:lle, ettei tiedä mitä siitä seuraa.
Kuten kuukankokin sanoi, niin nykyiset linjat voidaan hoitaa vähemmällä vuoromäärällä. Tasatahtiaikataulut, pidemmät vaunut (nuo kuusi välipala-mannea + välipala-80) ja jopa linjojen kierrättämiset (sen mahdollisuus on ainakin Arabianrannassa linjojen 6 ja 8 suhteen) ovat keinoja. Nyt on tämä "Raitioliikenteen tehostamismahdollisuuksia"-selvitys aivan tarpeen.

Jos kapasiteetista tulee pulaa, niin parempi että yksi linja muutetaan bussilla ajetavaksi, kuin että kaikki linjat jatkavat raitiolinjoina, mutta vaunuihin ei mahdu kyytiin koska on liian täyttä. Sellainen heikentää koko raitioliikenteen arvostusta ja kaupunkilaiset tulevat kiroamaan ratikoita sen takia pitkään.

Kasia ehdotin siksi, että sikäli kun ymmärrän, niin Helsinginkadun pätkää voisi korvaava bussi jopa ajaa ratikkakaistoja pitkin, koska sitä pitkin ei kulje muita ratikoita. Korjatkaa väittämäni jos olen väärässä.

Kasin jatkamista Arabiaan voisi myös lykätä kunnes tilanne on normalisoitu, ja lisätä kutosen vuoroja sinne.

t. Rainer
 
MVV Gt8(N)

Näissä vaunuissa olisikin oiva lisä Helsingin raitiovaunukalustoon. Kuvan vaunun valmistumisvuosi on 1961. Ja kolmekymmentä vuotta myöhemmin se rakennettiin uusiksi ja lisättiin matalalattiaväliosa. Mitä mieltä lienevät kuljettajat ja huolto tällaisista vaunuista, mutta matkustajan kokemukset ovat myönteiset. On vakaa ja "siisti" kulkija. Ja saksalaiseen tyyliin eivät varmasti ole mitään eksoottisia romukasoja. Kulkeehan näitä tänäkin päivänä Mannheimin kaduilla Rhein-Neckar Variobahnien ym. seassa.
 
Tällaisia siis: linkki. Myös penkit yms. on uusittu tuon peruskorjauksen ja välipalan asennuksen yhteydessä (vuosina 1991-92).
 
Tällaisia siis: linkki. Myös penkit yms. on uusittu tuon peruskorjauksen ja välipalan asennuksen yhteydessä (vuosina 1991-92).

Kas kun noihin vaunuihin ei ole rempan yhteydessä uusittu sisävalaistusta. Toki tuollaiset hehkulamput ovat monen mielestä nostalgisia, mutta loisteputkilla olisi saatu matkustamosta huomattavasti valoisampi ja tokihan matkustamon yleisilmekin olisi nuortunut. Ja eiköhän loisteputkivalaistus veisi vähemmän energiaakin...
 
MVV 501
Sangen iäkäs on tämä työjuhta DüWAG vuodelta 1961. Alun perin kuusiakselinen nivelvaunu sai v. 1991 matalalattiaisen väliosan.

MVV 504 ja 505
Vuoden 1962 DüWAGit saivat 1990-luvun alkupuolella matalalattiaiset välipalat.

MVV 505
Huollon ja korjaustoiminnan helpottamiseksi vaihteet voidaan rakentaa omilla viherkaistoilla rautatiekiskoista ja pölkkyratana. Kuvassa keskustan erään pääkadun rataosuudella nurmirata on urakiskoista, mutta vaihteet ”avonaisia” kaikenlaisen huollon ja puhdistuksen helpottamiseksi.

MVV 522
Vuoden 1964 DüWAG GT6 on saanut matalan väliosan ja virroitinkin on alkuperäistä modernimpi ja tyyppi nyt GT8N.
Kaivoin jlf:n kuvat-osastosta muistin virkistämiseksi muutaman ajankohtaisen Düwagin kuvan tähän tapetille.

Łódź on näitä myös himoitsemassa ja ensimmäinen on haettu pois.
 
Ongelmana ei ole se, että millä vanhoilla vaunuilla korvataan vaje jos Vario/Bombardier -kauppa puretaan, sillä siihen suunnitelmat on jo. (Ja ykkösen luo sitten vain kuolleen ruumiini yli! :D)

Oikea ongelma on se, että mistä uudet vaunut, joita pitäisi väkisinkin tässä parinkymmenen vuoden aikana tilata yli 100... Eli ennemmin kuulisinkin teidänkin ajatuksianne, yhdistelmiänne yms. siitä, että keneltä stadiin voi edes pyytää tarjouksia uusista vaunuista ja jos niin minkämoisista. Hankintaprosessin käynnistäminenhän on nyt valmistelussa ja lautakunnalle on annettu väliraporttia siitä, että miltä vaihtoehdot näyttävät vai näyttävätkö (eli eivät).

Pelkät vanhat vaunut, niiden tuunaaminen tai edes 40 toimivaksi taiottua Variotramia ei riitä, ei ole riittänyt pitkiin aikoihin, etenkin kun raitiolinjastoa halutaan kehittää ja laajentaa.
 
Tällaisia siis: linkki. Myös penkit yms. on uusittu tuon peruskorjauksen ja välipalan asennuksen yhteydessä (vuosina 1991-92).
Tämän päivän tietoa Mannheimin Gt8N -vaunuista. Kahdeksan vaunua on ajossa ja 14 seisomassa. Kahdeksan menee Łódźiin (tai siis yksi on jo mennytkin). Jäljelle jää siis kuusi kappaletta (Helsinkiä varten).
 
Helsingin Sanomat sanoi:
HKL varasi kuusi käytettyä raitiovaunua Saksasta

Julkaistu: 20:00

Juha Salonen

helsingin sanomat

HKL varasi kuusi käytettyä raitiovaunua Saksasta

HKL on varannut Saksan Mannheimista kuusi matalalattiaisella välipalalla varustettua raitiovaunua. Mikäli HKL päättää lopullisesti hankkia 1960-luvulta peräisin olevaa vaunukalustoa, nousevat kaupan kokonaiskustannukset noin puoleen miljoonaan euroon.

Yhden vaunun hankintahinta Mannheimista on 18 000 euroa. Lisäksi vaunujen sähköisten järjestelmien muuttaminen, rahtauskustannukset ja maalaus maksavat yhteensä 60 000 euroa vaunua kohden.

Päätös vaunujen hankinnasta tehdään viimeistään 14. toukokuuta. Mannheimilaiset maalattaisiin näillä näkymin Helsingin vihreällä.

Helsingissä kulkee jo nyt neljä Mannheimista hankittua vanhan polven raitiovaunua. Ne hankittiin paikkaamaan jatkuvan vikakierteen vaivaamia Bombardierin matalalattiaisia raitiovaunuja.

Vaunujen varauksella HKL ennakoi useampia vaihtoehtoja. Eräs niistä liittyy reistailleista matalalattioista tehdyn kaupan mahdolliseen purkamiseen.

HKL ja uudet vaunut maahan toimittanut Bombardier neuvottelevat parhaillaan, millä ehdoilla matalalattiaisia vaunuja voidaan käyttää Helsingissä.

Taustalla on myös raitiolinjan 9 perustaminen. Vuosien 2008–2009 tienoilla aloitettavan linjan liikennöinti lisää kaluston tarvetta. Tällöin kuudella lisävaunulla voisi olla kysyntää.

Kehittämispäällikkö Ollipekka Heikkilän mukaan on myös mahdollista, että 1960-luvun mannheimilaiset hankitaan varavaunuiksi.

"Ne voisivat korvata vuodesta 1959 palvelleet teliratikat, joilla tällä hetkellä paikataan äkillisiä häiriöitä linjoilla."

Heikkilä vakuuttaa, että Mannheimin vaunuvanhukset ovat vielä kohtalaisen hehkeässä vedossa.

"Ei tämä oikeastaan nolota, kyseessähän on väliaikainen ratkaisu. Yleisöltä on tullut myönteistä palautetta neljästä Mannheimista jo tuodusta vaunusta. Ja nämä olisivat halpoja kilometrejä."

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/HKL+varasi+kuusi+käytettyä+raitiovaunua+Saksasta/1135226707455
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ai että!

Vanhaa kunnon hyvää toimivaa tekniikkaa. Ja ei tuo muotoilukaan rumimmasta päästä ole. Itse ottasin ilolla vastaan, vanhassa vara parempi.
 
Tämän päivän tietoa Mannheimin Gt8N -vaunuista. Kahdeksan vaunua on ajossa ja 14 seisomassa. Kahdeksan menee Łódźiin (tai siis yksi on jo mennytkin). Jäljelle jää siis kuusi kappaletta (Helsinkiä varten).
Yksi (=502) on romutettu kolarin takia.

Noista hehkulampuista puheenollen; Ludwigshafenissa on vielä seisonnassa olevia GT6/8:a (HKL150:sen eli Ludden pikku-/isosisaria ja osa niistä meni romuksi juuri vuodenvaihteen jälkeen), joiden sisävalaistukseen on tehty muutos: linkki.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmana ei ole se, että millä vanhoilla vaunuilla korvataan vaje
Tuot kirjoituksessasi (aivan oikein..) esiin sen että vaunutilanne on jonkinlaisessa hallinnassa syksyyn asti. Poikkeusjärjestelyin mutta kumminkin. Täältä lattatasolta ei voi nähdä juuri syksyä kauemmas. hyvä että edes sinne..

Asiasta toiseen: Olin näkevinäni iltapäivällä 339-DF:n kirjoituksen tässä säikeessä. Nyt se on siirtynyt toiseen säikeeseen tai sitten muistini pettää..? Tähän voi olla syynä myöhäinen ajankohta, nyt kello on noin 02.35. Iltavuoro päättyi 01.45, perjantai-illan ”tapahtumalinjalla” 3B ;-)

Ratikkakuski
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Asiasta toiseen: Olin näkevinäni iltapäivällä 339-DF:n kirjoituksen tässä säikeessä. Nyt se on siirtynyt toiseen säikeeseen tai sitten muistini pettää..?

No siltäpä tosiaan näyttää! Joskus kyllä foorumin yli-innokas moderointi ärsyttää, varsinkin kun asiasta ei ole mitään moderaattorien mainintaa missään.
 
Hesarissa julkaistu kuva on muuten tavattoman onnistunut... :D Kameramies lienee kuvannut raitiotievaunuja enemmänkin. ;)
 
Vaikka HKL:llä onkin suunnitelmia Varioiden korvaamiseksi käytetyillä, niin silti minusta huoli aiheesta ei ole turha. Jo nyt vaunutilanne on niin heikko, että vuoroja joudutaan välillä jättämään ajamatta vaunupulan takia. Jos Variot lähtevät, niin kuten Rainer kirjoitti, uudet Mannet, laihialaiset ja nykyinen varaosa-Manne eivät tuo kuin kymmenisen vaunua, joten vaunutilanne heikkenee sitten entisestään. Ja minä en ainakaan löisi vetoa sen puolesta, että kaikki uudet Mannet ehditään laittaa liikennöintikuntoon syksyyn mennessä. Jos Variot poistuvat, niin ensi syksystä tulee vaikeaa aikaa, eikä tilanne parane ennen kuin HKL saa hankittua vielä lisää käytettyjä.

Hesarin paperiversiossa muuten luki tuon Manne-kuvan ottajan nimikin, kuvan yläkulmassa luki Jorma Rauhala.

Mitä moderointiin tulee, niin yritän parantaa tapani ja kertoa asiasta viestiketjusta toiseen siirretyissä viesteissä.
 
Takaisin
Ylös