Mannheim, Baden-Württemberg, Saksa

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Tässä taas muutama omaottama kuva viime vuodelta. Nyt on edetty RNV:n eli Rhein-Neckar-Verkehrin mahtavan metrisen raitiotiesysteemin ytimeen eli Mannheimiin.

MVV 501
Sangen iäkäs on tämä työjuhta DüWAG vuodelta 1961. Alun perin kuusiakselinen nivelvaunu sai v. 1991 matalalattiaisen väliosan.

MVV 504 ja 505
Vuoden 1962 DüWAGit saivat 1990-luvun alkupuolella matalalattiaiset välipalat.

MVV 505
Huollon ja korjaustoiminnan helpottamiseksi vaihteet voidaan rakentaa omilla viherkaistoilla rautatiekiskoista ja pölkkyratana. Kuvassa keskustan erään pääkadun rataosuudella nurmirata on urakiskoista, mutta vaihteet ”avonaisia” kaikenlaisen huollon ja puhdistuksen helpottamiseksi.

MVV 522
Vuoden 1964 DüWAG GT6 on saanut matalan väliosan ja virroitinkin on alkuperäistä modernimpi ja tyyppi nyt GT8N.

MVV 613, VBL 211
Vasemmaisin DüWAG 6MGT on matalalattiatyyppi vuodelta 1994. Oikeammainen vaunu on naapurikaupungin samanlainen vuodelta 1995. Kuvauspysäkki on Käfertal Bf -raitiotiesolmu, jossa on myös OEG:n vaunuvarikko. Raitiovaunulla tästä pääsee niin Ludwigshafeniin, Heidelbergiin kuin tietysti myös Mannheimin keskustaan.

MVV 618
Vogelstangin 7-linja ylittää ratasillalla Heddesheimiin vievän 4-linjan raiteen. Kumpikin on tavallisia ratikkalinjoja.

MVV 618, VBL 153
Kahden kaupungin vaunuja Oppaun päätepysäkillä Ludwigshafenissa. MAN-syöttöbussi vie matkustajia vielä pidemmälle ja matkustusmahdollisuuden tarjoaa myös MB-taksi. Ludwigshafenilainen vaunu on peräisin vuodelta 1967.

MVV 618
On täällä kerrostalolähiöitäkin ja tässä malliksi kuva Vogelstangin päätepysäkiltä

MVV 631
Raitiovaunun ja sitä syöttävän bussin tyypillinen pysäkkirakenne Neckarau-Westissä. Laiturin yli on vain pari askelta.

MVV 631, 634
Hiljaisemmin liikennöidyn ratalinjan loppukilometrit voivat olla tällaista asiallista yksiraiteista ja sopivin kohdin löytyy sitten kohtauspaikka. Nurmiradat vihertävät myös oikeasti, eivätkä ole irvikuvia aiheesta. Helsingissä nurmirata rakennetaan betonisista reikäkivistä, jotta se kestää myös autoliikenteen. Suomessa nurmiradan nimeksi pitäisi vaihtaa oikeampi nimitys eli reikäbetonirata.

MVV 633
Ludwigshafenin keskustassa on pari kilometriä maanalaista raitiolinjaa sekä kolme maanalaista ratikka-asemaa, joista tässä LU-Hbf eli päärautatieasema. Naapurikaupunkien vaunut liikennöivät jouhevasti yli kaupunki- ja osavaltiorajojen. DüWAG 6MGT vuodelta 1995.

MVV 641
Mannheimin päärautatieaseman (MA-Hbf) tuntumassa on ratikoilla kolmiraiteinen rataosuus. Ensimmäinen vaunu on matkalla Ludwigshafeniin ja perässä tuleva vaunu saapuu Heidelbergistä.

MVV 642+620
Raskaasti kuormitetuilla päälinjoilla liikennöidään multippeliajossa olevilla vaunuilla. Tässä porhaltaa 12-akselinen juna.
Kuvassa näkyy myös osa varsin pitkästä vaihteesta. Haarautuva linja kääntyy vasemmalla olevan vanhan sekä vaunun takana näkyvän uuden talon väliselle kadulle. Jotta vältytään ajoradalle ja keskelle katuristeystä asennettavasta vaihteesta, itse vaihde kielineen on kuvaajan takana rauhallisella ratikkapysäkkialueella. Sieltä asti on johdettu rinnakkaiset (limittäiset) urakiskot haarakohtaan asti, jotka sitten erkanevat katujen risteyksessä. Vaihteen herkin ja kallein osa eli kielet ja kääntömekanismi eivät näin ollen jää autoliikenteen jyrättäväksi.

MVV 707
Uusinta kalustoa edustaa Bombardierin v. 2002–2003 toimittama onnistunut Variobahn-hankinta.
Ratatöissä käytetään pintavaihteita, jos toinen raide on vain liikennöitävissä. Ja miksei olisi! Ratatyöt voidaan tehdä edullisesti arkisin päiväaikaan ja ratikkaliikenne rullaa omaan tahtiin työmaan ohi. Myöskään bussikorvauksiin ei tarvitse mennä.

MVV 709
Kahdeksanakselinen ja seitsemänosainen Variobahn RNV6 on juhlava näky lipuessaan hiljaisesti päärautatieaseman raitiotieterminaalissa. Hieman kauempana OEG:n Variobahn.
 
Nuo kuvasarjan alkupäässä olevat 500-sarjan vaunut ovat erityisen miellyttäviä. Nehän ovat voimakkaasti sukua HKL 150:lle, joka on minun suursuosikkini! Jos saisi unelmoida täysin vapaasti, niin toivoisin tuollaisia Helsinkiin niin suuren määrän kuin niitä vaan saatavilla olisi. Itse asiassa näin unta jo parisen vuotta sitten, että kaiken maailman 160-, 170- ja 180-sarjan vaunuja liikkui linjalla h6 ja muuallakin Hämeentiellä. Matala välipala tarjoaisi vaunuille tulevaisuutta vaikka kuinka paljon. Mutta suostuisivatko mannheimilaiset luopumaan noin mainioista vaunuista..? Idioottivarmasta konseptista ei varmaan olisi helppoa luopua, vielä kun tiedetään miten epävarmoja monet uudet mallit ovat.
 
Kuvien laatu jatkuu ja paranee.

Viime syksynä Saksaa junalla kierrellessä Mannheimissa käynti oli myös harkinnan alla, mutta muutaman päivän reissulla ei aika riittänyt. Seuraavalla kerralla Mannheim, Ludwigshafen ja niiden ympäristö ovat aivan "must". Systeemi on kaikkineensa todella vaikuttava ja esimerkki, miten metrin raideleveys ei ole este vaan mahdollisuus. Bielefeld vakuutti minut siitä ensin ja nyt tämä alue.
 
MVV 618, VBL 153
Kahden kaupungin vaunuja Oppaun päätepysäkillä Ludwigshafenissa. MAN-syöttöbussi vie matkustajia vielä pidemmälle ja matkustusmahdollisuuden tarjoaa myös MB-taksi. Ludwigshafenilainen vaunu on peräisin vuodelta 1967.
Mitäs MAN -merkkinen bussi tekee Mannheimissa? Kaupungissahan on ihan oma bussitehdaskin, josta valmistuu sitä toista suosittua saksalaista bussimerkkiä!:)

Vielä noista Mannheimin keskustan maanalaisista raitiovaunupysäkeistä: Mannheimin keskusta on ilmeisesti rakennettu uudelleen 1960-/ 1970-luvulla ja valitettavasti sen huomasi. Varmasti toimiva ratkaisu vetää kiskot maan alle keskustassa. Kävin monta vuotta sitten pimeimpään vuodenaikaan Mannheimissa ja koko tuo keskustan maanalainen betoninen maailma oli jotenkin ankeaa ja ahdistavaa. Mikäli keskustassa halusi päästä kadun toiselle puolelle, niin toisinaan oli pakko mennä maan alle.
 
Vielä noista Mannheimin keskustan maanalaisista raitiovaunupysäkeistä:
Se maanalaisuus on Ludwigshafenissa. Mannheim on täysin maanpäällinen kaupunki!

Tämä kaupunkien ryhmitys tässä kuvajutussani on hieman ongelmallinen. Kyseessä on kolme isoa kaupunkioperaattoria ja kaksi interurbaanioperaattoria, jotka liikennöivät myös toistensa alueilla. Kaupunkiotsikon alla on nyt ollut aina ko. kaupungin ratikoita, olivat ne sitten kuvattu missä tahansa. Eli nyt oli kuvattu "manne" Ludwigshafenin tunnelissa, tämä sotki perinteistä reviiriajattelua. Vielä tulen esittämään tähän sarjaan Ludwigshafenin ja RHB:n ja nekin voivat olla missä vain.
 
Takaisin
Ylös