HKL#161 oli tänään puoli yhdentoista aikaan Rautatientorilla menossa kohti Mannerheimintietä ilmeisesti koulutusajossa.
Est modus in rebus.
Pitääköhän tämä Hesarin lukijan kommentti paikkaansa? Että matkustajia pidetään vaihdevian takia Pitkälläsillan ja Hakaniemen välisellä osuudella vaunussa puolikin tuntia?
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Kyllä se taitaa paikkansa pitää. Istuin raitiovaunussa numero 6, joka lähti Hakaniemestä kohti Unioninkatua noin kello 19.00. Ensimmäiset raitiovaunut sillalta Hakaniemen pysäkille tulivat, kun vaunumme oli pysäkin liikennevaloissa. Laskin, että vastaani tuli 19 raitiovaunua (3 x 1A, 4 x 3B, 4 x 6, 4 x 7B ja 4 x 9) Hakaniemen ja Liisankadun risteyksen välissä. Raitiovaunujen vuorovälien perusteella voidaan laskea, että huono-onnisimmat joutuivat odottamaan noin 30 minuuttia.
Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com
Kun otetaan tuo raitiovaunu n:ro 1A tarkasteluun, niin http://aikataulut.ytv.fi/pysakit/fi/1111428.html taulukosta saadaan HT:n 1A:n lähdöt 18.32 , 18.40, 18.48. Nämä siis olivat vielä klo 19.00 tulossa vastaan havainnoitsijaa Pitkälläsillalla matkalla böndelle.
Aika paha siinä pitkällä sillalla on ketään päästää uloskaan.
Ja nuo letkan 1A:t todennäköisesti ajoivat suoraan Koskelaan kun vaihde saatiin toimimaan.
"Juna toisi huumeet."
Noheva kuljettaja laittaa yllensä heijastinliivin (löytyy jokaisesta vaunusta), pysäyttää ajokaistan liikenteen ja päästää matkustajat ulos etuovesta. Näin olen erään kuljettajan nähnyt toimivan, vieläpä juuri Pitkänsillan tuntumassa. Myönnettäköön että tilanne ei ole helppo. Ratikan ja jalkakäytävän välissä on pahimmillaan kaksi vilkasliikenteistä autokaistaa, poikkeustilanteen aiheuttamasta ruuhkasta hermostuneita autoilijoita ja tällä kertaa oli myös pimeää ja sateista. Kuljettaja varmasti miettii myös oikeusturvaansa, sillä jos pysäkkien ulkopuolella availee ovia ja päästää matkustajia poistumaan, on heistä silloin vastuussa ja eikös tällaisessa tilanteessa joku onnistu jäämään auton alle.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Muistuupa mieleen syksy 2004, kun Mannerheimintien silloisen Esson kohdalla sattui henkilköauton ja raitiovaunun kolari ja taisin olla kolmantena vaununa jonossa... Silloin vielä vaunuissa ei edes ollut heijastinliivejä, mutta vilkku oikealle ja valvomaan että matkustajat pääsevät turvallisesti poistumaan etuovesta. Oleellista tässä on vain yhden oven käyttö ja matkustajalauman (ja autojen) aktiivinen "paimentaminen", ja matkustajille tilanteen selittäminen. Kyllä se siitä![]()
"An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
"Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie
162 oli tänään 1A:lla. Tekisi mieli narista siitä, että piiitkä vaunu on tuollaisella linjalla, mutta pakko myöntää, että iltaruuhkassa vaunussa oli kyllä aika hyvin pokaa kyydissä!
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Toisen käden tietona kerrottakoon, että vaunulla jäi Käpylään jopa taukoaikaakin, joten olisiko kaikki Krunikan konttorirotat lähteneet samaan aikaan liikkeelle? Osaavissa käsissä DüWagilla saa kyllä ajettua sellaista rallia, johon ei muut vaunut, paitsi laihialainen, pysty.
!sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM
Millä lihaksilla? Onko vertailukohtia?
Minä toimin aina niin, että avaan vain etuoven etupuoliskon ja senkin vain silloin, kun autoja ei tule. Varmuuden vuoksi menen itse ulos ohjaamaan matkustajia turvallisesti suoraan jalkakäytävälle. Kun autoja alkaa tulla, mene sisälle ja suljen oven. Operaatio alkaa alusta taas, kun autoja ei tule. Kuulutan matkustajille tilanteesta heti, kun itse saan siitä tiedon ja kerron samalla myös esim. bussiyhteyksistä.
Pienistä haaveista kasvaa unelmien puu.