Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
HKL#161 oli tänään puoli yhdentoista aikaan Rautatientorilla menossa kohti Mannerheimintietä ilmeisesti koulutusajossa.
Kyllä se taitaa paikkansa pitää. Istuin raitiovaunussa numero 6, joka lähti Hakaniemestä kohti Unioninkatua noin kello 19.00. Ensimmäiset raitiovaunut sillalta Hakaniemen pysäkille tulivat, kun vaunumme oli pysäkin liikennevaloissa. Laskin, että vastaani tuli 19 raitiovaunua (3 x 1A, 4 x 3B, 4 x 6, 4 x 7B ja 4 x 9) Hakaniemen ja Liisankadun risteyksen välissä. Raitiovaunujen vuorovälien perusteella voidaan laskea, että huono-onnisimmat joutuivat odottamaan noin 30 minuuttia.
Kuljettaja varmasti miettii myös oikeusturvaansa, sillä jos pysäkkien ulkopuolella availee ovia ja päästää matkustajia poistumaan, on heistä silloin vastuussa ja eikös tällaisessa tilanteessa joku onnistu jäämään auton alle.
Noheva kuljettaja laittaa yllensä heijastinliivin (löytyy jokaisesta vaunusta), pysäyttää ajokaistan liikenteen ja päästää matkustajat ulos etuovesta. Näin olen erään kuljettajan nähnyt toimivan, vieläpä juuri Pitkänsillan tuntumassa. Myönnettäköön että tilanne ei ole helppo. Ratikan ja jalkakäytävän välissä on pahimmillaan kaksi vilkasliikenteistä autokaistaa, poikkeustilanteen aiheuttamasta ruuhkasta hermostuneita autoilijoita ja tällä kertaa oli myös pimeää ja sateista. Kuljettaja varmasti miettii myös oikeusturvaansa, sillä jos pysäkkien ulkopuolella availee ovia ja päästää matkustajia poistumaan, on heistä silloin vastuussa ja eikös tällaisessa tilanteessa joku onnistu jäämään auton alle.
Oleellista tässä on vain yhden oven käyttö ja matkustajalauman (ja autojen) aktiivinen "paimentaminen", ja matkustajille tilanteen selittäminen. Kyllä se siitä :wink:
162 oli tänään 1A:lla. Tekisi mieli narista siitä, että piiitkä vaunu on tuollaisella linjalla, mutta pakko myöntää, että iltaruuhkassa vaunussa oli kyllä aika hyvin pokaa kyydissä!
Toisen käden tietona kerrottakoon, että vaunulla jäi Käpylään jopa taukoaikaakin, joten olisiko kaikki Krunikan konttorirotat lähteneet samaan aikaan liikkeelle? Osaavissa käsissä DüWagilla saa kyllä ajettua sellaista rallia, johon ei muut vaunut, paitsi laihialainen, pysty.Ettei vaan olisi ollut niin pahasti myöhässä että seuraava vuoro tuli perässä tyhjänä.