
Alunperin kirjoittanut
Mikko Laaksonen
Mielestäni on mahdoton asenne, että joukkoliikenteen tällä hetkellä konkreettisesti tarvittavat parannukset, kuten Helsingin raitioliikenteen etuisuuksien parantaminen, sidotaan epärealistisiin ja kalliisiin hankkeisiin kuten Länsimetroon tai Keskustatunneliin, joiden toteuttaminen on silloinkin vähintään vuosikymmenen päässä, jos niihin päätetään panostaa.
Helsingissä tehokas keino lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja taloudellisuutta on suunnitella raitioliikenteen liikennejärjestelyt siten, että vaunu ei pysähdy yleensä kuin pysäkillä.
Tämä ei toki ole ongelmatonta ja vaatii muutakin panostusta kuin liikennevaloetuisuuksien ohjelmointia.
Oletus, että Helsingissä etuisuudet olisivat parhaat liikenteellisesti mahdolliset, ei pidä paikkaansa.