Sivu 27 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7172324252627282930313747 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 391-405/803

Viestiketju: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

  1. #391
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3327

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Tai sitten S-mutka-suojatie, jossa kaiteilla pakotetaan jalankulkijat varomaan ratikoita samalla tavalla kuin esim. joillain kevyen liikenteen tasoristeyksillä Kirkkonummen suunnalla.
    Sakari Kestinen

  2. #392

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    658

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tai sitten S-mutka-suojatie, jossa kaiteilla pakotetaan jalankulkijat varomaan ratikoita samalla tavalla kuin esim. joillain kevyen liikenteen tasoristeyksillä Kirkkonummen suunnalla.
    Saksanmaalla käytetään paljon noita suojatietä, jotka eivät jatku suoraan yli vaan ne päättyvät kiskojen tullessa teräsaitaan.
    Olen ollut jostain lukevani, että tälläisiä eu ei hyväksy ?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.12.2011 kello 20:46. Syy: ylimääräinen kysymysmerkki pois

  3. #393
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kun ne varovat ei toimi kunnolla eikä kukaan tee mitään niiden toimivuuden parantamiseksi.
    Varova-valoja on haluttu lähestyttävän hitaasti eli reippaasti alle 30 km/h nopeudella. Siltä kantilta ne toimivat kuten on suunniteltukin. Itsessään ajatus on hyvä, ja voisi toimiakin jos systeemi olisi varma ja myös muut Manskun valot toimisivat edes jotenkuten samalla periaatteella.
    Manskun ongelma ei suinkaan ole nuo varovat, vaan Hesperian- sekä Dunckerinkatujen risteys. Maalle päin mentäessä noiden risteyksien ansiosta ratikka jää jopa 2 valokiertoa jälkeen oikeasta liikenteestä. (Huom! jos pysäkillä ei tarvii pysähtyä, niin ratikat kulkee muun liikenteen muassa. Tästähän sitä hajontaa kertyy: yhdestä risteysryppäästä jopa parin minuutin ero!)
    Manskun eteläpää toimii perusvalokierrolla molempiin suuntiin melkoisen hyvin. Olisin melko halukas näkemään tilanteen, jossa etuuksista luovuttaisiin monilinjaisilla osuuksilla ja suunniteltaisiin täsmälliset valokierrot. Joukkoliikenne-etuus voisi rajoittua siihen, ettei S tule päin pärstää 10 metriä ennen risteystä.

  4. #394

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Varova-valoja on haluttu lähestyttävän hitaasti eli reippaasti alle 30 km/h nopeudella. Siltä kantilta ne toimivat kuten on suunniteltukin.
    Tarkoituksenako siis on todella hidastaa ja kangistaa ratikkaliikennettä? Logiikka ontuu siinä, että ratikoissa on (onneksi) pätevät ja ammattitaitoiset kuljettajat toisin kuin viereisellä kaistalla. Jos äänettömyys on ongelma, kilkatettakoon nykyistä enemmän kelloa suojateitä ja pysäkkejä lähestyttäessä.
    Heka

  5. #395
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut heka Näytä viesti
    Tarkoituksenako siis on todella hidastaa ja kangistaa ratikkaliikennettä? Logiikka ontuu siinä, että ratikoissa on (onneksi) pätevät ja ammattitaitoiset kuljettajat toisin kuin viereisellä kaistalla.
    Kyllä näin on eli parannusta ei liene odotettavissa. Hyvien vauhtien luonnollisella hidastuksella(* ei pysäkille pääse vaan ennen valoja pitää jarruttaa ja sitten valojen vaihduttua taas vähän kiihdyttää.

    *) Kansallismuseon pysäkki lienee ratikkaverkon pysäkeistä ainoa, joka on nyppylän päällä. Sinne seisahtuminen kävisi siis vähäisellä virran kulutuksella, mutta pysäkille saapuminen on tehty hankalaksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut heka Näytä viesti
    Jos äänettömyys on ongelma, kilkatettakoon nykyistä enemmän kelloa suojateitä ja pysäkkejä lähestyttäessä.
    Kyllä se varova itsessään pitää riittävää meteliä
    Mutta älä muuta sano. Mun kokemuksien perusteella ratikkakaistan yli mennään surutta ja usein katsomatta. Sen sijaan autokaistojen yli katsotaan tarkkaan eikä välttämättä mennä vielä edes vihreen palaessa. Mitä siis niillä ratikkaratain ylittävillä valoilla on tekoa, kun ei niitä noudata mikään määriteltävissä oleva jalankulkijayhmä?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.12.2011 kello 23:43. Syy: korjattu lainaus

  6. #396

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Taas taas kerran: kuinka paljon helpompaa olisi, jos raitiotie Mannerheimintiellä kulkisi itäreunalla eikä keskellä katua. Ei olisi mitään tarvetta yhteensovittaa autoliikennettä ja raitiotieliikennettä. Tämä olisi mun mielestä pikaraitiotieliilkennettä: Oopperan ja Lasipalatsin välillä raittiotieliikenne kokonaan omalla väylällään. Silloin pysäkkivälikin voitaisiin miettiä kokonaan irrallaan risteysten valokierroista.
    Ville

  7. #397
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3327

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Saksanmaalla käytetään paljon noita suojatietä, jotka eivät jatku suoraan yli vaan ne päättyvät kiskojen tullessa teräsaitaan.
    Olen ollut jostain lukevani, että tälläisiä eu ei hyväksy ?
    Jos niitä rakennetaan bussikaistan takia Tampereella, niin miksei raitiovaunukaistan takia Helsingissä?
    Sakari Kestinen

  8. #398
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Jos niitä rakennetaan bussikaistan takia Tampereella, niin miksei raitiovaunukaistan takia Helsingissä?
    Kaupunkikuvallisista syistä ja rakennusviraston vastustuksen vuoksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #399

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Jos niitä rakennetaan bussikaistan takia Tampereella, niin miksei raitiovaunukaistan takia Helsingissä?
    Mielenkiintoista, Helsingissä kuulee sitäkin että ne olisivat jotenkin laittomia. Olisiko esimerkkejä?

    ---------- Viesti lisätty kello 9:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:19 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Kyllä se varova itsessään pitää riittävää meteliä
    Mutta älä muuta sano. Mun kokemuksien perusteella ratikkakaistan yli mennään surutta ja usein katsomatta. Sen sijaan autokaistojen yli katsotaan tarkkaan eikä välttämättä mennä vielä edes vihreen palaessa. Mitä siis niillä ratikkaratain ylittävillä valoilla on tekoa, kun ei niitä noudata mikään määriteltävissä oleva jalankulkijayhmä?
    Tämähän tässä nimenomaan on tyhmintä. Paras suojatie kiskojen yli on Stockan pääoven edessä. Siinä ei ole suojatietä eikä valoja, ja hyvin toimii.

  10. #400

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Vielä VAROVA:sta. Ne muistaakseni myytiin aikoinaan nopeuttamaan ratikkaliikennettä, mutta vaikutus on täysin päinvastainen. Missään kohdassa VAROVA ei ilmeisesti anna muusta valokierrosta poikkeavaa etuutta, eli sillä onkin vain jarruttava vaikutus. Lisäksi VAROVAn ääni peittää alleen ratikan äänikellon, mikä on ilmeinen vaaratekijä. Yhdyn edelliseen, että paras suojatie olisi ei suojatietä ollenkaan kuten Stockan kohdalla on.
    Heka

  11. #401
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen


  12. #402

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Kiitos, varsinkin toi viimeinen on mielenkiintoinen koska siinä on ilmeisesti jalankulkijavalot? Helsinkiläisen tulkinnan mukaan tuon pitäisi jatkua yhtenäisenä koko kadun yli.

  13. #403
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Kiitos, varsinkin toi viimeinen on mielenkiintoinen koska siinä on ilmeisesti jalankulkijavalot?
    Itse asiassa niissä kaikissa on jalankulkijavalot autokaistojen ylitse, mutta bussikaista ylitetään ilman valoja.

  14. #404

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    658

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    rakennusviraston vastustuksen vuoksi.
    Mahtaako syynä olla puhtaanapito, kun ei pääse koneella suoraan yli?
    Eiköhän nuo suojatiet ole turvallisempia kaikille osapuolille ja keskelle riittää jonkun tapaiset vilkkuvalot.

    Manskulla kannattaisi kokeilla!

  15. #405
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2612

    oletus Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Olisiko esimerkkejä?
    Löytyypä tuollainen suojatie lähempääkin, nimittäin Tapiolasta.
    Autotien yli on valot, bussikaistojen yli ei.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 493
    Viimeisin viesti: 11.10.2014, 16:08
  2. Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 317
    Viimeisin viesti: 22.08.2014, 11:54
  3. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 12:18
  4. Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 13.04.2010, 00:31
  5. Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 80
    Viimeisin viesti: 28.08.2008, 21:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •