Sivu 3 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567132343 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/815

Viestiketju: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

  1. #31

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lasipalatsin pysäkkihän on ihan hirvittävän kapea muutenkin, eikä tila riitä sen palvelemalle ihmismäärälle. Tuollaiset pysäkit pitäisi ydinkeskustassa leventää nykyaikaiselle tasolle. Toinen kärkikohde olisi Kaivokadun pysäkki. Toisen puolen ahtautta helpottaisi jo se, että se tulisi jalkakäytävälle, jolloin sitä ei tarvitse erotella kaiteella.

    Radan ylittäjät kokevat myös tällä hetkellä raitiovaunukaistat aivan samanlaisiksi kuin autokaistat, paitsi että liikennettä on paljon vähemmän. Eikä sellainen käsitys välttämättä muutu miksikään niin kauan kuin raitiovaunukaistat ovat autokaistojen keskellä. Toisessa reunassa rata voitaisiin paljon selkeämmin erotella junaradan tapaiseksi, ja Varova-tyyppisetkin valot toimisivat paremmin, koska raitioradan ylitys olisi selkeämmin riippumaton autokaistoista. Nykyisellään erillinen valo-ohjaus on monen mielestä varmasti aika kummallinen, kun normaali kadunylitys kuitenkin tarvitsee vihreän valon myös autokaistoille.

    En tiedä, mikä on syynä mieltymykselle tien keskellä kulkevalle radalle. Liikenteellisiä hyötyjä sivuradasta ei tulisi välttämättä monin paikoin paljonkaan, mutta päävaikutus olisi nimenomaan arkkitehtoninen. Onkohan kaupunkisuunnitteluvirastossa koskaan ajateltukaan asiaa tai tutustuttu ulkomaisiin esimerkkeihin sivuradoista?

  2. #32

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Uudemmilla linjoilla kuten seiskat ja 9 on sivupysäkkejä jonkin verran tehtykin, mutta sitten esim. Aleksis Kiven kadulla ei taas olla osattu päättää, kumpaa tehdään. Tiensivupysäkit ilman muuta ovat houkuttelevuuden kannalta parempia.

  3. #33
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    En tiedä, mikä on syynä mieltymykselle tien keskellä kulkevalle radalle. Liikenteellisiä hyötyjä sivuradasta ei tulisi välttämättä monin paikoin paljonkaan, mutta päävaikutus olisi nimenomaan arkkitehtoninen. Onkohan kaupunkisuunnitteluvirastossa koskaan ajateltukaan asiaa tai tutustuttu ulkomaisiin esimerkkeihin sivuradoista?
    Tuota samaa ihmettelin, kun katselin toiseen ketjuun linkitettyä suunnitelmaa Laajasalossa keskellä katua kulkevasta raitiotiestä.

    Mannerheimintien alkupäässä olisi kai saatavissa ihan liikenteellisiäkin hyötyjä, jos raitiotie siirrettäisiin kulkemaan Töölönlahden puoleista reunaa nykyisen keskellä katua olevan sijainnin sijasta. Siellä kun ei ole risteyksiä.

  4. #34

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Uudemmilla linjoilla kuten seiskat ja 9 on sivupysäkkejä jonkin verran tehtykin, mutta sitten esim. Aleksis Kiven kadulla ei taas olla osattu päättää, kumpaa tehdään. Tiensivupysäkit ilman muuta ovat houkuttelevuuden kannalta parempia.
    Tällaisten "bussimallisten" sivupysäkkien sijaan tarkoitin kuitenkin sivurataa, eli sitä, että molempiin suuntiin kulkevat raitiovaunukaistat, ts. koko rata on jommalla kummalla puolella sivua. Tällöin tietysti toisen suunnan pysäkki on raitiovaunuradan ja autokaistojen välissä, mikä ei välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu, mutta mielestäni kokonaisuutena silloin päästäisiin järkevämpiin ratkaisuihin.

  5. #35
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Molempiin suuntiin kulkevat raitiovaunukaistat, ts. koko rata on jommalla kummalla puolella sivua. Tällöin tietysti toisen suunnan pysäkki on raitiovaunuradan ja autokaistojen välissä, mikä ei välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu, mutta mielestäni kokonaisuutena silloin päästäisiin järkevämpiin ratkaisuihin.
    Tällainen malli taitaa Helsingissä olla tätä nykyä nähtävillä ainoastaan Veturitiellä, vai kuinka? Mannerheimintien loppupätkä Ruskeasuon päätepysäkille oli myös joskus tällainen, samoin Salmisaaressa Porkkalankadun varren (tosin yksiraiteinen) rata.

  6. #36

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Tällainen malli taitaa Helsingissä olla tätä nykyä nähtävillä ainoastaan Veturitiellä, vai kuinka?
    Ei tule itsellekään mieleen muita. Sörnäisten Rantatielle sellainen on myös suunniteltu. Siinähän keskirata olisi järjetön, kun rata tulee Merihaasta itäpuolelta ja menee pian takaisin itäpuolelle Hanasaareen. En tosin tiedä, miten Laajasalon ratikka vaikuttaa rantatien radan rakentamisaikatauluun, koska liikenne keskustaan voidaan hoitaa jo alussa Sompasaaren päästäkin.

    Käsittääkseni myös raide-Jokerille on piirrelty sivuratoja. Siinä se onkin omiaan, jotta pikaraitiotie-vaikutelma lähtee heti radan sijoituksesta.

  7. #37

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ei tule itsellekään mieleen muita. Sörnäisten Rantatielle sellainen on myös suunniteltu. Siinähän keskirata olisi järjetön, kun rata tulee Merihaasta itäpuolelta ja menee pian takaisin itäpuolelle Hanasaareen. En tosin tiedä, miten Laajasalon ratikka vaikuttaa rantatien radan rakentamisaikatauluun, koska liikenne keskustaan voidaan hoitaa jo alussa Sompasaaren päästäkin.

    Käsittääkseni myös raide-Jokerille on piirrelty sivuratoja. Siinä se onkin omiaan, jotta pikaraitiotie-vaikutelma lähtee heti radan sijoituksesta.
    Ainakin Viikkissä helpoin ja järkevin vaihtoehto on sivurata nykyisen satamaradan kiskolle. Ajoin tuosta autolla toissapäivänä, ja siinä on pitkä ura Viikistä Myllypuroon joka näyttää melkein raidevaraukselta.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7543

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Raitiotien radan sijoittaminen katualueen sivuun tai mieluiten kokonaan omalle liikennealueelleen on nykyinen ja jo pitkään Keski-Euroopassa toteutettu trendi, joka ei vielä näytä tulleen meille. Tavoite on erottaa raitioliikenne autoista, jotta vältetään autojen aiheuttama liikennehaitta. Samalla parannetaan joukkoliikenteen saavutettavuutta parhaimmillaan paremmaksi kuin autojen saavutettavuus.

    Minulle suunnitelma Koirasaarentiestä keskellä kulkevalla raitiotieradalla on pettymys. Nimenomaan uusilla alueilla on kaikki vapaudet toteuttaa joukkoliikenteen ja autoilun erottelu, eikä sitä mahdollisuutta pitäisi hukata.

    Ruskeasuolla ollut osuus Tilkan ja kääntösilmukan välillä jossa rata oli Mannerheimintien itäpuolella kävi toki hankalaksi kun rata jatkettiin Pikku-Huopalahteen. Mutta olisihan radan voinut sijoittaa länsipuolelle. Vanhossa kaupunkikeskustoissa paras ratkaisu on jäsentää katuverkko siten, että raitioteillä ja jalankululla on omat katunsa ja autoilu keskitetään muutamalle kadulle, joilla ei sitten pyritäkään muihin palveluihin.

    Raitiotie ja autoilu muuten erotettiin jo 1950-luvulla Turussa rakentamalla Korppolaismäen rata pariraiteena kadun reunaan. Ruskeasuon rata Mannerheimintien reunassa on samalta ajalta. Mutta sitten loppuikin raitioteiden kehittäminen niin Turussa kuin Helsingissäkin.

    Antero

  9. #39
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3334

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Länsi-Pasilassa on ajoratojen viereiselle alueelle viety raitiotie myös Pasilankadulla osuudella Pasilan silta - Kyllikinportti.

    Itä-Pasilassa Radanrakentajantien itäpää on varattu yksistään raitioliikenteelle. Pätkä lienee ollut pitkään Helsingissä ainoa ratikkalinjaus, jossa ei mennä yleiselle ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua käytävää pitkin lainkaan. Traverssikujalla on nähtävissä samoja piirteitä.

    "Omaväyläratkaisuja" ei ulkomailta tarvitse kaukaa hakea. Niitä on paitsi Tallinnassa, myös Ruotsin jokaisessa nykyisessä raitiovaunukaupungissa. Oslossakin osa linjauksista menee omaa uraansa irrallaan katu- tai tieverkosta.

  10. #40
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Hei!

    Ymmärsinkö siis oikein, että uusi laajasalon raitiotieyhteys toteutetaan klassisesti hitaana katuratikkana? Siis miten tuollaista voi tapahtua nykyään? Onhan kaupunkisuunnitteluvirastosta oltu ties missä vierailemassa ja nähty kunnon pikaratikkaa ja nyt isketään kiskot taas asfalttiin, onko todella näin? Minkä ihmeen vuoksi?!? Onko vaunuilla edes omat kaistat keskellä katua?

    Voin kuvitella jo matkustajien mielipiteet: "Onhan tää ratikka ihan kiva mutta me odotellaan jo sitä metroa kun se on nopeampi." Ja varmasti on nopeampi kun raitiovaunut pistetään matelemaan alueella missä olisi erinomaiset lähtökohdat nykyaikaisen raitiovaunuliikenteen rakentamiseen.

    Olen järkyttynyt..

    EDIT: Ok, lyhyen etsinnän jälkeen selvisi, että on omat kaistat. Olisin kuitenkin mieluummin nähnyt aidosti nykyaikaista kaavoitusta joissa rata ei myötäile katua vaan tarjoaa kaikista ei kevyen liikenteen kulkumuodoista nopeimman ja suoraviivaisimman yhteyden.
    Viimeisin muokkaaja GM 5; 03.11.2008 kello 17:50.

  11. #41
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2116

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    "Niitä on paitsi Tallinnassa, myös Ruotsin jokaisessa nykyisessä raitiovaunukaupungissa. Oslossakin osa linjauksista menee omaa uraansa irrallaan katu- tai tieverkosta.
    Ja Trondheimissa myös, eli siis "kaikissa nykyisissä raitiovaunukaupungeissa" lausahdus pätee Viron lisäksi myös Norjaan.

  12. #42
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3334

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ja Trondheimissa myös, eli siis "kaikissa nykyisissä raitiovaunukaupungeissa" lausahdus pätee Viron lisäksi myös Norjaan.
    Toki Trondheimissakin. Harmi vain, että siellä raitioliikenteen tulevaisuus on entistäkin epävarmempi enkä sitä tässä yhteydessä viitsinyt mainostaa.

  13. #43
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Toki Trondheimissakin. Harmi vain, että siellä raitioliikenteen tulevaisuus on entistäkin epävarmemp.
    Voisitko kertoa eri ketjussa laajemmin tästä asiasta?

    Nimimerkki Oslon raitiotien perustamista taustatukenut.

  14. #44
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    527

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Se, että ihmiset jäävät alle... hiljaisilla asemilla junia ja ihmisiä on niin vähän, ettei onnettomuuksia tapahdu, mutta vilkkailla ongelma on selkeä. Jos kaikki ihmiset osaisivat käyttäytyä oikein liikenteessä niin silloin ongelmaa ei olisi, mutta ikävä totuus on, että puoletkaan ei katso ympärillensä kunnolla. Siksi RHK on jo aikoja sitten tajunnut estää raiteiden ylityksen maan tasossa vilkkailla asemilla. Lisäksi suurin osa lähijuna-asemista on rakennettu keskilaiturisiksi. Rautetiepuolella yleisintä raiteilla seikkailu ja pillien huudatus on omien kokemusten mukaan Vantaankosken sivulaituriasemilla, joilla on liian matalat aidat.
    Keskilaituriasemillahan ongelma on pienempi, koska on vain yksi raide ylitettävänä, ja silläkin juna tulee yleensä vain yhdestä suunnasta. Sivulaituriasemilla on kaksi raidetta (ja aita) ylitettävänä.

    Toki kyseessä on vaarallinen ylityspaikka silloin kun juna tulee mutkan takaa ja mikään ei ennalta varoita siitä (Myyrmäki, Kannelmäki ja Pohjois-Haaga etelästä päin). Vilkkuva punainen valo ja kellot auttaisivat tähän. Lisäksi noissa paikoissa ei junalla ajeta 120 km/h aseman ohi (mikä on tilanne esim. Tolsassa, jossa on laituripolku ja vastaava varoituslaitos).
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  15. #45

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Eikö nykyään laituripolun kohdalla ajeta enintään 80 km/t, vaikka olisikin varoituslaitos? Tolsassakin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 493
    Viimeisin viesti: 11.10.2014, 15:08
  2. Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 317
    Viimeisin viesti: 22.08.2014, 10:54
  3. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 11:18
  4. Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 12.04.2010, 23:31
  5. Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 80
    Viimeisin viesti: 28.08.2008, 20:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •