Sivu 57 / 57 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1737475354555657
Näytetään tulokset 841-848/848

Viestiketju: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

  1. #841

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1314

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    Ja näin sen täytyy mennäkin. Autoliikenteen määrät ovat moninkertaiset fillaristeihin verrattuna. Kaikki liikenne Helsingin niemellä ei ole työmatkaliikennettä. Ja missä ne pyörät taas ovat, kun räntää tulee ja tiet ovat jäässä? Pyöräkellareissa.
    No, Vuoden 2012 liikennetutkimuksen mukaan kantakaupungissa asuvien matkoista 41% tapahtui jalkaisin, 14% autolla (myös matkustajana) ja polkupyörällä 6%. Eli oli niitä autoilijoita hätäiseen kaksi kertaa enemmän, eli voi puhua moninkertaisista määristä. Mikähän tilanne on nyt, kun pyöräily kuitenkin on lisännyt suosiotaan ja tutkimuksesta on aikaa jo viisi vuotta.
    Ville

  2. #842

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3766

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei se niin mene. Fillaritkin ovat kaikilla kaduilla, ja kuuluvat kaikille kaduille, ihan niin kuin jalankulkijatkin. Ennemmin voisi miettiä, tarvitaanko läpiajavaa autoliikennettä kaikilla kaduilla. Samoin liikenneympäristö pitäisi sovittaa siihen, että fillarointi on mahdollista.
    Kyllähän polkupyörällä voi ajaa ihan normaalillakin kadulla, ei siihen joka kadulla erityisiä kaistoja tarvita.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 13:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:01 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    No, Vuoden 2012 liikennetutkimuksen mukaan kantakaupungissa asuvien matkoista 41% tapahtui jalkaisin, 14% autolla (myös matkustajana) ja polkupyörällä 6%.
    Liikennetutkimus tehdäään yleensä huippu pyöräilyaikaan syyskuun alussa, joten kantakaupunkiasujien vuosikeskiarvo lienee jossain 2-3 % pinnassa, kun puoleksi vuodeksi pyöräily romahtaa murto-osaan.

    Tuo tutkimus lienee tehty matkojen lukumäärän mukaan, jos tilastoidaan matkakilometrejä, saadaan ihan toisennäköisiä tuloksia ja autoilun merkitys kasvaa.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  3. #843
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6880

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kyllähän polkupyörällä voi ajaa ihan normaalillakin kadulla, ei siihen joka kadulla erityisiä kaistoja tarvita.
    Olet tehnyt oikein hyvän havainnon – juuri näin on, ja itse asiassa valtaosalla kaduista tilanne onkin juuri tällainen. Kun automäärä on vähäinen ja nopeudet alhaisia, fillarit suunnitellaan lähtökohtaisesti ajoradalle, jonka kaikki liikennemuodot jakavat. On meillä Helsingissä jonkin verran jopa sellaisia katuja, joilla jalankulkijatkin jakavat tilan muiden kulkumuotojen kanssa.

    Mansku on vähän eri juttu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    Ja missä ne pyörät taas ovat, kun räntää tulee ja tiet ovat jäässä? Pyöräkellareissa.
    Tämä on meidän ilmastossamme ihan todellinen argumentti. Tietysti hyvät väylät ja niiden hyvä kunnossapito varmasti lisäävät pyöräilyn määrää talvellakin, mutta auttamatta volyymi jää murto-osaan kesäkaudesta. Esimerkiksi Liisankadulla ja Unioninkadulla asettuisin sellaisen ratkaisun kannalle, että ajoradan reunasta varataan n. 2 m tila, joka kesäaikaan on käytössä pyöräkaistana ja talviaikaan pysäköintipaikkoina. Luulen, että aika ei ihan vielä ole valmis tuollaiseen hybridimalliin, kun fillarit vasta taistelevat elintilasta, mutta ehkä jonakni päivänä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    Tuusulanväylän kääntö Pasilaan olisi helpottanut tässä huomattavasti. Pasila, varsinkin kun katsoo sen tulevaisuutta, voisi olla hyvinkin merkittävä joukkoliikennesolmu juuri näiden Helsingin ja Vantaan keskisten alueiden suhteen, jonne raideliikenteellä ei pääse (siis 60- ja 600-sarjojen linjojen alueet).
    Voihan Tuuskin bussit viedä Pasilaan jos tahtoo, tekee sinne 2-kaistaisen bussikadun moottoritien käännön sijaan. Enemmän pidän silti ajatuksesta, jossa bussit jätetään Käpylän asemalle, ja matka jatkuu sieltä junalla ja raitiovaunulla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #844

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    262

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    No, Vuoden 2012 liikennetutkimuksen mukaan kantakaupungissa asuvien matkoista 41% tapahtui jalkaisin, 14% autolla (myös matkustajana) ja polkupyörällä 6%. Eli oli niitä autoilijoita hätäiseen kaksi kertaa enemmän, eli voi puhua moninkertaisista määristä. Mikähän tilanne on nyt, kun pyöräily kuitenkin on lisännyt suosiotaan ja tutkimuksesta on aikaa jo viisi vuotta.
    Helsingin keskusta ei ole vain siellä asuvien asuinpaikka, vaan valtakunnallisesti merkittävin alue koko maassa. Niin elinkeinoelämän kuin valtionhallinnon kannalta. Kantakaupungissa asuvien liikkumistapa on vain pieni osa kokonaiskuvaa.

  5. #845

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3766

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä on meidän ilmastossamme ihan todellinen argumentti. Tietysti hyvät väylät ja niiden hyvä kunnossapito varmasti lisäävät pyöräilyn määrää talvellakin, mutta auttamatta volyymi jää murto-osaan kesäkaudesta.
    Ei tarvitse edes sataa tai olla liukasta. Kävelin juuri Punavuoressa Rautatieasemalle. Ilma oli 3 sateinen, tuulisen hyytävää, mutta kuivaa.

    Samalla bongasin pyöräilijöitä joka puolelta, 20 minuutin ja 1,8 km matkalla näin yhteensä 10 pyöräilijää ja arviolta 500-800 jalankulkijaa.

    Vilkkaana kauniina elokuun päivänä samaan kellonaikaan pyöräilijöitä lienee liki sata.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  6. #846

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2017

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    Helsingin keskusta ei ole vain siellä asuvien asuinpaikka, vaan valtakunnallisesti merkittävin alue koko maassa
    Kantakaupungin sisäinen liikenne on merkittävin osa kantakaupungin liikennettä. Muualta tulevatkin tulevat yleensä kantakaupunkiin tekemään lisää kantakaupungin sisäisiä matkoja, koska työssä käynti, turisteilu tai asiointi ei yleensä ole yhden asian pistohyökkäys eikä perille pääse välttämättä suoraan, edes autolla. Parkkihallista perille tehdään kaupunkialueen sisäinen jalankulkumatka.

    Vaikka henkilöautot pysäytettäisiin kaikki kehä ykkösen vyöhykkeelle, kyllä muualta valtakunnasta pääsisi edelleen liikkumaan keskustaan.

  7. #847

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3766

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Ei tarvitse edes sataa tai olla liukasta. Kävelin juuri Punavuoressa Rautatieasemalle. Ilma oli 3 asteinen, tuulisen hyytävää, mutta kuivaa.

    Samalla bongasin pyöräilijöitä joka puolelta, 20 minuutin ja 1,8 km matkalla näin yhteensä 10 pyöräilijää ja arviolta 500-800 jalankulkijaa.
    Kun katselen muutenkin ympärille tänään kun Helsingissä on aika keskimääräinen pyöräilypäivä (puolet vuoden päivistä huonompia ja puolet parempia.) pyöräilyn suosio näyttää todellakin jo nyt romahtaneen murto-osaan kesästä.

    Nyt sitten Kurvin bussipysäkit ja Hämeentien liikenne tuhotaan suurimman osan vuodesta lähes tyhjien pyöräteiden tieltä.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  8. #848

    Liittynyt
    03.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    211

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

    Raitiovaunujen lipunmyynti loppuu vihdoin helmikuussa 2018. Tätä päätöstä onkin ehditty tässäkin viestiketjussa toivoa jo yli 10 vuotta (!).
    Lipun saa kuitenkin helposti älypuhelimen sovelluksen lisäksi mm. R-kioskilta, Pysäköintimittareista, Lippuautomaateista, osasta Ruotsin-laiva yhtiöitä, sekä toistaiseksi tekstiviestillä jne.

    Lähde mm.:
    http://www.helsinginuutiset.fi/artik...uu-helmikuussa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 51
    Viimeisin viesti: 02.06.2018, 23:42
  2. Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 493
    Viimeisin viesti: 11.10.2014, 14:08
  3. Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 317
    Viimeisin viesti: 22.08.2014, 09:54
  4. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 10:18
  5. Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 80
    Viimeisin viesti: 28.08.2008, 19:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •