Nizzan ratikka

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Löysin aiheesta hyvän suomenkielisen artikkelin, mutta en ketjuja, joten laitetaan uusi. Nizzan uusi raitiotie - Kaupunkitilaa ihmisella ranskalaiselle tyylikkyydellä, Marja Alpola-Narinen ja Tuula Palaste-Eerola, Rakennettu Ympäristö 3/2008, http://www.viapori.fi/~tuula.palaste-eerola/pdf/Nizzan_ratikka_pien.pdf Hienoja kuvia muun muassa.

Artikkelin perusteella ratikka on ollut menestys
...8,7 kilometrin pituista linjaa käytti päivittäin 65 000 - 70 000 matkustajaa, huomattavasti enemmän kuin oli olettettu... linjaus onnistuis, sillä yli kolmasosa kaupungin asunnoista ja työpaikoista sijaitsee kävelyetäisyydellä raitiolinjan yhteensä 21 pysäkistä.
Estetiikan merkitys on mielenkiintoinen pointti, on nurmirataa ja silleen, mutta lisäksi historiallisilla aukioilla ajetaan akuilla jottei langat häiritsisi kaupunkikuvaa.
...suunniteltaessa ja toteutettaessa... mukaan otettiin alusta alkaen taide. Kaikkiaan viidellätoista pysäkillä on nähtävissä tunnettujen taiteilijoiden luomia muotoja ja värejä. Graafikko Pierre di Sciullo on suunnitellut pysäkkien tiedotustaulut ja nizzalainen taiteilija Benin käsin kirjoitetut aforismit viihdyttävät seuraavaa vuoroa odottelevaa. Massénan aukiolle on katalonialainen taiteilija Jaume Pensa sijoittanut seitsemän värikästä, valaistua patsasta keskustelemaan keskenään seitsemän mantereen asioista.
Voisi kuvitella että designiin panostamisella on ollut merkitystä, ja ehkä tästä voisi ottaa meilläkin opiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Että sellainen menetys.

Kyllähän täällä pääkaupunkiseudulla on monia hyviä esimerkkejä markkinoinnin voimasta joukkoliikenteessä: Helsingin Metro, Jokeri, Helsingin ratikat... toivottavasti lähitulevaisuudessa myös koko seudun yhteisissä tilaajaväreissä.
 
Että sellainen menetys.
Heh. Korjaan.

Eikä siinä nyt pelkästä markkinoista ole kyse, kilpailija eli jokainen autovalmistaja ymmärtää sen miltä auto näyttää, tuntuu, kuulostaa, tuoksuu, jne. olevan ensiarvoisen tärkeää. Kuinkas joukkoliikenteessä?
 
Estetiikan merkitys on mielenkiintoinen pointti, on nurmirataa ja silleen, mutta lisäksi historiallisilla aukioilla ajetaan akuilla jottei langat häiritsisi kaupunkikuvaa.

Missä Helsingissä ottaisitte ajolangat pois, jos se olisi mahdollista muutaman korttelin matkalla? Senaatintori taitais olla ensimmäisenä tyrkyllä. Itse en pidä lankoja kovin suurena pahana, pikemminkin elonmerkkinä.

Brändäyksestä sen verran, että jos Raidejokeri joskus saadaan liikkeelle, niin maalaisin junat edelleen Helsingin perinteisellä katuratikan kelta-vihreällä, tai ehkä mieluummin Varioiden melkein täysvihreällä. Siihen voisi lisätä jonkun Jokeri-logon tarvittaessa, mutta minusta on Helsingissä metron ja ratikoiden yhdenmukaisuus on hienoa verrattuna monen muun kaupungin sekaviin värityksiin. Hyvin toimiva vihreä Jokeri kohottaisi ehkä myös perinteisten ratikoiden profiilia.
 
Brändäyksestä sen verran, että jos Raidejokeri joskus saadaan liikkeelle, niin maalaisin junat edelleen Helsingin perinteisellä katuratikan kelta-vihreällä, tai ehkä mieluummin Varioiden melkein täysvihreällä. [...] Hyvin toimiva vihreä Jokeri kohottaisi ehkä myös perinteisten ratikoiden profiilia.

Mä taas maalaisin jokeriratikat nykyisellä sininen-vihreä -yhdistelmällä eli tukeutuisin nykyiseen, onnistuneeseen brändäykseen. Se edustaisi jatkuvuutta bussi-ratikka -siirtymässä.

Ja erottaisin myös maalauksen avulla (ehkä muuten identtiset) jokeri-vaunut keskustaratikoista juuri päinvastaisesta syystä, eli ettei jokeriin liitettäisi mielikuvatasolla esim. keskustaratikoiden hitautta.
 
Eikä siinä nyt pelkästä markkinoista ole kyse, kilpailija eli jokainen autovalmistaja ymmärtää sen miltä auto näyttää, tuntuu, kuulostaa, tuoksuu, jne. olevan ensiarvoisen tärkeää. Kuinkas joukkoliikenteessä?

Markkinointiahan tuo mielikuvilla ja tuntumalla leikkiminen on, vaikka tuotekehityksessä tapahtuisi. Tuotteen tekemistä haluttavaksi mahdollisimman monelle ihmiselle. Suunnittelijat suunnittelevat kivat puitteet, insinöörit ratkovat ongelmat ja antavat käytännön palautetta.
 
Ja erottaisin myös maalauksen avulla (ehkä muuten identtiset) jokeri-vaunut keskustaratikoista juuri päinvastaisesta syystä, eli ettei jokeriin liitettäisi mielikuvatasolla esim. keskustaratikoiden hitautta.

Uskoisin, että käyttäjät nopeasti havaitsevat Raidejokerin toimivuuden/toimimattomuuden ja maine muodostuu sen mukaan. Ratikkalinjaksi muuttamisessa vaunun väri on kuitenkin aika pieni asia. Nokkelat muotoilijat varmaan osaisivat virittää nykyratikoiden vihreään perustuvan värityksen, joka olisi sekä Jokerin oma että liittyisi perinteiseen väritykseen. Esim. useampia vihreän sävyjä voisi käyttää. Ajan tässä takaa sitä, että Helsingin tyylikäs yhdenmukaisuus pysyisi, eikä tulisi sinisenkirjavia ratikoita, varsinkin jos nykyisiä ratikkalinjoja joskus jatketaan Jokerille asti.
 
Tuo Nizzan raitiovaunu on kyllä hieno mutta se oli yllättävän hidas sähköttömillä osuuksilla. Varmaan moottoriteho akuilla ajettaessa on pienempi. Lisäksi virroittimen nosto ja lasku vei aikansa. Helsingissä kyllä hermostuttaisiin moiseen lyllertämiseen. Sähkötön linja oli todellakin melko huomaamaton keskustan suurilla aukioilla. Nizzan vaunut ovat suuria. Varmaan akuston piilottaminen rakenteisiin vaatii melkoisesti tilaa.

Värityksestä voi olla montaa mieltä mutta metallihohtoväri korostaa vaunujen moderniutta. Nizzan raitiovaunuperinne on päässyt katkeamaan, joten siellä ei tainnut olla suuria paineita säilyttää jokin perinteinen väritys.
 
Takaisin
Ylös