Löysin aiheesta hyvän suomenkielisen artikkelin, mutta en ketjuja, joten laitetaan uusi. Nizzan uusi raitiotie - Kaupunkitilaa ihmisella ranskalaiselle tyylikkyydellä, Marja Alpola-Narinen ja Tuula Palaste-Eerola, Rakennettu Ympäristö 3/2008, http://www.viapori.fi/~tuula.palaste-eerola/pdf/Nizzan_ratikka_pien.pdf Hienoja kuvia muun muassa.
Artikkelin perusteella ratikka on ollut menestys
Artikkelin perusteella ratikka on ollut menestys
Estetiikan merkitys on mielenkiintoinen pointti, on nurmirataa ja silleen, mutta lisäksi historiallisilla aukioilla ajetaan akuilla jottei langat häiritsisi kaupunkikuvaa....8,7 kilometrin pituista linjaa käytti päivittäin 65 000 - 70 000 matkustajaa, huomattavasti enemmän kuin oli olettettu... linjaus onnistuis, sillä yli kolmasosa kaupungin asunnoista ja työpaikoista sijaitsee kävelyetäisyydellä raitiolinjan yhteensä 21 pysäkistä.
Voisi kuvitella että designiin panostamisella on ollut merkitystä, ja ehkä tästä voisi ottaa meilläkin opiksi....suunniteltaessa ja toteutettaessa... mukaan otettiin alusta alkaen taide. Kaikkiaan viidellätoista pysäkillä on nähtävissä tunnettujen taiteilijoiden luomia muotoja ja värejä. Graafikko Pierre di Sciullo on suunnitellut pysäkkien tiedotustaulut ja nizzalainen taiteilija Benin käsin kirjoitetut aforismit viihdyttävät seuraavaa vuoroa odottelevaa. Massénan aukiolle on katalonialainen taiteilija Jaume Pensa sijoittanut seitsemän värikästä, valaistua patsasta keskustelemaan keskenään seitsemän mantereen asioista.
Viimeksi muokattu: