Näytä äänestyksen tulokset: Ovatko Helsingin raitiovaunut siistejä?

Äänestäjiä
49. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Kyllä

    38 77,55%
  • Ei

    11 22,45%
Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/18

Viestiketju: Raitiovaunujen siisteys

  1. #1
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Raitiovaunujen siisteys

    Omakaupunki uutisoi raitiovaunujen likaisuudesta, etenkin viikonloppuisin. Joten kysytään nyt täälläkin mielipiteitä noista sotkijoista ja siitä, että ovatko raitiovunut siistejä vai likaisia.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Vaihtelee linjoittain ja vuorokaudenajoittain todella paljon. Keskimäärin vaunut ovat kuitenkin minusta siistissä kunnossa – huomioonottaen sen, että yksi vaunu saatta kuljettaa jopa 3000 matkustajaa yhden vuorokauden aikana. Ei silloi vaatimustasokaan voi olla sama kuin ministerimersun takapenkillä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vaihtelee linjoittain ja vuorokaudenajoittain todella paljon. Keskimäärin vaunut ovat kuitenkin minusta siistissä kunnossa – huomioonottaen sen, että yksi vaunu saatta kuljettaa jopa 3000 matkustajaa yhden vuorokauden aikana. Ei silloi vaatimustasokaan voi olla sama kuin ministerimersun takapenkillä.
    Noh... Bussit ovat paljon siistimpiä vaikka kuljettavat lähes yhtä paljon matkustajia päivässä. Avorahastuksen huonoja puolia taas.

  4. #4

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    On ne suht siistejä, mutta... Mitäs jos tuotaisiin rahastajat takaisin? Siis semmoinen konduktööri ratikkaan. Voisi vaikka myydä kausilippujakin, neuvoa turisteja, jne.

    Pointti on se että kaupunki nyt ja jatkossakin tukityöllistää aika reippaasti, jos valtion kanssa saadaan rahoitus sovittua niin enemmän (malliin Paltamo). Eli kun tuohon joka tapauksessa käytetään rahaa niin olisihan se kaikkien puolelta kiva että olisi jotain hyödyllistä työtä. Tässä on vielä se hyvä puoli että markkinaehtoisesti mitään rahastajia ei kyllä tule, eli tämän tyyppinen tukityö ei polje markkinapalkkoja jos sitä joku pelkää.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Noh... Bussit ovat paljon siistimpiä vaikka kuljettavat lähes yhtä paljon matkustajia päivässä. Avorahastuksen huonoja puolia taas.
    "Tonttu" arvioi bussien siisteyttä ilmeisesti vain ilmaislehden artikkelin pohjalta istuinten kohdalta.

    Ulkoapäin katsottuna bussit ovat usein kolhuisia kuin Kirgisian vihannestukkutorin linjalta (mistä lie tarttunutkaan tuollainen katsanto asiaan), mutta raitiovaunumme ovat ulkoapäinkin hyvää eurooppalaista ylästandardia. Missään EU:ssa en ole kuuna päivänä nähnyt niin kulmistaan ja kyljistään rappiolla olevia busseja kuin Helsingissä. HSL:n bussikalusto on ulkoiselta kunnoltaan aivan luokattoman surkeaa nähtävää. Citybussikuljettajat voisivat mennä harjoittelemaan jonnekin lasten kaahausradalle autonkäsittelyä. Halutessani voisin täyttää jlf:n sivustot umpeen näitä HSL:n ruttubussien kuvia. Varmasti Rautatientorilla ja Elielinaukiolla tunnin päivystyksen jälkeen saisin tänne laitettavaksi useamman kymmenen rupsautetun bussin kuvaa. Sellaista trendiä ei ole raitioteillä. Bussipuolella uusikin bussi on hetkessä surkeitten kuskien jäljiltä romutavaraa.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Bussit ovat paljon siistimpiä vaikka kuljettavat lähes yhtä paljon matkustajia päivässä.
    Eivät kuljeta.

    Menestyksenä pidetty linja 56 kuljettaa keskimäärin 370 matkustajaa per auto per päivä. Hajontaa tietysti on, ja jos käytetään samaa hajontaa kuin tein ratikan kanssa, niin voitaneen sanoa, että max 450 ihmistä per auto per päivä.

    Jos vertailupohjaksi otetaan vilkas kantakaupunkilinja, niin linjalla 14 kuljetetaan keskimäärin 806 matkustajaa per auto per arkipäivä. Samalla hajonnalla max 970 ihmistä per auto per päivä.

    970 ei ole lähes 3000 vaikka miten päin pyöristäisi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Noh... Bussit ovat paljon siistimpiä
    Hesassa paljon bussiakin käyttävänä en allekirjoita tätä väitettä. Bussit ovat paitsi ulkoa monasti kolhuilla ja likaisia niin sisällä ja vielä varsinkin peräpään sikaosastossa on monet taiteilijat tusseineen käyneet piirtelemässä taideteoksiaan. Puhumattakaan revityistä penkkien kankaista. Ja toisin kuin bussien tapauksessa niin Helsingissä ei ole tainnut kovin montaa umpihomeessa olevaa ratikkaa mennä.

    Toki ratikoistakin löytyy sotkuja ja roskia, mutta ne eivät monesti vedä vertoja busseissa tavatuille tapauksille. Suurin syy puhtauteen on ratikoissa (ja metrossa) huolellinen vaunujen siivoaminen ja hoitaminen. Busseissa tuntuu kyllä siivoaminen olevan vähän yhtiöittäin hyvin vaihtelevaa.

    Mutta se mikä onnistuu ratikoissa, niin onnistuu kyllä busseissakin. Mm. täällä Tampereella bussien siisteydestä pidetään kiinni. Ja täälläkin sottaajat ovat olleet lehdissä otsikoissa viime aikoina, kun autojen siistimiseen kuluu suuret summat rahaa. Mutta kuluista huolimatta kalusto pidetään siistinä, eikä anneta periksi sottaajille.

  8. #8
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ulkoapäin katsottuna bussit ovat usein kolhuisia kuin Kirgisian vihannestukkutorin linjalta (mistä lie tarttunutkaan tuollainen katsanto asiaan), mutta raitiovaunumme ovat ulkoapäinkin hyvää eurooppalaista ylästandardia.
    Eivät tosin kaikki. Useammassa nivelvaunussa on maali halkeillut mainosten kohdalta (tämä tietysti näkyy vaan kun mainoksia ei ole) ja takaa paistaa ruskeaa, epäilyttävästi ruosteelta näyttävää tavaraa. Lisäksi mm. HKL 68 oli aika pahasti lommoilla kyljestään kun viimeeksi näin sen lähietäisyydeltä.

    Tosin raitiovaunujen kohdalla tälläinen huonokuntoisuus on suhteellisen poikkeuksellista verrattuna bussien rönttöiseen ulkomuotoon.

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Lisäksi mm. HKL 68 oli aika pahasti lommoilla kyljestään kun viimeeksi näin sen lähietäisyydeltä.
    Tuollainen bussimainen kunto raitiovaunussa yleensä edeltää lähellä olevaa täyskorjausta. Sitten vaunu onkin taas kuin uusi.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Ko. uutisen yksi mielenkiintoinen kohta on mielestäni tässä :

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Omakaupunki
    Keisala uskoo, että ratikoihin on joskus saatettu harkita samantyyppisiä muovisia penkkejä kuin metrossa. Ne olisi helpompi pitää puhtaana kuin kangaspenkkejä. Keisalan mukaan matkustajat pitävät kuitenkin enemmän kankaisista penkeistä, jotka ovat pehmeämpiä.

    Juuri nyt raitiovaunujen penkkejä ei olla uusimassa, mutta tulevaisuudessa ratikoissa voidaan nähdään uudenlaisia istuimia.

    - Todennäköistä on, että päällysratkaisu on erilainen ja helposti kunnossapidettävä. Tässä on varmasti joku matkustajakyselyn paikka, Keisala sanoo.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #11
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Ilmaislehtien jakelun lopettaminen ja lisätty vartiointi varsinkin iltasella auttaisivat siisteysongelmaan paljon.
    "Juna toisi huumeet."

  12. #12
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ulkoapäin katsottuna bussit ovat usein kolhuisia kuin Kirgisian vihannestukkutorin linjalta (mistä lie tarttunutkaan tuollainen katsanto asiaan), mutta raitiovaunumme ovat ulkoapäinkin hyvää eurooppalaista ylästandardia. Missään EU:ssa en ole kuuna päivänä nähnyt niin kulmistaan ja kyljistään rappiolla olevia busseja kuin Helsingissä. HSL:n bussikalusto on ulkoiselta kunnoltaan aivan luokattoman surkeaa nähtävää. Citybussikuljettajat voisivat mennä harjoittelemaan jonnekin lasten kaahausradalle autonkäsittelyä. Halutessani voisin täyttää jlf:n sivustot umpeen näitä HSL:n ruttubussien kuvia. Varmasti Rautatientorilla ja Elielinaukiolla tunnin päivystyksen jälkeen saisin tänne laitettavaksi useamman kymmenen rupsautetun bussin kuvaa. Sellaista trendiä ei ole raitioteillä. Bussipuolella uusikin bussi on hetkessä surkeitten kuskien jäljiltä romutavaraa.
    Kyllä niitä kolhuisia ja kulmista rappiolla olevia busseja on myös esim. Tukholmassa.
    Ja yllätys yllätys ne ovat Nobinan busseja !

  13. #13
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Kyllä niitä kolhuisia ja kulmista rappiolla olevia busseja on myös esim. Tukholmassa.
    Ja yllätys yllätys ne ovat Nobinan busseja !
    Joo, tämä oli minullekin yllätys (tai oikeastaan pettymys) käydessämme viime kesänä Tukholmassa. Olen aina pitänyt SL:n kaupunkibussiliikenteestä, mutta tällä kertaa ulkoisesti huonossa kunnossa olevien bussien määrä kyllä pisti hieman silmään.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Kyllä niitä kolhuisia ja kulmista rappiolla olevia busseja on myös esim. Tukholmassa.
    Ja yllätys yllätys ne ovat Nobinan busseja
    Täällä sentään istumapaikoilla on istuimet, Tukholmassa taas koko penkkirivi tai istuintyynyt voi puuttua, kun bussi lähtee linjalle varikolta. Edellisellä matkallani Tukholmassa matkustin kolmella bussilla ja kahdesta autosta puuttui penkkejä. Myös yhdessä autossa invaramppi oli rikki, niin pyörätuolilla liikkuminen ei ollut helppoa. Eli Tukholmassa ne ajelee romuilla, täällä "vain" epäsiisteillä ja vähän rikkinäisiä autoilla.

    /Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.11.2010 kello 14:04. Syy: kieliasu, kiroilu pois
    Helsingfors har ein somletrikk!

  15. #15
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Raitiovaunujen siisteys

    Saattaapa tuo ratikoiden ulkoinen kunto "vähän" selittyä sillä että ne menevät kiskoilla. Hankala sieltä kiskoilta on törmäillä pysäkkeihin ja liikennemerkkeihin.

    Voisihan HSL vaatia siistissä ulkoisessa kunnossa olevia busseja mutta kuinkahan järkky kuluerä siitä tulisi? Lipunhinnat nostoon että saadaan priimapellit bussiin ja matkustaja maksaa suu hymyssä, kyllähän samasta palvelusta kuin ennenkin mutta suorilla pelleillä kannattaa maksaa lisää!

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunujen ovet
    kirjoittanut Ale foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 25.05.2011, 17:13
  2. Raitiovaunujen yöliikenne
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 02.08.2009, 02:21
  3. Raitiovaunujen peilit
    kirjoittanut QS6 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 14.02.2009, 22:48
  4. Raitiovaunujen käyttöikä
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.12.2005, 11:17
  5. Raitiovaunujen ylinopeuksista
    kirjoittanut a__m foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 04.08.2005, 20:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •