Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/55

Viestiketju: "Multippeliajokäytäntöä" Helsingissä

  1. #1

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus "Multippeliajokäytäntöä" Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Linjalla 1A oli tänään siirrytty kaksinajoon. Vaunuina olivat 39 ja 66. Multippeliajolaitteiden puuttumisen vuoksi molemmissa vaunuissa oli kuljettajat.
    Kyllähän noita hajonneen vaunun pukkauksia sattuu harvase päivä.
    Miten multippeliajo suoritetaan käytännössä, jos etuvaunu on rikki? Kuinka takavaunun kuljettaja tietää, missä pitää esim. jarruttaa.

    Toinen kysymys. Jos telivaunu (täydellisellä automaattikytkimellä varustettu) tai nivelvaunu hajoaa ja perässä tuleva onkin "toista maata", jolloin kytkimet ovat kuin eri planeetoilta, niin miten kytkimet saadaan yhtymään?

    Piirka

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    Toinen kysymys. Jos telivaunu (täydellisellä automaattikytkimellä varustettu) tai nivelvaunu hajoaa ja perässä tuleva onkin "toista maata", jolloin kytkimet ovat kuin eri planeetoilta, niin miten kytkimet saadaan yhtymään?
    Historian saatossa Compact ja Albert lienee kytketty Helsingissä "ystävyyssiteellä" eli jonkin sortin apukytkimellä. Mutta ne vaunujen 1-30 kytkimet, joista perävaunuliitännät on purettu, ovat kytkettävissä nivelvaunujen kytkimiin suoraan ilman apuvälineitä, tällaista kytkemistä olen itsekin ollut todistamassa kahden metrin päästä.
    terveisin
    JE

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Historian saatossa Compact ja Albert lienee kytketty Helsingissä "ystävyyssiteellä" eli jonkin sortin apukytkimellä. Mutta ne vaunujen 1-30 kytkimet, joista perävaunuliitännät on purettu, ovat kytkettävissä nivelvaunujen kytkimiin suoraan ilman apuvälineitä, tällaista kytkemistä olen itsekin ollut todistamassa kahden metrin päästä.
    Oletko aivan varma, ettei kyse ollut jostain erikoistapauksesta? 1.9.2005 olen kuvannut vaunun 8, ja siinä on sekä edessä että takana Compact. Sen sijaan 4-akselisten varustukseen taisi loppuaikoina kuulua tällainen Albert/Compact-adapteri.

    Vikatilanteiden multippeliajo taitaa sujua siten, että etuvaunun kuljettaja antaa radion välityksellä ajo-ohjeita takavaunuun. Etuvaunun kunto tietenkin ratkaisee esim. sen, voiko etuvaunu edes jarruttaa. Arvelen, että tämänpäiväisessä tilanteessa jarrut etuvaunussa toimivat, jonka vuoksi vaunu piti virroittimen ylhäällä.

    Antero

  4. #4
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Oletko aivan varma, ettei kyse ollut jostain erikoistapauksesta? 1.9.2005 olen kuvannut vaunun 8, ja siinä on sekä edessä että takana Compact. Sen sijaan 4-akselisten varustukseen taisi loppuaikoina kuulua tällainen Albert/Compact-adapteri.
    Perävaunuliitännöistä riisuttu Compact on yhteensopiva Albertin kanssa. Muistini valehtelee todella pahasti jos näin ei ole. Yhdessäkään 1-30 sarjan vaunussa ei toki Compactia ole pois vaihdettu.

    Edit: tässä taas nähtiin että yli kymmenen vuotta vanhoista asioista ei saisi sanoa mitään varmaa
    terveisin
    JE

  5. #5

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus

    Laihialaista ja niveltä ei voi kytkeä suoraan yhteen.

    Vaunuissa 1-30 on matkustamossa penkin alla välirauta, jonka avulla voidaan laihialainen kytkeä niveleen/matalaan. Vaunuissa 150-154 on takana kaapissa välirauta, jolla manne/ludde voidaan kytkeä niveleen/matalaan. Jos manne työntää laihialaista tai toisinpäin, joudutaan molempiin laittamaan väliraudat.

    rvk1249

  6. #6
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    OK, nähtävästi muistiini ei ollut luottaminen. Mutta, jos välirautoja kerran tarvitaan, miksei laihialaisiin ole koskaan vaihdettu niveliin yhteensopivia kytkimiä?
    terveisin
    JE

  7. #7
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    OK, nähtävästi muistiini ei ollut luottaminen. Mutta, jos välirautoja kerran tarvitaan, miksei laihialaisiin ole koskaan vaihdettu niveliin yhteensopivia kytkimiä?
    Varmaan osaselitys on, että tuollaiset tilanteet ovat niin harvinaisia, ettei muutostyö kannata. Vaunut olisivat kuitenkin pois linjalta tai varasijoituksesta muutostyön ajan + tarvittava työ- ja materiaalipanos.

    En tiedä, mutta varmaan laihialaisten tekniikkakin on niin perusluotettavaa, ettei linjallejäämisiä huolletuilla vaunuilla juurikaan sattunut
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  8. #8
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Olen niitäkin tilanteita nähnyt, että laihialaisella on pukattu hajonnutta nivelvaunua.
    terveisin
    JE

  9. #9
    rsv
    rsv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Kehä I:n sisällä
    Viestejä
    6

    oletus re: "Multippeliajokäytäntöä" Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    Miten multippeliajo suoritetaan käytännössä, jos etuvaunu on rikki? Kuinka takavaunun kuljettaja tietää, missä pitää esim. jarruttaa.
    Mikäli edessä olevassa vaunussa on sen verran virtaa, että radio toimii, kytketään radioyhteys vaunujen ja liikenteenohjauksen välille. Etummaisen vaunun kuljettaja sitten neuvoo työntävän vaunun kuljettajaa kertomalla esimerkiksi liikennevaloista, esteistä, tarpeesta jarruttaa jne.

    Vaikeampi tilanne syntyy silloin, kun vaunujen välille ei saada radioyhteyttä. Silloin on pakko bukseerata kännyköiden avulla, so. kuljettajat puhuvat puhelimessa keskenään.

  10. #10

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus re: "Multippeliajokäytäntöä" Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut rsv
    Vaikeampi tilanne syntyy silloin, kun vaunujen välille ei saada radioyhteyttä. Silloin on pakko bukseerata kännyköiden avulla, so. kuljettajat puhuvat puhelimessa keskenään.
    Pois alta siis risut ja männynkävyt. Nr:ien painohan on n. 27-28 tonnia. Kahdesta änärrästä syntyy n. 55 tonnia rautaa. Aikamoinen giljotiini pelkkien kännyköiden varassa. Mitenköhän selvittiin radiomykkyydestä ennen käynnykkäkautta?

    Löysin tänään netistä tietoa Oslon Ansaldoratikoista. Ne painavat n. 62 tonnia, joten jos rikkitilanteessa kaksi tuollaista pitää kytkeä yhteen puskettavaksi halliin, on niiden yhteispaino toistasataa tonnia.

    Piirka

  11. #11

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus

    Joskus olen nähnyt, että vilkkuauto ajaa edellä tietä raivaamassa !

  12. #12
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Ansaldo-vaunun oikea paino on tyhjänä jopa hiukan enemmän kuin Piirkan mainitsema, eli 65 tonnia. Näillä vaunuilla tosin asioita helpottaa melkoisesti kaksisuuntaisuus. Oslossa on paikoin myös puolenvaihtoraiteita, joten halliinvientien kassa voidaan järjestellä enemmän kuin meillä.

    Ylipäätään kaksinajojen turvallisuutta helpottaa se, että usein (ei toki aina) hinausajot hoidetaan ilman matkustajia. Matkustajien ja heidän tavaroidensa yhteenlaskettu paino on sekin nimittäin usein melkoinen. Uskoisin myös, että hinattavasta/työnnettävästä vaunusta voi siitäkin jarruttaa, sillä oletuksella ettei vaunu aivan ole hajoamispisteessä.

    Vilkkuautosta... HKL:llä on muutama tuollainen auto, jollainen voidaan lähettää rikkoutumistapauksia hoitamaan. Tarjoavat mm. teknistä apua jos jotain "liian" epänormaalia on ongelmavaunussa ilmennyt. Koskaan en tosin itse ole tällaista autoa sentään tienraivaajana nähnyt.
    terveisin
    JE

  13. #13

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus

    Ehkäpä kirjoitin häiritsevästi liian voimaperäisillä sanoilla.
    On siitä jo pitkä aika kun ilmeisesti jonkinlainen liikennemestari ajoi edellä pikkuautolla keltaiset vilkut päällä.
    Tuskin silloin vielä kännyköitäkään oli.
    Toki HKL:llä on tuo punainen hälytysajoneuvo Töölön hallissa lähtövalmiina.
    Kun on vanhaksi tullut, niin on myöskin nähnyt ja kokenut kaikenlaista !

  14. #14
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Ehkäpä kirjoitin häiritsevästi liian voimaperäisillä sanoilla.
    On siitä jo pitkä aika kun ilmeisesti jonkinlainen liikennemestari ajoi edellä pikkuautolla keltaiset vilkut päällä.
    Ainakaan minun kommenttini pohjalta on turha tehdä mitään "tyhjentävää" johtopäätöstä. Vaunujen hajoamistapauksia on monenlaisia, ja myös niihin liittyvät käytännöt vaihtelevat paljon. Välillä auton apua tarvitaan, välillä ei. Välillä hinauksessa jätetään matkustajat mukaan, välillä vaunut tyhjennetään. Välillä hinattava/työnnettäväkin vaunu on virrat päällä, välillä ei. Ja niin edelleen. Sehän näiden poikkeustapausten tutkimisesta niin kiehtovaa tekeekin, ettei mistään voi olla varma.
    terveisin
    JE

  15. #15
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus

    En saanut oikein selville mitä silloin tehdään jos joku Helsingin Düwagin vaunuista joutuu tuuppaamaan toista Düwagia?
    Mitä silloin tehdään ja miten ne kiinnitetään toisiinsa?
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  2. Museoratikkaliikennettä Helsingissä!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 27.08.2009, 16:41
  3. Kalakierros Helsingissä
    kirjoittanut Camo Lissabone foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 24.04.2009, 20:14
  4. Turkulaisia Helsingissä...
    kirjoittanut Hujis foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.11.2006, 09:10
  5. DVD-Raitioliikenne Helsingissä
    kirjoittanut kjasikai foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 10.06.2006, 17:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •