Raitiovaunujen ovet

Ale

Liittynyt
5 Toukokuu 2011
Viestit
8
Moi. Kirjauduin tänne kysyäkseni paria asiaa.

Raitiovaunuja paljon käyttävänä joutuu usein tekemisiin varsinkin näiden vanhempien mallien (korkealattiaisten, 70-80-lukujen) ovien kanssa. Ovissa olevat punavalosensorit ovat hiukan huonossa paikassa, sillä hitaasti ovista menevät ihmiset eivät välttämättä osu sensorien näköalueelle, jolloin ovet jatkuvasti "kolhivat" ihmisiä turhaan. Enemmän minua kuitenkin kiinnostaa se, milloin ovet sulkeutuvat väkisinkin kiinni vaikka valosensorin näköalueella olisikin este? Onko kuljettajilla jonkin sortin nappula ohjaamossa sitä varten?

Toiseksi, mitkä ovat nämä eräissä välipalalla varustetuissa malleissa ovikarmien väliin ledilamppujen viereen ylös sijoitetut lampun tai sensorin näköiset tummalla muovilasilevyllä varustetut apparaatit?
 
Moi. Kirjauduin tänne kysyäkseni paria asiaa.


Toiseksi, mitkä ovat nämä eräissä välipalalla varustetuissa malleissa ovikarmien väliin ledilamppujen viereen ylös sijoitetut lampun tai sensorin näköiset tummalla muovilasilevyllä varustetut apparaatit?

Matkustajalaskentalaitteet.
 
Moi. Kirjauduin tänne kysyäkseni paria asiaa.

Kojetaulusta löytyy nappi joka poistaa käytöstä valokennon, turvareunan ja ajastimen. Silloin ovet ovat täysin manuaalisessa ohjauksessa. Kolmantena turvalaitteenahan ovissa on vielä jousi, joka irrottaa sähkömoottorin ja oven kytkennän, jos oven välissä on este.

Erityisesti hitaille matkustajille on tärkeää tietää miten ovia käytetään. Ovimontun kaiteessa oleva punainen nappi pitää ovet auki niin kauan kun siihen kosketaan. Nappi on pietsoelektrinen, joten jos maadoitus on huono niin se saattaa toimia hieman epävarmasti. Siksi varmin tapa päästä ovesta sujuvasti on pitää käsi kennon edessä. Matalavaunuissa ja manneissa se on tietenkin ainoa tapa.

Jos myös ovelle pääseminen on hidasta, kuuluu käyttää lastenvaununappia joka pidentää oviajastimen ajan 20 sekuntiin ja antaa kuljettajalle tiedon, että ovella saattaa kestää pitempään.
 
Haitariovien pietsonappia lukuunottamatta ei ole eroa pysähtymis- ja ovenavausnapeilla. Nappi kuin nappi laukaisee pysähtymissignaalin ja tilaa lähimmän oven avaamisen pysäkille saavuttua. Nappia ei siis tarvitse pitää pohjassa tai odottaa pysäkille saapumista.
 
Haitariovien pietsonappia lukuunottamatta ei ole eroa pysähtymis- ja ovenavausnapeilla. Nappi kuin nappi laukaisee pysähtymissignaalin ja tilaa lähimmän oven avaamisen pysäkille saavuttua. Nappia ei siis tarvitse pitää pohjassa tai odottaa pysäkille saapumista.

Ulkonapeista ei tule stop-tilausta. Pietsokytkimet taas eivät avaa ovia, vaan ainoastaan estävät sulkeutumisen.
 
Kiitoksia. Mummonapitkin ovat siis turhia silloin kun kuljettaja ohjaa ovia manuaalisesti?

Matalalattiaisissa ja manheimilaisissa ei taida olla moista ovien "kiinnipakotus" nappulaa, jos valosensoreissa on este?

Tosiaan olen paljon seurannut noiden eri nappuloiden toimimista eri ovissa eri vaunumalleissa. Matalattiaisissahan jokaisen moduulin nappula aktivoi kyseisen moduulin oven avautumaan itsestään, kun kuljettaja vapauttaa ovet. Ovessa oleva ledinappula ja tangoissa muoviset punaiset nappulat ajavat saman asian. Keskimoduulin nappulat on liitetty joko 2. tai 4. moduulin nappuloiden ryhmään, en nyt muista kumpaan. Matalalattiaisissa kuljettaja pystyy ainakin pistämään nappuloista virran pois, jolloin sulkeutuvan oven voi saada vielä auki vain sillä että menee valosensorin eteen tai pistää jotain fyysistä ovien väliin.

Näissä korkealattiaisissa perämoduulin kaikki nappulat avaavat aina molemmat perämoduulin ovet. Etumoduulissa raja menee suurinpiirtein moduulin keskikohdassa, aktivoiko napin painallus 2. ovet tai 1. ovien 2/2-oven, siis vain toisen 1. ovista. Välipalamalleissa välipalamoduulin kaikki nappulat, myös ovessa olevat nappulat, aktivoivat kyseisen välipalamoduulin oven avautumaan.

Sitä olen ihmetellyt, että miksi joihinkin välipalamalleihin on "Pysähtyy/Stannar" -ilmoitus kytketty erilailla niin, että keski- ja perämoduulin nappuloiden jokin painaminen laittaa molempien moduulien "näytöille" pysähtymisilmoituksen. Kuitenkin nappuloiden toiminta oviin nähden on normaali. Se ei ole vaan yhtä kätevää, kun ei tiedä avautuuko vain jommankumman moduulin ovet. Haitariovista kuuluu kyllä aina naksahdus kun ne aktivoidaan, mutta jos sen missaa niin ei tiedä joutuuko painamaan nappia "turhaan" ellei halua odottaa ovien vapautumiseen asti.
 
Muistaakseni mmmonapinkaan ei pitäisi pidätellä ovea kun automatiikka on kytketty pois. Manneissa on muiden vaunujen tapaan automatiikanpoistonappi, joka disaktivoi ajastimen, ulkonapit ja turvalaitteet. Nivel- ja matalavaunusta poiketen siis ulkonapit, ei sisänapit. Mannessa ei ole sisänapit pois -nappia, mutta matalissa ja nivelissä on ulkonappien poisto.

Matalavaunuissa myös ovien vapautusnappi toimii kahteen suuntaan, eli vapautuksen saa myös pois. Tällöin kaikki napit poistuvat käytöstä mutta ajastimet ja turvalaitteet toimivat. Samaa toimintoa on toivottu muihinkin vaunutyyppeihin, mutta ei taida olla tulossa kun muutostöillä on hintansa. Muissa vaunuissa ovien vapautus poistuu vain viemällä ajokytkin ajoasentoon.

Vielä tuli mieleen yksi juttu nivelen turvalaitteista; Kun lyhyen nivelen lastenvaununappi on painettu, niin ovi pitää sulkea erityisestä lastenvaunuovi kiinni -napista, ja silloin turvalaitteet eivät toimi. Normaali kakkosoven nappi ei tuossa tilanteessa toimi.
 
Takaisin
Ylös