Sivu 26 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 616222324252627282930 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 376-390/529

Viestiketju: Raitioverkon keskinopeus laskenut

  1. #376
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    1. Poistetaan Mannerheimintieltä turhat ratikoiden liikennevalot. Ensi alkuun turhat jalankulkijoiden liikennevalot, eli pysäkkien yhteydestä kun ratikka on joka tapauksessa hidastanut ja niitä tulee kuitenkin harvakseltaan
    Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?

  2. #377

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?
    Tai sitten tarvitaan vain tarpeeksi luottamusta asiaan, jonka varmaksi tietää.
    Kummallista olisi, jos onnettomuuksien määrä jotenkin merkittävästi kasvaisi, valottomat raitioteiden ylityspaikat kun ovat toimineet vuosikymmenet raitiojärjestelmissä ympäri maailmaa. Niitä jalankulkijoiden allejäämisiä sattuu valoista huolimatta ja joku lienee jo niistä vastuussa.

  3. #378

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?
    Kukahan ottaa tällä hetkellä vastuun Aleksilla mahdollisesti raitiovaunun alle jäävistä? Vai pitäiköhän ihan kaiken varalta varustaa siellä jokainen risteys jalankulkuvaloilla?
    Ville

  4. #379
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?
    Minä muotoilisin näin, että toki se vaatii rohkeutta lähteä ajamaan vaikkapa tuota liikennevalojen poistoa. Ei kuitenkaan kansalais- vaan virkamiesrohkeutta. Ratikkapuolella virkamiesrohkeudesta on huutava pula, kun käytännössä mitään ei saada tehtyä. Sen sijaan fillaripuolelta löytyy näemmä sekä virkamiesrohkeutta että syntipukkihalukkuutta, siellä kun ajetaan tarmokkaasti läpi sellaisia ratkaisuita, jotka liikenneturvallisuusnäkökulmasta ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Ilmeisesti esimiehetkään eivät tätä kyseenalaista, vaan virkamiehen rohkeus tosiaan riittää ainakin suunnitteluvaiheeseen asti. Toteutusta emme vielä ole nähneet ja minusta onkin mielenkiintoista nähdä, millä tavoin kannetaan vastuu ja kuka sen tekee, jos Mannerheimintielle piirretyt hengenvaaralliset fillarikaistat oikeasti toteutetaan. Siellä osuu bussin peili fillaristin päähän, siellä jää toisen jalankulkijan ohittava jalankulkija fillarin alle ja siellä hidastuu raitioliikenne entisestään, kun autot yrittävät varoa liian lähelle puskevia busseja siirtymällä ratikkakaistaan kiinni.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #380
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Kukahan ottaa tällä hetkellä vastuun Aleksilla mahdollisesti raitiovaunun alle jäävistä? Vai pitäiköhän ihan kaiken varalta varustaa siellä jokainen risteys jalankulkuvaloilla?
    Aleksilla ei suoraan eteenpäin katsomalla voi nähdä ajoradan ylityksen vihreää valoa, jonka voi kuvitella koskevan raitiotien ylitystä.

  6. #381
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?
    En tiedä, mutta olettaisin että tässä tarkoitetaan erityisesti niiden raitiotien molemminpuolisilla keskikorokkeilla varustettujen suojateiden muuttamista VaRoVa-valoilla varustetuiksi. Mannerheimintiellä kieltämättä on melko paljon sekä toispuolisesti korokkeella varustettuja valo-ohjattuja että valo-ohjaamattomia suojateitä. (Ja myöskin täysin ilman keskikorokkeita olevia valo-ohjaamattomia suojateitä.) Nämä valo-ohjatut toispuolisella korokkeella varustetut suojatiet kun muodostavat ne liikennevalo-ohjauksen kannalta merkityksellisemmät suojatiet, joten täytyy sitten säätää muu valo-ohjaus niiden mukaan. Eli tehdä kulkuteitä raitiovaunuille pysäkiltä pysäkille. Ja siinä samalla autoliikenteelle. Jotka joka tapauksessa joutuvat pysähtymään silloin tällöin.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  7. #382
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    dedikoituja
    kaista-allokoinnista
    resultoivat
    Työjärjestyspuheenvuoro: voitko jatkossa puhua suomea? Tällä forumilla on myös vanhempia keskustelijoita, jotka eivät ymmärrä kaikkia sivistyssanoja. Itse ymmärrän toki, mutta noille sanoille on myös suomenkieliset vastineet.
    Sakari Kestinen

  8. #383
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Työjärjestyspuheenvuoro: voitko jatkossa puhua suomea? Tällä forumilla on myös vanhempia keskustelijoita, jotka eivät ymmärrä kaikkia sivistyssanoja. Itse ymmärrän toki, mutta noille sanoille on myös suomenkieliset vastineet.
    Hmm... Johdonmukaisuuden nimissä pitänee todeta, että vain osa Kantokosken sanoista on minusta kelvottomia. "Dedikoitu" on minusta ihan riittävän hyvää suomea, latinalaisperäinen toki mutta ei haitanne. "Kaista-allokointi" rupeaa olemaan siinä rajalla vaikka senkin kyllä ymmärtää mitenkuten, mutta "resultoida" ei kelpaa (pitäisi olla esim. "johtaa"). Mutta tämä on tietysti vain oma näkemykseni.

  9. #384
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    "Dedikoitu" on minusta ihan riittävän hyvää suomea
    Epäilemättä.
    Sakari Kestinen

  10. #385

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sen sijaan fillaripuolelta löytyy näemmä sekä virkamiesrohkeutta että syntipukkihalukkuutta, siellä kun ajetaan tarmokkaasti läpi sellaisia ratkaisuita, jotka liikenneturvallisuusnäkökulmasta ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Ilmeisesti esimiehetkään eivät tätä kyseenalaista, vaan virkamiehen rohkeus tosiaan riittää ainakin suunnitteluvaiheeseen asti.
    Sitä rohkeutta on merkittävästi auttanut se, että vastoin yleistä ennakkoluuloa liikenneturvallisuustutkimusten mukaan nuo suunnitellut korotetut kaistat (ei ajoradan tasoiset vaan reunakivelä erotellut) ovat lähes turvallisinta fillari-infraa mitä kaupunkiin voi rakentaa. Ajoradan tasoon tehdyt kaistat ovat yleensä vielä turvallisempia, mutta ne tosiaan hirvittäisivät bussikaistan vieressä. Sen sijaan perinteinen helsinkiläinen 2-suuntainen pyörätie on tutkitusti lähes vaarallisin mahdollinen pyörätieinfra. Kolareita autojen kanssa sattuu eniten ja sen päälle vielä törmäily jalankulkijoiden kanssa.

    Samaan pitäisi pyrkiä ratikoiden kanssa, eli riittävä tieto tutkitusti turvallisista ja toimivista ratkaisuista ja sitten rohkeus tehdä niiden mukaisia ratkaisuja. Tämä ei tietenkään ole yhdestä virkamiehestä kiinni, vaan tarvitaan juurikin tuo esimiehen tuki ja muutenkin laajempikin tuki hankkeelle. FIllarikysymystä voi pitää kohtuullisen hyvänä esimerkkinä siitä, miten tälläinen muutos Helsingissä käytännössä saadaan aikaan.

  11. #386
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Sitä rohkeutta on merkittävästi auttanut se, että vastoin yleistä ennakkoluuloa liikenneturvallisuustutkimusten mukaan nuo suunnitellut korotetut kaistat (ei ajoradan tasoiset vaan reunakivelä erotellut) ovat lähes turvallisinta fillari-infraa mitä kaupunkiin voi rakentaa.
    Tutkimuksista en tiedä, mutta ihan mutu-tuntumalla pidän tuota kolmitasoratkaisua kaikkein parhaana vilkkailla kaduilla. Ei aja bussit päälle ja jalankulkijoiden ja fillareiden välillä on sopiva "hajurako". En kritisoinutkaan liikenneturvallisuudella sitä kolmitasoa vaan tilankäyttöä (kaistaleveyksiä) muuten.

    Manskulle on piirretty suunnitelma, jossa bussien peilit osuvat fillaristien päähän, autot ajavat kiinni ratikoissa jotka eivät pääse mihinkään ja jalankulkijat jäävät ohi kiitävän fillarin alle sikäli kun sillä fillaristilla ei ole jo kallo halki niiden bussipeilien takia. Eli kun tila on jo valmiiksi ahdas, niin ei sieltä taiota tilaa fillarikaistoille siirtelemällä vähän reunakiviä. Pitäisi ymmärtää, miten isosta asiasta on kyse ja lähteä suunnittelussa siitä, että kartoitetaan kaikkien liikennemuotojen tarpeet sekä minimi- että toivetasolla ja sitten katsotaan, mihin se tila riittää. Nyt se ei riitä kenellekään, mikä ei minusta ole myöskään kenenkään etu, ja jos tuo Mansku tosiaan toteutuu, niin odotan kauhulla, millaiset seuraukset sillä on.

    Mechelininkadusta oli hauska mielipidekirjoitus Hesarissa. Ko. kadulta on kuitenkin aika hyvin löytynyt tilaa uusille fillarikaistoille ja ainakin paperilla järjestelyt näyttävät minusta toimivilta myös jalankulkijoiden kannalta. Peräänkuuluttamastani rohkeudesta kertoo se, että parkkipaikat noin vaan poistetaan. Saas nähdä, voidaanko Topeliuksenkadulla toimia samalla tavalla. Sinnehän olisi tulossa sekä fillarikaistat että raitiotie.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #387

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Saas nähdä, voidaanko Topeliuksenkadulla toimia samalla tavalla.
    En nyt ole Töölön parkkiluolatilanteesta järin hyvin ajan tasalla, mutta eikös luolapaikkoja ole tullut ja tulossa? Jos noudatettaisiin sitä periaatetta, että paikkoja vastaavasti vähennetään pinnalta, niin Topeliuksenkadulta kaiketi pitäisi voida poistaa pysäköintiä. Aikanaan päätetystä periaatteesta vaan on lipsuttu jo pidempään.

  13. #388

    Liittynyt
    15.11.2009
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Kellottelin viime talvena ratikoiden keskinopeuksia Manskulla välillä Lasipalatsi-Töölön halli(/Kansaneläkelaitos). Samaan hommaan en ole vielä ryhtynyt, mutta mututuntumalla fiilis on sellainen, että Mannerheimintien liikennevaloetuuksille on tehty jotain. Viimeisen parin viikon aikana (väli matkustettuna keskimäärin varmaan kaksi-kolme kertaa päivässä) on sattunut useita vuoroja, joilla vaunu on pysähtynyt valoihin vain kerran, useimmiten joko Oopperalla tai Töölönlahdenkadun risteyksessä. Lähestulkoon kaikki vuorot ovat päässeet läpi kahdella pysähdyksellä (useimmiten edellämainitut), sen sijaan tuntuu, että Humaliston-/Savilankadun, Hesperian puiston, Cygnaeuksenkadun ja Arkadiankadun valoissa ei pysähdytä juuri koskaan. Osaako joku sanoa, että onko ko. valoille tehty kaikessa hiljaisuudessa jotain vai onko kysymys vain sattumasta tai ihan vaan pieleenmenneestä mutuilusta.

    Pitäisi varmasti taas kellotella matka-aikoja, niistähän saattaisi nähdä, onko jotain mahdollisesti tapahtunut. Toisaalta jos aikataulujen mukaan ajetaan, niin paremmin toimivat valoetuudet toki kompensoituisivat yleisenä hidasteluna.

  14. #389

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JP12 Näytä viesti
    Pitäisi varmasti taas kellotella matka-aikoja, niistähän saattaisi nähdä, onko jotain mahdollisesti tapahtunut. Toisaalta jos aikataulujen mukaan ajetaan, niin paremmin toimivat valoetuudet toki kompensoituisivat yleisenä hidasteluna.
    Mäkin olen nyt pyöräilykauden vähitellen päättyessä taas nelosen kyydissä miettinyt samaa - ihan kuin matka menisi sujuvammin ainakin aamuruuhkassa Meilahteen päin.
    Heka

  15. #390
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut heka Näytä viesti
    Mäkin olen nyt pyöräilykauden vähitellen päättyessä taas nelosen kyydissä miettinyt samaa - ihan kuin matka menisi sujuvammin ainakin aamuruuhkassa Meilahteen päin.
    Niin se meneekin, sillä aikataulusuunnittelu on vihdoinkin saksinut sieltä niitä ylimääräisiä minuutteja pois (ja siirtänyt osan niistä päätepysäkille). Kuljettajien ei enää tarvitse madella Manskulla 20 km/h välttääkseen sapiskat etuajassa ajamisesta. Ja voin itsekin sanoa, että sen sujuvoitumisen tosiaan huomaa.

    Aikatauluissa on niin paljon löysää, että matkaa saadaan nopeutettua vaikkapa nyt se vaatimaton 4 % ihan vaan aikatauluja tiukentamalla. Ja jottei totuus unohtuisi: se 4 % on esimerkiksi Munkkiniemen ja keskustan (Laajalahden aukio - Lasipalatsi) välisellä matkalla huikeat 41 sekuntia. Että sellaiset huikaisevan radikaalit nopeutustavoitteet on HSL laatinut.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •