Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/26

Viestiketju: Tallinnan raitiotiet

  1. #1

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Puhuttiin tuossa jutussa siitäkin, että raitiovaunujen roolia keskustassa tahdotaan vahvistaa ja että kaupungilla olisi jonkinlainen suunnitelma raitiotien rakentamisesta lentoasemalle ja sen jälkeen mahdollisesti satamaan. Johdinautot kai Tallinnassa ajelevat enimmäkseen neuvostoajan suurlähiöihin, joten niiden korvaamista raitioteillä ei taida olla mietitty.

    Raitiolinjoilla 3 ja 4 alkaa remontti mahdollisesti jo maaliskuussa, sekin tuossa sanottiin.
    Jatketaan sen verran, että laajennosten osalta nyt puuhataan vain muutamia satoja metrejä uutta rataa vaativaa lentokentän -linjaa, ja sekin on jossain kaukana tulevikkusessa. Muista artikkeleista luen, että ilmeiseti kaupungin pääarkkitehti Endrik Mänd haluaisi toteuttaa sen vasta Rail Baltican yhteydessä vuonna 2020-2022.

    Lentokentän laajennoksen yhteydessä mainitaan jossain toteuttamisajankohdaksi myös "seuraava EU-rahoituskausi", mutta siitä ei ota selvää, tarkoitetaanko sillä nyt 2014 alkanutta, vai seuraavaa 2020 alkavaa.

    Nimi: 1657740t100haf77.jpg
Katselukertoja: 1853
Koko: 110,6 KB
    http://tallinncity.postimees.ee/1181...tee-lennujaama

    Yllä olevassa väitetään, että Majakateen ja Peterburi teen risteyksestä erkanee tämän linjan ensimmäinen vaihe, joka vain kiertää Peterburi teen eteläpuolelle rakennettavan Pro Kapital -kauppakeskuksen ympäri ja tämä vaihe toteutettaisiin jo nyt alkavan 4-linjan parannuksen yhteydessä?

    Kun ei osaa kieltä oikeasti, on vaikea päätellä, mikä on spekulaatiota ja mikä todella tapahtuvaa tulevaisuutta.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 27.01.2014 kello 12:33.

  2. #2

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Eikös Tallinna tilannut pari vuotta sitten konsulttityön lähiöihin ulottuvista pikaratikkalinjoista? En nyt millään löydä sitä. Muistaako muut enempi?

  3. #3

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    on vaikea päätellä, mikä on spekulaatiota ja mikä todella tapahtuvaa tulevaisuutta.
    Ylläoleva väite ainakin on totta.

    Olen ymmärtänyt, että Tallinnassa oikeasti suunnitellaan raitiotien laajennusta - siis tuota oranssilla piirrettyä lenkkiä - niin, että se voitaisiin toteuttaa jo lähivuosina. Samoin olen ymmärtänyt, että lentokentän raitiotietä suunnitellaan ihan vakavissaan niin, että se voitaisiin rakentaa ensi vuosikymmenellä. Lentokentän raitiotietä siis suunnitellaan tosissaan, mutta toteuttamiseen on niin pitkä aika, että suunnittelu voisi olla yhtä hyvin spekulaatiota. Voisin kuvitella, että tässä vaiheessa suunnitellaan oranssi lenkki vain niin, että sitä on tarvittaessa mahdollista jatkaa lentoasemalle.

    Talousministeri Juhan Parts on tainnut sanoa, että seuraava raitiotielaajennus suuntautuu Viimsiin. Tämä on tainnut olla vain heitto?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  4. #4
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Kuvasta, jos yhtään mittakaavassa, päätellen tuo oranssi lenkki vaikuttaa erikoiselta ratkailsulta. Lenkin kun suoristaisi, niin siinä olisi reitti jo pitkälle lentoaseman suuntaan. Toisaalta mihin sitä lenkkiä ylipäätään tarvitaan, kun kuvan mukaan siinä on jo vieressä punainen (pääte?)silmukka?

  5. #5

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Kuvasta, jos yhtään mittakaavassa, päätellen tuo oranssi lenkki vaikuttaa erikoiselta ratkailsulta. Lenkin kun suoristaisi, niin siinä olisi reitti jo pitkälle lentoaseman suuntaan. Toisaalta mihin sitä lenkkiä ylipäätään tarvitaan, kun kuvan mukaan siinä on jo vieressä punainen (pääte?)silmukka?
    En ole aivan varma, tajusinko oikein, mutta...

    Rautatien alittaminen ei ole varmaan ihan yksinkertaista, josta syystä se kai sitten halutaan tehdä Rail Balticin rakennuksen kanssa samaan aikaan. Tämä menee varmaan enemmän sarjaan "virastojen välinen mykkäkoulu" kuin tekninen haastavuus.

    Vastaavasti Pietarintie ylitetään nyt, kun se joka tapauksessa täytyy katkaista. Ilmeiseti Pietarintien alla kulkee datakaapeleita tai vastaavaa infrastruktuuria (ehkä?), jota ratikkaremppa häiritsee. Varma tieto on, että vain 15% siihen kuluvasta rahasta menee kiskotustyöhön, loppu on putkien ja kaapeleiden siirtoihin.

    Ylemistössä on myös vastassa hankalia maanlunastuksia.

    Kokonaisuudessaan hommasta saa sen kuvan, että byrokratiaa & politiikkaa. Onko paikalla riittävän iäkästä väkeä vertaamaan, minkä kokoinen ja luonteinen vääntö siitä oli, että linja 2 saatiin Pasilaan? Meinaan Tallinnassa trammi on ollut sijoillaan jo 59 vuotta, Helsingissä ollaan sentään nysvätty edes jotain näennäistä kehitystä vuodesta 76 alkaen.

  6. #6

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Kyllä tuo kartta on mittakaavassa. Kuten tekstistä selviää, rakennetaan tuolle vihreälle alueelle jonkinlainen "täällä pääset eroon rahoistasi" -keskus. Kaupunki sponsoroi hanketta ajamalla joukkoliikennematkustajat suoraan oven eteen. Nykyiseltä pysäkiltähän pitää ylittää katu päästäkseen tuolle vihreälle alueelle! Tämän jälkeen voidaankin kysyä, miksi kaupunki tukee yhtä uutta ostoskeskusta hyvällä joukkoliikenteellä?

    Tosiaan jos lenkin suoristaisi, saisi rakennettua puuttuvat metrit lentoasemalle saakka. Veikkaan, että tähän teknillis-taloudelliseksi ongelmaksi tai ainakin hyväksi tekosyyksi tulisi rautatien alitus. Veikkaan, että Tallinna ilomielin toteuttaisi lentoaseman raitiotien, jos EU nyt lupaisi maksaa 85 % kokonaiskustannuksista.

    Uskon myös, että tällä oranssilla lenkillä saadaan sotkettua koko Tallinnan hieno raitiolinjasto. Nykyiselläänhän linjastossa on neljä linjaa ja neljä päätepysäkkiä. Punaisella merkittyyn Ülemisten päätesilmukkaan ajavat nyt linjat 2 ja 4. Pelkään, että toinen näistä linjoista siirretään tuohon oranssiin päätesilmukkaan, jolloin päätepisteitä tulee viisi. Mikäli Ülemisten nykyinen päätesilmukka puretaan, pitäisi uuteen, oranssiin silmukkaan rakentaa samat kolme raidetta junien odottamiseen. Vaihtoehtoisesti pitää liikennettä harventaa ja päätesilmukassa vietettävää taukoaikaa reilusti lyhentää.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  7. #7

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Uskon myös, että tällä oranssilla lenkillä saadaan sotkettua koko Tallinnan hieno raitiolinjasto. Nykyiselläänhän linjastossa on neljä linjaa ja neljä päätepysäkkiä. Punaisella merkittyyn Ülemisten päätesilmukkaan ajavat nyt linjat 2 ja 4. Pelkään, että toinen näistä linjoista siirretään tuohon oranssiin päätesilmukkaan, jolloin päätepisteitä tulee viisi.
    Ilmeisesti oranssiin lenkkiin ajettaisiin osa linjan 4 lähdöistä, eli linja 4 jaettaisiin linjoiksi 4 ja 4A ("mutta synnytetään lapsi ennen kuin annetaan sille nimi"). Myös silmukkaa satamassa ollaan väläytelty toiseksi päätepisteeksi, mutta missä määrin vaihtoehto on mukana virallisissa suunnitelmissa tai edes että missä määrin lentokenttäratikkaa on oranssin lenkin lisäksi suunniteltu, en osaa sanoa.

    Skyscraper-cityssä puhutaan myös sen suuntaista, että linja 4 uusittaisiin vain kyseiseen silmukkaan saakka, eli implisiittisesti sitten Ylemistöön saakka ajettaisiin toistaiseksi vain Tatroilla.

    Päivitys:
    Sitten löytyi myös kuva härpättimestä ja pari sanaa toisella kotimaisella:

    it was proposed to build 2 new switches after Majaka-Põik and Vineeri stations (most used section), to allow "most optimal" 4th line during rush hour or in case of accidents / breakdown. Loop is a better option as it can be used by old trams also. Vineeri already has a loop. Majaka... Well... When prokapital proposed their idea, Tallinn had all the reasons to agree to build this:



    As this allows to make the reconstruction cheaper and add the most realistic possibility to extend the line till airport

    Päivitys 2:

    Se tapahtuu

    http://tallinncity.postimees.ee/2328...oit-sai-valmis
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.01.2014 kello 21:59. Syy: iso kuva linkiksi

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Eikös Tallinna tilannut pari vuotta sitten konsulttityön lähiöihin ulottuvista pikaratikkalinjoista? En nyt millään löydä sitä. Muistaako muut enempi?
    Systra teki alustavan selvityksen Lasnamäen kesken jääneen raitiotien rakentamisesta ja muistaakseni myös linjan jatkamisesta heilurina keskustan läpi Mustamäen johdinautojen tilalle. Ymmärtääkseni hanke on sittemmin haudattu liian kalliina.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:44 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Rautatien alittaminen ei ole varmaan ihan yksinkertaista, josta syystä se kai sitten halutaan tehdä Rail Balticin rakennuksen kanssa samaan aikaan. Tämä menee varmaan enemmän sarjaan "virastojen välinen mykkäkoulu" kuin tekninen haastavuus.
    Tallinnassa mykkäkoulu on kaikissa asioissa kaupungin ja valtion välillä. Virossahan on oikeistohallitus, mutta kaupunkia johtaa vironvenäläisten edunvalvojaksi profiloitunut (populistinen) keskustavasemmisto. Valtio haluaisi strategisista syistä raitiotien sekä lentokentälle että omistamaansa satamaan. Kaupungin intressit eivät aina ole olleet samat. Kaupunki on toisaalta liikenneasioissa pitkälti riippuvainen valtion rahoituksesta, joten täysin omaa linjaansa se ei voi vetää.

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Tallinnassa mykkäkoulu on kaikissa asioissa kaupungin ja valtion välillä. Virossahan on oikeistohallitus, mutta kaupunkia johtaa vironvenäläisten edunvalvojaksi profiloitunut (populistinen) keskustavasemmisto. Valtio haluaisi strategisista syistä raitiotien sekä lentokentälle että omistamaansa satamaan. Kaupungin intressit eivät aina ole olleet samat. Kaupunki on toisaalta liikenneasioissa pitkälti riippuvainen valtion rahoituksesta, joten täysin omaa linjaansa se ei voi vetää.
    Kuvittelisin että raitiotie satamaan kiinnostaisi kaupunkia.

    t. Rainer

  10. #10

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kuvittelisin että raitiotie satamaan kiinnostaisi kaupunkia. t. Rainer
    Ainakin laivamatkaajille se olisi tervetullut, niin poroille kuin paikallisille.

  11. #11

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Skyscraper-cityssä puhutaan myös sen suuntaista, että linja 4 uusittaisiin vain kyseiseen silmukkaan saakka, eli implisiittisesti sitten Ylemistöön saakka ajettaisiin toistaiseksi vain Tatroilla.
    Tämä hieman selittäisi. Uusilla ja kalliilla vaunuilla ajettaisiin vain ne osuudet, joilla on suurin kuormitus. Näin saataisiin uusista vaunuista paras hyöty. Samalla hieman "säästettäisiin" ratakustannuksissa, kun ei tarvitsisi niin paljon uudistaa. Ne harvat, jotka tuonne Ylimystön päätesilmukkaan matkustavat, mahtuvat kyllä Tatraan. Ilman tätä perustelua en näe mitään hyötyä sellaisesta uudesta päätesilmukasta, joka ei tuo käytännössä yhtään uutta pysäkkiä tai lyhyempää kävelymatkaa, mutta sen sijaan sekavoittaa liikennettä, vaunukiertoa ja reittikarttaa.

    Kun katsoo nykyisen bussilinjan 2 aikataulua ja kuormitusta, ei uskoisi, että tuota linjaa seuraavaksi ollaan muuttamassa raitiotieksi. Tämä ei tietenkään ole mikään peruste. Huonolla linjallahan ei voida saada samanlaista kysyntää kuin hyvällä. Varmaan sataman raitiotie lisää kaupunkiliikenteen kysyntää satamassa - olkoon se sitten vaikka raidekerrointa.

    Mitä reittiä mielestänne tuo sataman raitiotie sitten linjattaisiin? Hobujaama-pysäkiltä mahtuisi varmaan kääntymään Hobujaama-kadulle, mutta tälle reitille taitaa olla muita esteitä? Raitiovaunua ei varmaan mukavasti saada linjattua nykyisen bussin reittiä D-terminaalin kautta A-terminaalille? Pelkästään A-terminaalille saisi raitiotien kätevästi jostakin Linnahallin pysäkin tienoilta. Tällöin D-terminaali jäisi palvelematta, mutta lyhyellä radalla saataisiin yhteys satamasta Hobujaaman, linja-autoaseman ja Ülemisten rautatieaseman kautta lentoasemalle.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  12. #12

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Ainakin laivamatkaajille se olisi tervetullut, niin poroille kuin paikallisille.
    Olisihan se, mutta reitin suunnittelemisessa on varmaan omat haasteensa: kun joku laivayhtiö purkaa toista kilometriä autokaistaansa Tallinnan katuverkkoon, ruuhka on aika lailla valmis - olkoonkin että sujuvampaa tuolla on kuin Länkkärissä...

  13. #13

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Olisihan se, mutta reitin suunnittelemisessa on varmaan omat haasteensa: kun joku laivayhtiö purkaa toista kilometriä autokaistaansa Tallinnan katuverkkoon, ruuhka on aika lailla valmis - olkoonkin että sujuvampaa tuolla on kuin Länkkärissä...
    Reitillä Tallinnan satamista kaupungin keskustan ulkopuolelle ei ole yhteisiä kaistoja autoilla ja raitiovaunuilla. Näin ollen ainoaksi pullonkaulaksi jäisi risteykset ja uusi rakennettava rata satamaan. Satelliittikuvien perusteella A-terminaalin eteen saisi hyvin tehtyä radan omille kaistoilleen. Risteyksestä selvitään liikennevaloilla; muutaman minuutin välein risteyksen nopeasti ylittävä raitiovaunu ei ole ruuhkauttava tekijä. Ihan eri asia sitten on, halutaanko uudet radat tehdä omille kaistoilleen.

    D-terminaaliin saataisiin raitiotie Hobujaama- ja Paadi-katuja pitkin ilman suurempia ruuhkia. Kai se rata mahtuisi kulkemaan jostakin hotellin ja ostoskeskuksten välistä? Valitettavasti vanhan kapearaiteisen rautatien reitti D-terminaalin luo ei ole käytettävissä. Narva maanteen varteen on rakennettu talo, joka estää liikenteen Uus-Sadama-kadulta.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  14. #14

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Vastaavasti Pietarintie ylitetään nyt, kun se joka tapauksessa täytyy katkaista.
    Kävin pari viikkoa sitten Tallinnassa. Raitiovaunun ikkunasta olin näkevinäni, että kiskot kadun yli jo menevät. Mitään muuta kiskoa ei tietenkään ollut muuta kuin tuon kadun ylittävä osuus. Kuinkahan pitkään nuo ovat olleet valmiina? En muista niitä kesällä nähneeni, mutta kai ne silloinkin siinä olivat.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  15. #15
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Tallinnan raitiotiet

    Tallinnassa ei liikennöi raitiovaunuja 4.-24.8. ratatöistä johtuen. Tiedote

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tallinnan raitiotien 120-vuotisjuhlat
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 24.08.2013, 21:59
  2. Tallinnan kalustouutuuksia
    kirjoittanut markus1979 foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 21.07.2008, 15:24
  3. Tallinnan bussiverkko
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 18.03.2008, 21:51
  4. Tallinnan pikaraitiotiet
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 29.12.2007, 18:58
  5. Tallinnan uudet pikaraitiotiet
    kirjoittanut 23Ají Anárjiri foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 12.08.2005, 10:46

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •