IC2 ja Pendolinoja muualle

M62

Liittynyt
4 Toukokuu 2006
Viestit
31
Sekä nykyään että uusissa aikatauluissa kaikki Pendolino- ja InterCity2 vuorot lähtevät vain Helsingistä. Mutta noita junia voisi käyttää myös muilla reiteillä. Esimerkiksi voisi olla hyvinkin Turku-Jyväskylä vaihdoton Pendolino-vuoro (varsinkin Turku-Toijala remontin jälkeen) - yksi hyödyistä esim. nopea yhteys Turun ja Tampereen välillä. IC2-junia voi puolestaan ajaa "kolmiossa" Helsinki-Turku-Tampere-Helsinki.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
M62 sanoi:
Sekä nykyään että uusissa aikatauluissa kaikki Pendolino- ja InterCity2 vuorot lähtevät vain Helsingistä. Mutta noita junia voisi käyttää myös muilla reiteillä. Esimerkiksi voisi olla hyvinkin Turku-Jyväskylä vaihdoton Pendolino-vuoro (varsinkin Turku-Toijala remontin jälkeen) - yksi hyödyistä esim. nopea yhteys Turun ja Tampereen välillä. IC2-junia voi puolestaan ajaa "kolmiossa" Helsinki-Turku-Tampere-Helsinki.

Niinhän niitä voitaisiin. Kyse onkin siitä, että koska Pendolinoilla ei ole mitään teknistä etua IC2-juniin nopeudessa nykyisellä rataverkolla, pitää niillä rahastaa ihmisiä näillä suurimmat volyymit omaavilla rataosilla.
 
Esim pendoliinot 163 ja 172 menevät syksyllä helsinki-tampere ja takaisin tämä reitti on aivan liian lyhyt pendoliinolle. Tätäkin pendoliinoa olisi voinut käyttää pidemppiin matkoihin!!!
 
jansku sanoi:
Esim pendoliinot 163 ja 172 menevät syksyllä helsinki-tampere ja takaisin tämä reitti on aivan liian lyhyt pendoliinolle. Tätäkin pendoliinoa olisi voinut käyttää pidemppiin matkoihin!!!

Muun muassa ajeta noita Porin asti
 
IC2 varmaan olisi VR:n pääjunatyyppi, jos se pelkästään hallintopuolesta olisi kiinni. Sehän on liikkuva ilmentymä siitä, mitä yhtiöitetyn palveluntuottajan konsepti on kehittyessään saanut aikaan: ulospäin näyttävän näköinen juna, jossa on kyllä varsin mukavat penkit, mutta ahtaat tilat, ei ravintolaa eikä tupakkatilaa ja pahimmillaan samassa vaunussa mekastaa tokka leikkiviä lapsia (lasten leikkitila sinällään on hyvä olemassa, mutta vanhan mallin mukainen erillinen puuhavaunu, jossa oli myös perhehyttejä, oli kaikin puolin parempi). Edes bisnesluokan asiakkaille ei ole tarjolla normaalia tasokkaampaa kyytiä, vaan ainoastaan normaali möykkäosasto, jossa tosin osa paikoista ei ole myynnissä...
Lisäksi IC2 on kaikessa palveluheikennyksessäänkin todettu parannukseksi aiempaan tarjontaan nähden, mistä tosin harvemmalla matkustajalla lienee kokemuksia.

Saattaisi olla hyvinkin tarkoituksenmukaista muuttaa itä-länsi-suunnan pikajunat IC2:ksi, mutta ainakin toistaiseksi sen taitaa estää kalustopula -IC-junia kun on katsottu tarvittavan ennen kaikkea Helsingin seuduilla, jossa matkustavilla on ilmeisiä haluja maksaa samanmittaisesta matkasta enemmän, kuin muualla maassa sinisillä junilla liikkujilla...

Pendolino taas on niin huono vitsi, että jokaisen, joka ei sen kanssa joudu mihinkään tekemisiin, on syytä olla tästä asiaintilasta ainoastaan kiitollinen.
 
Junien mukavuus on hyvin subjektiivinen asia. Itse pidän IC2:ta kaikkein mukavimpana junatyyppinä. Plussaa ovat ilmastointi, hiljaisuus, tasainen kulku. Penkeistä en valita, niihin on tottunut aivan hyvin. Ne kerrat, kun olen leikkiosastoon osunut, ei lasten leikki ole häirinnyt. Ainahan voi halutessaan pyytää paikan jostain muualta. IC2 on lyhyen matkan konsepti, joten puuhavaunun raahaaminen vaikka Turun junissa olisi tuhlausta. Juuri samasta syystä niitä oikeita ravintolavaunujakaan ei ole; jossain vaiheessa näemme silti varmasti kaksikerroksisen ravintolavaununkin, vaikkei niitä IC2-konseptiin tulisikaan. Suurin osa IC2:n käyttäjistä tuskin erillistä ravintolaa kaipaa, koska pääkäyttäjäryhmä on juuri liikematkustajat, mikä johtuu jo ihan matkan lyhyydestä. Ainoa negatiivinen asia on mielestäni sen oikean Business-luokan puute, mutta eipähän sitä nyt muutenkaan tulisi käytettyä. Sekin asia olisi varmasti melko helposti korjattavissa; penkit lienevät vaihdettavissa. En sitten tiedä, mikä on alun perin ollut perusteena 2+2-penkeille.

Pendolinostakaan ei itselläni ole pahaa sanottavaa; toimintavarmuudesta en ole nähnyt luotettavia ei-mutu-tilastoja. Itseäni tosin häiritsee kallistusjärjestelmä, mikä tekee pahaa, jos lukee tai käyttää läppäriä matkan aikana. Lisäksi melu on vähän suurempi (jos on moottoroidussa vaunussa) ja kulun tasaisuus ei ole aivan yhtä hyvä.

Summa summarum: mielestäni VR:n businessliikennekonseptissa ei ole valittamista. Mielestäni sen VR osaa hoitaa hyvin ja sitä sen tulee antaa tehdä. Pitäisi vain saada joku muu hoitamaan myös ne hommat, joita VR ei halua.
 
Elmo Allen sanoi:
Summa summarum: mielestäni VR:n businessliikennekonseptissa ei ole valittamista. Mielestäni sen VR osaa hoitaa hyvin ja sitä sen tulee antaa tehdä. Pitäisi vain saada joku muu hoitamaan myös ne hommat, joita VR ei halua.
Tuossahan se ongelman ydin on: Kuka ryhtyisi hoitamaan tavallisia asiakkaita, jotka kaipaavat vain kyytiä, ei edes väliä, millaisella kalustolla...
Suuri osa kotimaamme junaliikenteestä voitaisiin varmasti hoitaa sekajunilla, joissa olisi sekä punavalkoisia että sinisiä vaunuja -yli 140 km:n tuntivauhtiin ei kovinkaan monella radalla tässä maassa päästä. Silloin siniset vaunut voisivat palvella "möykkäluokkana", jossa ei olisi numeroituja paikkoja, ilmastointia eikä karkkikärryä -mutta jossa liput olisivat asiallisen hintaiset ja sisältäisivät vain siirtymisen kannalta olennaisen...
 
Takaisin
Ylös