IC2 varmaan olisi VR:n pääjunatyyppi, jos se pelkästään hallintopuolesta olisi kiinni. Sehän on liikkuva ilmentymä siitä, mitä yhtiöitetyn palveluntuottajan konsepti on kehittyessään saanut aikaan: ulospäin näyttävän näköinen juna, jossa on kyllä varsin mukavat penkit, mutta ahtaat tilat, ei ravintolaa eikä tupakkatilaa ja pahimmillaan samassa vaunussa mekastaa tokka leikkiviä lapsia (lasten leikkitila sinällään on hyvä olemassa, mutta vanhan mallin mukainen erillinen puuhavaunu, jossa oli myös perhehyttejä, oli kaikin puolin parempi). Edes bisnesluokan asiakkaille ei ole tarjolla normaalia tasokkaampaa kyytiä, vaan ainoastaan normaali möykkäosasto, jossa tosin osa paikoista ei ole myynnissä...
Lisäksi IC2 on kaikessa palveluheikennyksessäänkin todettu parannukseksi aiempaan tarjontaan nähden, mistä tosin harvemmalla matkustajalla lienee kokemuksia.
Saattaisi olla hyvinkin tarkoituksenmukaista muuttaa itä-länsi-suunnan pikajunat IC2:ksi, mutta ainakin toistaiseksi sen taitaa estää kalustopula -IC-junia kun on katsottu tarvittavan ennen kaikkea Helsingin seuduilla, jossa matkustavilla on ilmeisiä haluja maksaa samanmittaisesta matkasta enemmän, kuin muualla maassa sinisillä junilla liikkujilla...
Pendolino taas on niin huono vitsi, että jokaisen, joka ei sen kanssa joudu mihinkään tekemisiin, on syytä olla tästä asiaintilasta ainoastaan kiitollinen.