Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Hangon rekkaralli

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Hangon rekkaralli

    Olen ihmetellyt pitkään että miksi Hankoon (ja muihin Etelä-Suomen satamiin) tulevasta rahdista suurin osa menee maanteitse, varsinkin Venäjälle päin menevä liikenne. Otetaan esimerkkinä vaikka nämä autojenkuljetusrekat. Minun ymmärtäkseni Hangon satamaan tulee keskimäärin 300 rekkaa vuorokaudessa hakemaan erilaisia henkilö- ja pakettiautoja. Osa siitä on tietysti kotimaahan tarkoitettua tavaraa, mutta suurin osa on menossa Venäjälle ja pitkälle kaukoitään ja Aasiaan. VR-Cargon asiakaslehdessä luki että ainoastaan 10% kaikista autoista mitkä tulee satamaan lähtee sieltä pois rautateitse eli 90% menee rekoilla, ja suurin osa samansuuntaisesti itärajan taakse. En nyt muista montako henkilöautoa kuljetetaan itään Suomen kautta, mutta määrät ovat suuret ja silloin luulisin että olis halvempi viedä niitä rautateitse, kun suunta on kummiskin sama. Eikös se oliskin yhteiskunnalisesti paljon halvempi? En todellakaan ymmärrä miten rautatiellä on niin pieni osuus tässä kuljetuksessa. Eikös asia kiinnosta VR:ää vai onko se vaan niin että ei ole tarpeeksi kalustoa? Oliko joskus semmoinen kokeilu että kansanvälistä läpikulkutavaraliikennetä Suomessa kokeiltiin viedä junalla, mutta jostain syystä asia loppui johonkin? Eikös Sveitsi ole semmoinen maa josssa ne "pakottaa" läpikulkurekat rautatielle?

    Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Asiassa on yksinkertainen realiteetti. VR Cargon rahtihinta on 90% VR Oy:n tytäryhtiö Transpoint Oy:n rekkarahdeista. Venäläinen rekkafirma ajaa kuljetukset murto-osalla VR Cargon hinnoista.

    Tilanne voi muuttua 1.1.2007 alkaen, jolloin firma X voi lähteä ajamaan autot Vainikkalaan saakka junalla edullisemmin. Mutta 1.1.2007 jälkeenkin Venäjän rajan ylittävä liikenne säilytyy VR Oy:n monopolina.

    Lue kirja "Rautatie on mahdollisuus" jos haluat lisätietoa siitä, miksi tavara ei kulje raiteilla. www.raideryhma.fi

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus

    Siis kuin katsoo noita venäläisten rekkoja jotka on euro-pituisia melkein kaikki, niin niiden kyydissä on 3 - 8 (9?) per auto, autojen koosta riipuen. Yhteen rekkaan menee 1-3 kuskia. Yhteen autojenkuljetusrautatievaunuun menee noin 10 autoa. ja yhteen junaan mene aika monta rautatievaunua. Sille junalle tarvitsee aika vähän kuljettajia, verrattuna maantiekuljetukseen. Maksaako venäläiset minkälaista vastaavanlaista kuin Suomen kilvissä oleville rekoille on ajoneuvovero? Eli silloin venäläiset ajavat ilmaisella tiepinnalla, ja polttoaineensa ne ottavat luultavasti Venäjältä suurin osa. Eli Suomen tienkäyttäjät ja valtio häviää paljon rahaa tässä rekkarallissa. Eli ulkomaalaisille rekoille pitäis olla jonkunlainen tiekäyttömaksu. Että rautatie- ja maantiekuljetukset olisivat samoilla aalloilla edes. Miten sveitsiläiset ohjaavat läpikulkurekat junan kyytiin, eikös se ole jollain ylimääräisillä tiemaksuilla?

    Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •