Skurubisin
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 30 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 236
Olen ihmetellyt pitkään että miksi Hankoon (ja muihin Etelä-Suomen satamiin) tulevasta rahdista suurin osa menee maanteitse, varsinkin Venäjälle päin menevä liikenne. Otetaan esimerkkinä vaikka nämä autojenkuljetusrekat. Minun ymmärtäkseni Hangon satamaan tulee keskimäärin 300 rekkaa vuorokaudessa hakemaan erilaisia henkilö- ja pakettiautoja. Osa siitä on tietysti kotimaahan tarkoitettua tavaraa, mutta suurin osa on menossa Venäjälle ja pitkälle kaukoitään ja Aasiaan. VR-Cargon asiakaslehdessä luki että ainoastaan 10% kaikista autoista mitkä tulee satamaan lähtee sieltä pois rautateitse eli 90% menee rekoilla, ja suurin osa samansuuntaisesti itärajan taakse. En nyt muista montako henkilöautoa kuljetetaan itään Suomen kautta, mutta määrät ovat suuret ja silloin luulisin että olis halvempi viedä niitä rautateitse, kun suunta on kummiskin sama. Eikös se oliskin yhteiskunnalisesti paljon halvempi? En todellakaan ymmärrä miten rautatiellä on niin pieni osuus tässä kuljetuksessa. Eikös asia kiinnosta VR:ää vai onko se vaan niin että ei ole tarpeeksi kalustoa? Oliko joskus semmoinen kokeilu että kansanvälistä läpikulkutavaraliikennetä Suomessa kokeiltiin viedä junalla, mutta jostain syystä asia loppui johonkin? Eikös Sveitsi ole semmoinen maa josssa ne "pakottaa" läpikulkurekat rautatielle?
Skurubisin
Skurubisin