Pääradan hylätyt laiturit pääkaupunkiseudulla

Liittynyt
6 Maaliskuu 2017
Viestit
1,351
Mitä nämä "Hylätyt" asemat ja laiturit on ainakin Käpylässä, Pukinmäessä Malmilla ja Koivukylässä on.
Yritin etsiä tietoa mutta ei pahemmin löytynyt.
 
Vs: Päärata

Mitä nämä "Hylätyt" asemat ja laiturit on ainakin Käpylässä, Pukinmäessä Malmilla ja Koivukylässä on.
Yritin etsiä tietoa mutta ei pahemmin löytynyt.
Aikana ennen (Keravan ja Tikkurilan) kaupunkiratoja tiheästi pysähtyneet lähijunat käyttivät kaukojunien raiteita, myös silloin kun linjaraiteita oli jo kolme, mutta ei kaikkia neljää. Siltä aikakaudelta nopeiden junien raiteiden yhteydessä on yhä joillakin (pikku)asemilla laiturirakenteiden jäänteitä.
 
Vs: Päärata

Aikana ennen (Keravan ja Tikkurilan) kaupunkiratoja tiheästi pysähtyneet lähijunat käyttivät kaukojunien raiteita, myös silloin kun linjaraiteita oli jo kolme, mutta ei kaikkia neljää. Siltä aikakaudelta nopeiden junien raiteiden yhteydessä on yhä joillakin (pikku)asemilla laiturirakenteiden jäänteitä.

Ihmettelen vaan että ei olla sitten purettu esim Koivukylän tai Pukinmäen kokonaista asemahallia.
 
Milloin Malmin ja Käpylän asemilla on pysähtynyt viimeksi junia kaukoliikenteen raiteiden laitureilla? Siellä on täydellinen laituri kj-raiteiden välissä hisseineen kaikkineen.
 
Milloin Malmin ja Käpylän asemilla on pysähtynyt viimeksi junia kaukoliikenteen raiteiden laitureilla? Siellä on täydellinen laituri kj-raiteiden välissä hisseineen kaikkineen.

Olisiko 1996.... Pukinmäessä ei ole mitään asemahallia suljetussa portaikossa, portaat ylös ja käännös vasemmalle portaiden yläpäässä.
 
Näitä rakenteita on nähtävillä oikeastaan kaikilla asemilla Saviolta Käpylään. Käytöstähän ne poistuivat Käpylä-Tikkurila -välillä Tikkurilan kaupunkiradan (1996) ja Tikkurila-Savio -välillä Keravan kaupunkiradan (2004) avaamisen jälkeen. Esimerkiksi Hiekkaharjussa kaupunkiradan laituri on pitkä, sillä siinä oli aikanaan P-junan kääntöraide. Puistolassa on Tapulikaupungintien itäisen sisäänkäynnin eteläpuolella laituri, jonne kulku on suljettu portilla ja jossa ainakin vielä 10 vuotta sitten oli laituri 1:n kyltti. Käytössähän tämäkään ei vuoden 1996 jälkeen ole ollut.

Tapanilassa on matala laituri, samoin Malmilla jne. Miksipä niitä purkamaan, kun eivät ole haitaksi kenellekään.
 
Näitä rakenteita on nähtävillä oikeastaan kaikilla asemilla Saviolta Käpylään. Käytöstähän ne poistuivat Käpylä-Tikkurila -välillä Tikkurilan kaupunkiradan (1996) ja Tikkurila-Savio -välillä Keravan kaupunkiradan (2004) avaamisen jälkeen. Esimerkiksi Hiekkaharjussa kaupunkiradan laituri on pitkä, sillä siinä oli aikanaan P-junan kääntöraide. Puistolassa on Tapulikaupungintien itäisen sisäänkäynnin eteläpuolella laituri, jonne kulku on suljettu portilla ja jossa ainakin vielä 10 vuotta sitten oli laituri 1:n kyltti. Käytössähän tämäkään ei vuoden 1996 jälkeen ole ollut.

Tapanilassa on matala laituri, samoin Malmilla jne. Miksipä niitä purkamaan, kun eivät ole haitaksi kenellekään.

Kiitos hyvästä vastauksesta, tässä tuli uutta tietoa itselle.
 
Tapanilassa on matala laituri, samoin Malmilla jne. Miksipä niitä purkamaan, kun eivät ole haitaksi kenellekään.

Onko nuo siinä kunnossa, että niitä voi poikkeustilanteissa käyttää? Sanotaan nyt vaikka niin, että jostain syystä Helsingin pää on tukossa ja joku kaukojuna pitäisi purkaa Malmille.
 
Onko nuo siinä kunnossa, että niitä voi poikkeustilanteissa käyttää? Sanotaan nyt vaikka niin, että jostain syystä Helsingin pää on tukossa ja joku kaukojuna pitäisi purkaa Malmille.

Joskus I-. P- ja K-junat ohitti jompaan kumpaan suuntaan pidemmän aikaa asemia. Uutisen yhteydessä esitetyn kysymyksen mukaan junat olisivat voineet pysähtyä Malmilla, josta lähtisi monia busseja eri paikkoihin, mutta HSL vastasi, että "laituri ei ole käytössä" kertomatta mitään tarkempaa syytä. Olisi kiinnostavaa tietää, onko epätarkoituksenmukaista käyttää laituria pitkänkään katkoksen aikana vai onko jotkin rakenteet liian huonossa kunnossa.
 
Ainakin osalla noista vanhoista laitureista ei ole enää kulkuyhteyksiä, vaan ainoa tapa päästä laiturille on mennä kiskojen poikki.
 
Näitä rakenteita on nähtävillä oikeastaan kaikilla asemilla Saviolta Käpylään. Käytöstähän ne poistuivat Käpylä-Tikkurila -välillä Tikkurilan kaupunkiradan (1996) ja Tikkurila-Savio -välillä Keravan kaupunkiradan (2004) avaamisen jälkeen. Esimerkiksi Hiekkaharjussa kaupunkiradan laituri on pitkä, sillä siinä oli aikanaan P-junan kääntöraide. Puistolassa on Tapulikaupungintien itäisen sisäänkäynnin eteläpuolella laituri, jonne kulku on suljettu portilla ja jossa ainakin vielä 10 vuotta sitten oli laituri 1:n kyltti. Käytössähän tämäkään ei vuoden 1996 jälkeen ole ollut.

Tapanilassa on matala laituri, samoin Malmilla jne. Miksipä niitä purkamaan, kun eivät ole haitaksi kenellekään.

Asuin pääradan varrella 1997-2005 ja muistan että ykkösraidetta ajoivat joka asemalla pysähtyvät lähijunat yöaikaan kun oli jotain huoltokatkoja.

t. Rainer
 
Uutisen yhteydessä esitetyn kysymyksen mukaan junat olisivat voineet pysähtyä Malmilla, josta lähtisi monia busseja eri paikkoihin, mutta HSL vastasi, että "laituri ei ole käytössä" kertomatta mitään tarkempaa syytä.

Veikkaanpa syyksi sen, että könkkölöitsijät olisivat suuttuneet, jos laituri on niin matala, että pyörätuolilla ei pääse Sm5:sta laiturille ilman apua. Sehän on riittävä peruste estää sen käyttö sitten kaikilta niiltä, jotka eivät käytä pyörätuolia päivittäiseen liikkumiseen.
 
Onko nuo siinä kunnossa, että niitä voi poikkeustilanteissa käyttää? Sanotaan nyt vaikka niin, että jostain syystä Helsingin pää on tukossa ja joku kaukojuna pitäisi purkaa Malmille.

Ainakin Malmilla tuo laiturin reuna hajoaa jo radalle ja muuten laituri kasvaa (rikkaruohoa?)
Hissin edustalla on ainakin aita jossa lukee "Vaarallinen alue pääsy kielletty"
 
Nuo laiturit eivät ole kunnossapidon piirissä. Niille ei myöskään ole enää lupaa säännölliseen käyttöön, vaan ainoastaan poikkeustilanteiden hoitamiseen. Joskin niissäkin porttien ym. avaaminen sen verran hankalia toimia, ettei noita missään yksittäisissä tapauksissa varmastikaan tulla käyttämään.
 
Ainakin osalla noista vanhoista laitureista ei ole enää kulkuyhteyksiä, vaan ainoa tapa päästä laiturille on mennä kiskojen poikki.
Tapanilan asemalla ei ole mitään kulkuyhteyttä 1 ja 2 raiteen laiturille, ennen sinne mentiin laituripolkua pitkin.

Ihmettelen vaan että ei olla sitten purettu esim Koivukylän tai Pukinmäen kokonaista asemahallia.
Oulunkylän Pukinmäen asemilta on ainakin purettu 2 raiteen laiturit. Lisäksi 1 raiteen laiturilta oli myös suora kulkuyhteys Myrttitielle.

Milloin Malmin ja Käpylän asemilla on pysähtynyt viimeksi junia kaukoliikenteen raiteiden laitureilla? Siellä on täydellinen laituri kj-raiteiden välissä hisseineen kaikkineen.
Ainakin 2000-luvun alussa oli yhtenä päivänä poikkeus kun 4 raiteella oli menny ajolanka poikki niin sillon K ja P junat pysähtyivät 1 raiteella.
 
Takaisin
Ylös