Näytetään tulokset 1-11/11

Viestiketju: Rataidea: Riihimäelle kolmio

  1. #1
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Riihimäelle olisi hyvä tehdä jonkinlainen ratakolmio. Tavaraliikennettä on hurjasti Tampere-Kouvola välillä. Lisäksi matkustajaliikenteellä on painetta pääradalta idän radoille ja päinvastoin. Nykyään Tampereelta vaikkapa Kouvolaan pitää matkustaa kolmella eri junalla, jos ei halua kiertää Pasilan kautta. Karttaa tutkiskellen päädyin seuraavaan vaihtoehtoon. Kolmioraidetta ei kannata tehdä Riihimäen aseman pohjoispuolelle, koska muutoin asema jäisi kauas. Rata pitäisi laittaa koukkaamaan heti korttionmäen kohdilta itään päin kohti kekomäkeä, jossa se yhtyisi idän rataan. Uutta rataa pitäisi siis rakentaa noin 6km, eli kustannukset eivät varmasti nousisi kovin kummoisiksi.

    Uuden radan myötä tavaraliikenne pääsisi ilman veturinvaihtoa Tampereelta Kouvolaan. Samalla voitaisiin alkaa ajamaan Tampereelta Imatralle suoria IC2-junia, pienin vaunukiertomuutoksin. Junat tietenkin pysähtyisivät isoimmilla asemilla: Tampere-Lempäälä-Toijala-Hämeenlinna-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Joutseno-Imatra. Tälle välille matkustajia löytyy jo, mutta uusi pieni radanpätkä ja uudet junat parantaisivat tämän välin matkustamisen laatua huomattavasti, ja matka-aikakin lyhentyisi kun Riihimäellä juna pysähtyisi vain 2:ksi minuutiksi. Eikä matkustajien tarvitsisi loikkia matkalaukkuineen junasta toiseen. Ja toisaalta Tampere säilyttäisi sen perinteikkään vaihtoaseman roolinsa, kun ylempää itään pyrkivät voisivat vaihtaa junaansa sopivan tehokkaasti Tampereella.
    Viimeisin muokkaaja Murzu; 17.03.2007 kello 18:51.

  2. #2
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Kolmioraide on jo RHK:n suunnitelmissa ja se rakennettaneen muutaman vuoden sisällä. Tosin aseman pohjoispuolelle pelkästään tavaraliikenteelle.

  3. #3
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Olen ratayhteyden tarpeesta periaatteessa samaa mieltä kuin Murzu, mutta Riihimäen pohjoispuolelta rakennettava oikoraide Lahden suuntaan ajanee periaatteessa saman asian ja tod.näk. halvemmalla kuin eteläkautta kiertäen. En näe mahdollisten Tampere-Lahti -junien Riihimäellä pysähtymisessä sinänsä suurta hyötyä, koska Tampereen suunnasta Riihimäelle pääsee Helsingin IC2-junilla ja Riihimäeltä Lahteen paikallisjunilla.

    Voi olla että raide rakennetaan tavaraliikennettä ajatellen, mutta kun se on rakennettu, näkisin että sitä voitaisiin varsin hyvin hyödyntää esim. Tampere-Lahti-Pietari -suurnopeusjunan tarpeisiin. Reittiä voisi tietenkin jatkaa Suomen puolella aina Ouluun ja Rovaniemelle asti tarpeen mukaan.

    Ottaen huomioon, että Pietari on asukasluvultaan reilun Suomen kokoinen metropoli ja valtavan taloudellisen kasvun keskus, tällaiselle reitille voisi hyvinkin löytyä kysyntää Helsinki-Pietari -suurnopeusjunan lisäksi. Edellyttäen tietenkin, että Pietarin taloudellinen kasvu jatkuu ja demokratiakehitys etenee suotuisaan suuntaan.

    Täysin vailla hyötyä ei olisi myöskään Tampereen seudun yhdistäminen Lahteen ja sen takaiseen Itä-Suomeen suoremmalla yhteydellä kuin Tikkurilan kautta. Hyötyä koituisi sekä tavara- että matkustajaliikenteelle, ja sitäpaitsi Lahden oikoradan valmistumisen jälkeen ilmeisesti vähäisemmälle käytölle jääneelle Riihimäki-Lahti välille saataisiin todellista hyötykäyttöä.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    Kolmioraide on jo RHK:n suunnitelmissa ja se rakennettaneen muutaman vuoden sisällä. Tosin aseman pohjoispuolelle pelkästään tavaraliikenteelle.
    Riihimäen ja Toijalan kolmioraiteet, niin ettei varsinaisella asemapihalla tarvitse käydä, ovat oman muistini mukaan olleet tapetilla jo ainakin 1980-luvulta lähtien. Ei siis kannata hötkyillä, että ne valmistuisivat piakkoin - voi ottaa vielä toisen mokoman. Kannattaa muistaa, että tarvetta niille olisi ollut enemmänkin jo vuosikymmeniä sitten. Nykyiset tarpeet ovat melko vähäisiä historiaan peilaten. Mutta saahan ne rakentaa, jos kerran nyt hinku tulee.

  5. #5
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio


  6. #6
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti

    Mitenköhän noin pikku pätkä rataa voi maksaa 5 miljoonaa euroa? Joku käärii hommasta isot rahat. Rakentaminen ei varmasti maksa kuin viisinumeroisen summan verran. Veikkaisin, että suunnittelijat yms palaveeraajat repivät hommasta ison tukun kahisevaa...

  7. #7
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Mitenköhän noin pikku pätkä rataa voi maksaa 5 miljoonaa euroa? Joku käärii hommasta isot rahat. Rakentaminen ei varmasti maksa kuin viisinumeroisen summan verran. Veikkaisin, että suunnittelijat yms palaveeraajat repivät hommasta ison tukun kahisevaa...
    Samaa minäkin ihmittelin. Jos kerran kilometri kaksiraiteista suurnopeusrataa(lue:oikorata) maksaa 4 milj.euroa kilometri, niin miten tuo voi maksaa noin paljon? Vai maksaako mutkan tekeminen noin paljon ekstraa?

  8. #8

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Kuka omistaa maapohjan?

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Joku käärii hommasta isot rahat.
    Puolustelematta laskun loppusummaa, hintaa kerryttää varmasti mittavat turvalaitemuutokset Tampereen, Kouvolan ja Helsingin kauko-ohjauskeskuksiin ja Riihimäen paikalliseen asetinlaitteeseen. Maapohja on jo varmasti RHK:n omaa. Sama hankkijahan tuossa on kuin halvassa, suorassa pellon poikki kulkevassa oikoradassakin, eli ei voi olla kyseessä, että hinnasto tehtäisiin nyt eri taholla ja rahastaen.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Samaa minäkin ihmittelin. Jos kerran kilometri kaksiraiteista suurnopeusrataa(lue:oikorata) maksaa 4 milj.euroa kilometri, niin miten tuo voi maksaa noin paljon? Vai maksaako mutkan tekeminen noin paljon ekstraa?
    Kolmioraiteen pituus on 1,5 km ja näin lyhyelle matkalle tulee molempiin päihin vaihteet. Ja kun yhdytään 2-raiteiseen rataan, myös ylimenovaihteet raiteelta toiselle. Kyllä hinta on täysin linjassa sen kanssa, mitä rakennetaan.

    Antero

  11. #11
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Rataidea: Riihimäelle kolmio

    Onpa siinä kuusi vaihdettakin, alkaen 100 000 euroa kappale, vai mitä nuo nyt maksaakaan.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •