- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Riihimäelle olisi hyvä tehdä jonkinlainen ratakolmio. Tavaraliikennettä on hurjasti Tampere-Kouvola välillä. Lisäksi matkustajaliikenteellä on painetta pääradalta idän radoille ja päinvastoin. Nykyään Tampereelta vaikkapa Kouvolaan pitää matkustaa kolmella eri junalla, jos ei halua kiertää Pasilan kautta. Karttaa tutkiskellen päädyin seuraavaan vaihtoehtoon. Kolmioraidetta ei kannata tehdä Riihimäen aseman pohjoispuolelle, koska muutoin asema jäisi kauas. Rata pitäisi laittaa koukkaamaan heti korttionmäen kohdilta itään päin kohti kekomäkeä, jossa se yhtyisi idän rataan. Uutta rataa pitäisi siis rakentaa noin 6km, eli kustannukset eivät varmasti nousisi kovin kummoisiksi.
Uuden radan myötä tavaraliikenne pääsisi ilman veturinvaihtoa Tampereelta Kouvolaan. Samalla voitaisiin alkaa ajamaan Tampereelta Imatralle suoria IC2-junia, pienin vaunukiertomuutoksin. Junat tietenkin pysähtyisivät isoimmilla asemilla: Tampere-Lempäälä-Toijala-Hämeenlinna-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Joutseno-Imatra. Tälle välille matkustajia löytyy jo, mutta uusi pieni radanpätkä ja uudet junat parantaisivat tämän välin matkustamisen laatua huomattavasti, ja matka-aikakin lyhentyisi kun Riihimäellä juna pysähtyisi vain 2:ksi minuutiksi. Eikä matkustajien tarvitsisi loikkia matkalaukkuineen junasta toiseen. Ja toisaalta Tampere säilyttäisi sen perinteikkään vaihtoaseman roolinsa, kun ylempää itään pyrkivät voisivat vaihtaa junaansa sopivan tehokkaasti Tampereella.
Uuden radan myötä tavaraliikenne pääsisi ilman veturinvaihtoa Tampereelta Kouvolaan. Samalla voitaisiin alkaa ajamaan Tampereelta Imatralle suoria IC2-junia, pienin vaunukiertomuutoksin. Junat tietenkin pysähtyisivät isoimmilla asemilla: Tampere-Lempäälä-Toijala-Hämeenlinna-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Joutseno-Imatra. Tälle välille matkustajia löytyy jo, mutta uusi pieni radanpätkä ja uudet junat parantaisivat tämän välin matkustamisen laatua huomattavasti, ja matka-aikakin lyhentyisi kun Riihimäellä juna pysähtyisi vain 2:ksi minuutiksi. Eikä matkustajien tarvitsisi loikkia matkalaukkuineen junasta toiseen. Ja toisaalta Tampere säilyttäisi sen perinteikkään vaihtoaseman roolinsa, kun ylempää itään pyrkivät voisivat vaihtaa junaansa sopivan tehokkaasti Tampereella.
Viimeksi muokattu: