Lipunmyynti loppuu yhdeksällä asemalla

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
VR on tänään nettisivullaan (kohdassa Uutiset) tiedottanut, että ensi vuoden aikana lipunmyynti loppuu seuraavilla yhdeksällä asemalla: Oulainen, Kannus, Kauhava, Lapua, Jämsä, Vammala, Toijala, Loimaa ja Tammisaari. Uutisen mukaan muutoksella ei ole vaikutusta junien pysähtymisiin asemilla.

Nykyään lippuja voi ostaa aika hyvin muutenkin kuin lipunmyynneistä. Jos kuitenkin lipunmyynnin loppumisen yhteydessä loppuu myös odotushuoneen aukiolo, niin luulenpa, että se voi vaikuttaa matkustajamäärään ja sitä kautta lopulta myös junien pysähtymisiin asemalla.:mad:
 
...Tammisaari. Uutisen mukaan muutoksella ei ole vaikutusta junien pysähtymisiin asemilla.
... Jos kuitenkin lipunmyynnin loppumisen yhteydessä loppuu myös odotushuoneen aukiolo, niin luulenpa, että se voi vaikuttaa matkustajamäärään ja sitä kautta lopulta myös junien pysähtymisiin asemalla.
Tammisaaressa luulisi sen vaikuttavan jotain myös aikatauluihinkin suunnassa koillinen, kun ja jos "Vankat" ajavat tulevaisuudessa kuljettajarahastuksella. Kyseessä on kuitenkin Hankoniemen vilkkain rautatieliikennepaikka. Toisaalta eihän sitä nyt yhdessä tulevaisuuden kaupungissa (Raseborg) tarvita kuin yksi toimiva lipputoimisto eli se mikä on nyt Kariksessa...

Muistaakseni Pohjanmaalla kävi jollain miehittämättömällä odotussali-kuitenkin-avoinna-asemalla, olisikohan ollut Siikajoella Ruukin kylässä, niin että paikalliset teinit tekivät nuotion odotussaliin ja tarpeensa käyttämättäjääneeseen lipputoimiston rahanpyörityshyrrään jne. muuta veikeää.

Jotain videovalvontaa lienee olemassa nykyään noilla junien kulkuaikoina avoinnaolevilla miehittämättömillä Pohjanmaan asemilla.
 
Tammisaaressa luulisi sen vaikuttavan jotain myös aikatauluihinkin suunnassa koillinen, kun ja jos "Vankat" ajavat tulevaisuudessa kuljettajarahastuksella. Kyseessä on kuitenkin Hankoniemen vilkkain rautatieliikennepaikka. Toisaalta eihän sitä nyt yhdessä tulevaisuuden kaupungissa (Raseborg) tarvita kuin yksi toimiva lipputoimisto eli se mikä on nyt Kariksessa...
Tammisaaren aseman kaikki rakennukset ovat muuten Senaatti-kiinteistöjen myyntilistalla. Jos joku haluaa komean kämpän jollaista takuulla ei kellään muulla ole, niin siitä vaan tarjoamaan.

Muistaakseni Pohjanmaalla kävi jollain miehittämättömällä odotussali-kuitenkin-avoinna-asemalla, olisikohan ollut Siikajoella Ruukin kylässä, niin että paikalliset teinit tekivät nuotion odotussaliin ja tarpeensa käyttämättäjääneeseen lipputoimiston rahanpyörityshyrrään jne. muuta veikeää.

Jotain videovalvontaa lienee olemassa nykyään noilla junien kulkuaikoina avoinnaolevilla miehittämättömillä Pohjanmaan asemilla.

Virossa Rakveren asema on aikamoinen kauhistus. Asema on ulkoapäin Stalinin ajan jykevää uusklassillista tyyliä edustava pylväikköineen ja kaari-ikkunoineen. Odotustila on avoinna, mutta ei lipunmyyntiä eikä minkäänlaista valvontaa. Sisällä graffiteja, kaikenlaista roinaa, huumeruiskuja...

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Muistaako joku, kuinka monella asemalla oli lipunmyynti vielä vaikka 1995? Yllättävänkin monella, meinaan. Mm. Lempäälässä ja jopa Kirkniemellä myytiin henkilöliikenteen lippuja, vaikka jälkimmäiseltä asemalta ei kulkenut edes henkilöliikennettä! (kuten ei myöskään Rauman tai Pietarsaaren asemilta, joilta on ainakin vielä vähän aika sitten voinut JunaBussi-lippuja ostaa)

Olen sitä mieltä, ettei tällainen lipunmyyntien ja samalla useimmiten myös aseman ovien sulkeminen ole kestävä ratkaisu. VR tekee siinä itselleenkin hallaa, kun lipunmyynti on vain junassa, josta ostettuna ei saa paikkavarausta, ja toisaalta junaakaan ei voi lämpimässä ja valvotussa tilassa odotella. Ehkä VR:llä ei ole tajuttu sitäkään, että lipun ostaminen lippuluukulta tai tiskiltä virkailijalta on monelle elämys. Ainakin minulle on, ja tuskin olen ainoa. Rautatieharrastajien keskuudessahan tällaisia elämyksiä kutsutaan "asjanmukaisuudeksi" tai "hiivatiksi".

Kysymys kaikille: Pitäisikö vielä julkisen vallan (tai yhteistyöhaluisten yksityisten) hallussa olevia henkilöasemia lunastaa valvotuiksi, lämpimiksi odotushuoneiksi junamaatteineen?

Minusta pitäisi. Joutokäyttöön jäävät tilat voisivat sitten vuokrata aivan kuten nytkin asuin- yms. käyttöön.

VR:n harjoittama asiakaspalvelun karsimisperiaate on minusta aivan omituista, junamatkustamisesta tulee usein lähinnä murheellinen mieli, kun
aseman luukulla on lappu, jossa lukee "asema suljettu", vaikka junat vielä pysähtelisivät aina vain modernimmalla kalustolla. VR:lle tulisi sälyttää jonkinlainen julkisen palvelun velvoite, samankaltainen kuin Itella-Postilla, eli jos ei ole perusteita ylläpitää itse asemaa, tulisi jonkin asiamiehen välityksellä lipunmyynti- ja muut asemapalvelut taata aamun ensimmäisen henkilövuoron lähdöstä illan viimeiseen. Ja tämän lisäksi tietenkin palveluvelvoite jokapäiväisestä yhteydestä ympäri rataverkkoa joka taajamasta, ellei henkilöliikenteen ylläpitäminen ole täysin perusteetonta (esim. Kiukaisten-Kauttuan-Säkylän rata).

Hei, nyt keksin. Monessa taajamassa, esim. Kokemäen Peipohjassa kun ei ole ollut kannattavaa ylläpitää postia eikä asemapalveluita, ja molemmat on lakkautettu tai lakkauttamassa, niin mitäs jos joko VR tai Posti, tai jokin kolmas osapuoli ottaa ylläpidettäväkseen molemmat palvelutehtävät, ja lisäksi mahdollisesti jotain ekstraa, esim. kirjastopalvelut. Ainakin Vehmaisten asemalla Tampereella oli postitoimipaikka Tampere 73 vuoteen 1980 asti, ja mahdollisesti myös lipunmyynti. Palveluntarjoajat olivat tosin silloin kaksi valtion eri virastoa, Valtionrautatiet ja Posti- ja lennätinlaitos. Jos virastot olisivat tehneet läheisempää yhteistyötä, olisi selvitty yhdellä posti-, lennätin- ja rautatieasemanhoitajan viralla.

Posti- ja rautatieasemapalvelujen ylläpitäminen yhden luukun periaatteella ja tarvittaessa subventoiden olisi myös aluekehityksen kannalta suotuisaa: jos nämä palvelut lähtevät kylästä, ei kylällä todennäköisesti ole enää juuri muitakaan palveluita vaan se on tuomittu kuihtumaan. Jos taas näitä palveluita (ja kauppaa) joku ylläpitää, kylä on heti paljon eloisampi.
 
Posti- ja rautatieasemapalvelujen ylläpitäminen yhden luukun periaatteella ja tarvittaessa subventoiden olisi myös aluekehityksen kannalta suotuisaa: jos nämä palvelut lähtevät kylästä, ei kylällä todennäköisesti ole enää juuri muitakaan palveluita vaan se on tuomittu kuihtumaan. Jos taas näitä palveluita (ja kauppaa) joku ylläpitää, kylä on heti paljon eloisampi.

Sinänsä kannatettava ehdotus. Mutta mulla on sellainen käsitys että aika monella paikkakunnalla rautatieasema on sen verran syrjässä keskustasta että posti ei mielellään muuttaisi sinne. Lisäksi asemarakennukset ovat usein hyvin vanhanaikaisia. Junia kulkee paljon myös postikonttoreiden aukioloaikojen ulkopuolella.

Mieleen tulisi myös jokin aseman yhteydessä toimiva kahvila, kauppa tms jossa ihmiset voisivat ostaa lippunsa ja odottaa junaa, mutta monelle on varmaan tuttua se että kahvilat eivät koskaan halua sellaisia ihmisiä tiloihinsa kuluttamaan penkkejään jotka eivät osta mitään. Jos aseman yhteyteen rakennetaan taas jokin iso marketti, se tuhoaisi alkuperäisen miljöön.

Maaseutuasemat eroavat myös siinä suhteessa kaupunkiasemista, että jos ei asu ihan kävelymatkan päässä asemalta, sinne tullaan nykyisin lähes aina autolla, ja harvoin on tarve odottaa junaa kauemmin kuin 10 minuuttia.

t. Rainer
 
Mieleen tulisi myös jokin aseman yhteydessä toimiva kahvila, kauppa tms jossa ihmiset voisivat ostaa lippunsa ja odottaa junaa, mutta monelle on varmaan tuttua se että kahvilat eivät koskaan halua sellaisia ihmisiä tiloihinsa kuluttamaan penkkejään jotka eivät osta mitään.

Syynä tähän asenteeseen on tietenkin, että kahvilan omistaja maksaa vuokraa tilastaan. Ilmeinen ratkaisu: kahvilanpitäjä ei maksaisi odotushuoneesta tai vastaavasta. Jopa vaikka niin, että kahvilanpitäjä saisi tilat käyttöönsä veloituksetta mutta olisi velvollinen ylläpitämään yleistä odotustilaa. Silloin näkökulma voisikin olla: junaa odottava matkustaja on potentiaalinen asiakas.
 
Olen sitä mieltä, ettei tällainen lipunmyyntien ja samalla useimmiten myös aseman ovien sulkeminen ole kestävä ratkaisu. VR tekee siinä itselleenkin hallaa, kun lipunmyynti on vain junassa, josta ostettuna ei saa paikkavarausta, ja toisaalta junaakaan ei voi lämpimässä ja valvotussa tilassa odotella.

Lipunmyyntien lopettaminen olisi ok, jos tila vuokrattaisiin jollekin kioskille tai vastaavalle, jotta säilyisi joku kontrolli. Tai ainakin olisi videovalvonta. Lisäksi pitäisi olla Junamaatti, josta voisi sen lipun paikkatietoineen ostaa koska haluttaa.
 
harvoin on tarve odottaa junaa kauemmin kuin 10 minuuttia.

Matkustettessa Oulu - Suomussalmi / Hyrynsalmi / Ristijärvi, on melkein välttämättä vaihdettava liikennevälinettä Kontiomäellä, jossa odotusajat ovat tavallisimmin tunnin tai puolentoista mittaisia. Jos asemarakennus myydään, loppuuko mahdollisuus odotella lämpimässä ja sateelta suojassa? Tiedän, että toisinaan Kontiomäellä saa tai pitää odottaa yksikseen, mutta valitettavasti sekään ei lyhennä odotusaikaa.
 
Mikäköhän mahtaa olla syynä, ettei mistään muualta kuin asemilta saa nykyään junalippuja. Siis sen normaalin varausjärjestelmän kautta paperille tuostettuna muitta mutkitta. Voisi joillakin paikkakunnalla olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto se, että VR kouluttaisi järjestelmän käytön jollekin yrittäjälle. Voitaisiin saavutettaa kumminkin huomattavia säästöjä omiin lipunmyyjiin verrattuna vaikka koulutukseen uhrattaisiinkin rahaa. Optimitapauksessa voitaisiin vaikka saada VR:n liput, MH:n rahti ja liput ja vielä asiamiespostikin saman yrittäjän hoidettavaksi.

Kuvittelisi Toijalastkin käytävän kuukausilipuillakin sen verran paljon töissä, että tarvetta lipunmyyjälle olisi.
 
Mikäköhän mahtaa olla syynä, ettei mistään muualta kuin asemilta saa nykyään junalippuja. Siis sen normaalin varausjärjestelmän kautta paperille tuostettuna muitta mutkitta. Voisi joillakin paikkakunnalla olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto se, että VR kouluttaisi järjestelmän käytön jollekin yrittäjälle. Voitaisiin saavutettaa kumminkin huomattavia säästöjä omiin lipunmyyjiin verrattuna vaikka koulutukseen uhrattaisiinkin rahaa. Optimitapauksessa voitaisiin vaikka saada VR:n liput, MH:n rahti ja liput ja vielä asiamiespostikin saman yrittäjän hoidettavaksi.
Nykyisinhän puhelimitse varatut liput voi lunastaa R-kioskilta. Aluksi tuota palvelua voisi laajentaa niin, että myös netistä varatut liput voisi lunastaa R-kioskista - tai ehkä jopa myydä lippuja R-kioskista suoraan. Lippuvalikoima voisi olla vaikka sama kuin nettikaupassa, jos VR ei halua koko lippuvalikoimaa ulkopuolisten myytäväksi.
 
Optimitapauksessa voitaisiin vaikka saada VR:n liput, MH:n rahti ja liput ja vielä asiamiespostikin saman yrittäjän hoidettavaksi.

Esimerkiksi Varkauden "matkakeskuksessa" ei ole VR:n lipunmyyntiä, vaan junalippuja myy Matkahuolto, joka perii junalipuista 3 euron toimitusmaksun. Tämä käy ilmi VR:n nettisivulta, kun valitsee ensin Asemat ja sitten Varkaus. Siellä kerrotaan myös, että Varkaudessa on onneksi Junamaattikin, josta voi sopivalla kortilla ostaa junalipun ilman toimitusmaksua.
 
Itse ainakaan en halua sitoutua jo kotona juuri tietyn junavuoron käyttöön. Asemalta toki ostan junalipun tai sitten junamaatista. Konnareilla voi olla tietyissä junavuoroissa melkoinen työ kun isoillakin asemilla loppuu lipunmyynti. Nykyäänkin välillä tulee junassa mentyä ilman lippua, kun konnari ei vaan kerkiä niitä myydä.

Hullulta tuntuu, että kesäloman jälkeen uuden kuukausilipun haluava toijalalainen joutuu ostamaan ensin kertalipun johonkin, missä kuukausilippuja myydään, tai ettei kesän hittituotetta, lomapassia, jatkossa saa Toijalasta. No, ehkä nämä ongelmat ratkotaan ajoissa.

Internet ja R-kioski auttavat kyllä, jos haluaa varmistaa viikonlopun Pohjanmaan-reissulle lemmikkipaikan. Sen sijaan itse ainakin parinsadan kilometrin säteellä Helsingistä haluan kulkea vaivattomasti ja joustavasti. Tunnin välein kulkeva IC onkin käytännössä paikallisjuna, enkä halua mitään ennakkovalmisteluja suorittaa, jos menen Toijalasta Tampereelle tai Riihimäestä Tikkurilaan.
 
Hullulta tuntuu, että kesäloman jälkeen uuden kuukausilipun haluava toijalalainen joutuu ostamaan ensin kertalipun johonkin, missä kuukausilippuja myydään, tai ettei kesän hittituotetta, lomapassia, jatkossa saa Toijalasta. No, ehkä nämä ongelmat ratkotaan ajoissa.

Öö... Miten niin? Eikö VR:n verkkokaupassa enää myydä kuukausilippuja kuten aikaisemmin?
 
Mikäköhän mahtaa olla syynä, ettei mistään muualta kuin asemilta saa nykyään junalippuja. Siis sen normaalin varausjärjestelmän kautta paperille tuostettuna muitta mutkitta. Voisi joillakin paikkakunnalla olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto se, että VR kouluttaisi järjestelmän käytön jollekin yrittäjälle. Voitaisiin saavutettaa kumminkin huomattavia säästöjä omiin lipunmyyjiin verrattuna vaikka koulutukseen uhrattaisiinkin rahaa. Optimitapauksessa voitaisiin vaikka saada VR:n liput, MH:n rahti ja liput ja vielä asiamiespostikin saman yrittäjän hoidettavaksi.

Matkatoimistot ovat aina myyneet myös junalippuja, ne ovat kytketty VR.n lipunmyyntijärjestelmiin ja niiden henkilökunnalla on asianmukainen koulutus siihen. Ja ne myyvät myös matkahuollon lippuja kaukoliikenteen busseihin.

t. Rainer
 
Sinänsä kannatettava ehdotus. Mutta mulla on sellainen käsitys että aika monella paikkakunnalla rautatieasema on sen verran syrjässä keskustasta että posti ei mielellään muuttaisi sinne. Lisäksi asemarakennukset ovat usein hyvin vanhanaikaisia. Junia kulkee paljon myös postikonttoreiden aukioloaikojen ulkopuolella.

Monen asemakylän postitoimipaikka ja rautatieasema on jo aikaa sitten lakkautettu, ilman korvaavia palveluita. Esimerkiksi 35100 ORIVESI AS.-toimipaikkaan osoitetut lähetykset on jo vuosikaudet tullut noutaa Oriveden keskustan postista, ja junalippujakaan ei enää asemalla käsittääkseni myydä, edes yksityisyrittäjän toimesta. Jos nämä palvelut olisi keskitetty asemakylässä yhdelle taholle asemalaiturien välittömään läheisyyteen (= käytännössä asemarakennukseen tai muuhun asema-alueen kiinteistöön), mahdollisesti kioski- tai kahvilapalvelujen kanssa, olisi toiminta kannattavampaa, kuin vain jonkin näistä toiminnoista ylläpitäminen.

Tarvittaessa Itella ja VR voisivat perustaa yhteisyrityksen (vrt. Wihurin ja Postin "Kymppiposti"-kokeilu), jossa asema- ja postipalvelut tarjottaisiin yhden luukun periaatteella. Siis Asemaposti Oy.

Tampereen-Oriveden radalla näitä voisi mahdollisen tulevan taajama-/lähiliikenteen pysähdysten myötä ottaa käyttöön enemmänkin, esimerkiksi Suinulassa (36120, lähin posti Ruutanan Shell), Ruutanassa (36110, posti nykyään Shellillä kaukana varsinaisesta taajamasta), Kangasalan asemalla (36100, lähin posti Suoramalla) jne.

Optimitapauksessa voitaisiin vaikka saada VR:n liput, MH:n rahti ja liput ja vielä asiamiespostikin saman yrittäjän hoidettavaksi.

Bingo. Juuri tätä ajan takaa.
 
Takaisin
Ylös