Kemijärven junat ja Stora Enson saneeraus

Epa

Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Viestit
201
Itä-Lapin junaliikenteestä käytävä keskustelu on saamassa uuden näkökulman, kun Stora Enso on aikeissa sulkea Kemijärven sellutehtaan saneeraustoimiensa osana.

Kemijärvi-Kelloselkä -radan osalta Metsänomistajien liitto toteaa kuljetusten painottuvat raakapuuhun. Vuotuiset kuljetusmäärät ovat n. 33 000 tn. Raakapuukuljetukset palvelevat Kemissä sijaitsevia Metsä-Botnian ja Stora-Enson Veitsiluodon tehtaita. Kemijärven sellutehdas käyttää havukuitupuuta autokuljetuksina. Kemijärven sellutehdas ei käytä koivukuitupuuta.

Matkustajajunien tulevaisuuteen Kemijärven tehtaan lakkauttamisella saattaa olla merkittävin vaikutus.

http://www.mhy.fi/pohjoissuomi/liiton_toiminta/fi_FI/1127885818009/
 
Kuluvana syksynä on Rovaniemi-Kemijärvi välillä tehty perusparannusta radalle. Voin vain kuvitella, että millaisia ajatuksia radan kunnossapitoon käytettyjen varojen käyttö "turhaan" samanaikaisen tehtaan sulku-uhan kanssa syntyy.
 
Jos Stora-Enso aikoo tuottaa Kemijärven tehtaan sellun esim. Veitsiluodossa, sehän merkitsee tukkipuun kuljetusten lisääntymistä. Ja kuljetusmatka lienee sellainen, että Kemijärven tehtaalle ajaneet autot eivät aja Veitsiluotoon asti, vaan käytetään rautatierahtia.

Toisaalta Stora-Enso painotti, että se haluaa vähentää puunostoja kokonaisuudessaan vaikuttaakseen puun markkinahintaan. Se tarkoittaisi sitä, että selluakin keitettäisiin vähemmän, eikä Veitsiluoto siis korvaakaan Kemijärven tuotantoa. No, tästä tulee kysymys sitten siitä, onko Stora-Enson strategiana supistaa toimintaansa kokonaisuudessaan. Silloin tietenkin kuljetusten, myös rautatiekuljetusten, kysyntä laskee kokonaisuudessaan.

Antero
 
Ehkäpä S-E ei aio keitellä tuota markkinasellua missään? Sellun hinta on pysytellyt alhaisella tasolla ison tuotannon takia pitkään ja kallistuneen puun hintaa ei ole saatu siirretyksi lopputuotteeseen kuten pitäisi. Näin markkinoilta yhtä aikaa häviää sekä kalliin puuraaka-aineen kysyntää että halvan lopputuotteen tarjontaa. Siksi tehtaan myyminen muille ei oikein passaa kuvioihin, vaikka siitä voisi rahaa saadakin. Paperiliittohan voisi olla oiva ostaja, siellä kun tuo sellunkeittely tiedetään varsin kannattavaksi oli se tehdas missä vaan Suomessa ja henkilökustannuksilla ei tunnetusti ole merkitystä näissä hommissa.

Siten Kemijärven kiskoja pitkin ei tarvitse tuota puutavaramäärää ajella missään muodossa mihinkään vaan sen voi jättää pystyyn Lappiin. Tämä on juuri sitä mitä Osmo Soininvaara & K:nit on toivonut jo pitkään, savupiiput tukkoon ja Lappi reservaatiksi, eli tätä kehitystä pitää edistyksellisissä piireissä tervehtiä ilolla. Nyt on veronmaksajien sponsoroimalle yöjunaliikenteellekin paremmin tilaa raiteilla.
 
Perustivatpa oikein kansalaisliikkeen turvaamaan Kemijärven sellutehtaan säilyttämisen pyrkimystä. Yhteistoimintahan tuotti Kemijärven yöjunien osalta ainakin väliaikaisesti tulosta. Paikkakunnan taloudelle voisi yksi toivonkipinä olla logistiikkaterminaali, mikäli ratayhteys Muurmanskiin toteutuu.
 
Perustivatpa oikein kansalaisliikkeen turvaamaan Kemijärven sellutehtaan säilyttämisen pyrkimystä. Yhteistoimintahan tuotti Kemijärven yöjunien osalta ainakin väliaikaisesti tulosta. Paikkakunnan taloudelle voisi yksi toivonkipinä olla logistiikkaterminaali, mikäli ratayhteys Muurmanskiin toteutuu.
Minä vähän ihmettelen, että mitä tuolla Murmanskin radalla kuljetettaisiin. Venäjä on viime aikoina keskittänyt kuljetuksia Suomesta ja Baltian maista omiin satamiinsa. Miksi se nyt yhtäkkiä siirtäisi jotain kuljetuksia kulkemaan Suomen kautta ja vieläpä rakentaisi pitkän pätkän puuttuvaa rataa näitä kuljetuksia varten?

Murmanskin satama on jäätön satama, miksi sieltä siirrettäisiin kuljetuksia Pohjanlahdelle, joka on jäässä joka talvi?
 
Minä vähän ihmettelen, että mitä tuolla Murmanskin radalla kuljetettaisiin. Venäjä on viime aikoina keskittänyt kuljetuksia Suomesta ja Baltian maista omiin satamiinsa. Miksi se nyt yhtäkkiä siirtäisi jotain kuljetuksia kulkemaan Suomen kautta ja vieläpä rakentaisi pitkän pätkän puuttuvaa rataa näitä kuljetuksia varten?

Suomen ja Venäjän välillä olisi järkevä kuljettaa tavaraa rautateitse. Pitää muistaa myös Murmanskin ja Ruotsin sekä Norjan välinen liikenne Haaparannan kautta, kyllä siitäkin voisi saada jotain aikaiseksi.
 
Suomen ja Venäjän välillä olisi järkevä kuljettaa tavaraa rautateitse. Pitää muistaa myös Murmanskin ja Ruotsin sekä Norjan välinen liikenne Haaparannan kautta, kyllä siitäkin voisi saada jotain aikaiseksi.
Jos jotain tällaisia kuljetusvirtoja todella olisi, kulkisi niistä jo tänä päivänä ainakin pieni puro Kotshkoma-Lietmajärvi-rataa pitkin ja edelleen Vartiuksen kautta Suomeen. Vaan kun ei kulje. En tiedä, tuleeko sieltä edelleenkään läpi yhtään mitään.
 
Kemijärven kansanliikkeen taholta väläytellään jo mahdollisuutta synnyttää uutta paikallista kysyntää Lapin puulle, mikä käytännössä estää puun kuljettamisen muualle. Päivän hyvä uutinen puolestaan kertoo Suomutunturin lentomäkihankkeen saamasta myötätuulesta.
 
Itä- ja muun Lapin puuta toimitetaan Kemijärven Sellun lakkauttamisen jälkeen
Kemiin, Ouluun ja Uimaharjuun lausuu tj Karvinen A-plus -ohjelmassa 31.10.07.
Eiköhän tämä tapahdu rautatiekuljetuksena ja ehkäpä vielä Stora Enson omilla vaunuilla. Sillä varauksella, että metsänomistajat haluavat myydä - mikä ei tällä hetkellä ole ensinkään varmaa.

A -plus 31.10.2007
http://areena.yle.fi/hae?pid=178568

Kapinaliike sellutehtaan pelastamiseksi:
http://kemijarvenmassa.fi/
 
Samoissa teemoissa myös tämän illan A-talk TV1 klo 21:05 - 21:50 otsikolla: "Päin puuta". Vieraina Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Anne Brunila, tutkija Jakob Donner-Amnell ja kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.).
 
Kemijärven sellutehtaan säilyttämiseksi perustettu kansanliike kerää internet-adressia. Allekirjoittaneet vastustavat Stora Enson päätöstä lakkauttaa kannattavaa tehdasta ja vaativat sen pitämistä käynnissä.

Yksi kansanliikkeen johtohahmoista, Kemijärven kaupunginhallituksen puheenjohtaja Heikki Nivala sanoo, että nimilista luovutetaan hallitukselle ja eduskuntaryhmille, kunhan nimiä on saatu riittävästi.

Adressi löytyy osoitteesta: www.kemijarvenmassa.fi

Lapin Radion uutisjuttuja: http://lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=ContentB2B62 http://lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=ContentDD5AF
 
Sillä varauksella, että metsänomistajat haluavat myydä - mikä ei tällä hetkellä ole ensinkään varmaa.

Toivottavasti eivät ainakaan sellunkeittoon myy. En oikein ymmärrä tätä, että maailman kovinta puuta keitetään selluksi samalla kun ikkunapuitteet lahoavat ennen aikojaan huonosta raakapuusta johtuen. Nojoo, tuskinpa sillä mitään vaikutusta olisi vaikkei lapin puu enää sellunkeittoon menisi, kyllä ne ikkunapuitetehtaat sitä nykyäänkin ostaisivat, mikäli tilaaja katsoisi muutakin kuin pelkkää hankintahintaa.
 
Takaisin
Ylös