Itä-Lapin junaliikenteestä käytävä keskustelu on saamassa uuden näkökulman, kun Stora Enso on aikeissa sulkea Kemijärven sellutehtaan saneeraustoimiensa osana.
Kemijärvi-Kelloselkä -radan osalta Metsänomistajien liitto toteaa kuljetusten painottuvat raakapuuhun. Vuotuiset kuljetusmäärät ovat n. 33 000 tn. Raakapuukuljetukset palvelevat Kemissä sijaitsevia Metsä-Botnian ja Stora-Enson Veitsiluodon tehtaita. Kemijärven sellutehdas käyttää havukuitupuuta autokuljetuksina. Kemijärven sellutehdas ei käytä koivukuitupuuta.
Matkustajajunien tulevaisuuteen Kemijärven tehtaan lakkauttamisella saattaa olla merkittävin vaikutus.
http://www.mhy.fi/pohjoissuomi/liiton_toiminta/fi_FI/1127885818009/
Kemijärvi-Kelloselkä -radan osalta Metsänomistajien liitto toteaa kuljetusten painottuvat raakapuuhun. Vuotuiset kuljetusmäärät ovat n. 33 000 tn. Raakapuukuljetukset palvelevat Kemissä sijaitsevia Metsä-Botnian ja Stora-Enson Veitsiluodon tehtaita. Kemijärven sellutehdas käyttää havukuitupuuta autokuljetuksina. Kemijärven sellutehdas ei käytä koivukuitupuuta.
Matkustajajunien tulevaisuuteen Kemijärven tehtaan lakkauttamisella saattaa olla merkittävin vaikutus.
http://www.mhy.fi/pohjoissuomi/liiton_toiminta/fi_FI/1127885818009/