Järvenpää-Helsinki, VR-HKL-lippuyhdistelmien hinnat

tih

Liittynyt
23 Tammikuu 2008
Viestit
2
Matkustan päivittäin Järvenpää-Helsinki -väliä. Tarvitsen myös Helsingin sisäisen liikenteen lippua. Aikaisemmin olen käyttänyt opiskelijalippua mutta nyt tilanteen muututtua tutkiessani lippuyhdistelmiä huomasin itselleni kaksi vaihtoehtoa:

(1) Vr:n tarjoaman 30pv liityntälippu (VR+HKL)
(2) Vr:n 30pv lippu + HKL:n aikakausi-lippu

Huomasin, että jos ostan HKL:n lipun, pääsen junalla Puistolaan asti Helsingistä. Kävin kysymässä VR:n lippuluukulta, että voinko ostaa 2-vyöhykkeen CB 30pv-lipun (puistolaan asti) ja erikseen HKL:ltä aikakausilipun. Yllätyksekseni minulle kerrottiin, etten voi niin tehdä vaikka matka on sama! Minulle kerrottiin, että vaihtoehto (1) on ainoa mahdollisuus.

En tiedä ymmärsikö myyjähenkilö tilannettani oikein, mutta pitääkö tämä todella paikkansa? Mihin tämä perustuu?

Vaihtoehto (1):n valitsiessani menetän HKL:n asiakkuuden, jolloin en voi säästää ladatessani pidempia aikoja HKL:n korttiin. Vaihtoehto (2) on muutenkin noin 5e halvempi. Toisaalta, vaihtoehto (1) sitoo minut yhden firman asiakkaaksi enkä voi erikseen ostaa pelkästään HKL:n aikalippua niin halutessani. Missä järki?

Hauskaksihan tilanteen tekee käsittääkseni se, että jos nousen välissä vaikkapa junasta pois laiturille ja astun takaisin, ongelmaa ei ole (tosin käyttämäni junat eivät taida pysähtyä tarvittavilla asemilla ellen vaihda junaa Tikkurilasta esim.K-junaan) :D Tässä taitaa kaikki hävitä...
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tämä perustuu?

Helsinki subventoi HKL:n kausilippuja ja sen vuoksi niitä ei haluta käytettävän osamaksuna pidemmälle menevistä matkoista.

Hauskaksihan tilanteen tekee käsittääkseni se, että jos nousen välissä vaikkapa junasta pois laiturille ja astun takaisin, ongelmaa ei ole

Itse asiassa pitää jäädä pois junasta ja jatkaa matkaa seuraavalla junalla. Jos jatkaa matkaa samalla junalla, tulkitaan se samaksi matkaksi.
 
Helsinki subventoi HKL:n kausilippuja ja sen vuoksi niitä ei haluta käytettävän osamaksuna pidemmälle menevistä matkoista.

Käsittääkseni ulkopaikkakuntalaisille Helsinki tarjoaa kalliimpaa hintaa HKL:n lipuista kuin Helsinkiläisille tai YTV:n alueella asuville. Koska asun Järvenpäässä, maksan subventoimatonta lippuhintaa HKL:lle (~69e/30pv).
 
Itse asiassa pitää jäädä pois junasta ja jatkaa matkaa seuraavalla junalla. Jos jatkaa matkaa samalla junalla, tulkitaan se samaksi matkaksi.

Periaatteessa matkaehtojen perusteella matka alkaa junaan noustaessa ja päättyy junasta poistuttaessa eli laiturilla käyminen riittäisi. Käytännössä en suosittele kokeilemaan, jos ei ole valmis kokeilemaan onneaan valitustietä.
 
Periaatteessa matkaehtojen perusteella matka alkaa junaan noustaessa ja päättyy junasta poistuttaessa eli laiturilla käyminen riittäisi. Käytännössä en suosittele kokeilemaan, jos ei ole valmis kokeilemaan onneaan valitustietä.

Toisaalta tarkastajallakaan tuskin on mahdollisuuksia erotella niitä matkustajia, jotka juuri tulivat junaan ja niitä, jotka olivat junassa jo asemalle tultaessa. Siksi tarkastajan on hankala antaa tarkastusmaksua edes niille, jotka eivät junasta välillä poistu. Heilläkin on kuitenkin aina lippu, joka on voimassa sillä alueella, jolla juna on.

Tämän tietänevät myös matkustajat. Ulkopaikkakunnilla luultavasti käytetään enemmän niiden kuntalippuja, mutta kehyskuntiin matkustavista pääkaupunkiseutulaisista todennäköisesti harva ostaa A- tai B-vyöhykettä. Itse en toki ole kannustamassa tähän toimintaan, vaan aikanaan Hyvinkäälle matkustaessa ostin ABCDE-lipun ja YTV-seutukautta, vaikka tiesin, etten varmasti jäisi kiinni BCDE:n käytöstä.

Tosin kaikkein halvinta olisi ollut jättää lippu ostamatta kokonaan, kun kahden tarkastusmaksun hinnalla olisi matkustanut koko kolme kuukautta. Mutta tarkastusmaksuhan ei ole mikään oikea matkustusvastike. Eikä tapanani ole ollut myymälävarkauksiakaan tehdä.
 
Takaisin
Ylös