Taajamajunaliikenne

Liittynyt
26 Heinäkuu 2005
Viestit
841
moxu sanoi:
Myös Kouvolan itä-ja pohjoispuolella olisi varmasti saumaa IC-junia hitaammalle palvelulle, jonka hoitamiseen vanhemmat lähijunayksiköt olisivat vielä monta vuotta täysin riittäviä. Tällöin IC:t voitaisiin tosiaan muuttaa vain isompien kaupunkien välisiä yhteyksiä palveleviksi
Mikko Laaksonen sanoi:
Seinäjoki - Kokkola - Oulu - Tornio - akselilla voitaisiin liikennöidä kevyillä nopeilla sähkömoottorijunilla.
Tämä on välttämätöntä. Ei nopea juna (Pendolino) voi pysähtyä usein, koska silloin ei ehditä ajamaan suurta nopeutta - ainakaan kovin pitkään. Suurin hyöty nopeista junista saadaan vähillä pysähdyksillä, ja tällöin saadaan pienten paikkakuntien asukkaille parempi palvelu paikallisjunilla. Tietysti pienten paikkakuntien asukkaita harmittaa, jos joutuu pääkaupunkiin mentäessä vaihtamaan junaa.

Välimuoto taajamajunan ja suurnopeusjunan (tässä: Pendolino) välissä on IC-juna; se pysähtyy muutamilla paikkakunnilla ja tarjoaa niille suoran yhteyden Helsinkiin ja Ouluun tai Joensuuhun, mutta samalla muutamat paikkakunnat jääväät kokonaan vaille junia.

moxu sanoi:
sähkärin ollessa tukemassa nopeampaa junaa, voitaisiin lämmittää Kylmänkosken, Urjalan, Matkun, Mellilän, Kyrön, Auran, Liedon, Maarian (Jäkärlän) ja Räntämäen liikennepaikat muutaman kerran päivässä kumpaankin suuntaan kulkevalle taajamajunalle.
Mitä hyötyä on muutaman kerran päivässä kulkevasta taajamajunasta? Minun mielestäni turkulaiset eivät mitään pikajunia tarvitse, niille riittäisi nopea taajamajuna (pysähdykset Loimaalla, Humppilassa, Urjalassa, Toijalassa, mahdollisesti Viialassa ja Lempäälässä) Tampereen kautta Jyväskylään (pysähdykset Orivedellä, Jämsässä ja Muuramessa) tai vieläkin pidemmälle. Tämä taajamajuna kulkisi noin kahden tunnin välein. Turkulaisten raitiovaunu voisi pysähtyä asemilla Turun ja Loimaan välillä.

Kylmäkosken aseman seutu on nykyisin niin hiljainen alue, että tuskinpa he junalla kulkisivat. Jos juna pysähtyy Kylmäkoskella ja Matkussa, niin sitten sen pitäisi mielestäni pysähtyä myös Sotkialla.
 
Pohdiskelua Parikkala-Savonlinna-yhteyksistä

Onko jollakulla vahvistusta sieltä täältä tihkuviin huhuihin, että Parikkala-Savonlinna-radan taajamajunavuorot lisääntyisivät kiskobussien tullessa käyttöön? Aikatauluja katselemalla kiskobussilla voitaisiin hyvin ajaa ainakin neljä nykyisin bussilla hoidettavaa vuoroa eli 11.50 ja 15.00 Savonlinnasta sekä 13.35 ja 16.35 Parikkalasta. Tällöin kiskobussin lähtöajat Savonlinnasta olisivat 6.25 (m-l), 9.25 (s), 12.25, 15.25 ja 18.25. Parikkalasta lähdöt olisivat 10.36, 13.36, 16.36 ja 21.36.

8.50 ma-la lähtevän bussin voisi myös korvata kiskobussilla ja yksi kiskobussi ehtisi senkin lähdön ajaa. Tällöin 6.25-lähtö tulisi varmasti Parikkalasta Savonlinnaan kello 7.36 melko tyhjänä, kun yhteysjunana on vain etelään menevä IC 4.

18.25-lähtö voisi myös kääntyä heti Parikkalasta takaisin korvaten 19.35 lähtevän bussin, mutta silloin sen täytyisi lähteä välittömästi takaisin Parikkalaan Savonlinnasta minimikäännöllä ja kymmenisen minuuttia myöhemmin kuin muut päivän junat.

Eli lähtöajat voisivat olla jopa jotain tällaista:

Parikkala 7.36, 10.36, 13.36, 16.36, 19.36 ja 21.36
Savonlinna 6.25, 9.25, 12.25, 15.25, 18.25 ja 20.35

Saas nähdä, kuinka käy. :roll:
 
Jopas jopas. Minäkin olen kuullut tuosta Savonlinna-aiheesta epämääräistä vihjailua, ajattelin silloin että joku luulee kalustonmuutoksesta liikoja. Täytyypä toivoa, ettei näin ole, vaan VR ylittää itsensä. :p Mutta tietoa minulla ei siis toki ole.

Sinänsä kesäaikataulujen (kolme vuoroa päivittäin) muuttaminen ympärivuotisiksi tuskin ihan ylivoimaista olisi. Käsittääkseni radan puolesta puhuu sekin, ettei se ilmeisestikään ole aivan tappiollisimpia, ja myös oikorata saattaa tuoda uutta matkustajakuntaa. Erityisesti huomio kiinnittyi siihen, että viimeksi kun lehdissä pohdittiin mahdollisia lakkautuksia laajemminkin kuin yöjunien osalta, Savonlinnan liikennettä ei mainittu uhanalaiseksi. (Edit: koski vuoden 2006 muutoksia)
 
vompatti sanoi:
Tämä on välttämätöntä. Ei nopea juna (Pendolino) voi pysähtyä usein, koska silloin ei ehditä ajamaan suurta nopeutta - ainakaan kovin pitkään.

Välimuoto taajamajunan ja suurnopeusjunan (tässä: Pendolino) välissä on IC-juna.
Olen kanssasi teoriapuolesta samaa mieltä. Mutta käytäntöhän on ihan toinen: Pendolino ei ole mikään suurnopeusjuna, se puksuttelee samaa tahtia kuin kaikki muutkin junat, olivat ne sitten iiceetä tai pikajunaa tai mitä vaan. Sehän tässä koko katastrofi onkin. Enkä näe edes, että pendolinon matkustusmukavuus on mitenkään oleellisesti parempi kuin tavallisen pikajunan.

Se, että pendolla voidaan teoriassa ajaa suurnopeudella, on aika laiha lohtu matkustajalle, jonka matka kestää ihan yhtä kauan kuin aina ennenkin tai jopa kauemmin!
 
Olennaista on, että itäisessä tai pohjoisessa Suomessa väestöä on vähän, ja junaliikennettä ei kannata kovin suuressa laajuudessa pitää. Siksi on tehtävä valintoja sen suhteen, ketä palvellaan ja missä muodossa. Voidaan tehdä niin, että Pendolino palvelee muutamaa suurta tai "tunnettua" asemaa. Tämä palvelee vain suurelta asemalta suurelle matkustavia, ja siihen lisäksi VR:ää itseään, joka voi pönkittää Pendolinon statusta liikennöintikonseptina. Ratkaisun heikkoudet ovat tehottomuudessa. Useat asemat jäävät vaille palvelua, ja lisäksi junasta tulee tappiollinen. Vaihtoehto olisi pysäyttää junat myös pienemmillä liikennepaikoilla, edes silloin kun matkustajia riittää suurempia määriä. Tällöin juna soveltuu edes rajoitetusti myös paikallisliikennevälineeksi, ja on tästä syystä taloudellisempi. Pendolino soveltuisi tällaiseen liikenteeseen aivan yhtä hyvin ja huonosti kuin mihinkään muuhunkaan liikenteeseen rantaradan ja Jyväskylän mutkaradan ulkopuolella. Syy, miksi tällainen ratkaisu ei ole VR:n suosiossa, on sen ristiriitaisuus Pendolinosta luotujen mielikuvien ja ylläpidetyn konseptin kanssa. Niihin arvoihin verrattuna taloudellisuus ja asiakaspalvelu ovat jääneet toiselle sijalle.
 
Savonlinnan kiskobussivuorojen lisäämistä koskevissa huhuissa lienee vankka perä. Oikorataa käsitelleessä Länsi-Savon jutussa (25.9.05) mainitaan Savonlinnan kiskobussien syötöliikenteestä Karjalan radalle seuraavaa: "Ensi vuonna alkaa myös kiskobussiliikenne Savonlinnan ja Parikkalan välisellä radalla. Karjalanradalle syöttöliikenteenä toimivat kiskobussit ovat VR:n omaa liikennettä, kun muualla maassa kulkevat kiskobussit ovat Liikenneministeriön ostoliikennettä. "

Minusta on erittäinkin mielenkiintoista, että VR aikoo ottaa tuon liikenteen omalle vastuulleen. Silloinhan junavuorojen on oltava kannattavia ja matkustajamäärien kohtalaisia. Ehkä tässä nyt ollaan oikeasti lähdössä kehittämään taajamajunaliikennettä, kuten tällä foorumilla on usein toivottu. Jos nyt haluaa oikein yltiöoptimistinen olla. :wink:

Tässä tapauksessa VR halunnee joka tapauksessa saada isomman osan Savonlinna-Helsinki -välin matkustajista. Oikoradan myötä junalla päässee Savonlinnasta Helsinkiin bussia nopeammin. Nyt Savonlinjan nopeimmat pikavuorot ajavat tuon välin noin 4,5 tunnissa kun junalla, niillä kahdella vuorolla, matka kestää noin 5 tuntia. Toisaalta varsinkin kesäisin Savonlinnan junavuoroille voisi saada paljonkin lisää matkustajia. Muutama kesä sitten matkustin bussilla Savonlinnasta Parikkalaan. Päivällä Savonlinnasta lähtenyt bussi tuli lähes täyteen, matkustajista parikymmentä jäi matkan varrella olleelle Retretin pysäkille, jonne pääsee junallakin. Junavuoroja vaan ei siihen aikaan mene.

Aikataulujen pohtiminen lienee vielä ennenaikaista: Vuodenvaihteessa tuskin tapahtuu muutoksia, ja oikoradan avauduttua ensi syksynä aikataulut taidetaan myllätä perusteellisesti uusiksi, jos nyt muualta luettuja huhuja on uskominen.

Osuin äskettäin lukemaan Pro Rautatien seminaarissa 2003 käytettyä kalvosarjaa. (pdf) Sivulla kolme on kartta ja lukumääriä taajamajunavuoroista vuonna 2006. Savonlinna-Parikkala, Tampere-Haapamäki ja jopa Nurmes-Joensuu -väleille mainitaan 10 vuoroa. Vaasasta Seinäjoelle ajaisi jopa 20 taajamajunavuoroa, eli 10 suuntaansa. Eri asia sitten lienee, onko tuolla kalvolla mitään tekemistä todellisuuden kanssa vaikka siinä VR:n punainen raita onkin. Hienoa tietysti olisi, jos liikennettä noinkin reippaasti kehitettäisiin. Samasta dokumentista löytyy myös vuoden 2002 matkustajamääriä eri rataosilla. Saman seminaarin kutsu-PDF:n alareunasta näkyvät vuonna 2002 ostettujen junavuorojen määrät.

Vielä lisäys: Savonlinna-Parikkala -matkustajaliikennettä oltiin lakkauttamassa vuonna 2003 Iisalmi-Ylivieska -välin matkustajajunien kanssa, määrärahojen puutteen vuoksi silloinkin. Jäljelle jäivät kuitenkin.
 
Takaisin
Ylös