moxu sanoi:Myös Kouvolan itä-ja pohjoispuolella olisi varmasti saumaa IC-junia hitaammalle palvelulle, jonka hoitamiseen vanhemmat lähijunayksiköt olisivat vielä monta vuotta täysin riittäviä. Tällöin IC:t voitaisiin tosiaan muuttaa vain isompien kaupunkien välisiä yhteyksiä palveleviksi
Tämä on välttämätöntä. Ei nopea juna (Pendolino) voi pysähtyä usein, koska silloin ei ehditä ajamaan suurta nopeutta - ainakaan kovin pitkään. Suurin hyöty nopeista junista saadaan vähillä pysähdyksillä, ja tällöin saadaan pienten paikkakuntien asukkaille parempi palvelu paikallisjunilla. Tietysti pienten paikkakuntien asukkaita harmittaa, jos joutuu pääkaupunkiin mentäessä vaihtamaan junaa.Mikko Laaksonen sanoi:Seinäjoki - Kokkola - Oulu - Tornio - akselilla voitaisiin liikennöidä kevyillä nopeilla sähkömoottorijunilla.
Välimuoto taajamajunan ja suurnopeusjunan (tässä: Pendolino) välissä on IC-juna; se pysähtyy muutamilla paikkakunnilla ja tarjoaa niille suoran yhteyden Helsinkiin ja Ouluun tai Joensuuhun, mutta samalla muutamat paikkakunnat jääväät kokonaan vaille junia.
Mitä hyötyä on muutaman kerran päivässä kulkevasta taajamajunasta? Minun mielestäni turkulaiset eivät mitään pikajunia tarvitse, niille riittäisi nopea taajamajuna (pysähdykset Loimaalla, Humppilassa, Urjalassa, Toijalassa, mahdollisesti Viialassa ja Lempäälässä) Tampereen kautta Jyväskylään (pysähdykset Orivedellä, Jämsässä ja Muuramessa) tai vieläkin pidemmälle. Tämä taajamajuna kulkisi noin kahden tunnin välein. Turkulaisten raitiovaunu voisi pysähtyä asemilla Turun ja Loimaan välillä.moxu sanoi:sähkärin ollessa tukemassa nopeampaa junaa, voitaisiin lämmittää Kylmänkosken, Urjalan, Matkun, Mellilän, Kyrön, Auran, Liedon, Maarian (Jäkärlän) ja Räntämäen liikennepaikat muutaman kerran päivässä kumpaankin suuntaan kulkevalle taajamajunalle.
Kylmäkosken aseman seutu on nykyisin niin hiljainen alue, että tuskinpa he junalla kulkisivat. Jos juna pysähtyy Kylmäkoskella ja Matkussa, niin sitten sen pitäisi mielestäni pysähtyä myös Sotkialla.