Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: Moottorivaunu+voimakas veturi samassa?

  1. #1
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    135

    oletus Moottorivaunu+voimakas veturi samassa?

    Onko missään maassa käytössä semmoista veturia/moottorivaunua , johon mahtuu kymmenittäin matkustajia sisälle sekä että sen perään pystyttäisiin tarvittaessa liittämään runsaasti tavaravaunuja?

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Re: Moottorivaunu+voimakas veturi samassa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut KMT
    Onko missään maassa käytössä semmoista veturia/moottorivaunua , johon mahtuu kymmenittäin matkustajia sisälle sekä että sen perään pystyttäisiin tarvittaessa liittämään runsaasti tavaravaunuja?
    En ole kuullut. Missäköhän olisi käyttöä sellaisesta? Tulee mieleen vain kehitysmaat tai ent. Neuvostoliitto tai Kiina.

    Periaatteessahan VR:n vanhat Dm4 -moottorivaunut olivat niin voimakkaita että niiden perään pystyi liittämään useita vaunuja. Tavarasellaisia en ole koskaaan kuullut liitettävän.

    t. Rainer

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1224

    oletus

    Neuvostoliitossa sellaisia tuskin on ollut tavarajunat ovat siellä niin usein liiaan massiivisia moottorivaunulla vedettäviksi. Sveitsissä tällaisia moottorivaunuja sen sijaan on ollut (ja tietyssä laajuudessa on yhä), mutta kyse on tyypillisesti matkatavaramoottorivaunuista, ei matkustajia kuljettavista moottorivaunuista. Ruotsissa lättähattuja seuranneita Y1-dieselmoottorivaunuja on käytetty myös veturin virassa mm. Ruotsin puoleisella Ylitornion radalla, silloin kun se vielä oli jäljellä. Kyse oli tällöin kuitenkin tyypillisesti vain yhdestä tavaravaunusta.
    terveisin
    JE

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Neuvostoliitossa sellaisia tuskin on ollut tavarajunat ovat siellä niin usein liiaan massiivisia moottorivaunulla vedettäviksi. Sveitsissä tällaisia moottorivaunuja sen sijaan on ollut (ja tietyssä laajuudessa on yhä), mutta kyse on tyypillisesti matkatavaramoottorivaunuista, ei matkustajia kuljettavista moottorivaunuista. Ruotsissa lättähattuja seuranneita Y1-dieselmoottorivaunuja on käytetty myös veturin virassa mm. Ruotsin puoleisella Ylitornion radalla, silloin kun se vielä oli jäljellä. Kyse oli tällöin kuitenkin tyypillisesti vain yhdestä tavaravaunusta.
    Jostain muistikuvista tulee mieleen että Norjassa ja Tanskassakin olisi harrastettu sekajunia moottorivaunuilla. Mutta junat eivät ole olleet pitkiä siinä tapauksessa, ja tämä on tapahtunut viimeksi joskus 1970-luvulla.

    t. Rainer

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Re: Moottorivaunu+voimakas veturi samassa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Periaatteessahan VR:n vanhat Dm4 -moottorivaunut olivat niin voimakkaita että niiden perään pystyi liittämään useita vaunuja. Tavarasellaisia en ole koskaaan kuullut liitettävän.
    Kyllähän Dm4-henkilöjunissa on kulkenut viimeisenä tavaravaunu(ja). Vaunussa on kuljetettu kappaletavaraa junan määräasemalle. Olen itsekin sellaisilla junilla matkustanut.

  6. #6

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Re: Moottorivaunu+voimakas veturi samassa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Kyllähän Dm4-henkilöjunissa on kulkenut viimeisenä tavaravaunu(ja). Vaunussa on kuljetettu kappaletavaraa junan määräasemalle. Olen itsekin sellaisilla junilla matkustanut.
    Kouvola-Kotka välilläkö?

    t. Rainer

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus

    Ja Kouvola-Mikkeli.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1347

    oletus

    Saksassa on kaiketi joskus muinoin liitetty BR614 -dieselmoottorijunan perään tavaravaunuja. Ainakin näin oli joskus havainnollistettu pienoisrautateitä valmistavan Fleischmannin kuvastossa...

    Sveitsissä Rhätische Bahnin matkustajajunien perässä on myös tavaravaunuja - ainakin Pontresina-Tirano -välillä. Tosin RhB:n matkustajunissa on tuolla pätkällä jo muutenkin yleensä sekä veturi, matkustajavaunuja että moottorivaunu.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  9. #9
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1224

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    Sveitsissä Rhätische Bahnin matkustajajunien perässä on myös tavaravaunuja - ainakin Pontresina-Tirano -välillä. Tosin RhB:n matkustajunissa on tuolla pätkällä jo muutenkin yleensä sekä veturi, matkustajavaunuja että moottorivaunu.
    Rhätische Bahnin osuudella Castione-Cama (lakkautettu viime tai toissa vuonna) oli loppuvuosina vain tavaraliikennettä (ja museoliikennettä). Vetureita radalla ei ollut, joten matkustajista tyhjä sähkömoottorivaunu veti radan kaikki tavarajunat.
    terveisin
    JE

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •