Moottorivaunu+voimakas veturi samassa?

KMT

Liittynyt
8 Syyskuu 2005
Viestit
146
Onko missään maassa käytössä semmoista veturia/moottorivaunua , johon mahtuu kymmenittäin matkustajia sisälle sekä että sen perään pystyttäisiin tarvittaessa liittämään runsaasti tavaravaunuja?
 
KMT sanoi:
Onko missään maassa käytössä semmoista veturia/moottorivaunua , johon mahtuu kymmenittäin matkustajia sisälle sekä että sen perään pystyttäisiin tarvittaessa liittämään runsaasti tavaravaunuja?
En ole kuullut. Missäköhän olisi käyttöä sellaisesta? Tulee mieleen vain kehitysmaat tai ent. Neuvostoliitto tai Kiina.

Periaatteessahan VR:n vanhat Dm4 -moottorivaunut olivat niin voimakkaita että niiden perään pystyi liittämään useita vaunuja. Tavarasellaisia en ole koskaaan kuullut liitettävän.

t. Rainer
 
Neuvostoliitossa sellaisia tuskin on ollut tavarajunat ovat siellä niin usein liiaan massiivisia moottorivaunulla vedettäviksi. Sveitsissä tällaisia moottorivaunuja sen sijaan on ollut (ja tietyssä laajuudessa on yhä), mutta kyse on tyypillisesti matkatavaramoottorivaunuista, ei matkustajia kuljettavista moottorivaunuista. Ruotsissa lättähattuja seuranneita Y1-dieselmoottorivaunuja on käytetty myös veturin virassa mm. Ruotsin puoleisella Ylitornion radalla, silloin kun se vielä oli jäljellä. Kyse oli tällöin kuitenkin tyypillisesti vain yhdestä tavaravaunusta.
 
JE sanoi:
Neuvostoliitossa sellaisia tuskin on ollut tavarajunat ovat siellä niin usein liiaan massiivisia moottorivaunulla vedettäviksi. Sveitsissä tällaisia moottorivaunuja sen sijaan on ollut (ja tietyssä laajuudessa on yhä), mutta kyse on tyypillisesti matkatavaramoottorivaunuista, ei matkustajia kuljettavista moottorivaunuista. Ruotsissa lättähattuja seuranneita Y1-dieselmoottorivaunuja on käytetty myös veturin virassa mm. Ruotsin puoleisella Ylitornion radalla, silloin kun se vielä oli jäljellä. Kyse oli tällöin kuitenkin tyypillisesti vain yhdestä tavaravaunusta.
Jostain muistikuvista tulee mieleen että Norjassa ja Tanskassakin olisi harrastettu sekajunia moottorivaunuilla. Mutta junat eivät ole olleet pitkiä siinä tapauksessa, ja tämä on tapahtunut viimeksi joskus 1970-luvulla.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Periaatteessahan VR:n vanhat Dm4 -moottorivaunut olivat niin voimakkaita että niiden perään pystyi liittämään useita vaunuja. Tavarasellaisia en ole koskaaan kuullut liitettävän.
Kyllähän Dm4-henkilöjunissa on kulkenut viimeisenä tavaravaunu(ja). Vaunussa on kuljetettu kappaletavaraa junan määräasemalle. Olen itsekin sellaisilla junilla matkustanut.
 
Compact sanoi:
Kyllähän Dm4-henkilöjunissa on kulkenut viimeisenä tavaravaunu(ja). Vaunussa on kuljetettu kappaletavaraa junan määräasemalle. Olen itsekin sellaisilla junilla matkustanut.
Kouvola-Kotka välilläkö?

t. Rainer
 
Saksassa on kaiketi joskus muinoin liitetty BR614 -dieselmoottorijunan perään tavaravaunuja. Ainakin näin oli joskus havainnollistettu pienoisrautateitä valmistavan Fleischmannin kuvastossa...

Sveitsissä Rhätische Bahnin matkustajajunien perässä on myös tavaravaunuja - ainakin Pontresina-Tirano -välillä. Tosin RhB:n matkustajunissa on tuolla pätkällä jo muutenkin yleensä sekä veturi, matkustajavaunuja että moottorivaunu.
 
SD202 sanoi:
Sveitsissä Rhätische Bahnin matkustajajunien perässä on myös tavaravaunuja - ainakin Pontresina-Tirano -välillä. Tosin RhB:n matkustajunissa on tuolla pätkällä jo muutenkin yleensä sekä veturi, matkustajavaunuja että moottorivaunu.
Rhätische Bahnin osuudella Castione-Cama (lakkautettu viime tai toissa vuonna) oli loppuvuosina vain tavaraliikennettä (ja museoliikennettä). Vetureita radalla ei ollut, joten matkustajista tyhjä sähkömoottorivaunu veti radan kaikki tavarajunat.
 
Takaisin
Ylös