HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

Ei ole edes ainutlaatuinen tapaus. Maailman metroissa on jonkin verran ilmajohdolla varustettuja joukossa. Eivät ne siksi ole vähemmän metroja.
Kuvassa Hongkongin metron, MTR:n, uusin junasarja. Varsinkin Kaakkois-Aasiassa monet metrojärjestelmät (Hongkongin lisäksi monet muut kiinalaiset kaupungit mm. Shanghai, Guangzhou) ovat ilmajohtovirroitteisia. Toki sivukiskojärjestelmiäkin löytyy (mm. Peking ja Singapore). Virroitustyyppi ei tosiaankaan ole metron määritelmä.

(kuvan lähde: wikipedia)
 

Hyvä täydennys, kiitos.

---------- Viesti lisätty kello 12:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:54 ----------

Ja Brysselin metrotkaan eivät ole täysin oransseja vaan oranssi-harmaita/hopeita. ;)

Totta, mutta keulasta päin katsottuna näkyy vain oranssia, jolloin yhdennäköisyys Helsinkiin on niin suuri, että on melkein pakko kysyä onko joku kopioinut jotakuta. Olen Brysselissä matkustanut itse, mutta enpä ulkoa muistanut, että junan sivut ovatkin eri värisiä kuin nokka.
 
Sori nyt Elmo, mutta viestisi kuulostaa yksinkertaistettuna siltä, että maalaamalla lähijunat oransseiksi kansa uskoo, että ne kulkevat ajallaan. Ei kansa nyt ihan niin tyhmää kuitenkaan ole.

Sori nyt Daniel, mutta viestisi kuulostaa siltä, että et ymmärtänyt viestiäni ollenkaan. Enhän minä missään vaiheessa väittänyt, ettei brändi liity todellisiin kokemuksiin. Juuri niihin se nimenomaan liittyy. Mutta jos metron brändi on sitä, että junat kulkevat ajallaan (sehän on paljon muutakin) ja sitten ne lähijunat myös kulkevat ajallaan, se oranssi väri on vahva viesti siitä, että niiden junien on luvattu kulkevan ajallaan. Totta kai kansa tajuaa, jollei sitä lupausta pidetäkään. Mutta jos pidetään, se brändi on vahvistunut ja kansan luottamus siihen entistä suurempi.

Eihän kansa enää usko edes, että Nokia osaisi tehdä kunnon puhelimia. Mutta todella pitkään se siihen luotti, ja siksi Nokia oli maailman arvokkaimpien brändien joukossa.
 
...Lyon, Philadelphia (oranssia ja harmaata/metallia), Boston Orange Line (valko-oranssi).
Ja Suur-Tokion Chūō-lähijunaverkoston Chūō Rapid Line, joka on samanlainen kuin tuo aiemmin mainittu Ōsaka Loop Line...

Kai niitä oransseja jonkin verran maailmalta löytyy.
 
...Lyon, Philadelphia (oranssia ja harmaata/metallia), Boston Orange Line (valko-oranssi).
Ja Suur-Tokion Chūō-lähijunaverkoston Chūō Rapid Line, joka on samanlainen kuin tuo aiemmin mainittu Ōsaka Loop Line...

Kai niitä oransseja jonkin verran maailmalta löytyy.

No, nyt pitää olla vähän nolona Lyonin unohtamisesta, kun olen sillä itsekin matkustanut, tosin muistaakseni vuonna 1989. Mutta joo, oranssihan tuo. Ja oranssi oli myös TGV-juna, jolla sinne matkustin Pariisista.

Näppituntumalta sanoisin että oranssi väri liittynee 70-luvun designin muotiväripalettiin. Ilmeisesti nuo oranssit metrojunat ovat pääosin tuon aikakauden muotoilun tuotteita. Ja omasta lapsuudesta muistan, että monissa julkisissa tiloissakin oli kalusteissa tai tekstiileissä käytetty aikakauden muotivärejä oranssia ja suklaanruskeaa, jotka olivat selvästi jonkinlainen antiteesi 60-luvun murretuille ja hailakoille värisävyille. Ranskastakin löytyy esimerkki: Charles de Gaullen lentokentän terminaali 1:ssä olivat alkuperäiset odotusalueiden penkit juuri samaa oranssin sävyä. Ne olivat paikoillaan vielä pitkälle 90-luvulle (ellei jopa hiukan 2000-luvun puolelle?) kunnes remontin yhteydessä ne poistettiin ja korvattiin toisenlaisilla istuimilla. (Remontti oli tarpeen myös lähtevien turvatarkastettujen ja saapuvien matkustajien erottamiseksi toisistaan. Alkuperäinen järjestely missä ei ollut mitään sermejä vaan pelkät penkkirivit erottajina ei ollut enää syyskuun 11. päivän 2001 tapahtumien jälkeen hyväksyttävällä turvallisuustasolla.)
 
Viimeksi muokattu:
...Lyon, Philadelphia (oranssia ja harmaata/metallia), Boston Orange Line (valko-oranssi).
Ja Suur-Tokion Chūō-lähijunaverkoston Chūō Rapid Line, joka on samanlainen kuin tuo aiemmin mainittu Ōsaka Loop Line...

Kai niitä oransseja jonkin verran maailmalta löytyy.
Lyonissa vain yhden sarjan vaunut taitavat olla oransseja. Muut ovat valkoisia. MPL 85 -vaunuja (oransseja) on vain linjalla D.

Miten te, foorumin lukijat, miellätte vanhojen oslolaisvaunujen värin? Se ei ollut puhdas oranssi, mutta vähän oranssinkin sukuinen punaruskea.
 
Lyonissa vain yhden sarjan vaunut taitavat olla oransseja. Muut ovat valkoisia. MPL 85 -vaunuja (oransseja) on vain linjalla D.

Jaa, eikös kaikkien linjojen vaunut olleet alkuperäisväreiltään oransseja ja valkaistu (yläreunassa oranssi raita) vasta saneerausten yhteydessä, joista viimeisenä käydään vuoden -85 sarja? Ranskankielisen Wikipedian mukaan MPL 85 on käynyt läpi kunnostuksen 2008-2010, mm. penkkijärjestystä muutettu, mutta peruskorjaus saman lähteen mukaan on suunniteltu vuosille 2011 ja 2012.

Muutama C-linjan MCL 80 -vaunu oli tietääkseni täysoranssi ihan hiljattain. Mutta lieköhän enää kaikki MPL 85 -junatkaan oransseja?

Miten te, foorumin lukijat, miellätte vanhojen oslolaisvaunujen värin?
Oslon vaunujen värin miellän aika punaiseksi. En laskisi oranssiksi, vaikka se tosiaan vähän rusehtaakin.
 
Jaa, eikös kaikkien linjojen vaunut olleet alkuperäisväreiltään oransseja ja valkaistu (yläreunassa oranssi raita) vasta saneerausten yhteydessä, joista viimeisenä käydään vuoden -85 sarja? Ranskankielisen Wikipedian mukaan MPL 85 on käynyt läpi kunnostuksen 2008-2010, mm. penkkijärjestystä muutettu, mutta peruskorjaus saman lähteen mukaan on suunniteltu vuosille 2011 ja 2012.

Muutama C-linjan MCL 80 -vaunu oli tietääkseni täysoranssi ihan hiljattain. Mutta lieköhän enää kaikki MPL 85 -junatkaan oransseja?
Kun keskustelun aiempi osa käytiin preesensissä, niin jatkoin itsekin lähinnä tämän vuosikymmenen tilannetta käsitellen. Linjalla D en mennyt, minkä takia kaikki näkemäni vaunut olivat vaaleita. Siksi oranssi väri Lyonin metroa ajatellen hieman särähti korvaan, vaikka MPL 85:n sen hetkinen tilanne oli tiedossani. Lyonin metrokalustosta on kuvasto mm. täällä. Kuvastoa ei ole päivitetty aivan viime aikoina metrojen osalta.
 
Itsekin huomasin tuon aikaisemmin ja ihmettelin vähän samaa. Tosin voi olla, että perinnevärit ovat vallanneet ensin paikkansa (eli HKL:n kolmijako siniset bussit, vihreät ratikat ja oranssinpunainen metro (ja vaaleansininen lautta)) ja junalle on sitten pitänyt keksiä omansa. Ovat varmasti miettineet juuri, onko lähijunien väri punainen vai sitten vihreä.

Palaan vähän tähän väriasiaan, koska tajusin tänään (no, eilen) junalla matkustaessani mikä HSL:n lähijunien värin pitäisi olla. HSL:n virallisessa väripaletissa kun on yksi väri, jota ei käytetä minkään liikennevälineen värinä: pinkki. HSL-lähijunat voisivat siis itseasiassa näyttää jotakuinkin tältä: http://img.photobucket.com/albums/v13/Sysiyo/Sm_1_Kannelmki_pink.jpg. Samalla säilyisin jonkinasteinen linkki "perinteiseen" lähijunan punaiseen sävyyn... :lol:
 
Viimeksi muokattu:


Vaikka asiaa on vatvottu jo monelta kantaa, näen ylläolevien tunnusten yhdistelmän lähiliikenteen tunnuksen pohjana. Eli vihreällä pohjalla oleva Sm5:n "naama" höysettynä Lähijuna / Närtåg -teksteillä. Jos välttämättä halutaan erottaa kaupunkirata ja lähijunat, voisi kaupunkirata-asemilla olla sama tunnus Kaupunkirata / Stadsbana -tekstein.

Lähijuna on ajan saatossa muodostunut tavallaan omaksi brändikseen, vaikkei sitä määrätietoisesti ole luotu. Siten näen huomattavasti helpompana ja loogisempana luoda vahva lähijuna (ja kaupunkirata) -brändi, kuin yrittää väkisin vääntää se osaksi metroa. Henkilökohtaisesti en usko, että kutsumalla lähijunaa metroksi ja maalaamalla oranssiksi se yhtäkkiä olisikin metro tai osa metron brändiä. Kansan suussa lähijuna ei metroksi muutu vaikka mitä kampanioita pyörittäisi. Todennäköisesti metron vielä toistaiseksi (ennen automaattia) hyvä brändi miellettäisi huonommaksi, kun ihmisille on hyvin jäänyt mieleen junaliikenteen ongelmat ja VR sitä ja tätä. On jotenkin koomista jos vaikka Keravalla laiturin molemmin puolin on samanlaiset junat joista toinen on "metro" ja toinen "lähijuna". Lähijuna ja kaupunkirata sen sijaan on hyvä pari. Tosin välttämättä kaupunkiradan lähijunia tuskin tarvitsee jakaa suuresti eri asiaksi.

Kyllä Helsingin seudulle mahtuu useampia brändejä kuten:
Bussiliikenne
Runkolinjat
Raitiotie
Pikaraitiotie
Kaupunkirata
Lähijuna
Metro
Suomenlinnan lautta


Yleisesti olisi erittäin hyvä saada vähintään kaupunkirataliikenne, mutta mielellään koko vyöhykealue HSL:n operoimaksi lähijunaliikenteeksi jo pelkästään kustannuksien saamiseksi todellisuutta vastaavalle tasolle. (Tosin vaatii melkoista muutosta nykyiseen VR tekee mitä lystää -omistajaohjaukseen).
 
Takaisin
Ylös