HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

On jotenkin koomista jos vaikka Keravalla laiturin molemmin puolin on samanlaiset junat joista toinen on "metro" ja toinen "lähijuna".

Jo nyt merkittävä osa "metroliikenteestä" kaupunkiradoilla toimii Sm5-junilla, jotka eivät VR-palettiin kuulu lainkaan. Viimeistään HSL:n kilpailuttaessa kaupunkirataliikenteen laiturit erottuvat täysin kaluston perusteella, poikkeustilanteessa toki voi yhä joustaa. Metroistaminen on aikaisintaan relevanttia, kun HSL oikeasti kilpailuttaa kaupunkirataliikennettä joskus 2020-luvulla. Keinot painostaa VR edulliseksi ja luotettavaksi metro-operaattoriksi ovat sitä ennen vähissä.

Siihen mennessä on ihan mahdollista, että oranssibussiset runkolinjat ovat myös metroa jokamiehen suussa. Jokerikin on siihen mennessä realistinen, oransseilla vaunuilla tietenkin. Oranssin itälänsijunan erikoisuus voi olla legendaa.
 
Metroistaminen on aikaisintaan relevanttia, kun HSL oikeasti kilpailuttaa kaupunkirataliikennettä joskus 2020-luvulla. Keinot painostaa VR edulliseksi ja luotettavaksi metro-operaattoriksi ovat sitä ennen vähissä.

Hmm. Bussiliikenteen kilpailuttaminen ei ole ainakaan lisännyt sen luotettavuutta taikka laatua. Miksi junaliikenteessä kävisi toisin?
 
Hmm. Bussiliikenteen kilpailuttaminen ei ole ainakaan lisännyt sen luotettavuutta taikka laatua. Miksi junaliikenteessä kävisi toisin?
Koska HKL ja YTV kilpailuttivat väärin perustein korostaen hintaa, jolloin laadulla ei juuri ollut merkitystä. HSL:n nykyisistä käytännöistä en tiedä. Tampereella on korostettu laatua ja vaadittu käytännössä pakasta vedettyjä busseja.
 
Siihen mennessä on ihan mahdollista, että oranssibussiset runkolinjat ovat myös metroa jokamiehen suussa.

Itä-Helsinkiin on kuljettu puheissa "metrolla" jo 30 vuotta, vaikka osa matkasta mennäänkin usein bussilla. Eikö liityntäliikenteen bussit olisi brändäyksen takia ennemmin syytä maalata oransseiksi?
 
Itä-Helsinkiin on kuljettu puheissa "metrolla" jo 30 vuotta, vaikka osa matkasta mennäänkin usein bussilla. Eikö liityntäliikenteen bussit olisi brändäyksen takia ennemmin syytä maalata oransseiksi?

Tätä ehdotellaan JLF:llä aina silloin tällöin. Käytännön ongelmana tuossa on se, että liityntäbussin määritelmä ei lopulta ole kovin täsmällinen. Miten tulkitaan v62? Entä h78? h78 ainakin on sellainen linja, jota käytetään paljon liityntäliikenteeseen. Olisi vähän hassua, jos Malmilla pyörisi busseja, jotka ulkonäöllään väittäisivät olevansa siellä kuljettaakseen matkustajat Kontulan metroasemalle, josta on kätevästi yhteys keskustaan (nojoo, Kulosaareen :þ )
 
Tätä ehdotellaan JLF:llä aina silloin tällöin. Käytännön ongelmana tuossa on se, että liityntäbussin määritelmä ei lopulta ole kovin täsmällinen. Miten tulkitaan v62? Entä h78? h78 ainakin on sellainen linja, jota käytetään paljon liityntäliikenteeseen. Olisi vähän hassua, jos Malmilla pyörisi busseja, jotka ulkonäöllään väittäisivät olevansa siellä kuljettaakseen matkustajat Kontulan metroasemalle, josta on kätevästi yhteys keskustaan (nojoo, Kulosaareen :þ )

Minä miettisin asiaa siltä kantilta, että kelpuuttaisinko kännykkälipun matkalippuna h78:lla. Ei oikein toimisi minun mielestäni, koska linja on sen verran pitkä että sillä matkustetaan paljon itsenäisiä matkoja. Eli se ei ole liityntälinja, vaan linja jolla "vain sattuu olemaan" yhteinen pysäkki metron kanssa.
 
h78 tarjoaa pian ainoan liityntäliikenteen Aurinkolahdesta ja Vuosaaren satamasta metroon. Muilla osuuksilla h90, h93/K, h94/A/B/V, h95, h97 tarjoaa liitynnän tarpeeksi hyvin ja 78 tosiaan "sattuu" tarjoamaan satunnaista lisäpalvelua. Ilman sitä pärjättäisiin hyvin liityntäliikenteessä ja kännykkälipulla - siis ennen tätä tuoreinta muutosta.
h79:llä on paljon liityntämatkustajia, käykääpä katsomassa Herttoniemen ja varsinkin Siilitien asemilta sisäänpyrkiviä, joista huomattava osa jää pois piakkoin. Se voisi tavallaan olla myös liityntälinja; liityntämatkustajien suuren määrän lisäksi tällä hetkellä sen osuudelle Herttoniemen ja Siilitien (huonosti nimetty asemat muuten, kun Siilitiekin on Herttoniemessä) asemien välisellä osuudella ei ole muuta liityntäliikennettä.
v62:lla ei ole suurta volyymiä juuri nimenomaan metron liityntäliikennettä, kun jo Jakomäessä ollaan liityntäliikennealueen ulkopuolella, tuskin jakomäkeläiset sitä v62:lla+metrolla keskustaan kulkee. h94:n ja h97:n jatkaminen pari pysäkinväliä eteenpäin toisi liityntäliikenteen paremmin tarjolle rajakyläläisillekin - eihän enään kuntarajoihin kuulu tuijottaa sokeasti ja hyvä niin.
 
h78 tarjoaa pian ainoan liityntäliikenteen Aurinkolahdesta ja Vuosaaren satamasta metroon. Muilla osuuksilla h90, h93/K, h94/A/B/V, h95, h97 tarjoaa liitynnän tarpeeksi hyvin ja 78 tosiaan "sattuu" tarjoamaan satunnaista lisäpalvelua.

Itse asiassa 78 tarjoaa jatkossa yhtä hyvää tai jopa parempaa palvelua kuin tavalliset liityntälinjat, näin ainakin osuuksilla Kallvikintie, Mellunmäentie ja Kontulankaari-Kivikonkaari. Kyllä 78:ssa pitäisi ilman muuta käydä kännykkälippu! Kiinnostaisi muuten tietää miksei linjoilla 75A, 76A, 76B, 77A ja 577 käy kännykkälippu vaikka ne ovat puhtaasti liityntälinjoja paikallisjuniin ja junissa kännykkälippu kelpaa.
 
Tuli tuolla Göteborgissa käydessäni sellainen ajatus mieleeni, että meilläkin HSL-alueella voisi metro- ja vesiliikenteen numeroida muuhun liikenteeseen kuuluvaksi. Suomenlinnan lauttaliikenne olisi linja 19, joka se oli Almex-aikana sekä joskus ammoisina aikoina talvella, kun Suokkiin meni jäätie ja sitä ajettiin pikkubussilla. Metrolinjat voitaisiin numeroida suoraan raitioliikenteen jatkoksi, eli vaikkapa linja 11 (Matinkylä-Vuosaari) sekä linja 12 (Tapiola-Mellunmäki sekä mahdollisesti Östersundomiin saakka).
 
Tämä olisi erittäin hyvä ajatus. Itse ehkä pyrkisin muuttamaan numerointia niin, että 10-sarjan ja mahdollisesti myös 20-sarjan bussilinjat uudelleennumeroitaisiin isommille numeroille, ja sitten 0- ja 10-sarjat varattaisiin raitioliikenteelle ja 20-sarja raskasraitelle (samalla vaivalla pelkästään HSL-alueella kulkevat lähijunalinjatkin voitaisiin numeroida). Suomenlinnan lauttalijat voitaisiin sitten tunkea sinne johonkin sopivaan väliin - niin ja siis muistetaan, että HSL-liikenteeseen kuuluvia lauttalinjoja on kaksi: Kauppatori-Suomenlinna ja Katajanokka-Suomenlinna.
 
niin ja siis muistetaan, että HSL-liikenteeseen kuuluvia lauttalinjoja on kaksi: Kauppatori-Suomenlinna ja Katajanokka-Suomenlinna.
Joista Kauppatori - Suomenlinna on reitti 10 ja Katajanokka - Suomenlinna on reitti 11.
Vesireittejä on 17 (1 - 17), josta tietenkin vain 10 ja 11 kuuluvat "yhteistariffiin".
 
Tuli tuolla Göteborgissa käydessäni sellainen ajatus mieleeni, että meilläkin HSL-alueella voisi metro- ja vesiliikenteen numeroida muuhun liikenteeseen kuuluvaksi. Suomenlinnan lauttaliikenne olisi linja 19, joka se oli Almex-aikana sekä joskus ammoisina aikoina talvella, kun Suokkiin meni jäätie ja sitä ajettiin pikkubussilla. Metrolinjat voitaisiin numeroida suoraan raitioliikenteen jatkoksi, eli vaikkapa linja 11 (Matinkylä-Vuosaari) sekä linja 12 (Tapiola-Mellunmäki sekä mahdollisesti Östersundomiin saakka).

Tämä olisi erittäin hyvä ajatus. Itse ehkä pyrkisin muuttamaan numerointia niin, että 10-sarjan ja mahdollisesti myös 20-sarjan bussilinjat uudelleennumeroitaisiin isommille numeroille, ja sitten 0- ja 10-sarjat varattaisiin raitioliikenteelle ja 20-sarja raskasraitelle (samalla vaivalla pelkästään HSL-alueella kulkevat lähijunalinjatkin voitaisiin numeroida). Suomenlinnan lauttalijat voitaisiin sitten tunkea sinne johonkin sopivaan väliin - niin ja siis muistetaan, että HSL-liikenteeseen kuuluvia lauttalinjoja on kaksi: Kauppatori-Suomenlinna ja Katajanokka-Suomenlinna.
Nämä ovat makuasioita, mutta mielestäni parempi ajatus (copypastettu Facebookin Joukkoliikenneuudistus-ryhmästä) on käyttää prefixejä ja brändejä seuraavasti:

Metro = kaikki raskasraideliikenne, jonka vuoroväli on aamusta iltaan 10 min tai vähemmän, linjat M1-M6
Jokeri = vahvat poikittaislinjat J0-J2, myöhemmin J5:een asti (J3 = Östersundom-Aviapolis, J4 = Hyrylä-Kerava-Nikkilä(-Porvoo/Söderkulla), J5 = Hanko-Hyvinkää-Riihimäki-lähijuna [olen tosissani])
Tiedelinja T
Suomenlinnan lautta S
Keskustaratikat 1-10
Esikaupunkiratikat ja (säteittäiset) runkobussilinjat 11-20
Muu bussilinjahöttö kuten nykyään 21->
 
Prefixejä en vastusta, mutta mielestäni niiden kanssakaan sama numero ei saisi sekaannusten välttämiseksi esiintyä kuin yhden kerran. Eli jos meillä on raitiotielinja S1 (S niin kuin spåra, tietty), niin ei pitäisi olla metrolinjaa M1.

Joista Kauppatori - Suomenlinna on reitti 10 ja Katajanokka - Suomenlinna on reitti 11.
Vesireittejä on 17 (1 - 17), josta tietenkin vain 10 ja 11 kuuluvat "yhteistariffiin".

Juuri kukaan ei kuitenkaan taida tuntea vesireittien numerointia? Lisäksi se, että Suomenlinnan lautoilla on numerointi tässä järjestelmässä ei poista tarvetta numeroida ne myös (tai aiemman numeroinnin sijaan) yhteistariffijärjestelmässä.
 
v62:lla ei ole suurta volyymiä juuri nimenomaan metron liityntäliikennettä, kun jo Jakomäessä ollaan liityntäliikennealueen ulkopuolella, tuskin jakomäkeläiset sitä v62:lla+metrolla keskustaan kulkee.

Reittiopas kuitenkin näyttäisi tykkäävän, että Jakiksesta Itikseen on ihan järjellistä kulkea Meltsin kautta (koska sitä Lahdenväylältä Kehä I:lle kääntyvää liityntälinjaa ei ole vieläkään keksitty...)
 
Takaisin
Ylös